بخشی از مقاله

چکیده

بر اساس معرفی قرآن و اسلام آنچه به انسان ارزش میدهد ، علم و ایمان و تقوا و ملکات فاضله انسانی است. بدون تردید پوشش اسلامی برای زنان، از ضروریات دین مقدس اسلام است، چنان که آیات متعددی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند. بدون شک در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذاردهاند وبی بند و باری زنان را جزئی از آزادی او میدانند مسأله حجاب یکی از مسائل دنیا ست ولی مفاسد بی حساب و مشکلات و گرفتاریهای روز افزونی که از این آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجا افرادی به این مساله بیشترتوجه نمایندودرصدد پیدا کردن راه حل هایی برای این مشکلات بر آیند. اسلام میخواهد مردان و زنان مسلمان روحی آرام سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از فلسفههای حجاب است.

بی شک حجاب در اسلام به معنای محدودیت نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد، و حفظ کرامت زن است.پیامبر - ص - در معرفی بانوی اسلام فاطمه زهرا - ع - فرمودند که برترین زنان جهان است.اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا - س - از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد الگوپذیری می توان در مورد حجاب،تربیت فرزندان ،حجب وحیا و..... نام برد. در این نوشتاربر آن شدیم گوشه هایی هرچند ناچیز از سیره رفتاری آن بانوی بزرگوار را در حوزه عفاف برای شما خوانندگان گرانقدر به رشته تحریر درآوریم.

مقدمه

پوشش اسلامی برای زنان ، از دستورات مهم دین مقدس اسلام است، چنان که آیات متعددی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند. امامسأله حجاب ازدیدداعیان حقوق بشر، پوشش برای زن دست و پاگیراست و آن را برخلاف آزادی قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن، درجوامع مختلف مطرح مینمایند .بی شک بایدگفت پوشش اسلامی بایداز همه جهت مورد بررسی قرار گیرد، که درمجموع، به نفع زن و جامعه است، و نه تنها دست و پا گیر نیست و تضادی با آزادی ندارد، بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامی، میتوانند درفعالیّتهای اجتماعیحضوری فعّال داشته باشند، و در چارچوب آزادیهای صحیح و مقبول، از حق آزادی خود بهرهمند گردند.

فاطمه - علیهاالسّلام - زنی در خور احترام و بانویی نمونه و بی مانند در جهان بشریت بود. زندگی او بر اساس ایمان و اعتقاد و باور راستین است. عرضه کننده بهترین ایدهها و سنتهاست و راه او، راه نجات است. راه فاطمه - علیهاالسلام - در همه جای جهان قابل اجرا و عملی است او با عمل درس داد، درس بیان حق، درس از خود گذشتگی و ایثار، درس ثبات قدم در برابر متجاوزان و غاصبان، درس حجاب و پوشش حتی پنهان کردن جنازه و قبر خود برای پوشش، ....فاطمه - علیهاالسّلام - زنی در خور احترام و بانویی نمونه و بی مانند در جهان بشریت است. عمری کوتاه داشت ولی از همه ساعات و ایام آن در راه خدا، و نجات انسان ها از انحرافات استفاده کرد . پرواضح است که حضرت زهرا - س - الگوی کاملی برای همه انسانهاست و همه بشریت میتوانند با تأسی از سیره ایشان راه نجات و سعادت خود را طی نمایند.

حجاب و عفاف

مفضل از امام صاد ق علیهالسلام نقل میکند که خطاب به او فرمود: »انظر الان یا مفضل الی ما خص به الأنسان دون جمیع الحیوان من هذا الخلق الجلیل قدره العظیم عناوه اعنی الحیاء.« اینک دقت کن در صفتی که خداوند آنرا به آدمیان اختصاص داده و حیوانات از آن بیبهرهاند آن خوی پر ارج و بزرگ آن چیز ارزنده و عظیم یعنی شرم و حیاء. مسئلهی حجاب و عفاف در دیدگاه مکتبهای الهی و پیامبران یکی از اصول مهم شخصیت و ارزش زنان است اگر چه در مکتبهای الحادی و جوامع غربی وضع غیر از این است و این دوگا نگی تنها در مسئلهی حجاب نیست، بسیاری از سنن و احکام شرعی ما که مایهی افتخار و مباهات برای ما است برای غربیهاو بیگانگان از اسلام روشنفکری و آزادی است تا آنجا که در امریکا و انگلستان ازدواج بین جنس موافق مشروع و قانونی است. پس ما را با این فاسقهای دور از عفت و عفاف چکار، ما مسلمانیم و پیرو مکتب قرآن و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام. الگوی بانوان ما زهراء و زینب علیهماالسلام هستند. زنان با ایمان ما در حفظ و پوشش خویش به دنبال چنین رهبران بزرگواری حرکت میکنند و کاری به مدهای اروپائی و غیره ندارند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید