بخشی از مقاله

چکیده

تاکید موکد خداوند متعال در قرآن کریم در سورههای نور، احزاب، اعراف و الرحمن و ... به حفظ حجاب - پوشش - میباشد و انسان چه مرد و چه زن به جواهری تشبیه میشود که با رعایت پوشش خود چقدر ارزش پیدا میکند و همینطور رعایت نکردن آنرا باعث هلاکت انسان و جامعه میشمارد و با در نظر گرفتن جزاء و پاداش انسانها را به حفظ حرمت آن تشویق می-کند از سویی دیگر در روایات اهل بیت - ع - بارها تاکید شده و حتی اسرای کربلا! با آن وضعیتی که در آن قرار گرفته بودند به حفظ حجاب خود اصرار و تاکید دارند در روایات تاریخی ایران در دوره قبل از اسلام و بعد از اسلام به پوشش زنان توجه ویژه نشان داده شده و رواج بیحجابی از ابزار استعمار جهت استثمار ملتهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی از سوی کشورهای اروپایی معرفی میشود.

مقدمه

از مسائلی که در تمام دوران مورد تاکید قرار گرفته و خداوند متعال در خصوص این مسئله به پیامبران قبلی هم در مورد رعایت شدن آن الزام فرموده و به پیامبر عظیمالشان اسلام هم در قرآن کریم نسبت به رعایت شدن آن الزام فرموده حفظ حجاب و پوشش از طرف مردان و زنان میباشد. در این بین بیش از پیش طرف خطاب زنان بودهاند که میتوانند با رعایت این اصل اساسی جامعه سالم و پاک را پایهگذاری نمایند چرا که جامعه اگر از شهوات و غرائز و بیبندوباری جنسی و اخلاقی دور باشد زندگی سالم که با یاد خدا همراه است در آن تداوم خواهد داشت.

با بررسی جوامع کشورهای اسلامی از جمله کشور عزیزمان ایران اسلامی هم که مدام از سوی کشورهای استعمارگر برای تسلط در آن مورد تهاجم فرهنگی قرار میگیرد در سالهای اخیر بیش از پیش در بهم زدن ساختارهای فرهنگی ما سرمایهگذاری میکنند و با تبلیغ بیحجابی و آزادی میخواهند داشتهها و ارزشهای مورد تاکید قرآن، احادیث و روایتهای تاریخی ما را از ما بگیرند و به این نحو با مسلط شدن بر ارزشهای دینی و فرهنگی بر ما و کشورمان مسلط شوند. روی این اصل مقالهای مختصر با عنوان حرمت حجاب در قرآن و روایات تاریخی به رشته تحریر درآوردم تا به این مطلب واقف شویم رعایت و حفظ پوشش محدودیت نیست بلکه عزت و احترام و حضور فعال و سازنده در عرصههای مختلف این کشور عزیز و اسلامی میباشد.

حجاب در لغت

حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن است و حجاب به معنای پرده نیز هست. - واعظی، منصور، - 43:1392 در لسانالعرب چنین آمدهاست:»الحجاب: الستر و امراه المحجوبه: امراه قد تسرت یستر»«حجاب یعنی پوشش و زن محجوب یعنی زنی که با پوششی پوشیده شده باشد.« - همان: - 43 کاربرد قرآنی حجاب نیز دلالت بر آن دارد که اصل معنای حجاب منع است و اگر به پوشش و ساتر، حجاب گفته میشود، از آن رو است که پوشش مانع از دیدن و از مصداقهای حجاب است.

»و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را - به عنوان عاریت - از آنان ]همسران پیامبر[ میخواهید از پشت پرده بخواهید.« - سوره احزاب: آیه - 53 در اسلام برای پوشش زنان حدود و چهارچوبی تعیین شدهاستامّا. سابقه پوشش زنان به پیش از اسلام و شرایع گذشته برمی-گردد. در دیدگاه برخاسته از وحی، انسان از ابتدا پوشش داشته و در صورت نبود آن احساس شرم و حیا میکردهاست. - میرخندان، سید حمید، - 19:1387 وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کردهاست بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست.

پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد. آیات مربوط همین معنی را ذکر میکند و فتوای فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع ذکر میکنیم... چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود و پوشش و تماسهای زن و مرد را ذکر کرده-است. - مطهری، مرتضی، - 73 :1379 پوشش اسلامی زنان از احکامی است که تشریع آن به عنوان امری الزامی به تدریج صورت گرفتهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید