بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه شرکت ها تنها از طریق برتری عملیاتی یا مالی نمی توانند در عرصه رقابت پیروز باشند و مشتریان وذینفعان را باخود همراه سازند. در دنیای امروز چیزی بیش از اینها نیاز است تا شرکت را به مزیت رقابتی برساند. عصرحاضر مشتریان ،ذینفعان و افراد جامعه از شرکت ها و سازمان ها انتظار دارند که مسوولیت پذیر باشند و در فعالیت ها و عملیات خود نسل های آینده را نیز در نظر داشته باشند. اهمیت دادن سازمان ها به نسل های آینده در انجام فعالیت های خود و نیز مصرف منابع، گامی مثبت در جهت رسیدن به توسعه پایدار بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است. افراد جامعه همچنین از سازمان ها انتظار دارند که اثرات فعالیت های خود را بر جامعه در جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به طور شفاف بیان کنند. یکی از راه های بیان فعالیت ها و اثرات سازمان می تواند - 1 ارائه گزارش پایداریو - 2 گزارش مسوولیت اجتماعی شرکت باشد. امروزه شرکت های مطرح در سطح جهانی هر ساله اینچنین گزارش هایی را ارائه می دهند که در آنها به بیان فعالیت ها و اثرات خود بر جامعه در راستای مسوولیت اجتماعی سازمان می پردازند. یکی از استانداردهایی که به کمک سازمان ها به منظور تهیه گزارش پایداری آمده است، Initiative GRI - Global Reporting - است.

واژه کلیدی: تداوم گزارش،GRI،سهامداران - ذینفعان - ،گزارش دهی توسعه پایدار،اصول .

.1  مقدمه :

حسابداری توسعه پایدار - به عنوان حسابداری اجتماعی، حسابداری مسوولیت اجتماعی و زیست محیطی ، شرکت های بزرگ و گزارشگری آن در جامعه که شامل مسوولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت ها یا گزارش های مالی و غیرمالی شناخته می شود - که منشا آن به حدود 20 سال قبل برمی گردد که هم حاوی اطلاعات مالی است و هم تمرکز بر افشای اطلاعات غیرمالی در مورد عملکرد یک شرکت به گروه های خارجی ذینفع به عنوان صاحبان سرمایه، سهامداران، اعتبار دهندگان و مقامات دیگر دارد و این مجموعه گزارش نشان دهنده فعالیت هایی است که تاثیر مستقیمی بر جامعه، محیط زیست و عملکرد اقتصادی یک سازمان دارد. حسابداری توسعه پایدار در مقابل حسابداری مدیریت و همراه حسابداری مالی است که در آن نیز نوعی حسابداری مدیریتی برای تصمیم سازی داخلی و ایجاد سیاست های جدید مورد استفاده قرار می گیرد که روی عملکرد سازمان تاثیرات عمده ای را به همراه دارد به طوری که این اقدامات جدا از داشتن صرفه اقتصادی - اقتصادی بودن - توجه به مسائل زیست محیطی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

- شناخته شده به عنوان یکی از 3 بخش از حسابداری سه گانه شامل جامعه، سازمان وسود. - حسابداری توسعه پایدار به عنوان ابزاری تلقی می شود که سازمان ها برای تبدیل شدن به وضعیت توسعه و پایداری مورد استفاده قرار می دهند و در آن از مفاهیم و اصول شناخته شده تری نسبت به سازمان و محیط پیرامون آن به طور بسیار گسترده استفاده می شود. اندازه گیری و گزارشگری پایداری سازمان ها به عنوان یکی از اصول، محصول حسابداری سه گانه شناخته شده است. این نقش برای اطلاعات مالی نشان می دهد که چگونه حسابداری سنتی با بهبود در شفافیت و پاسخگویی با ارائه گزارشگری مناسب تر در مورد اصول و عوامل سه گانه به عنوان حسابداری به رسمیت شناخته شده است.

به عنوان یک نتیجه از گزارش سه گانه و به منظور ارائه و تضمین انسجام در اطلاعات اجتماعی و زیست محیطی GRI - ابتکار گزارشگری جهانی - ، با هدف ارائه دستورالعمل ها و استانداردهای مدون و مرتبط در ارتباط با حسابداری توسعه پایدار اهداف این نهادها به عنوان هدف پایداری سازمان در گزارشگری 3 گانه، اصول حسابداری مربوط را تدوین کرده است. امروزه در برخی از کشورها دستور العمل های تدوین شده اولیه، تکمیل ابتکار گزارشگری جهانی - GRI -  توسعه داده شده است، به طوری که در کشورها مبتکر گزارشگری جهانی - GRI - شامل گزارش های عملکرد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی توسط سازمان های آنها به طور معمول تهیه و این گزارش ها به عنوان »گزارش مالی« با داشتن قابلیت مقایسه با سازمان های دیگر منتشر می شوند، مطابق با مدل یادشده توسعه پایدار در سازمان ها در محل تلاقی و فضا و نقطه اشتراک 3 عامل محیط زیست، اقتصاد و جامعه به عنوان سه بخش تشکیل دهنده حسابداری توسعه پایدار ایجاد خواهد شد.

 همانطور که هوپوود - 1983 - می گوید :

نقطه ی اجتماعی از سازمانی جدا نیست و نمی تواند جدا شود. در واقع، حداقل نقطه ی اجتماعی در نقطه ی سازمانی ظهور می یابد و سازمانی نیز به نوبت بخش قابل توجهی از اجتماعی را تشکیل می دهد ... همراه با نگرانی های بیشتر و محلی تر که به شیوه هایی مثل حسابداری نیاز دارد تا مفهومی مبهم اما مرتبط از واقعیت را ایجاد کند. امروزه عوامل بسیاری دنیای اجتماعی را تشکیل می دهند که شاید هیچکدام به اندازه ی رشدِ جهانی سازی تحت تأثیرِ تکنولوژی مدرن مهم نباشد. ابتدا این حس بوجود می آیدکهپیروزیِ جهانیِ تشکیلات اقتصادی آزاد و بازارهای آزاد، قدرتِ سرمایه و ماهیتِ کسب و کار به شدت تحت موشکافی قرار دارد زیرا شرکت های جهانی توسعه می یابند و به دنبال بازارهای جدید، نیروی کار کم هزینه، مواد خام و منابع مالی هستند. ای حس وجود دارد که تشکیلات اقتصادیِ آزاد به حال خود رها شده اند و بیشتر مشکل آفرین خواهند بود تا اینکه مشکلات را حل کنند.

با این حال، بجای صرف نظر از محرکِ تشکیلات اقتصادی آزاد، به نوعی کاپیتالیسمِ »پایدار«نیاز داریم، همراه با این ایده که با توجه به واقعیت های جدیدِ ارتباطات و انتظار اطلاعات، نادیده گرفتن چنین منافعی می تواند هزینه بر باشداین. موارد باعث رأیِ سهامداران مختلف شده اند، از جمله NGOهایی که با مدیریت و سازماندهیِ گروه های پراکنده و کم قدرت، دلایلِ سهامداران را دنبال می کنند. بنابراین، علی رغم بدبینی ها و لابی های قدرتمند، ایده ی »توسعه ی پایدار«به بخشی از زبانِ شرکت های بزرگ تبدیل شده اند و همراه با رویکردِ »نمونه ی تجارت« برای توسعه ی پایدار در میاناهدافِ شرکتی درج شده اندبررسیِ. چارچوبِتوسعه ی پایداریِ GRIنشان می دهد که توسعه ی پایدار چگونه نقطه نظرِ توسعه ی پایدار هنجار را از دست می دهد و در میان اهداف »سودآوری« شرکت جای می گیرد. بنابراین، این مقاله بیان می کند که دیدگاه سیستمیک درواقع نقطه ی آغازی است که یک مبنا برای تجسمِ حسابداری برای توسعه ی پایدار ارائه می دهد تا مولفه های کلیدیِ حسابداری، مفاهیم و معانی، اندازه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید