بخشی از مقاله

چکیده

حقوق شهروندی مشتمل بر گسترهی وسیعی از حقوق از جمله حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و.. میباشد. حق زندگی در محیطی آرام از حقوق مدنی و اجتماعی هر شهروند محسوب میشود. وجود عوامل خارجی چون شلوغی جمعیت منطقه در اثر اجرای طرحهای عمرانی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از پروژههای شهری، سروصداهای ناشی از تأسیس ساختمانهایی با کاربری خاص مانند مدرسه و بیمارستان، تبدیل معابر بنباز به بنبست توسط شهرداری و ... میتواند امنیت و آرامش شهروندان را خدشهدار کند و معیارهای آنان برای زندگی باکیفیت را تحت تأثیر قرار دهد.

هدف از این پژوهش این است تا با واکاوی محدودیتهای اصل حاکمیت اراده و توجه و تأکید بر اصل لاضرر که بر احکام مختلفی مانند اصل تسلیط و العقود تابعه للقصود حکومت دارد، مبانی ضمانت اجراهای نقض حقوق شهروندان در اثر اجرای پروژههای شهری و غیره را تبین و توجیه کنیم. در این پژوهش مشخص میگردد که گرچه اجرای پروژههای شهری و عمرانی با مجوز قانونی از سوی شهرداری یا شورای شهر صورت میپذیرد، اما ضرر و زیان شهروندان مجاور و متضرر از این طرحها، بنا به قاعدهی لاضرر میبایست جبران شود و اعطای مجوز از مرجع ذیربط، نمیتواند رافع مسؤولیت صاحبان پروژه و یا مسؤولین ذیربط باشد.

واژگان کلیدی: حقوق شهروندی، محیط بیضرر، اصل تسلیط، نظم عمومی، لاضرر.

مقدمه

انسان موجودی بالطبع اجتماعی است. زندگی اجتماعی انسانها در کنار یکدیگر تکالیف و حقوقی را برای ایشان و برای کسانیکه از سوی آنها مسؤولیت ادارهی جامعه را عهدهدار میشوند، ایجاد میکند که از این حقوق به» حقوق شهروندی« تعبیر میشود.منزلت شهروندی را فرهنگ و قانون هر دولتی تعیین میکند. از مهمترین مبانی حقوق شهروندی در ایران، شریعت مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در کنار مبانی حقوقی و قانون اساسی که در اصول متعدد به حقوق شهروندان اشاره کرده است، قوانین خاص هم در این زمینه به تصویب رسیده اند؛ ازجمله قانون و احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب1383/2/15 مجلس شورای سلامی. پس از فراز و نشیبهای چندین ساله در این عرصه، منشور حقوق شهروندی نیز در مورخ95/9/29 در 22 بند و 120 ماده به تصویب رسید.

بند نخست منشور به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی شهروندان اختصاص یافته است. بهموجب ماده دو منشور، » شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن چون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب،...شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامهی زندگی برخوردارند.« همچنین، قسمت نخست ماده13 این منشور مقرر میدارد:» هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی،حیثیتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد.« بیتردید قدر متیقن مواد مذکور این است که زندگی، کیفیت زندگی، آسایش جانی و اقتصادی شهروندان نباید تهدید شود و بیشک برطرف کردن هرگونه اقدامی که این عوامل را تهدید کند و سلامت، کیفیت زندگی وآسایش شهروندان را مختل سازد و یا به مخاطره بیاندازد، وظیفهی مسؤولین و ادارهکنندگان امور شهری و نهادهای ذیربط است.

لیکن هماکنون و بهرغم این تصریحات شاهد این هستیم که اجرای پروژهها و طرحهای عمرانی با وجود اینکه با مجوز مراجع ذیربط صورت میگیرند، به نوعی کیفیت زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده دغدغههاییجدّی بر مشکلات شهروندان افزوده گردد. زمانیکه شهروند به اعتماد موقعیت کنونی ملکی، اقدام به خرید آن میکند و پس از مدتی شهرداری بدون توجه به ظرفیت آن منطقه و بدون درنظرگرفتن فراهم بودن یا نبودن بسترهای اجتماعی، فرهنگی و شهری محل اقدام به تأسیس پروژهای مانند ساخت مدرسه، بیمارستان و یا پروژههای تجاری در آن محل مینماید، درواقع کیفیت زندگی شهروندان ساکن آن منطقه را دستخوش تغییراتی قرار میدهد. شلوغ شدن محله، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیک ناشی از ازدحام رفت و آمد تنها بخشی از مشکلاتی است که برای شهروندان ساکن در منطقه ایجاد میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید