بخشی از مقاله

شهر به عنوان خاستگاه تمدن بشری همواره مورد توجه بشر بوده است. فضای پیچیده شهر انسانها را برای رهاشدن از مشکلات به فکراصلاح وادار نموده است. فناوری اطلاعات به عنوان عمدهترین محور تحول درجهان منظورشده است و دستاوردهای ناشی از آن چنان با زندگی مردم عجین گردیده است که بیتوجهی به آن در جامعه ورفاه مردم اخلال به وجود میآورد. در این مقاله ما از روش کلی زنجیره ارزش به عنوان یک نقطه شروع برای درک بازار اطلاعات استفاده می کنیم و بررسی می کنیم که چطور آزمایشگاه زندگی میتواند پیش زمینه ای برای ایجاد شهر هوشمند تلقی شود و نیز ما نمایی از یک شهر هوشمند را به عنوان یک بازار اطلاعات درنظر میگیریم.

کلمات کلیدی: شهر هوشمند، حوزه نوآوری، آزمایشگاه زندگی، زنجیره ارزش.

-1مقدمه

آینده شهرها به طور محسوسی بر دریافت همه جانبه و دسترسی و کنترل در هر زمان و هر مکان متکی میباشد. این ایدهها به سرعت با قابلیتهای فنآوری در حال توسعه در شرایط زیر ساخت ICT - شامل سنسورها - فنآوریهای شخصی - تلفن های هوشمندو استفاده از اینترنت و ... - در قابلیت پردازش و ذخیره سازی دادهها افزایش یافته است. شرکتهای فنآوری بزرگ این بحث را جلو میبرند و رهبران شهرها و دانشجویان را مجبور میکنند که به طور یکسان پیامدهایی که ممکن است برای آینده اقتصاد و کیفیت زندگی ما به وجود بیاید را کشف کنند. بنابراین رهبران شهر هنوز هم برای شناسایی منابع قابل سنجش از ارزشی که ICT جدید ایجاد میکند تلاش میکنند. دولتها در حال تلاش برای تحقق بخشیدن به فرصتهای ارائه شده توسط اطلاعات همه جانبه فنآوری هوشمند، رسانههای اجتماعی در هر زمان و در هر مکان میباشند - . - Cosgrave, E. and Tryfonas 2012:80دلایل زیادی وجود دارد که چرا مدلهای مؤثر پیادهسازی شهر هوشمند هنوز مورد توجه میباشد. این شامل موارد زیر هستند:

·مفاهیم هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند.

·ماهیت پیچیده خود شهر .

·مکانیسمهای سرمایهگذاری، قابلیت سرمایهگذار را محدود کردهاند.

·پیامدهای بلندمدت هنوز ناشناخته هستند.

شهرالکترونیک واژهایست که شهروند الکترونیک رابه دنیای جدید دعوت میکند. شهری که در آن ارایه خدمات بصورت آنلاین صورت میگیرد. ازجمله مسافرت آنلاین. خریدآنلاین و...شهر و جامعه هوشمند ما را در ارزیابی مسایل مختلف محیطی هدایت میکند و تصویر روشنی را از روند تحولات پیشروی ما قرار میدهد - . - Sevtsuk, A. Beinart, J 2005: 93

-2شهرهای هوشمند به عنوان بازارهای اطلاعات

شهر مجازی شهری است که تمام ظرفیتهای آن امکان تبدیل به فرایند اطلاعاتی را دارا باشد و بتواند به فضای مجازی منتقل گردد. به طورگسترده به یک شهر اشاره دارد که از ICT های جدید به طور ابتکاری و استراتژیکی برای رسیدن به اهداف استفاده میکند. تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات باعث کاهش سفرهای غیرضروری و کاهش حجم ترافیک و کاهش آلودگی و عدم نیاز به ساخت راههای بیشتر خواهد شد.شهر هوشمند لزوما نباید به عنوان یک دید از بالا به پایین تنها از طریق سرمایهگذار دولتی ارائه شده تفسیر شود. کاملا برعکس، شهر هوشمند تا حد زیادی یک سیستم ارگانیک از سیستمهایی است که شامل یک اکوسیستم از محصولات، شرکتها- مردم و جامعه میباشد که به طور خلاقانه به منظور ترویج نوآوری در شهر با همدیگر عمل میکنند.

همانطور که هاواک شرح میدهد، شهرهای هوشمند نمیتوانند توسط یک برنامه یا سازماندهی مرکزی که مجموعهای ازمحدودیتهای از پیش برنامهریزی شده میباشند تعریف شوند. آنها توسط فرد فرد شهروندان تعریف میشوند که برای همکاری با یکدیگر برای ایجاد دستگاهها و برنامههای کاربردی که مشکلات را حل میکنند مشتاق هستند. شهرهای هوشمند مکانهایی خواهند بود که خلاقیت را پرورش میدهند. که در آنها شهرها، شهروندان تولیدکنندگان ایدهها. خدمات و راه حلها میباشند. رهبران شهر به پرورش و مهار توسعه از پایین به بالا و همچنین هدایت سرمایهگذاری به سمت دستیابی به اولویتهای استراتژیک آنها نیاز دارند - Harrison, C. Abbott Donnelly, I .2011:20 -

با این حال، دادههای سرمایهگذاری بازار که در حال حاضر به اقتصاد تبدیل شدهاند روشی است که تولیدات و خدمات را ارائه میدهد و هر روز توسط شهرندان تجربه میشوند. یک مثال خوب این مورد در سان فرانسیکو میباشد. که در آن زمان انتظار شهروندان برای پارکینگ به لطف سنسورهای هوشمند که اطلاعات را به موقع به استفادهکنندگان میدهند به حداقل رسیده است. ادعا شده است که اطلاعات شبکهبندی شده محیط به طور چشمگیری باعث دگرگونی بازار اقتصادی، ایجاد فرصتهایی برای مدلهای کسب و کار جدید شده است و بر اینکه ما چطور اطلاعات را تولید و مصرف میکنیم تأثیر گذاشته است این بازار جدی به بازار اطلاعات مولیگان و همکاران لقب گرفته است.

در گزارش بازارهای اطلاعات: علوم اقتصاد جدید شهرها، ادعا میکنند که شهرها تمایل به درک این مطلب دارند که چطور به دست آوردن ارزش کامل سرمایهگذار ICT نیاز به پرداختن به فنآوری شهر هوشمند از دیدگاه کلی زنجیره ارزش دارد. این است که میگویند محصولات اطلاعات مانند - برنامهها، شهر یا الگوریتمهای بهینهسازی برای خدمات شهری - در واقع در پایان زنجیره ورودیهای تعریفپذیر مانند - دستگاها و حسگرها، دادههای خام و ... - تشکیل میشود. اگر ما این زنجیره ارزش را درک کنیم، رهبران شهر میتوانند مدیریت آن را برای حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی مثبت شروع کنند- شکل 1 زنجیره ارزش بدست آمده در این گزارش را نشان میدهد که دستگاههای ورودی دادهها با محصولات اطلاعات مرتبط هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید