بخشی از مقاله

چکیده

تغییر در کالبد شهرها در بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و هزینه های معادل چندین برابر شهر مشابه را لازم دارد که شهرها را بازسازی نمود. از طرفی شهرها با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز به خدمات شهری با معضلات عدیده ای روبرو هستند که عرصه را بر شهروندان در شهرها و بخصوص کلان شهرها تنگ نموده، و روان و آسایش شهرنشینی را تحت تاثیرقرارداده است.

براین ریچادز درکتاب حرکتی تازه در شهرها در سال 1966 عنوان می کند: سالهاست که ویران کردن شهرهای آمریکا به منظور فراهم آوردن تسهیلاتی برای حداکثر استفاده از اتومبیل شخصی ادامه دارد. ترافیک در حال حاضریکی از مشکلات گریبانگیر شهرهای کشورمان و بسیای ازکشورهاست. و کثرت آیتم های مدیریت شهری در موضوعات شهرسازی، مدیریت ترافیک، مدیریت بحران، مدیریت انرژی، بازیافت زباله، بازیافت نخاله های ساختمانی و حتی امنیت بهموضوعات اساسی و بعضاً لاینحل در شهرها تبدیل شده است، در حال حاضر شهرها بصورت سنتی اداره می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که نه تنها مدیریت سنتی و پراکنده پاسخگو نیست، بلکه مشکلات و معضلات را چندین برابر می سازد. به هرترتیب در تمام موضوعات مدیریت واحد همواره راه گشا بوده و در کشورهای پیشرفته با موفقیت تجربه شده است. این مهم در گرو نظارتهای هوشمند با استفاده از فناوری اطلاعات تحقق می یابد.

هدف از این پژوهش، طراحی مدیریت کلان شهر ها با استفاده از مرکز مدیریت هوشمند شهری میباشد، که تمامی آیتم های مدیریت شهری را که به صورت متفرقه کنترل می شود در قالب یک مرکز هوشمند و مدیریت بحران ایفای نقش نماید روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است و از منابع کتابخانه ای، اسنادی و اینترنت برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

ساخت یک شهر هوشمند به منظور استراتژی ای در کاهش مشکلات ایجاد شده توسط رشد جمعیت شهری و افزایش شهر نشینی موضوعی در حال ظهور است، در عین حال تحقیقات کمی روی این موضوع صورت گرفته است. به جهت برطرف نمودن شکاف در زمینه ی شهر هوشمند در تحقیقات صورت گرفته و همچنین افزایش استفاده از این مفهوم، این مقاله چارچوبی برای درک مفهوم شهرهای هوشمند بیان می کند.

بر اساس بررسی در تحقیقات وسیع و متنوعی که صورت گرفته است هشت عامل مهم و کلیدی از شهر هوشمند عبارت اند از: مدیریت و سازمان، تکنواوژی، حکومت، سیاست، مردم و جامعه، اقتصاد، زیرساخت ها و محیط زیست. این عوامل اساس یک چارچوب یکپارچه را که می تواند در بررسی چگونگی تصور دولت ها از شهر هوشمند استفاده شود را تشکیل می دهند. چارچوب پیشنهادی، جهت ها و برنامه هایی را برای تحقیقات شهر هوشمند و همچنین مفاهیم عملی برای دولت های حرفه ای پیشنهاد می دهد.

-1 مقدمه

در کمتر از 04 سال گذشته، 04 درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن شده اند .این افزایش سریع جمعیت فشار قابل ملاحظهای را هم به مراکز شهری کنونی وارد میکند و هم آیندگان را با تهدیدهای جدی روبرو خواهد کرد و منجر به گسترش روز افزون صنعت و تقاضا برای خدمات وامکانات سکونتی فراتر از توان و ظرفیت شهرها میشود .فرایند عظیم شهرنشینی با محوریت اتومبیل، ضمن توسعهی کالبدی شهرها، باعث از بین بردن زمینهای کشاورزی و تحمیل هزینههای غیرقابل جبرانی بر محیط زیست شهرها شده است .همچنین، سرانه و الگوی مصرف نامناسب منابع در شهرها، آنها را در معرض ناپایداری بیشتر نسبت به روستاها قرار داده و مشکلات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه به وجود آورده است.

شهرنشینی و کاهش منابع، رشد جمعیت، تغییرات جمعیتی، چالش های تغییرات آب و هوایی و ... ضرورت شهر هوشمند را به عنوان راهکار بی بدیل حل معضلات شهری مورد توجه شهرسازان و مدیران شهری واقع شده است: از این رو هدف پژوهشی حاضر بررسی و تحلیل شاخصهای شهر هوشمند می باشد. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است و از منابع کتابخانه ای، اسنادی و اینترنت برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

با توجه به مفهوم چند بعدی شهر هوشمند پس از بررسی تعاریف، دیدگاه ها و نظریات گوناگون جهت ارائه تعریفی که بتواند تا اندازهای جنبه های مختلف شهر هوشمند را شامل شود، شش مؤلغه اقتصاد هوشمند ، شهروندان هوشمند، حکومت هوشمند ، ارتباطات هوشمند ، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند انتخاب گردیده است که هریک دارای شاخص هایی جهت تبیین هر چه بهتر ابعاد شهر هوشمند می باشند

استفاده روز افزون از فنآوری اطلاعات و تکنولوژی در همه زمینه های اقتصادی و اجتماعی و رخنه آن به زندگی شهروندان باعث شده است،شهرها و فضاهای شهری با ساختاری متفاوت روبرو شوند و مِدیوم های زندگی شهری دستخوش تغییرات اساسی شود. رشد شهرنشینی، توجه به پیامدهای مدرنیته در زندگی شهری را همراه داشته است. در چنین فضایی توجه به مولفه های شهر هوشمند و خلاق یکی از مهمترین اولویت برنامه ریزان و سیاستگذاران است که ضروری به نظر میرسد. لذا این پرسش پیش میآید که آیا شهرهای هوشمند قادرند در تمام ابعاد زندگی شهرنشینی از ویژگی پایداری برخوردار باشند؟

هدف اصلی تبیین شاخصهای توسعه پایدار شهری در شهرهای هوشمند و تحلیل نقش شهر هوشمند بر پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شهرها میباشد که با بهره گیری از ویژگی های شهر هوشمند در چهارچوب اهداف توسعه پایدار تحلیل خواهد شد. چگونه امکان دستیابی به چهارچوبهای پایداری در راستای داشتن شهری هوشمند عملیاتی و کاربردی در کشور ما در موضوع مدیریت شهرها در مفهوم کلی نگر، در تعریفی با عنوان توسعه پایدار با مضمون سلامت اجتماعی و اکولوژیکی بلند مدت شهرها روبرو هستیم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید