بخشی از مقاله

چکیده

رفتار ورزشکاران در عرصه ورزش تحت تاثیر عوامل متعدد روانشناختی فردی قرار میگیرد که یکی از این عوامل خشونت و رفتار غیر اخلاقی می باشد، که بهبود آن نقش مهمی در پیشرفت ورزشکار دارد. این مطالعه، پژوهشهای دانشگاهی را که به بررسی تمایل ورزشکاران بالغ مرد به خشونت برای ابراز رفتارهای خشونتآمیز و دور از حوزه ورزش رقابتی میپردازند مرور میکند، تا با مرور نتایج قبلی راهکارهایی جهت بهبود خشونت در ورزشکاران ارایه دهد.حاصل جستجوهای چندگانه، شانزده مقاله است که در این زمینه میگنجند.

بیشتر مطالعات تجربی که این پدیده را بررسی میکنند آن را از دیدگاه جنسیتی مردانگی بیان میکنند، یعنی روی خشونت جنسیت و حمله جنسی تمرکز میکنند.شواهد نشان دادند که رفتار خشونت آمیز در مردان جوان با مشارکت ورزشکاران ارتباطی ندارد. مطالعات آینده که به بررسی خشونت در ورزشکاران میپردازند باید استفاده از یک طرح طولی، یعنی مشاهده و بررسی رفتار گروهی از افراد در یک بازه زمانی را نیز مد نظر قرار دهند.

مروری بر مطالعات گذشته

در مجامع آمریکایی، خشونت یک مسئله بزرگ است. طبق آخرین دادههای شمارش،آمریکا بیشترین نرخ فعالیتهای جنایی و حبس را داشته است. در سال 2009، فعالیتهای جنایی خشونتآمیز شامل قتل، تجاوز، سرقت و حمله شدید در نرخ 429 بر 100000 اتفاق افتاده است . - 1Usdj,2010 - در حالی که در دو دهه اخیر، خشونت بهصورت یکنواخت درحال کاهش بودهاست در امریکا همچنان شایع مانده و بیشترین ارتکاب خشونت توسط پسران جوان انجام شده است.

در سال 2009، پسران جوان در بازه سنی 15 تا 19 و 20 تا 24 به دلیل جرم خشونت، به ترتیب در نرخهای 730/3 و 667/5 بر 100000 بازداشت شدهاند در حالی که نرخ بازداشت دختران جوان به علت خشونت برای همین دورههای سنی، به ترتیب برابر با 151 و 162/3 بوده است . - 2Cdc,2010 - بیشتر رفتارهای جامعهستیز پسران بالغ جوان، خشونت جنسی است. این نوع خشونتها شامل مواردی از تجاوز، درگیری فیزیکی، حمله جنسی، تهدید به آزار جنسی یا فیزیکی و خشونتهای روانشناختی و احساسی هستند.

معمولاً خانمهای جوان مورد خشونت جنسی قرار میگیرند. در یک مطالعه دانشگاهی اخیر، که روی خانمهای جوان دانشگاهی انجام شده نشان داده شده است که 20 تا 25 درصد شرکتکنندگان در این مطالعه در گذشته قربانی تجاوز یا تلاش برای تجاوز بودهاند. مطالعه دیگری نیز نتایج مشابهی گزارش داده که طبقآن ، تقریباً یکچهارم خانمهای بالغ، قربانی خشونت یا تجاوز توسط افراد صمیمی بودهاند . - 3Nnedv,2010 - نرخ نامناسب و بسیار زیاد قربانی شدن زنان توسط مردان، توجه تحقیقاتی بسیار زیادی را به خود جلب کرده و در حوزه بزرگتر کنترل تذکیر4 - حالت مردی - و رابطه آن با خشونت جنسی بیانشده است.

در فرهنگ کنونی امریکا مردان و زنان در ابتدای زندگی در معرض هنجارهای متفاوت جنسیتی قرار دارند. مردان از سنین جوانی یاد میگیرند که ایدئولوژیهای سنتی مردانگی را باارزش بدانند و همچنان که بزرگ میشوند آنهایی که بیشترین تذکیر را از خود نشان دهند پاداش اجتماعی دریافت خواهند کرد. ارزشهایی مانند سفت و سخت بودن، قوت، رقابتی بودن و غلبه، توسط ارزشهای اجتماعی تکرارشوندهای که به نهادهای فرهنگی امریکا نفوذ میکنند وارد حوزه فرهنگ میشوند.

اعتقاد به زیردست و پایین رتبهتر از مردان بودن زنان، یک محصول تذکیر هموژنیک - حالت احساس مرد بودن و تمایل به کنترل دیگران و غالب بودن بر آنها - است. نتیجه سیستم دوبخشی ارزشهای جنسیتی، فرهنگی است که زنان را به حاشیه و به سمت ویژگیهای سنتی زن بودن میراند - اسکوارتز1 ، . - 2005 یک نهادی که باعث تداوم ارزشهای سنتی مردانگی میشود ورزش است - مسنر و سابو2 ، . - 1994 در سالهای اخیر، موضوع بسیاری از مطالعات دانشگاهی درباره تذکیر که به ارتباط بین مشارکت در ورزش و تجاوز جنسی پرداختهاند پهلوانی ورزشی بودهاست. برخی از مطالعات بهطور خاص بر ارزیابی ارتباط بین وررزشهای دارای تذکیر بیش از اندازه و تجاوز جنسی تمرکز کردهاند.

ورزشهای دارای تذکیر بیش از اندازه بهصورت مرکب از جامعهای با پیشینه پدرسالاری، ورزشهای غالب فرهنگ آمریکایی هستند که بر تذکیر یا مرد بودن تمرکز میکنند. ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال، بیسبال، هاکی، کشتی و لاکروس - نوعی چوگان - به دلیل ماهیت سختشان - که برای موفقیت، باید بر حریف غلبه کرد - بهعنوان ورزشهای دارای تذکیر بیش از اندازه یا هایپر مسکیولاین شناخته میشوند. مسنر و صابو در سال 1994 با ارجاع به فوتبال، ماهیت علاقه تحقیقاتی به رابطه بین ورزش و خشونت را به تصویر کشیدند. » ترکیب مدلهای نقش ورزشکاران بالغ خشن و پاداش مربیان، همتایان و مجامع برای تمایل به استفاده موفق از خشونت، زمینهای ایجاد میکند که در آن، خشونت به یک رفتار نرمال تبدیل میشود.«

هدف و حوزه مطالعه

هدف این مطالعه، شناسایی، ترکیب و بحث مطالعات پژوهشی است که گرایش ورزشکاران مرد برای اعمال احساسات و رفتارهای تهاجمی و تجاوزی خارج از حوزه ورزش را بررسی میکنند. چنانکه برخی از ورزشها دارای خشونت بیشتری از سایر ورزشها هستند، هدف این مطالعه بررسی تهاجم و خشونت در هنگام انجام ورزش نیست بلکه هدف، بررسی طرز فکر و رفتار ورزشکاران، خارج از حوزه ورزش است. بررسی فعلوانفعال بین ویژگیهای ورزشکاران مرد و فاکتورهای رفتارهای جامعهستیز به درک مفهوم این پدیده کمک میکند.

جستجوهای چندگانه با استفاده از ترکیب عبارات زیر انجام شده است. عبارات موردنظر، خشونت، ورزشکاران، تذکیر، تهاجم، تجاوز جنسی، ورزشکاران دانشگاهی، ورزشکاران حرفهای، ورزشهای تماسی و خشونت جنسیتی هستند. نتایج به مقالات منتشرشده در بیست سال اخیر محدود شدهاند. پس از بررسی نتیجه جستجو، 16 مقاله، با پارامترهای مدنظر ما متناسب بودهاند. هدف این مطالعه بررسی مقالاتی بوده که روی مردان مشارکتکننده در ورزش دانشگاهی و همچنین ورزش حرفهای تمرکز کردهاند اما از نتایج زیادی که بدست آمد تنها تعداد اندکی از مطالعات عملی، فراتر از رنج دانشگاهی بر این پدیده تمرکز کردهاند. بنابراین درمرور مطالعات گذشته، تقریباًمنحصراً بر تهاجم خشونت جنسی ورزشکاران مرد در سن دانشگاه تمرکز شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید