بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر یک دوره تمرینات استقامتی بر سرسختی ذهنی ورزشکاران زن و مرد می باشد. بدین منظور 40 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دختر و پسر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را جهت شرکت در این تحقیق انتخاب شدند. شرکت کنندگان بر اساس نمرات پیش آزمونی که از پرسشنامه سرسختی ذهنی ورزشی به دست آمده بود به روش ABBA به 4 گروه 2 - گروه تجربی: همراه با تمرینات استقامتی و 2 گروه کنترل: بدون تمرین استقامتی - تقسیم شدند و 2 گروه تجربی به مدت 5 روز به تمرینات استقامتی با وزنه پرداختند. پس از پایان آخرین جلسه به هر 4 گروه مجددا پرسشنامه سرسختی ذهنی ورزشی جهت ثبت نمرات پس آزمون داده شد. یافته های حاصل از تحلیل واریانس مرکب در اندازه های تکراری نشان داد که اثرات اصلی گروه، جنسیت و آزمون و همچنین تعامل گروه و آزمون معنا دار است. گروه تجربی به طور معنا داری از سرسختی ذهنی بالاتری نسبت به گروه کنترل برخوردار بودند . - p = 0/31 - همچنین سرسختی مردان به طور معنا داری بیشتر از سرسختی ذهنی زنان بود . - p = 0/028 - نتایج تحقیق نشان می دهد که تمرینات استقامتی عضلانی سبب بهبود سرسختی ذهنی در ورزشکاران می شود. لذا پیشنهاد می شود که مربیان و متخصصان ورزشی برای بالا بردن سرسختی ذهنی ورزشکاران خود از این نوع تمرینات استفاده کنند.

مقدمه

نظریه پایه سرسختی ذهنی در چهارچوب روان شناسی مثبت بررسی می شود - سلیگمن، . - 205 روان شناسی به طور سنتی به وسیله یک الگوی آسیب شناسانه مشخص شده است، در چیزی که برنارد - 1994 - آن را درک تمایل وسواس گونه برای شناسایی کمبود ها به استثنای اعتراف کردن به قدرت و منابع نامید - برنارد، . - 1994 عقیده اصلی دیدگاه روان شناسی مثبت وجود منابع عوامل استرس زا و دیگر ابعاد منفی که در وجود انسان قرار دارد می باشد. عوامل ایجاد کننده فشار های جسمانی، روانی، هیجانی و اجتماعی می تواند موجبات رشد و تقویت افراد را فراهم کند - شرد، . - 2009 کلاگ، ارلی×و×سیول - 2002 - نظریه×شهامت کوباسا - 1979 - را×با×مدل× چهارگانه×سرسختی×ذهنی ترکیب×و×یکپارچه×کردند. این×محققان×اظهار×داشتند که×سرسختی×ذهنی×شامل×چهار×جزء×کنترل، تعهد، چالش و اعتماد بنفس است. طبق×این×مدل×افراد دارای×سرسختی×ذهنی×زیاد×تجارب×منفی×مانند استرس×و×اضطراب×را×چالشی×در×نظر× می×گیرند×که می×توانند×بر×آن×غلبه×کنند×و×باور×دارند×که×توانایی مقابله×با×تجارب×منفی×و×کنترل× آن ها×را×دارند×و× برای رسیدن×به×اهداف× خود×متعهدند.×از× سوی×دیگر،×این افراد×به×توانایی×خود×در×رویارویی×با×تجارب×منفی×و غلبه×بر×آن ها×اعتماد×دارند - کلاگ، . - 2002 اساس نظری پرسشنامه استفاده شده در تحقیق حاضر روان شناسی مثبت می باشد. با این اعتقاد که ویژگی ها و فضایل مثبت، موجبات موفقیت ورزشکاران را فراهم می کند و این ویژگی ها را در سازه سرسختی ذهنی می توان دید.

روان شناسان ورزشی همواره از سرسختی ذهنی به عنوان یکی از مهم ترین ویژگیهای مربیان و ورزشکاران حرفهای یاد می کنند - نیکولز، . - 2008 کراست - 2008 - بیان کرده است که اگر چه سرسختی ذهنی غیر قابل تغییر است ولی یک مهارت ادراکی است که با آموزش دستکاری می شود - کانافتون، . - 2008 برای روان شناسان ورزشی که با ورزشکاران برای افزایش عملکرد کار می کنند این موضوع اهمیت دارد که چگونه سرسختی ذهنی توسعه می یابد - کراست، . - 2005 با توجه به اینکه عملکرد و رفتار یک ورزشکار به طور مستقیم از افکار او تأثیر می پذیرد و امروزه آمادگی روانی نقش بسیار موثری در عرصه های ملی و بین المللی دارد و تحقیقاتی هم که یک دوره برنامه تمرینات روانشناختی را در طول دوره آماده سازی ورزشکاران اجرا کرده باشد، بسیار اندک است - کراست،. - 2010 در نتیجه، با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات دو دهه اخیر در تلاش برای مفهوم سازی و تعریف و توصیف ماهیت سرسختی ذهنی در ورزشکاران و محیط ورزشی بوده است - گوسکاردی، . - 2009 اکنون سوال تحقیق حاضر این است که آیا یک دوره تمرینات استقامت عضلانی می تواند سرسختی ذهنی ورزشکاران زن و مرد را بهبود بخشد یا خیر؟

روش بررسی

جامعه آماری تحقیق حاضر را دانشجویان تربیت بدنی پسر و دختر n=40 - با دامنه سنی 19 الی 24 سال - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تشکیل دادند. در×اجرای×این×تحقیق،× ابتدا مشخصات×فردی×مانند×سن،×رشته×تحصیلی،×تجربه ورزشی×دانشجویان×در×قالب× پرسشنامه×ثبت×شد؟ شرکت کنندگان پس از تکمیل پرسشنامه سرسختی ذهنی ورزشکاران بر اساس نمرات پیش آزمون به 4 گروه - 2

گروه تجربی: 10 دختر و 10 پسر همراه با تمرینات استقامتی و 2 گروه کنترل: 10 دختر و 10 پسر بدون تمرین استقامتی - تقسیم شدند. گروههای تجربی به مدت 5 روز به تمرینات استقامتی کار با وزنه پرداختند. پس از پایان آخرین جلسه تمرین پرسشنامه سرسختی ذهنی مجددا به هر 4 گروه ارائه گردید و نمرات آن به عنوان پس آزمون ثبت شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید