بخشی از مقاله

چکیده

خانواده، کوچکترین ساختار اجتماع، نقش کلیدی در تضمین امنیت و رفاه کودکان و جامعهپذیری آنها ایفا میکند. اما عواملی وجود دارند که زندگی خانوادگی و سلامت جسمی و روحی کودک را تحت تاثیر قرار میدهند. خشونت خانوادگی به عنوان یکی از این عوامل معرفی شده است. خشونت خانگی به عنوان خشونتی که در روابط نزدیک و محیطهای خانوادگی روی میدهد تعریف شده است. و شامل بدرفتاری فیزیکی، بدرفتاری روانی، بدرفتاری اجتماعی و بدرفتاری اقتصادی میباشد.

تمایل یک فرد به کنترل فرد دیگر، دلیل ریشهای خشونت خانگی است. این نوع خشونت هزینههای اجتماعی، عاطفی و اقتصادی بر قربانیان، خانوادههای آنها و جامعه تحمیل میکند. کودکانی که با خشونت خانگی زندگی میکنند احتمالا از آسیبهای روانی و عاطفی ناشی از تاثیرات زندگی با ترس و تنش مزمن رنج میبرند. بنابر این، این مطالعه سعی میکند خلاصهای از نتایج تحقیقات در مورد ماهیت، میزان شیوع و تاثیر خشونت خانگی ارائه کند و همچنین راهبردهایی برای کنترل آن با استفاده از آموزههای دینی و فرهنگ ایرانی پیشنهاد کند.

مقدمه

خشونت خانگی به خشونتی که در روابط نزدیک و محیطهای خانوادگی روی میدهد اشاره میکند و هزینههای اجتماعی، عاطفی و اقتصادی قابل ملاحظهای به قربانیان، خانوادههای آنها و جامعه وارد میکند - لائینگ و بابیک1 ، . - 2002 خشونت خانگی دارای اشکال مختلفی می باشد که عبارتند از:

-بدرفتاری فیزیکی: تهدید یا ضرب و شتم فیزیکی مانند زدن، با مشت زدن، هل دادن، پرت کردن وسایل، خرد کردن وسایل، خسارت وارد کردن به ملک و دارایی -بدرفتاری جنسی

-بدرفتاری روانی: بدرفتاری عاطفی و لفظی مانند تحقیر، تهدید، فحاشی، انتقاد مداوم و سرکوفت زدن -بدرفتاری اجتماعی: جدا کردن فرد از دوستان/ و یا خانواده، ممانعت از دسترسی به تلفن

-بدرفتاری اقتصادی: اعمال کنترل بر درآمد خانواده توسط ممانعت دیگر افراد از دسترسی به منابع مالی - ویک هلث2 ، . - 2009 خشونت خانگی با بدرفتاری با کودکان - بدرفتاری فیزیکی، جنسی و عاطفی - ، و بیتوجهی به آنان مرتبط است که به نوبه خود با دامنهای از پیامدهای جسمی، روانی و عاطفی منفی مرتبط هستند - تامیسون3 ،. - 2000 همچنین شواهدی نیز وجود دارد که مشاهده بدرفتاری با افراد مهم در زندگی فرد توسط کسی که کودک نزدیک می پندارد - یعنی والد - ، عامل بسیار مهمی در انتقال بین نسلس خشونت ایفا می کند - هامیلتون4، . - 1989

بنابر این، پدیده خشونت خانگی یک آسیب اجتماعی جدی است که می تواند مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختاری بنیادیترین بخش جامعه یعنی خانواده باشد . این پدیده در دین مبین اسلام مورد مذمت قرار گرفته است. رسول خدا - صلی االله علیه وآله - فرمود: بدترین مردم، فرد سختگیر بر خانواده است. شخصی پرسید: مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود: هرگاه مرد وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش شاد شود - مفاتیح الحیاه - . لذا این مطالعه سعی میکند خلاصهای از نتایج تحقیقات در مورد تاثیرات خشونت خانگی را ارائه کرده و همچنین راهبردهایی برای پیشگیری و کنترل آن با استفاده از آموزههای دینی پیشنهاد کند.

روش

این مقاله مطالعه ای مروری است که از طریق جست وجو در قرآن و احادیث، کتب دینی و مقالات علمی و معتبر در زمینه روابط خانوادگی و خشونت خانگی انجام شده است.

پیامدهای خشونت خانگی

-    آسیب های جسمانی : طرح ملی بررسی خشونت خانگی در ایران - 11 - 1383 مورد از آسیب جسمانی بر اثر خشونت خانگی را انداز هگیری کرد: کبودی زیر چشم؛ لق شدن دندان ها؛ از دست دادن دندان ها؛ شکسته شدن پا یا دست؛ پاره شدن پرده گوش؛ زخمی شدن تا حد جراحت شدید؛ آسیب به حدی که زن به پزشک و بستری شدن نیاز داشته است؛ نقص عضو؛ شکسته شدن فک یا بینی؛ بیهوشی؛ سقط جنین. زنان، آسیب منجر به کبود شدن زیر چشم را بیش از دیگر موارد گزارش کرده اند - قاضی طباطبایی و همکاران، . - 1383 و یافتههای پژوهشی شان می دهد که در ایران در سال 1379، 220 مورد همسرکشی گزارش شده است - آشوری و معظمی، . - 1380

-    آسیب ها و عوارض روانی: خشونت بدنی میتواند عوارضی روانی نیز به همراه داشته باشد. تجربه خشونت با بهداشت روانی رابطه عکس دارد یعنی با افزایش تجربه خشونت، مطلوبیت بهداشت روانی خانواده کاهش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید