بخشی از مقاله

خلاصه

امروزه سازمان ها برای رشد و بقاء خود نیازمند اندیشههای نو و نظریات بدیع و تازه میباشند. نوآوری درمحصولات یاخدمات عموماُ کار سخت و پر ریسکی است که برای موفقیت در آن باید از روش های مطمئن استفاده شود. یکی از روش های رسیدن به خلاقیت و نوآوری استفاده از الگوریتم ARIZ71 است. الگوریتم ARIZ71 یک دستورالعمل نظام یافته برای شناسایی راه حل مسائل غیر استاندارد با استفاده ازقابلیت های فنون و روش های خلاقیت می باشد و پیشنهادهایی را که میتوان ازالگوریتم ARIZ71 بدست آورد تا کارایی زنجیره تامین شرکت را افزایش دهیم عبارتند از: اول راهکارهایی برای کاهش تحویل قطعات در زمان تعریف شده - LEAD TIME - ، دوم کاهش هزینه نگهداری و سوم کاهش ریسکهای تامین

.1       مقدمه

همه سازمانها برای رشد و بقاء خود نیازمند اندیشههای نو و نظریات بدیع و تازه می باشند. افکار و نظریات جدید خون تازهای را به کالبد سازمان تزریق کرده و آن را از نابودی میرهاند. زنجیره تأمین شامل همه مراحلی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم خواستههای مشتری را برآورده میسازد. زنجیره تأمین تمامی موارد مرتبط با شبکه تدارکات را در برمیگیرد که شامل تأمین کنندگان، مراکز تولیدی، انبارها، مراکز توزیع و بازار خرده فروشان و همچنین مواد خام، موجودیهای درحال ساخت و محصولات نهایی جاری بین آنها میشود.

.2      بیان مسأله

یکی از مشکلات شرکت مورد مطالعه این است که از پیش بینی اینکه مشتریان در آینده - مثلا چند هفته یا چند ماه - چه نوع محصولی و به چه تعداد را سفارش خواهند داد ناتوان است و این موجب افزایش هزینههای زنجیره تامین شرکت میشود. در این مقاله به دنبال این هستیم که با استفاده از تکنیک خلاقیت ARIZ71 راه حلی برای این مشکل و بطور کلی مشکلات زنجیره تامین این شرکت بیابیم تا شرکت بتواند در این شرایط رقابتی به فعالیت خود ادامه دهد.

.3      اهمیت و ضرورت تحقیق

ارائه راه کار نوآورانه برای بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت ارم صنعت.

.4      روش حل مسأله

دراین مقاله ازروش حل مسأله ARIZ71، استفاده می شود که یک دستورالعمل نظام یافته برای شناسایی راه حل مسائل غیراستاندارد با استفاده ازقابلیتهای فنون و روش های خلاقیت میباشد. الگوریتم ARIZ71دارای 6مرحله است که عبارتنداز:

1 انتخاب مسئله

2 تعریف دقیق مسئله

3 تحلیل

4 تجزیه و تحلیل مقدماتی جهت نیل به مفهوم

5 عملیات

6 ترکیب

مرحله اول انتخاب مسأله

.1.1 تعیین هدف نهایی از حل مسأله الف- هدف فنی چیست؟ - چه ویژگی از شی باید تغییر کند؟ - فرایند زنجیره تامین تغییر یابد - بهیود یابد - تا مدت زمان مابین دریافت سفارش تا تحویل کالا حداقل شود و هزینه های زنجیره تامین کاهش یابد. ب- چه ویژگی هایی از شی را نمی توان در جریان حل مساله تغییر داد؟

-1 ساختار شرکتهای موجود در زنجیره تامین

-2 سیاستهای زنجیره تامین رقبا

-3 قیمت ارز برای خرید مواد اولیه خارجی

-4 تعرفه واردات مواد اولیه و ماشین آلات

-5 سلیقه مشتری

ج- هدف اقتصادی از حل مساله چیست؟ - اگر مساله حل شود چه هزینهای کاهش مییابد؟ - هزینههای کلی زنجیره تامین شامل هزینه خرید مواد اولیه، هزینه نکهداری کالا، هزینه حمل و نقل، هزینه بازاریابی و فروش، هزینه فرصت از دست رفته فروش، ریسکهای تامین و غیره

د- هزینههای قابل قبول کلی چیست؟ هزینه پرسنل، هزینه فرایند مواد، هزینه حمل و نقل و توزیع.

ه- ویژگی اصلی فنی/ اقتصادی که باید اصلاح شود کدام است؟ فرایندهای زنجیره تامین.

.1.2 یافتن بهترین حالت: تصور کنید که مساله در اصل قابل حل نیست. چه مسأله عمومیتر دیگری را میتوان حل کرد تا به این نتیجه نهایی مطلوب رسید؟ صادق نیست. در این مساله ما باید زیر سیستمها - فرایندها - را بهبود دهیم تا ابرسیستم - زنجیره تامین - بهبود یابد.

.1.3 تعیین کنید کدام مساله روش اصلی یا بهترین حالت جایگزین را برای حل مساله دارد. با تحقیق و بررسی کتابخانهای و یا میدانی و ... به سوالات زیر پاسخ میدهیم

الف - مساله اصلی را با مورد مشابه در داخل همان صنعت مقایسه کنید. شرکتKMV برای کاهش هزینه های نگهداری کالا از استراتژی push- pull استفاده کرده است به این صورت که نگهداری کالا را تا جایی که میشود به سمت - عقب - تامین کنندگان منتقل کرده است تا کالای تکمیل شده کمتری نگهداری شود.

ب- مساله ی اصلی را با مورد مشابه در داخل یک صنعت دیگر مقایسه کنید. زنجیره تامین شرکت :Del استراتژی زنجیره تامین این شرکت بر اساس تنوع و انعطاف بالاست. این شرکت سعی می کند اکثر قطعاتش استاندارد باشد تا در اکثر محصولاتش مورد استفاده قرار دهد. این کار موجب می شود تا سرعت تولید محصول افزایش و هزینه ساخت کاهش یابد.  همچنین این شرکت عمده فروش را از زنجیره تامین خود خذف کرده است و مستقیما با مصرف کننده معامله می کند بدین صورت که مصرف کننده به سایت شرکت مراجعه می کند و بعد از بررسی محصولات متنوع با توجه به نیاز و سلیقه خود محصولی را سفارش می دهد. شرکت در کوتاه ترین زمان ممکن محصول را آماده و به درب منزل مشتری ارسال می کند. این کار موجب رضایت مشتری و کاهش هزینه تحویل کالا به دلیل حذف توزیع کنندگان کلان و خرد از زنجیره تامین گشته است. این سیاستها موجب شده است تا شرکت Dell از یک شرکت معمولی، سهم خود از بازار را 3000 درصد افزایش داده و به یک قطب در صنعت رایانه تبدیل شود.

د- بهترین حالت جایگزین را با مورد مشابه در یک صنعت دیگر مقایسه کنید. شرکت Dell زنجیره و روش بسیار مناسبی دارد. این شرکت با حذف توزیع کنندگان و معامله مستقیم با مصرف کنندگان هزینهها را کاهش داده و همچنین میتواند با دادههایی که از طریق سایت خود جمع آوری میکند آینده بازار را نیز پیش بینی کند و از سلیقه مشتریان برای نوآوری محصولات استفاده نماید. اطلاع از تقاضای مشتری نهایی موجب میشود که اثر شلاق چرمی برای این شرکت کاهش یابد و از اثرات نامطلوب و زیان بار آن در امان بماند.

ه- مسالهی اصلی را با یک مساله دارای بهترین حالت مشابه مقایسه کنید و یکی را انتخاب کنید. به نظر میرسد استراتژی شرکت Dell در معامله مستقیم با مصرف کنندگان بسیار مناسب باشد. زیرا هم قیمت محصول تحویلی به مصرف کننده کاهش می یابد و هم اینکه اگر شرکت ارم صنعت بتواند سایتی مانند سایت شرکت Dell ایجاد کند که داده جمع آوری کند میتواند فروش را نیز تا حدودی پیش بینی نماید و با مشکلاتی مانند اثر شلاق چرمی و تقاضاهای متورم شده کمتر روبرو شود.

-4- 1 ویژگی های کمیتی لازم را تعیین کنید.

عواملی که در هزینه زنجیره تامین موثر هستند - مانند میزان نگهداری موجودی، میزان موجودی اطمینان، تعداد و اندازه انبارها - ،

-5-1 اصلاح زمانی را برای ویژگی های کمیتی معرفی کنید.

-1  هزینه نگهداری موجودی باید کاهش یابد. -2 زمان LEAD TIME باید کاهش یابد.

مرحله دوم مساله را دقیقتر بررسی کنید

: 2-2 از عملیات - STC اندازه ، زمان ، هزینه - استفاده کنید.

ج- تغییر در زمان روند جریان - یا سرعت یک شی - را از مقدار داده شده تا صفر - - T تصور کنید. آیا این مساله در این صورت قابل حل است؟ چگونه؟ بله، دقیقا اگر بتوان زمان LEAD TIME را کاهش داد و به حداقل رساند یک مشکل اصلی و اساسی در زنجیره تامین حل شده است، برای این کار باید بتوان سفارشات را پیش بینی کرد تا به موقع نسبت به خرید مواد اولیه و محصولات نیم ساخته اقدام کرد و محصول تمام شده - نهایی - را به موقع آماده کرد.

ه- تغییر در هزینه یک شیئ یا روند جریان - هزینه های قابل قبول - را از مقدار داده شده تا صفر تصور کنید. آیا این مساله در این صورت قابل حل است؟ چگونه؟ در صورتی که بتوان عمده فروش و یا حتی خرده فروش را از زنجیره تامین حذف شرکت کرد و محصول تولید شده را مستقیما به دست مصرف کننده رساند هزینه و قیمت محصول نهایی که به دست مصرف کننده می رسد کاهش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید