بخشی از مقاله

چکیده:

دراین مقاله به بررسی خلاقیت هاو نوآوری های دفاتر خدمات پیشخوان دولت می پردازد .و نحوه پیاده سازی خلاقیت ونوآوری در دفاتر خدمات پیشخوان را بیان میکند. همچنین مقاله به تشریح مفاهیم و مبانی خلاقیت و نوآوری و به برخی از خلاقیت ها و نوآوری هایی که می توان در این دفاتر به کار گرفت اشاره می نماید و ازتکنیکهای خلاقیت که می تواند در این دفاتر استفاده گردد را بیان می نمایید. وبرخی از نوآ ورهای که برای مدیران وکارکنان این دفاتر مفید و موءثر است را بیان میکند و هچنین نوآورهای دفاتر پیشخوان بر اساس ویزگیهای فرهنگ نوآورانه وبعضی از فرصت های خلاقیت در دفاتر خدمات پیشخوان رابیان می کند که به کارگیری این ایده ها وخلاقیت ها ونوآوریها می تواند در پیشرفت همه جانبه دفاتر سازنده باشد.

-1مقدمه:

دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی وغیردولتی یا دفاتر پیشخوان به دفاتری گفته می شود که دولت ایران برای ارائه خدمات الکترونیک خود به مردم در سطح کشور احداث کرده است . کلیه دستگاه های دولتی واجرایی موظفند خدمات الکترونیک خود را از راه این دفاتر ارائه دهند . این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره می شوند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی کاری دستگاه هابی دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده است . آمار دقیقی ازتعداد این دفاترو خدماتی که ارائه می دهند وجود ندارد اما غریب 17000 دفتر خدمات پیشخوان با عنواین مختلف وجود داردکه 11000 واحد در روستا ها و6000 واحد ی آن در شهرها قرار دارند و خدمات مختاف دستگاههای دولتی را ارائه می دهند.

درایران حدود 1300 خدمت شناسایی شده است از مهمترین خدمات قابل ارائه در این دفاتر عبارتند از :خدمات بیمه ای - بیمه سلامت و... - خدمات سجلی وثبت احوال خدمات بانکی پست بانک وخدمات پستی خدمات مخابراتی تلفن همراه - همراه اول و ایرانسل ورایتل و.. - و تلفن ثابت خدمات مالیاتی - اظهار نامه های مالیاتی ومالیات بر عوارض خودرو و... - عوارض شهر داری و..... بر طبق برنامهریزیها باید تقریباً به ازای هر 20 هزار نفر یک دفتر پیشخوان با توزیع مناسب در سطح کشور ایجاد شود.  [12] همچنین کمتر تحقیقات زیادی درمورد دفاتر پیشخوان و نحوه ارتقاء خلاقیت ونوآری در این دفاتر انجام شده است لذا این پزوهش در صدد است که در این عرصه گام بردارد.

اهداف تحقیق:خلاقیتها ونوآوریهای دفاتر خدمات پیشخوان هدف اصلی :در این تحقیق به بررسی به کار گیری خلاقیت در دفاتر خدمات پیشخوان می پردازیم وبعضی از نوآوری های مرتبط را بیان می کنیم هدف فر عی:امیداست این تحقیق در پیشرفت خلاقیت ونوآوری در دفاتر خدمات پیشخوان ومدیران وکارکنان این دفاتر و دیگر ارگانهای دولتی ارائه دهنده خدمات ودیگر پزوهش گران عرصه خلاقیت ونوآوری مفید باشد.

-1-1پیشینه تحقیق:

دفاترخدمات پیشخوان دولت بخش عمومی :دفاتری است که برای گسترش خدمات الکترونیک در مناطق روستایی وشهری در راستای گسترش دولت اکترونیک ایجادگردیده است دفاتر خدمات پیشخوان: دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی یا دفتر پیشخوان دولت، به دفاتری گفته میشود که دولت ایران برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده است. کلیه دستگاههای اجرایی دولتی ایران موظفند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند. این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره میشوند یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازیکاری دستگاههای دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده است [12]

دولت اکترونیک:ارائه خدمات دولتی به صورت 7 روز هفته و24ساعته شبانه روز تعریف می گردد.

تعریف خلاقیت

خلاقیت عبارت است از نگاهی متفاوت به پدیده هایی که سایر مردم نیز آنها را می نگرند . [8] آلبرت رنت گیورگی خلاقیت ارتباط بین تصویر و اندیشیدن ایده های نو و ارائه محصول ، فرایند و خدمات نوآورانه است . ادوارد [8] خلاقیت واکنشی اکتسابی در برابر موقعیت است که از انرژی اطلاعات و دیگر منابع ضروری برای یک مسئله نشأت می گیرد - ویلیام جی ریف استاد و مدیر مهندسی سیستم های کارخانه ای جنرال موتورز - [8]

تعریف نوآوری: منظور از نوآوری خلاقیت متجلی شده و به مرحله عمل رسیده است، به عبارت دیگر نوآوری یعنی اندیشه خلاق تحقق یافته؛ نوآوری همانا ارائه محصول، فرایند و خدمات جدید به بازار است؛ نوآوری بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. [4] - نازی داودی حمید پاداش مرتضی اکبری - 1395 شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات عوامل و شاخصهای مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکت های فناوری اطلاعات وارتباطات واین عوامل وشاخص ها بر موفقیت نو اوری باز در این شرکتها اولویتبندی شدند.

در این تحقیق کاربردی به صورت کمی و با استفاده از روش دلفی انجام گرفت و عوامل جستوجو و جذب دانش خارجی، مدیریت، چالشها و رقابتهای ایده، مشارکت مشتریان، بستر کاری مشارکتی، شبکهسازی و فرهنگ اشتراک دانش، همکاری، انتقال دانش و فناوری به خارج از شرکت، مشارکت کارکنان، ایجاد کسبوکار خطرپذیر و برونسپاری بودند سپس مقدار ضریب تطابق کندال 0/719 بهدست آمد که نشاندهنده توافق قوی بین اعضای پانل و شرط لازم برای خاتمه دورهای دلفی است. [5]

- کامیار ده پناه و سعید امام قلی زاده - 1395 در پایان نامه ارزیابی عملکرد دفاتر خدمات پیشخوان شهر آمل با استفاده کارت امتیازی عملکرد دفاتر حدمات پیشخوان شهر آمل بررسی نمودند و مطابق این تحقیق عملکرد دفاتر پیشخوان شهر آمل مطلوب ارزیابی گردید[3] حقیقی نسب و همکاران - 1394 - در مقاله ای تحت عنوان شناسایی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان مورد پژوهی: دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران به این نتیجه رسیدند که دسترسی به خدمات دولت الکترونیک بر کنترل رفتاری درک شده تاثیری ندارد و ادراک در راحتی استفاده از خدمات دولت الکترونیک بر کنترل رفتاری درک شده از آن تاثیر ندارد. ادراک از سودمندی خدمات دولت الکترونیک بر نگرش نسبت به استفاده از آن تاثیر ندارد. [10]

خروشی و همکاران - 1394 - در تحقیقی با عنوان بررسی عملکرد دفاتر پیشخوان در دولت الکترونیک بیان کردند دریافت خدمات از دفاتر پیشخوان، بر خلاف شیوه دریافت خدمات به صورت حضوری، به عنوان یک کانال جهت دریافت خدمات در جامعه تایید می گردد و لیکن از اقبال پایینی برخوردار است. [9] حجازی ودیوسالار1389ضمن بررسی نقش نوآوری باز در ارتقاء توان رقابتی شرکت های دانش بنیان، چارچوبی مفهومی به منظور بکارگیری مکانیزم های نواوری باز در راستای ارتقاء توان رقابتی شرکتها پیشنهاد شده است.       

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید