بخشی از مقاله

چکیده
شهرداری ها به عنوان سازمان های عمومی و بر حسب قانون شهرداریها عهده دار وظایف متعددی در زمینه مسائل شهری وارائه خدمت بهینه به شهروندان از جمله صدور مجوزات ساختمانی و کنترل ساخت وساز ها در سطح شهر ها می باشد. تفکر مدیران عالی شهرداری همواره بهره گیری از امکانات، ملزومات و دانش های به روز در ارائه خدمات سالم و در زمان مناسب به شهروندان می باشد .

در این راستا برنامه های مدونی طراحی و به اجرا در می آید اکثرا این برنامه ها حول محور کاهش زمالن و ارتباط شهروندان با شهرداری و عدم تمرکزگرایی در شهرداری های مناطق می باشد - شهرسازی - , . - 1392برون سپاری وواگذاری بخشی از فعالیت هاو خدمات بخش شهرسازی به دفاتر خدمات مهندسی - البته با نظارت شهرداری - و افزایش سطح دسترسی یکی از اقدامات می باشد که سعی شده است ارتباط شهروندان با مناطق کمتر و در هر محدوده شهر پاسخگویی و نیازهای آنها مرتفع گردد. ایجاد دفاتر پیشخوان و دفاتر مهندسی نیز از اقدامات تازه ای است که پس از ناحیه محوری در برنامه های شهرداری با هدف پیشبرد اهداف دولت الکترونیک، کاهش زمان و اخذ رضایتمندی شهروندان به صورت دورکاری قرار گرفته و در حال ارائه خدمت به شهروندان می باشد .

با توجه به مبحث برون سپاری سازمان ها که مورد تأکید اصل 44 قانون اساسی صورت پذیرفته است ،این خدمات در حوزه پاسخگویی به مباحث شهرسازی و صدور مجوزات و پاسخ استعلامات به بخش خصوصی در قالب دفاتر پیشخوان شهرسازی واگذار گردیده است و شهرداریها متولی نظارت بر عملکرد صحیح این دفاتر است. در این پژوهش ابتدا به بررسی برون سپاری پرداخته شده است و سپس با توجه به شرح خدمات برون سپاری و بر اساس گردش کار این خدمات توسط دفاتر پیشخوان که در نرم افزار سیستم یکپارچه شهرسازی تعریف شده است و اشتباهاتیکه عموماً دفاتر در گردش کار انجام می دهند و موجب برگشت ارجاعات به بخش های قبلی و اتلاف زمان و هزینه مادی و معنوی میگردد موضوع تحلیل گردیده است.

با تحلیل روند پاسخگویی درخواست های مختلف و تعریف شاخص ها، نسبت به وزن دهی به شاخص ها براساس روش دلفی اقدام گردیده است و با مشخص کردن تعداد اشتباهات در هر حوزه و نیز امتیاز کیفی کسب شده از نحوه عملکرد نسبت به ارزیابی و رتبه بندی دفاتر اقدام گردیده است .این مدل بصورت نرم افزاری در شهرداری منطقه 3 مشهد به عنوان پایلوت با توجه به پیشرو بودن درفعالیتهای توسعه ای حوزه شهرسازی واعلام همکاری ازسوی مدیریت منطقه پیاده سازی سیستمی گردید.

مقدمه
شهرداری مشهد بعنوان یک سازمان پیشرو و مردم نهاد و نیز با عنایت به اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای محول کردن قسمتی از وظایف خود به بخش خصوصی و همچنین مشارکت مردم در اداره امور شهرها طی سالهای اخیر اقداماتی موثر جهت برون سپاری اموری با شرح وظایف مشخص صورت داده که پژوهش ذیل کندوکاوی در جهت" تعریف مدل ارزیابی عملکرد دفاتر مهندسی شهرداری مشهد" به بخش خصوصی در شهرداری مشهد، و نیز بهبود روش ها و آسیب شناسی عملکرد گروه های ارائه دهنده این خدمات است.

افزایش میزان کارآیی در جهت استفاده بجا از منابع مالی ، بکارگیری نیروهای انسانی متخصص و نیز عدم تمرکز اداری در نقاط خاصی از شهر ، مولفه های ارزشمند طرح برون سپاری در جهت افزایش میزان رضایتمندی کاربران شهری می باشد.در این پژوهش تحقیق اهداف و سیاست های کلان طرح برون سپاری و نیز ارزیابی عملکرد کارگزاران و دفاتر مهندسی ارائه دهنده خدمات شهرسازی، باستناد مصوبات شورای محترم اسلامی شهر مشهد، کنترل میدانی دفاتر و نیز آنالیز چک لیست های ورود اطلاعات شده توسط پرسنل شهرداری مشهد صورت گرفته است.با توجه به اینکه در هر منطقه تعدادی دفتر مستقر می باشد و مابقی دفاتر در سطح شهر قرار دارند لذا دفاتر مستقر در نواحی منطقه3 به عنوان جامعه نمونه مورد بررسی قرارگرفته است.

برون سپاری:

پیتر دراکر3 در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می گوید : "چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان های جهان فرداست.این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که سازمان های بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند.این قبیل سازمان ها به تشکیلاتی تبدیل می شوند که به درآمدهای عالی و بهره وری بالا دست پیدا می کنند، زیرا تنها بر فعالیت هایی تمرکز می کنند که به خاطر آنها ماموریت یافته اند،کارهایی را انجام می دهند که دقیقاً به اهداف سازمانی آنها مربوط است.کارهایی را که به خوبی می شناسند و به جزئیات آن آشنایند ، بقیه کارهای خدماتی اینگونه سازمان ها به نهاد های بیرونی واگذار می شود".وی با ابداع نظریه کارکنان دانا4 در سال 1956 بر این موضوع تاکید کرد که افزایش آگاهی و دانش کارکنان و افراد جامعه منجر به تغییرات سازمانی و روابط کاری شده است. وی در واقع برون سپاری را مثال روشنی از اینکه روابط مابین سازمان ها در حالتغییر است می داند.

برون سپاری عبارت است از واگذاری برخی فعالیت های داخلی یا سازمان به تامین کننده آن در بیرون از سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به تامین کننده بیرونی بر اساس قرارداد. در واقع در برون سپاری علاوه بر واگذاری فعالیت ها،عوامل تولید - کارکنان،تسهیلات، تجهیزات ، فناوری و سایر دارایی ها - در اختیار تصمیم گیری - مسئولیت و حق تصمیم گیری در مورد فعالیت ها - نیز در اغلب موارد واگذار می گردد.

شکل گیری روش های جدید مدیریتی باعث گردیده تا سازمان ها از فعالیت های جاری به برنامه های توسعه ای روی آورند. - - جهانی شدن - - ، - - تمرکززدایی - - ، - - مدیریت کیفیت - - ، - - ادغام ها - - ، - - قابلیت های محوری - - ، - - مدیریت نیروی کار - - و - - الزامات محیطی، مطالعاتی و ارتباطی - - ، از جمله روش های جدید مدیریتی است که برنامه های سازمان ها را به کلی متحول نموده است.

برون سپاری کاری است که یک سازمان برای سازمان دیگر انجام می دهد و به تدریج نوعی زنجیره مشارکت را در انجام فعالیت های سازمان ایجاد می کند.

برون سپاری کاری از دو واژه ی - - بیرون - - و - - سپردن - - تشکیل شده است. از این رو ، برای تعریف برون سپاری ابتدا باید معنی و مفهوم واژه ی - - سپردن - - را روشن سازیم.سپردن به عمل واگذاری کار، مسئولیت ها و حقوق تصمیم گیری به شخص دیگر اشاره دارد.

برون سپاری - - outsourcingدر لغت بمعنی دستیابی به اهداف از طریق منابع خارجی است برون سپاری فرآیندهای سازمانی از این استرات ژی زمانی اتفاق می افتد که اجرای اهداف، وظایف و نیز عملیاتی که تا کنون از طریق منابع داخلی تامین می شده از طریق برقراری ارتباط با یک تامین کننده خارجی درون محدوده سازمانی مورد نظر ما در دراز مدت انجام پذیر د.

برون سپاری خدمات نیز یکی از شیوههای نوین مدیریت در سازمانها است که سالیان متمادی در کشورهای توسعه یافته اجرا و نتایج آن مستمرا برای اصلاح روشها مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای نمونه نشریه Harvard Business Review در یکی از شمارههای خود محاسن و معایب برونسپاری خدمات مشاوره حقوقی در شرکتهای آمریکایی را با ارائه آمار و ارقام مورد ارزیابی قرار داده است که شناخت خوبی به یک سازمان در مورد عوامل مختلفی ارائه میدهد که برای تامین نیاز خدمات حقوقی خود باید مورد نظر قراردهد.

برون سپاری سازمان ها گاهی با هدف محصول به کارایی بیشتر و گاهی به منظور دستیابی به اثر بخشی شکل می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید