بخشی از مقاله

چکیده:

وقوع رویدادهای فزاینده فریبکاری، رسوایی و فساد در سطح جهانی، نیاز به خلق سازمان اخلاقی و به کارگیری سبک های رهبری اخلاقی را ضروری می سازد. برای خلق سازمان اخلاقی، یک رهبر اخلاقی مورد نیاز است. اقدامات مدیریت عالی طرح و نقشه ای را در مورد چگونگی فرهنگ شرکت فراهم می کند. نیازهای مهم شرکت، انسجام، استانداردها و ارزش های اخلاقی روشن می باشند. برای حفظ چنین استانداردها و ارزش های اخلاقی، رهبران شرکت باید استدلال اخلاقی و رشد معنوی بالایی داشته باشند.

در طول سال های اخیر، تقاضا برای آموزش اخلاق و کارگاه اخلاقی در بین سازمان های مختلف جهان افزایش یافته است. بعضی از سازمان ها نیز اخلاق را به عنوان شرط لازم برای همه اعضا معرفی کرده اند. در این مقاله پس از مروری کوتاه بر اهمیت اخلاق و عمل اخلاقی ، مفهوم رهبری اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس راه های پرورش رهبر اخلاقی و مزایا و پیامدهای سازمانی رهبری اخلاقی مطرح می شود. در پایان، تئوری های رهبری تأکید کننده بر اخلاق توصیف می شود. در این راستا، با طرح سه دیدگاه اساسی یعنی دیدگاه های برنز، باس و گرین لیف رهبری اخلاقی از سه منظر رهبری تبادلی، تحول آفرین و خدمتگزار مورد بررسی قرار می گیرد.

مقدمه:

بحث در مورد اخلاق نیازمند درک مشترک از این واﮊه است. یک تعریف استاندارد از اخلاق عبارتست از شایستگی معنوی یک تصمیم و اقدام در جهت آن . - Smith, 2007, p.27 - اخلاق در مورد احساسات نیست و نباید به مذهب یا باورهای مذهبی محدود شوداخلاق. و قوانین الزاماً با هم برابر نیستند، همچنانکه بسیاری از قوانین می تواند غیراخلاقی باشد. اخلاق، ملاحظه پیامدهای اعمال انسانی است و در مورد ارزش ها و خصائل حفظ شده و اصولی که بر آن اساس افراد و گروه ها، تصمیمات را اتخاذ می کنند، می باشد در نتیجه ، اخلاق در محیط حرفه ای می تواند ابزاری برای ایجاد و حفظ اعتماد باشد. - . - McAllister, Kilminster, Brown, Anderson &, 2002

اخلاق، به سنت، آداب و رسوم، عادات و قوانین نزدیک است و حتی ورای اینها عنصر مهمی است که زندگی اجتماعی را ساماندهی می کند. یک جامعه نمی تواند بدون کدهای اخلاقی به موجودیت خود ادامه دهد. علاوه بر کدهای اخلاقی عمومی، هر حرفه ای کدهای اخلاقی خاصی دارد که توسط اعضای یک حرفه خاص مقرر می شوند و افراد را قادر می سازد تا به بالاترین استانداردها در آن شغل دست یابند .

- sahin et al. 2009, p.800 - علاوه بر این در جهان کنونی، ویژگی ها و ارزش های اخلاقی در درون مرزهای زندگی خصوصی قرار گرفته اند. لووات۱ - ۸۹۹۱ - بیان می کند که مفهومل فرهنگ اخلاقیل با مسئولیت یک فرد هم در مورد خودش و هم در مورد دیگران مرتبط است. فرهنگ اخلاقی از این جنبه فرد را مجبور می کند تا هنگامیکه با موقعیت یا واقعه ای روبرو می شود، آنرا نه تنها از دید خودش بلکه از دیدگاه دیگران نیز ارزیابی کند. اساساً همه فعالیت های انسانی یک بعد اخلاقی دارد. تحقیقات نشان داده است که رفتار و نگرش های اخلاقی می تواند در هر مرحله از زندگی فرد آموخته و انجام شود. این لوگوی ۳ بعدی انسجام و ترکیب ۳ ویژگی رهبر اخلاقی – دانش، عمل و شخصیت را نشان می دهد.

شکل ۱- ویژگی های رهبر اخلاقی

هنگامیکه از از واﮊه های ارزش ها، اخلاق و معنویات به جای همدیگر استفاده می شود، زبان اخلاق پیچیده می شود. توجه به این نکته ضروری است که این واﮊه ها چه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

ارزش ها، معنویات و اخلاق

ارزش ها

ارزش ها موارد مطلوب - امیال - یا باورهای اساسی هستند که نگرش ها و عمل را بر می انگیخته و هدایت می کنند. هر فرد هزاران ارزش دارد.

معنویات

معنویات به باورهای یک فرد در مورد اینکه چه چیز درست و چه چیز اشتباه است، اشاره دارند. معنویات عبارتست از ارزشیابی شخصی در مورد ارزش ها و رفتارها.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید