بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری بعنوان صنعتی پر درآمد امروزه از سوی بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است و سرمایهگذاریهای زیادی جهت رشد و رونق آن صورت گرفته است. این صنعت به عنوان یک عامل مهم اقتصادی توانسته نقش پررنگی در ایجاد اشتغال، تحصیل ارز و... برای جوامع میزبان ایجاد و باعث رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها گردد. هدف کلی این تحقیق بررسی قابلیتهای گردشگری شهر فریمان در توسعه آن است که ضمن بیان مشکلات و معضلات فراروی گردشگری آن شهر، با استفاده از مطالعات میدانی و شیوه تحلیلی- توصیفی، سعی شده در پایان راهحلهایی جهت رفع موانع توسعه گردشگری شهرستان ارائه داده شود. نتایج تحلیل نشان میدهد که گردشگری شهر فریمان علیرغم داشتن جاذبههای تاریخی و طبیعی مطلوب و نزدیکی به کلانشهر مشهد نتوانسته نقش پررنگی در توسعه ی شهر داشته باشد. به همین دلیل تلاش جهت رفع موانع گردشگری شهر، که در این مطالعه به تفصیل به آن پرداخته شده است، میتواند جایگاه گردشگری را در توسعهی اقتصادی اجتماعی شهر فریمان افزایش دهد.

کلمات کلیدی: گردشگری، سرمایه ،توسعه اقتصادی،جاذبه تاریخی، شهر فریمان

مقدمه:

تعریف گردشگری:

سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال 1994 ارائه شده بودند در سال 1995 یک تعریف نهایی منتشر کرد: »مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمیشود« براین اساس کسانی که شامل این تعریف میشوند نیز گردشگر نامیده میشوند.

انواع گردشگری:

.1همایشها

.2اقتصادی و بازرگانی

.3ورزشی

.4مذهبی

.5تاریخی ،هنری و فرهنگی

.6درمانی و بهداشتی

.7تفریح، استراحت و دیداربستگان

اهمیت گردشگری

-افزایش درآمد

وقتی گردشگران به کشوری وارد میشوند الزاماً باید هزینههایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان میپردازند و نیز هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی. این هزینهها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان میشود باعث رونق اقتصادی کشور میزبان میگردد. به گردشگران، صادرات نامرئی هم میگویند.

-اشتغال زایی

با توسعه فعالیتهای گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم میشود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان میشود یک فرصت شغلی ایجاد میگردد.

گردشگری از نظر قرآن کریم:

دست کم در 14 سوره قرآن مجید آیات مبارکه با »قل سیروا فی الارض « شروع یا تدوام یافته اند که به تعبیر و تفسیر غالب مفسران محترم بر سیر و سفر انسان و چگونگی تفکر ایشان در عالم خلقت و نیز توجه به سر گذشت ابناء بشر بعنوان درس های آموزنده و نیز توجه به تجربیات بشری در کنار مظاهر و مواهب الهی به منظور کسب تجربیات طبیعی بشری به منظور بهره مندی بیشتر از مواهب الهی تاکید شده است.

مبانی نظری:

لغت گردشگری از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده است که ریشه در لغت لاتین tums به معنی دور زدن، رفت و برگشت بین مبدا و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است - بیاتی و خسروی ،. - 1391 واژه گردشگری نخستین بار در سال 1811، در مجله انگلیسی به نام اسبورتینگ مارگازین آمد. در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از منابع طبیعی برای کسب لذت به کار می رفت - محلاتی. - 1380مطالعات صورت گرفته در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که همزمان با این رشد سریع،تاثیرات منفی توریسم نیز در حال گسترش بوده است.بنابراین،سیاست گذران و برنامه ریزان هر کشوری باید برای افزایش درآمد از طریق گردشگری برنامه ریزی کنند ولی در عین حال باید توجه داشته باشند که این افزایش نباید به بهای به مخاطره افتادن توسعه پایدار گردشگری صورت پذیرد.

شهر فریمان نیز چون اغلب شهرهای کشورمان از قواعد اقتصادی حاصل از گردشگر نیز باید بهره گیرد، اما بنا به دلایلی که در ذیل مقاله به آن اشاره خواهد شد، متاسفانه هنوز رونق کافی و وافی را به دست نیاورده است.اماکن گردشگر پذیر و تاریخی حائز اهمیت شهر: ✓ سد آب فریمان:سد فریمان سدی تاریخی در شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی ایران است. این سد بر روی رودخانه فریمان در یازده کیلومتری فریمان و هفتاد کیلومتری جنوب شرقی مشهد احداث شده و گویا از آثار دوره ایلخانی یا.تیموری است. اما در دوره قاجار و نیز در دهههای اخیر، تعمیرات اساسی در آن صورت گرفتهاست

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید