بخشی از مقاله

چکیده

کامپیوتر از بدو اختراع آن به منظور آموزش و پژوهش در دانشگاه و محیطهای آموزشی وارد شد. آموزش از راه دور، آموزش مادام العمر، آموزش غیر حضوری مفاهیمی بودند که با حضور کامپیوترها به صورت آموزش و یادگیری الکترونیکی تغییر شکل یافتند و دنیای دیجیتال، آموزش حضوری و غیر حضوری را متحول کرد. با ظهور تلفنهای هوشمند و تبلتها، آموزش سیار به سمت استفاده از گوشیهای هوشمند گام برداشت.این مقاله ضمن ارائه تاریخچه مختصری از به کارگیری کامپیوترها و ادوات دیجیتال به منظور آموزش، توضیح میدهد که چگونه و با چه پتانسیل بالایی یک گوشی هوشمند اندرویدی جای بسیاری از وسایل دیجیتال و حتی کامپیوتر را در امر آموزش بر عهده میگیرد. ضمن آنکه عمدهترین مزایای استفاده از گوشیهای هوشمند در امر آموزش برشمرده میشود، قابلیتهای منح صر به فرد گو شیهای هو شمند برای مطالعه و درک دروس م شکلی مانند ریا ضیات و فیزیک مورد معرفی و مرور قرار میگیرد. هر مدرس و معلم توانایی برای تدریس در ع صر دیجیتال به چنین قابلیتهایی نیاز دارد.

واژههای کلیدی:یادگیری سیار، آموزش دیجیتال، یادگیری بر پایه گوشیهای هوشمند، نرمافزارهای کاربردی اندرویدی
 
-1 مقدمه

قرن بیستم عصر جدید محاسبات و مخابرات بود: در دهه 40 قرن بیستم، تلفنهای قابل جا بهجایی برای اتومبیلها عرضه شد که ضمن حجیم و سنگین بودن، تعداد تماسهای همزمان محدودی را پ شتیبانی میکردند. در همین دهه، کامپیوترها افق جدیدی را در تو سعه علم و فنآوری ترسیم کردند.

-1-1 رشد پایاپای صنعت کامپیوتر و تلفن همراه

پس از اختراع کامپیوترهای محا سباتی لامپ خلا در سال 1943 اولین کامپیوتر تجاری آی بی ام1 در سال 1955 ساخته و اولین سیستمعامل2 کامپیوتری به نام مینفریم3 نیز ارائه شد. پس از مینفریم تا مدتها در کنار سی ستمعاملهای متنوع ارائه شده، یونیکس4 سی ستمعامل پرفروش و مهمی به شمار میآمد. با ظهور کامپیوترهای شخصی تا قبل از سال 1995 سیستمعاملهای داس5 رواج بیشتری داشتند و از آن به بعد سیستمعاملهای ویندوز6 تا به امروز مورد توجه قرار گرفتند.[1]7استفاده از کامپیوتر در دانشگاهها و محیطهای علمی از بدو اختراع آن مرسوم و باعث هم افزایی بین علوم و کامپیوتر شد. در 1946 شرکت AT&T اولین سرویس تلفن همراه را با پو شش دهی محدود ارائه کرد.

کامپیوترها همواره به عنوان ابزاری ا صلی برای جنگ سرد مورد توجه بودند. روسها با ا ستفاده از کامپیوتر سفینه اسپاتنیک8 را در 1957 به فضا فرستادند.[2]در سال 1959 کامپیوترهای ترانزیستوری ساخته شد و زبانهای برنامه نویسی شکل گرفتند. از سویی تلاش برای توسعه مخابرات بی سیم دنیایی را به تصویر میکشید که هر شهروند با استفاده از گیرنده و فر ستنده شخ صی تماس برقرار سازد. سال 1971 که اینتل ریزپردازنده کامپیوترهای شخ صی را ارائه و ا ستفاده از این صنعت عمومیت بی شتری پیدا کرد و چند شرکت برنامه نوی سی متولد شد.[3]در دهه هفتاد در امریکا استفاده از تکنولوژی و از جمله کامپیوتر به منظور آموزش موثرتر در دستور کار محیطهای آموزشی قرار گرفت. در سال 1973 اولین تلفن موبایل توسط تیم اجرایی مارتین کوپر9 در آزمای شگاههای بل10 معرفی شد.

این تلفن طولی حدود ده اینچ و وزن حدود 2/5پوند داشت و میتوانست پس از هر ده ساعت شارژ حدود نیم ساعت مکالمه را پشتیبانی کند. شرکت موتورولا موفق شد این تلفن را کوچک تر و سبک تر و به صورت تلفن همراه به بازار عرضه کند. در 1979 اولین سرویس خودکار تلفن همراه در ژاپن مورد بهره برداری قرار گرفت.[4]در دهه ه شتاد کامپیوترهای شرکت اپل در آموزش به کار گرفته شدند و چندین برنامه شبیه سازی ساده برای کامپیوترهای شخصی ارائه شد. برنامهها و بازیهای آموزشی توسط چندین شرکت تجاری به وجود آمد. تا پایان سال 1986 درآمریکا، کامپیوتر در حدود 60 درصد از کارها به کار گرفته شد. مقارن با اعلان پایان جنگ سرد توسط گورباچف، لپتاپها یا کامپیوترهای همراه به وجود آمدند. در همین سالها اولین نسل تلفنهای همراه 1G با قابلیت مکالمه و با استفاده از سیستم آنالوگ، در امریکا عرضه شد.[4]

دهه نهم قرن بیستم، دهه ارتقای کامپیوترهای شخصی چند رسانه ای بود. مدارس از سی دیهای چند ر سانهای - فیلمها، پویانماییها و پروندههای صوتی - ، و انواع و اق سام برنامههای آموزش به کمک کامپیوتر1 بهره گرفتند و حتی مدارس آمریکا به سرورهایی موسوم به گوفر2، به منظور د ستر سی به اطلاعات آنلاین مجهز شدند. تا قبل از سال 1995 تمام کلاسهای مدارس آمریکا به حداقل یک دستگاه کامپیوتر مجهز شد. نسل دوم تلفنهای همراه، 2G که از سرعت و کیفیت مکالمه دیجیتال و ار سال پیام متنی بهره می بردند در این دهه مطابق با ا ستانداردهای اروپا GSM و استاندارهای آمریکا CDMA ارائه شدند.

اینترنت و شبکه جهانی باعث شد که مشاغل، مدارس و افراد، صفحات وب شخ صی ایجاد کنند. خیلی از برنامههای آموزش از طریق کامپیوتر بر روی سی دی، در دسترس اشخاص قرار گرفت و از آن پس تاکنون اقسام برنامههای اموزشی بر روی وب سایتها و صفحات اینترنتی مختلف ایجاد شد و توسعه یافت. بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی به منظور استفاده از این امکانات مجهز به اینترنت شدند. رشد و توسعه انفجاری اینترنت و تولید محتواهای مختلف صوتی و تصویری - متنی و فیلم - و افزایش سرورها و بانکهای اطلاعاتی قوی، باعث شد تا معلمان و مدرسان از امکانات جدیدی بهرهمند شوند. موبایلهای نسل دوم امکان دسترسی به محتواهای مدیا را فراهم کردند. [5]

با گ سترش بی شتر ن سل دوم موبایل، ا ستفاده ردههای سنی مختلف مردم از موبایل در زندگی روزانه گسترش یافت و تقاضا برای اطلاعات روزبهروز زیادتر شد و چون نسل دوم قادر به پاسخگویی این حجم از تقا ضا نبود، در سال 2001 ن سل سوم در ژاپن وظیفه را بر عهده گرفت و باعث افزایش سرعت میانگین انتقال دادهها تا حدود 2Mbps شد. با استفاده از سرعت بالای فنآوری 3G جهشی در صنعت رخ داد مثلا برای اولین بار اجرای کامل برنامههای رادیو و تلویزیون دیجیتال بر روی تلفن همراه ممکن شد. با ا ستقبال بازارها از گو شیهای ن سل سوم و چهارم، تلفنهای همراه هو شمند گامهای بلندی را از لحاظ مشخصات فنی طی کردند و بر گوشیهای غیر هوشمند3 پیشی گرفتند. [6]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید