بخشی از مقاله

رابطه سیگار و بیماری ها

دخانيات
از آنجايى که کشت و تجارت توتون و تنباکو از منابع مهم درآمد تعدادى از کشورها است توليدکنندگان سيگار تبليغات شديدى در مورد سيگارهاى جديد با فيلترهاى مناسب مى‌نمايند که باعث گرديده مصرف دخانيات از اواسط قرن بيستم به بعد شديداً رو‌ به فزونى بگذارد. در نتيجه تحقيقات اپيدميولوژيکى که در ۲۰ سال اخير در زمينه سيگار و اثرات سوء آن بر سلامتى به‌عمل آمده، خطرات آن بيش از پيش به ثبوت رسيده است.


اولين تأثيرى که استعمال دخانيات بر روى شخص مى‌گذارد مربوط به نيکوتين موجود در آن مى‌باشد گرچه قير، اکسيد دو کربن و بعضى مواد ديگر نيز ممکن است مضر واقع شود. به‌طور تجربى ثابت شده است که قير و بعضى ديگر از ترکيبات باعث ايجاد سرطان مى‌شوند. تأثير استعمال دخانيات بر روى اشخاص مختلف متفاوت است. در بعضى ايجاد آرامش اعصاب و راحتى فکر مى‌کند و در بعضى ديگر باعث سردرد و تحريکات عصبى مى‌گردد. از لحاظ فيزيولوژيکى بعضى تغييرات را ذکر کرده‌اند مثلاً استعمال دخانيات باعث افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب مى‌گردد.

دانشمندان ملاحظه کرده‌اند که حرارت انگشتان دست و پا کاهش مى‌يابد. اغلب اشخاصى که دخانيات استعمال مى‌کنند اشتهاى خود را از دست داده و وزن کم مى‌کنند و چون استعمال دخانيات را ترک مى‌کنند مجدداً اشتهاى خود را به‌دست آورده و بر وزن آنها اضافه مى‌گردد.
از لحاظ حرکتي، کسانى که دخانيات استعمال مى‌کنند کنترل کارهاى ظريف را از دست داده و دچار مختصرى لرزش مى‌گردند و حتى ممکن است اين وضع به عضلات ظريف چشم نيز سرايت کند و در ديد اين عضو اختلال حاصل شود. بافت لثه‌ها، سينوس‌ها و حلق نيز اغلب اوقات به سبب

تحريکات موضعى دچار اختلال و ناراحتى مى‌شوند. در سنوات اخير مشاهده شده است که استعمال دخانيات در نزد زنان باردار و شيرده اثر نامطلوبى بر روى جنين و فرزند شيرخوار آنها گذارده است. معلوم شده است که نيکوتين از راه جفت عبور کرده وارد جريان خون جنين مى‌گردد و نيز وجود نيکوتين را در شير مادران مشاهده نموده‌اند.


مطالعاتى که تاکنون دربارهٔ زيان استعمال دخانيات به‌عمل آمده هنوز کامل نبوده و اطلاعات دقيق و جامعى از لحاظ تأثير شيميايى و فيزيولوژيکى و آسيب‌شناسى آن به‌دست نيامده است به‌علاوه ميزان ارزش فيلتر يا صافى که بعضى از کارخانجات دخانيات در انتهاى سيگار نصب مى‌کنند هنوز کاملاً مشخص و ثابت نگرديده و تحقيقات دربارهٔ آن به‌وسيله گروه‌هاى محققين در حال ادامه و انجام است.


آثار خاصى که استعمال دخانيات در نزد نوجوانان به‌جاى مى‌گذارد، عقب‌افتادگى رشد و نمو و کاهش قدرت انجام تمرينات ورزشى است. به‌ موجب گزارش‌هاى رسيده در چنين اشخاص آثار خستگى زودتر از ديگران ظاهر مى‌شود. استعمال دخانيات سبب ضخيم شدن مخاط لوله‌هاى تنفسى گرديده و به‌علت ايجاد ترشح خلط، مجارى مسدود مى‌شود و در نتيجه انقباض عضلات مجارى تنفسى دست مى‌دهد که بالاخره مجارى تنگ شده و عبور هوا در آنها به کندى و سختى انجام مى‌گيرد.


با در نظر گرفتن بيمارى‌ها و اختلالات مهمى که ارتباط با سيگار کشيدن دارند و در ناتوانى و مرگ و مير پيش‌رس حتى در کشورهاى پيشرفته و توسعه‌يافته کاملاً مؤثر هستند مى‌توان گفت که تنها يک اقدام يعنى ترک سيگار مؤثرتر از هر اقدام ديگر در کليه زمينه‌هاى طب پيشگيرى مى‌تواند سطح سلامتى را کاملاً ارتقاء بخشد و زندگى را طولانى نمايد. در مورد پيشگيرى از مضرات سيگار به کودکان از همان زمان طفوليت بايد تعليم داد که سيگار نکشند و معلمين و والدين نيز خود لااقل جلوى اطفال سيگار نکشند.


جوانان را بايد راهنمايى نمود که سيگار کشيدن را شروع ننمايند و در صورت شروع ادامه ندهند. بايد حق افراد غير سيگارى را براى تنفس هواى تميز محفوظ نگه‌داشت و در مجامع عمومى و محيط بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاى خدمات پزشکى و بهداشتى سيگار کشيدن را ممنوع نمود. با اين تفاصيل بسيارى از مصرف‌کننده‌ها با وجود دانستن مضرات سيگار، علاقه‌مند به کشيدن آن مى‌باشند و آموزش بهداشت در اين زمينه با يکى از بزرگ‌ترين مشکلات خود روبرو گرديده است.
بنابراين در افراد سيگارى چنان‌چه قادر به ترک آن نگردند، به‌ منظور کاهش خطرات ناشى از کشيدن سيگار، اصول بهداشتى زير بايستى رعايت شود:
۱. کم کردن تعداد سيگار


۲. استفاده از سيگارهاى فيلتردار
۳. استفاده از انواع سيگارهايى با کيفيت مرغوب‌تر
۴. کم فروبردن دود
۵. باقى گذاشتن مقدار زيادى ته سيگار


۶. پک‌هاى کوتاه و کم
۷. باقى نگذاشتن سيگار در دهان در فواصل سيگار کشيدن
۸. خوددارى از روشن کردن سيگار نيمه سوخته
۹. تبديل سيگار به پيپ و سيگار برگ.


جامعه در درجه اول بايد با اين مفهوم کاملاً موافق باشد که کلمهٔ بهداشت نه فقط به معناى تندرستى جسم مى‌باشد بلکه شامل سلامت فکر و کليه خصوصيات معنوى افراد و متناسب با سنن و فرهنگ آن ملت است. در نتيجه همه عوامل و عناصر آلوده‌کننده و زيان‌آور سلامت اعم از جسماني، روحى و اخلاقى را بايد در نظر داشت. لذا هر جامعه مى‌بايد با در نظر گرفتن مشخصات محلى و بومى سنن خود موازين بهداشتى را به‌کار بندد و نگذارد که احتياجات و مقتضيات تجارى بين‌المللى موجب آشفتگى برنامه‌هاى بهداشتى آنها گردند.


در اين رابطه کارخانجات سازنده دخانيات نيز براساس تعهدات قانوني، وجدانى و ملى خود موظف هستند با کمتر نمودن ميزان قطران و نيکوتين، تغييرات لازم در نوع فيلترهاى سيگار، استفاده از انواع کم‌ضرر توتون و تنباکو و ساير اقدامات مثبت در جهت کمتر نمودن مضرات سيگار، در اين امر مهم، سلامتى افراد را بر منافع شخصى خود ترجيح دهند.
سیگار بلای خانمانسوز


برای کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند. همیشه این سؤال مطرح است که چگونه سیگاریها ، دود بسیار بدبو و زننده ناشی از سوختن کاغذ و تنباکو را حریصانه وارد ریه های خود کرده و با کمال جسارت آن را به اطرافیان خود نیز هدیه می کنند، و حتی نسبت به سلامتی دوستان وخانواده خود نیز توجهی ندارند. بسیاری از سیگاریها از عوارض دخانیات آگاهی دارند و حتی اگر خود نیز به این موضوع باور قلبی نداشته باشند، نظر غیرسیگاریها را در مورد سیگار و عوارض آن می دانند. بسیار غیر محتمل است که در حال حاضر یک فرد سیگاری با این حجم تبلیغات بر علیه سیگار و با عوارض بیشماری که از مصرف سیگار در خود و اطرافیان دیده است ادعا کند که سیگار هیچ تأثیر منفی بر سلامتی ندارد. پس چگونه است که هر روزه شاهدیم که افراد بیشماری در اماکن

عمومی ، محلهای کار ،پارکها ، پایانه ها و منازل خود با فراغ بال و بی توجه به اطرافیان سیگار می کشند، قلیان چاق می کنند و این دود مهلک را با لبخند به یکدیگر تعارف می کنند.
ناآگاهی و نداشتن باور قلبی به عوارض دخانیات ، خطر کردن ، خشم پنهان، عدم احترام به حقوق دیگران و خودخواهی ، تجاهل و بی خیالی ، بیماریهای روحی و افسردگی و .... دلایلی است که شاید بتواند عمل بعضی از سیگاریها را توجیه کند ولی برای بسیاری از افراد سیگاری خصوصاً

آنهایی که به سن میانسالی پا گذاشته و سالیان زیادی است که مصرف کننده دخانیات هستند، این دلایل صدق نمی کند. شاید در ابتدای مصرف جزو یکی از این گروهها بوده اند، ولی گذر زمان این زمینه ها را از بین برده است.آنچه که باعث شده که این افراد علی رغم آگاهی از عوارض دخانیات و قبح اجتماعی سیگار به مصرف آن ادامه دهند، ایجاد وابستگی به دخانیات است . با این وجود وابستگی به دخانیات را نمی توان به تنهایی به یک عامل ساده شیمیایی چون نیکوتین نسبت داد. وابستگی به دخانیات خود امری پیچیده با دلایل متعدد است که با ابعاد شخصیتی افراد و گروههای اجتماعی اقتصادی آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد . سیگاری شدن یک فرد یک شبه شکل نگرفته است که بتوان با یک دارو و یا یک جلسه مشاوره او را درمان کرد.
کنترل دخانیات هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی نیاز به ایجاد تغییرات گس

ترده در سطح جامعه و در باورها و اعتقادات فردی و اجتماعی دارد. بسیار خوش بینانه است اگر ما انتظار داشته باشیم که با آموزش محض، و یا اعمال قانون و مقررات بدون ایجاد بستر مناسب ، مصرف دخانیات را کنترل کنیم. باید مسئولین و مردم به این باور دست یابند که مسئله کنترل دخانیات اولویت است و آنگاه از طریق ایجاد یک عزم ملی با همکاری تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی و مشارکت مردمی برنامه ای را برای مبارزه با این معضل بزرگ تدوین و اجرا کرد.


باید سیگاریهای ما باور کنند که اگر به مصرف سیگار ادامه دهند ، نیمی از آنها نهایتاً در اثر مصرف سیگار از بین خواهند .باید باور کنند که بیماریهای قلبی عروقی ، بیماریهای تنفسی و سرطان ریه عاقبت بسیاری از آنها خواهد بود و در صورت ادامه دادن به مصرف سیگار به طور متوسط حدود 5/7 سال از طول عمرخود خواهند کاست. باید باور کنند که مصرف سیگار همسر و فرزندان آنهارا در معرض بیماری و مرگ زودرس قرار می دهد و حتی جنین در شکم مادر را نیز از این قاعده مستثنی نیست.
خانواده ها باید بدانند که بیش از 90 درصد از اعتیادها در نوجوانان با مصرف دخانیات آغاز می شود و شروع مصرف سیگار جرأت بسیاری از جرائم را در جوانان ایجاد می کند. باید بدانند که بین سیگار و قلیان تفاوتی از نظر ایجاد وابستگی و عوارض وجود ندارد و مصرف قلیان در مکانهای تفریحی و پارکها حتی بصورت تفننی، نه تنها دیگران را در معرض آثار منفی دخانیات قرار می دهد بلکه به رواج این پدیده ناهنجار در میان نوجوانان و جوانان کمک می کند.


افراد غیرسیگاری باید بدانند که بسیاری از بیماریها و عوارض دخانیات در کسانی ایجاد می شود که خود سیگاری نبوده اند و تنها در معرض دود دخانیات قرار داشته اند. باید بدانند که بسیاری از عوارض دخانیات به میزان مصرف وابسته نیست و یکبار مواجهه نیز می تواند باعث بیماری شود.
تحقیقات نشان می دهد که میان مصرف سیگار و سواد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد . نتیجه یک مطالعه که در سطح روستا صورت گرفته نشان داده میزان مصرف سیگار در افراد تحصیل کردها 12 درصد و در افراد بیسواد 60 درصد بوده است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که مصرف دخانیات در آینده ای نه چندان دور تنها در افراد طبقات ضعیف و بیسواد جوامع درآید.در حال

حاضر نیز در کشورهای توسعه یافته دخانیات رو ند کاهشی دارد درحالیکه در کشورهای درحال توسعه روزبه روز به آمار مصرف دخانیات اضافه می شود و بار این معضل بهداشتی بر دیگر مشکلات حل نشده این کشورها افزوده می شود. نشان داده شده که اکثر افراد سیگاری قبل از سن 25 سال سیگاری می شوند و آگاهی نوجوانان و جوانان از عوارض شروع مصرف دخانیات و ادامه آن می تواند نقش مهمی در کنترل دخانیات در جامعه داشته باشد زیرا تا 35 سالگی شیوع مصرف دخانیات روند افزایشی و از آن به بعد سیر نزولی دارد و توجه به جوانان و پیشضگیری در سطوح پایینتر منافع بیشتری را متوجه جوامع خواهد کرد.


100 میلیون مرگ تا به الان و 500 میلیون مرگ تا سال 2005 هشداری است به مسئولین و مردم که به شکل جدی تری در زمینه کنترل دخانیات فکر کنند و یا با این مسئله کنار بیایند که در سیاره ای زندگی کنند که بیش از 4600 ماده شیمیایی، 600 ماده سمی و 50 ماده سرطانزا توسط یک سوم ساکنین آن در تمامی نقاط به هوا منتشر می شود و هیچکس در هیچ کجا از عوارض این مواد مهلک در امان نیست.


زنان، سيگار و مرگ
ترافيك يكي از بزرگراه‌هاي پررفت‌وآمد تهران سنگين است. زنجيرة به‌هم‌فشردة اتومبيل‌ها از كنار بيلبورد سياهي رد مي‌شود كه روي آن، يك نخ سيگار به شكل اسلحه درآمده و به سوي هدف نشانه رفته است: «سيگار مي‌كُشد!» لحظه‌اي هدفش راننده‌اي خسته و عصبي است كه پُك محكمي به سيگارش مي‌زند و دودش را با ولع مي‌بلعد. هدف بعدي زني جوان است كه سيگار باريك و بلندي را بين انگشتان ظريفش جابه‌جا مي‌كند و خاكسترها را در جاسيگاري اتومبيل مي‌تكاند. هدف‌ها يكي‌يكي عبور مي‌كنند. كسي به تصوير سيگار و اسلحه توجهي ندارد. سيگار همچنان مي‌كُشد.


بر طبق آخرين تحقيقات سازمان بهداشت جهاني، از هر 8 نفر در جهان، يك نفر جان خود را به علت استعمال دخانيات از دست مي‌دهد. به عبارت ديگر، سيگار سالانه باعث مرگ نزديك به 5 ميليون انسان در جهان مي‌شود. همچنين پيش‌بيني شده است كه در صورت استمرار الگوي فعلي مصرف دخانيات، اين رقم تا سال 2020 به 10 ميليون نفر خواهد رسيد. متأسفانه، 70 درصد از قربانيان سيگار در كشورهاي درحال‌توسعه به‌سر مي‌برند.


شعار امسال سازمان بهداشت جهاني به مناسبت 31 مه مصادف با 10 خرداد، كه روز جهاني بدون دخانيات نامگذاري شده است، دربردارندة تأكيد بر كشنده بودن دخانيات در هر نوع (سيگار، پيپ، قليان) و شكلي (ملايم، ميوه‌اي، عطري) است. اين سازمان از دولت‌ها مي‌خواهد كه قوانين محكمي براي مصرف تمام محصولات دخاني اعمال كنند.
شركت‌هاي توليدكنندة دخانيات، با درج عناويني نظير سبك، ملايم، با قطران كم، ميوه‌اي و عطري بر روي محصولات خود، به تبليغ غيرمستقيم آنها مي‌پردازند و به مصرف‌كنندگان اطمينان مي‌دهند كه محصولات جديد بي‌خطرند. حال آنكه قوانين دولتي بايد به‌گونه‌اي باشن

د كه شركت‌هاي توليدكننده را به ارائة اطلاعات صحيح دربارة محصولاتشان موظف كنند.
درحال‌حاضر، اعتياد به دخانيات يك همه‌گيري جهاني است. در حدود 3/1 ميليارد سيگاري در جهان زندگي مي‌كنند كه نيمي از آنها بر اثر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات دچار مرگ زودرس خواهند شد. در سيگار 4 هزار مادة سمي و حدود 40 عنصر سرطان‌زا وجود دارد. احتمال ابتلاي سيگاري‌ها به سرطان ريه در حدود 22 برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري است. خطري كه سيگار براي انسان‌ها دارد فقط به همين جمعيت محدود نمي‌شود: 700 ميليون كودك و نوجوان در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار والدينشان هستند و به موازات آن، سن شروع مصرف دخانيات روبه ‌كاهش است. به استناد آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، سن شروع استعمال دخانيات در دنيا 13 تا 15 سالگي تخمين زده شده است.


استعمال دخانيات در ايران
متأسفانه آمارهاي موجود در ايران در مورد تعداد سيگاري‌ها و تلفات سيگار چندان به‌روز نيستند. طبق آمارهاي سال 1378 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در حدود 7/11 درصد از جمعيت 15 تا 69 سالة كشور سيگاري هستند. همچنين دوسوم اين جمعيت اولين سيگار خود را در 13 سالگي كشيده‌اند. به گفتة دكتر سيدمؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در هر 5/2 دقيقه يك نفر بر اثر مصرف سيگار و عوارض آن در ايران فوت مي‌كند.
3 درصد نوجوانان ايراني سيگار مي‌كشند و 14 درصد آنان از ساير انواع دخانيات و عمدتاً قليان استفاده مي‌كنند. سازمان بهداشت جهاني تبليغات نادرست بازار را مبني بر بي‌خطر بودن استعمال شكل‌هاي ديگر محصولات دخاني عامل گسترش مصرف اين‌گونه محصولات مي‌داند و خواستار وضع مقررات شديدتري در مورد محصولات تنباكو شده است.
«متأسفانه جوانان ايران با مضرات قليان آشنا نيستند، درحالي‌كه زيان‌هاي آن به‌مراتب بيشتر از سيگار است. تا آنجا كه ميزان دود ورودي از يك پك عميق قليان 100 برابر يك پك سيگار تخمين زده شده است.»


آمارهاي ديگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حاكي از آن است كه در حدود 17 هزار و 542 هكتار از اراضي كشور زير كشت توتون و تنباكوست. بخش عمدة اين اراضي در استان‌هاي شمالي و شمال شرقي كشور واقع شده‌اند. بر طبق همين آمار، در كشور ما سالانه 53 ميليارد نخ سيگار مصرف مي‌شود. البته بسياري از كارشناسان معتقدند اين آمار واقعي نيست و ميزان حقيقي به حدود 93 ميليارد نخ مي‌رسد. دود شدن اين حجم سيگار سالانه 12 هزار ميليارد تومان به كشور خسارت مي‌زند. به گفتة علي‌اصغر فرشاد، مديرعامل انجمن زندگي بدون دخانيات، در مراسم هفتة بدون دخانيات، يك درصد كاهش تعداد سيگاري‌ها مساوي است با 210 ميليارد تومان نفع براي كشور.


«در ايران، روزانه نزديك به 3 ميليارد و سالانه هزار ميليارد تومان صرف خريد محصولات دخاني مي‌شود. اين در حالي است كه 2 تا 3 برابر

اين ميزان براي تشخيص و درمان بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات هزينه مي‌شود.»
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 6 تا 12 خرداد امسال را هفتة بدون دخانيات نامگذاري كرده بود و در اين هفته برنامه‌هاي مختلفي را با هدف افزايش آگاهي مردم در زمينة انواع مختلف محصولات دخاني و قوانين مربوط به دخانيات برگزار كرد. در اين هفته جزئيات «طرح جامع كنترل و مبارزة ملي با دخانيات» مورد رسيدگي نمايندگان مجلس قرار گرفت.


اين طرح 20 ماده و 8 تبصره دارد و بر مبناي معاهدة بين‌المللي كنترل دخانيات، كه روح كلي قوانين مصوب هر كشور است، تدوين شده است. براساس مادة يك اين طرح، ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به‌عنوان رئيس و دبير ستاد، وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و بازرگاني، فرمانده نيروي انتظامي، دو نفر از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي و رئيس سازمان صدا و سيما به‌عنوان ناظر، و نمايندة يكي از سازمان‌هاي غيردولتي مرتبط با دخانيات تشكيل مي‌شود. همچنين براساس مادة سه اين طرح، هر نوع تبليغ، حمايت، تشويق مستقيم و غيرمستقيم يا تحريك افراد به استعمال دخانيات ممنوع است.


براساس آمار سال 2005 سازمان بهداشت جهاني، تعداد زنان سيگاري در 20 سال اخير 60 درصد افزايش يافته است. همچنين، تعداد زناني كه روزانه بيشتر از يك پاكت سيگار مي‌كشند 3 برابر شده است.
عوارض زيان‌بار استعمال سيگار براي همه بارها مورد تأكيد مراجع علمي قرار گرفته است، اما واقعيت آن است كه زنان ـ چه مستقيم و چه غيرمستقيم ـ از رواج استعمال سيگار در جوامع بيش از مردان آسيب مي‌بينند. در سنين 60 تا 80 سالگي، بيشترين سرطان تهديدكنندة زنان سيگاري سرطان ريه است. اين در حالي است كه عموم مردم تصور مي‌كنند سرطان ريه فقط شايع‌ترين علت مرگ در مردان است.
سيگار عامل اصلي مستعدكنندة تكثير ويروس سرطان دهانة رحم ـ پاپيلوما ويروس ـ شناخته شده است. در نتيجه، زنان سيگاري بيشتر قرباني اين بيماري هستند. همچنين احتمال بروز سرطان آندومتر (لاية غيرعضلاني رحم) در مصرف‌كنندگان سيگاري قرص‌هاي ضدبارداري تا 10 برابر و احتمال ابتلا به سرطان سينه تا 2 برابر افزايش مي‌يابد. به علاوه، سيگار بر عملكرد قرص‌هاي

هورمون‌درماني جايگزين نيز اثر مي‌گذارد و از قابليت آنها در كاهش علائم آزاردهندة يائسگي نظير گرگرفتگي و خشكي واژن مي‌كاهد. براساس شواهد باليني، زنان سيگاري به‌طور متوسط زودتر از همسالان خود يائسه مي‌شوند و در نتيجه، احتمال بروز پوكي استخوان و متعاقب آن شكستگي‌هاي استخواني در آنان افزايش مي‌يابد. استخوان زنان سيگاري تراكم خود را از دست مي‌دهد و به‌راحتي مي‌شكند. به علاوه، زمان جوش خوردن آنها پس از شكستگي نيز تا 80 درصد افزايش پيدا مي‌كند.


نكتة بعدي افزايش خطر تولد نوزاد با وزن كم، هوش پايين و مبتلا به ناهنجاري‌هاي مادرزادي در زنان سيگاري است. سقط جنين نيز در مادران سيگاري 2 تا 3 برابر افزايش مي‌يابد. هر سال مادران سيگاري در جهان 6 هزار نوزاد مرده به دنيا مي‌آورند. ميزان اكسيژن خون جنين مادران سيگاري 33 درصد كمتر از اكسيژن موجود در خون جنين مادران غيرسيگاري است.


افزون بر اينها، 40 درصد بارداري‌ها در زنان سيگاري در خارج رحم رخ مي‌دهد. احتمال باروري در زنان سيگاري بالاتر از 30 سال نيز تا 75 درصد كاهش مي‌يابد. ميل جنسي در زنان سيگاري در مقايسه با زنان غيرسيگاري كاهش قابل توجهي پيدا مي‌كند. به علاوه، به‌دليل تغييرات هورموني ويژه‌اي كه در زنان سيگاري ايجاد مي‌شود، كاهش ميل جنسي در زنان سيگاري در مقايسه با مردان سيگاري بيشتر است.


سيگار شبكة پروتئيني ساختماني و انعطاف‌دهندة پوست را از بين مي‌برد. همچنين خون‌رساني به پوست را مختل مي‌كند. بنابراين، پوست زنان سيگاري به‌مراتب زودتر از ساير زنان پير مي‌شود. نكتة ديگر آنكه زنان سيگاري 5 برابر بيشتر از ساير زنان در معرض خطر از دست دادن زودرس دندان‌ها قرار دارند. همة اين عوامل باعث مي‌شود كه آنان زودتر از همسالان خود ظاهري پير و خموده پيدا كنند.
بيماري‌هاي قلبي‌ـ‌عروقي ناشي از استعمال دخانيات سالانه جان بيش از 600 هزار نفر را در كشورهاي توسعه‌يافته مي‌گيرد. زنان نيز در اين ميان مستثنا نيستند. زنان سيگاري 5 سال زودتر از ساير زنان دچار سكتة قلبي مي‌شوند.


براي مقابله با مرگ‌ومير زودرس ناشي از مصرف سيگار، برنامه‌هاي مختلفي پيشنهاد شده است. در اين ميان، افزايش آگاهي زنان در زمينة عوارض مرگبار استعمال دخانيات و آثار آن بر كودكانشان، تا حد زيادي از ترويج فرهنگ استفاده از سيگار به‌عنوان يكي از مظاهر تجددگرايي و رفاه در ميان زنان جلوگيري خواهد كرد.


رابطه سيگار و بيماريها
طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ‌٨ ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.
نتايج تحقيقات حاكي از آن است چنانچه افراد در سنين نوجواني شروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ‌٧٠ درصد موارد سيگاري شدن در اين مرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال يا بيشتر به اين عمل ادامه بدهند بين ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادي كه به هيچ‌وجه در زندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهند مرد.


تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:
‌١- از دست دادن موها
با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌ه

اي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.
‌٢ - آب مرواريد (كاتاراكت)
افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.
‌٣ - چين و چروك


استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين A و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد.
پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست.
‌٤ - ضايعات شنوايي


افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند.
‌٥ - سرطان پوست
افراد سيگاري ‌٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند
‌٦ - فساد دندانها
افراد سيگاري ‌٥/١ مرت

به بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌٧ - پوكي استخوان
منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌١٥ درصد مي‌شود.


استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌كند.
‌٨ - بيماريهاي قلبي
بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود.
‌٩ - زخم معده


استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود.
زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.


‌١٠- تغيير رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.
‌١١ - سرطان رحم و سقط جنين
استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است
‌١٢ - تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان


استعمال دخانيات باعث كاهش تعداد اسپرم و كاهش جريان خون در آلت تناسلي مردان و ناتواني جنسي در اين افراد مي‌شود. ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول‌تر از افراد غير سيگاري است.
‌١٣ - سرطان
بيش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است.
طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌هاي ديگر از قبيل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌٦ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بيني (‌٢ مرتبه بيشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مري (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، كليه (‌٥ برابر)، آلت تناسلي مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌٥ برابر) مقعد (‌٥ تا ‌٦ مرتبه) وجود دارد.


دخانيات و سيگار
تنباكو بيش از همه در سيگار كشيده مي‌شود اما در پيپ و سيگار برگ هم وجود دارد و مي‌توان به صورت انفيه هم آن را تدخين كرد يا جويد. تنباكو به هر شكلي كه مصرف شود، براي سلامت، مضر است. در ايران، سيگار كشيدن يكي از علل عمده مرگ در افراد با سن كمتر از 65 سال است. سيگار كشيدن، سلامت «افراد غيرسيگاري‌» را هم كه در واقع دود سيگار ديگران را استنشاق مي‌كنند، به مخاطره مي‌اندازد. تنها راه پيشگيري از اين خطراتي كه براي سلامتي وجود دارد، اجتناب از سيگار كشيدن و اجتناب از تماس و همنشيني با افراد سيگاري است.


زيان‌هاي سيگار كشيدن براي سلامتي
دود تنباكو حاوي مواد آسيب رسان بسياري براي سلامتي است: مثل قطران، مونوكسيدكربن و نيكوتين. قطران راه‌هاي هوايي را تحريك مي‌كند؛ مونوكسيدكربن به گويچه‌هاي سرخ متصل شده، توانايي آنها را براي حمل اكسيژن كاهش مي‌دهد؛ و نيكوتين هم اعتيادآور است. دودتنباكو حاوي مواد سرطانزا هم مي باشد كه به شش‌ها و اعضاي ديگر آسيب مي رسانند. دود سيگار، چشم، بيني و گلو را تحريك مي‌كند و در درازمدت ممكن است موجب سرطان ريه و بيماري قلبي ـ عروقي شود. مواجهه كودكان با دود سيگار، خطر پيدايش عفونت‌ها ـ مثلاً عفونت‌هاي گوش ـ را افزايش مي‌دهد و قادر است آغازگر آسم و آلرژي باشد. شيرخواراني كه از مادران سيگاري متولد مي‌شوند، كوچك‌تر از حد معمول هستند و در معرض خطر بيشتري براي نشانگان مرگ ناگهاني

شيرخوار (مرگ در گهواره) مي‌باشند.


سيگار كشيدن و سرطان ريه
اين نمودار نشان مي دهد كه احتمال پيدايش سرطان ريه، در مردان و زنان سيگاري به ترتيب بيش از 20 و 10 برابر مردان و زنان غيرسيگاري است. افرادي كه قبلاً سيگاري بوده‌اند ولي ديگر سيگار نمي‌كشند، دچار خطرات بسيار كمتري مي‌باشند. 15

سال پس از ترك سيگار خطر ابتلا به سرطان ريه در اين افراد بيش از 50% كاهش يافته است.
ترك سيگار
اگر سيگار نكشيد يااگر قبل از پيدايش بيماري‌ها، آن را ترك كنيد، مي‌توانيد مانع از بيماري‌هاي قلب يا ريه شويد. مهم نيست كه چه مدت سيگاري بوده‌ايد؛ با ترك سيگار مي توانيد از صدمه رسيدن بيشتر به سلامتي خود جلوگيري كنيد. اگر در ترك سيگار نيازمند كمك هستيد، براي مشاوره به پزشك خود مراجعه كنيد. اگر مي خواهيد خودتان به اين كار مبادرت كنيد، فهرستي از دلايل علاقمندي خود به آن فراهم كنيد و فهرستي هم از دلايل علاقمندي خود به سيگار كشيدن ته

يه نماييد. راه هايي براي مقابله با وسوسه سيگار كشيدن، پيدا كنيد و از خانواده و دوستانتان هم بخواهيد شما را ياري كنند. براي ترك كامل سيگار، روزي را انتخاب كنيد كه تقريباً استرس نداشته باشيد و همه سيگارها، كبريت‌ها، فندك‌ها و جاسيگاري‌ها را دور بريزيد، ممكن است علايم ترك سيگار ـ مثل تحريك‌پذيري ـ ايجاد شود و ميل بسيار به نيكوتين در شما ايجاد شود. چيزهايي مثل برچسب آدامس نيكوتيني مانع چنين تمايلي مي شوند. اگر مجدداً شروع به سيگار كشيدن كرديد، بررسي كنيد كه اين امر چرا روي داده است و به دليل ترك رجوع كرده، از نو شروع كنيد.


استفاده از برچسب نيكوتيني
برچسب‌هاي نيكوتيني مقادير ثابتي از نيكوتين را از طريق پوست به بدن مي رسانند و مانع تمايل شديد فرد به سيگار كشيدن مي‌شوند
نیکوتین و مضرات آن
در سيـگار حـدود 4000 مـاده شـيمـيايي خطرناك همچون آمونياك، سرب و آرسنيك موجود ميباشد اما مـاده اي كـه سبب ميگردد افراد بدنبال سيگار گرايش يابنـد نـيـكوتـيـن
اسـت. نيـكوتـيـن از بـرگـهـاي گياه تنباكو بدست مي آيـد. نيكوتين يك آلكولوئيد (شبه قليا) بسـيـار سـمي و روغـن مانند ميباشد. نيكوتين تاثير مضاعف تحريك و سركوب گر در بـدن دارد. يـك نـخ سـيگار حاوي 8 الي 20 ميـلي گـرم نيكوتين است كه تنها 1 ميلي گـرم آن هنـگـام كـشــيدن

سيـگــار جذب بدن مي گردد. شايان ذكر است كـه تـنـهـا 2 الي 5 ميلي گرم نيكوتين سبب تهوع و استفراغ و تنها 60 ميلي گرم از اين ماده مرگ آور ميباشد. راه هاي ورود نيكوتين به بدن 3 طريق ميباشد:
• جذب از طريق پوست
• جذب از طريق ريه ها
• جذب از طريق غشاء مخاطي بيني و دهان
بيـشتـرين جـذب نيـكوتين از طريق استنشاق و آلوئولهاي (كيسـه هاي ريـز هـوايـي كه تبادل گازها در آن ها صورت ميگيرد) ريه مي بـاشد. نيـكوتين پس از ورود به جريان خون مستقيما و سريعا به مغز ميرسد و سپس در تمام بدن منتشر ميگردد. تـنها 10 الي 15ثانيه زمان كافي است كه پس از اولين پك شما به سيگار نيكوتين به مغز شما برســد. مهمتريت اثر نيكوتين نيز بر روي مغز اعمال ميگردد اثراتي كه باعث:


1- احساس لذت و خوشايند از كشيدن سيگار
2- احساس تحريك پذيري پس از ترك سيگار
ميگردد. نيمه عمر نيكوتين در بدن 1 ساعت مي بـاشد بـدين مــفهوم كه پس از سپري شدن 6 ساعت از كشيدن سيگار تنها در حدود 0.031 ميليـگرم از 1 ميلي گرم نيكوتين جذب شده در بدن باقي خواهد ماند. بدن از طرق زير از شر نيكوتين خلاص ميگردد:
1- 80 درصد نيكوتين توسط آنزيمهاي كبد تجزيه ميگردد.
2- نيكوتين در ششها متابوليزه شده و به كوتينين و اكسيد نيكوتين تبديل ميگردد.
3- كوتينين و ديگر مواد متابوليزه و باقي مانده نيكوتين نيزتوسط كـلـيه هـا فيلتر شده و از طريق ادرار دفع ميگردند.
• نيمه عمر كوتينين 24 ساعت ميباشد بنابراين با آزمايش ادرار حتي تا 2 روز بعد قادر مي بـاشيد تشخيص دهيد فرد اخيرا سيگار كشيده يا خير.
• برخي افراد كبدشان آنزيم كمتري به مـنـظور تــجزيه نيكوتين ترشح كرده بنابراين اينگونه افراد در روز به تعداد سيگار كمتري براي تداوم اثرات سيگار نيازمندند.


• افرادي كه بطور مداوم سيگار مي كشـنـد بـدنشـان نـسبت به نـيكوتين مقاومت حاصل كرده و براي دستيابي به اثرات سيگار به تعداد سيگار بيشتري نياز دارند.
اثرات نيكوتين بر بدن


نيكوتين عملكرد بدن و مغز شما را دگرگون ميـكـند. نتيجه نـهايـي متناقض ميباشد: نيكوتين هم نيرو بخش و محرك و هم سركوبگر و آرامش دهنـده اسـت. نـيكوتين اثرات زير را در بدن ايجاد ميكند:
1- نـيـكوتـين سبـب تـرشـح فـوري آدرنالين مي گردد. با اثر آدرنالين هنگامي كـه شـمـا وحشتزده هستيد و يا حالت هجومي پيدا ميكنيد آشنا هستيد: ضربان قــلبتان سريعتر شده، افزايش فشار خون، تنفس سريع و كم عمق، افزايش گلوكز خون، كـاهـش دماي پـوسـت، تحريك سيستم عصبي مركزي. خـود نيـكوتـيـن نـيز به نوبه خـود مـانـع تـرشـح هورمون انسولين ميگردد (انسولين قند خون را كاهش ميدهد) بـنابراين نيكوتين سبب ميـشـود گلوكز بيش از معمول در خون وجود داشته باشد كه بـاعث مـي گــردد شـخـص احساس گرسنگي كمتري كند.


2- نيكوتين متابوليسم پايه را افزايش مي دهد يعني فرد كالري بيشتر از معمول خواهد سوزاند. بنابراين به مرور زمان وزنشان كاهش خواهد يافت.
3- نيكوتين سبب افزايش ترشح استيل كولين مي گردد .افزايش استيل كوليــن باعــث افزايش فعاليتهاي نورونهاي مغزي، بهبود سرعت عمل واكنش شما به محركات، افزايش توانايي تمركز كردن ميشود.
4- افزايش ترشح دپامين: اين همان عاملي است كه به فرد در پـي اسـتـعـمـال سـيگار حس خوشي و نشاط ميدهد.


5- سبب آزاد سازي گلوتامات كه سبب افزايش يادگيري و حافظه مي گردد.
6- افـزايش تـرشـح آنـدروفـيـن. آندروفين يك مسكن درد طبيعي بدن است و خـاصـيـتـي همچون مرفين دارد.
اما در دراز مدت نيكوتين اثرات مخرب زير را بدنبال دارد:
1- فشار خون بالا.
2- انسداد عروق خوني و در پي آن سكته قلبي و مغزي.
3- كاهش ويتامين C.
4- كاهش كارايي سيستم ايمني بدن.
5- سرطان دهان، گلو، حنجره و ريه.
6- برونشيت و آمفيزم.


7- زخم معده.
8- كاهش وزن.
9- كاهش حواس بويايي و چشايي.
10- چين و چروك پوست .
11- ناباروري در مردان.
1- تنباکو
تنباکو چیست؟
تنباکو گیاهی است که به طور طبیعی در جنوب و شمال آمریکا می روید. این گیاه وابسته به سیب زمینی، فلفل و تاجریزی یا سگ انگور( یک گیاه سمّی) است. برگ های تنباکو خشک هستند و در سیگار، تنباکوی بی دود، تنباکوی جویدنی و در پیپ مورد استفاده قرار می گیرد.
یک دستور العمل مهلک


بیش از 4000 ماده شمیایی در دود تنباکو شناسایی شده است. مواد شمیایی دیگری نیز به تنباکو اضافه می شود که باعث سریعتر سوختن آن، طعم دار شدن آن و اعتیاد آور کردن آن می شود. بیش از 40 ماده شیمیای سیگار باعث سرطان می شود و دست کم 28 ماده شیمیایی تنباکوی جویدنی باعث سرطان می شود. اینها مواد شیمیایی شناخته شده در سیگار هستند که به طور عادی یافت می شوند:
آمونیاک - مواد شوینده خانگی
قیر – جاده ها


مونکسید کربن – دود اگزوز اتومبیل ها
اسیتون – از بین برنده برق ناخن (لاک)
متانول – سوخت موشک ها
فرمالدئید – مایع مومیای کردن
ددت – حشره کش ها
بوتان- مایع فندک های سیگار


آرسنیک – سم
نیکوتین- ذرات فعال که برای کشتن سوسک های ریز و حشره ساس کشف شده است
علاوه بر ذرات بالا، تنباکوی جویدنی باعث سایش شیشه و فایبر گلاس می شود. که این مورد می تواند باعث پاره شده لثه های فرد مصرف کننده شود که سیگاری ها مقادیر بالاتری از این مواد شیمیای را جذب می کنند.
2- نیکوتین
نیکوتین چیست؟
نیکوتین یک محرک و یکی از بیش از 4000 ماده شیمیایی یافت شده در تنباکو است. نیکوتین به عنوان یک ماده مخدر که باعث اعتیاد به تنباکو می شود، شناخته شده است. همچنین ماده ای است که از ذرات فعال برای کشتن سوسک های ریز و حشره ساس مورد استفاده قرار می گیرد.
نیکوتین و بدن شما


هنگامی که تنباکو دود می شود، نیکوتین درون رگ های خونی جذب می شود و معمولاً بعد از 7 ثانیه به مغز منتقل می شود. هنگامی که نیکوتین داخل مغز است، بین اطلاعات سلول های مغز دخالت می کند. نیکوتین محرکی است که درون اتقال دهنده عصبی مغز وجود دارد و باعث احساس لذت بخش در شما می شود. نیکوتین می تواند بعد از سیگار کشیدن حد اکثر تا 30 دقیقه بر بدن شما تأثیر بگذارد. به دلیل انکه نیکوتین اعتیادآور است، افراد سیگاری هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی تحت تأثیر آن قرار می گیرند. پیش از وقت معین، فرد سیگاری تحملش را برای گرفتن نیکوتین از دست می دهد و به آن احتیاج پیدا می کند. هر زمان که سطح نیکوتین فرد سیگاری پایین تر از حد معمول می آید، وی از علائم آن رنج می برد. این علائم شامل هوس،

افسردگی، کج خلقی، سردرد و بالا رفتن میل و شهوت می شود. بنابراین برای رفع کردن این علائم، فرد سیگاری به سگار کشیدن ادامه می دهد. رفته رفته، سیگار کشیدن به یک عادت که مثل یک وظیفه روزانه از جمله سیگار کشیدن بعد از هر وعده غذایی، بدل می شود.
من میتوانم معتاد شده باشم؟
گروهی از روانشناسان آمریکایی اعتیاد را عملی اجباری که آنرا مکرراً انجام می دهیم امّا نتیجه ای مضر در بر خواهد داشت، تعریف می کنند. این عمل شما را هم از نظر فیزیکی و هم از نظر جسمانی وابسته کرده و با 3 یا بیشتر از علامت های زیر ارزیابی می شود:
1- تحمل- مصرف کننده احتیاج به ماده ای دارد.
2- ترک دارو – مصرف کننده هنگامی که مصرف ماده را متوقف می کند، علایم آزار دهنده ای را تجربه می کند( مثل کج خلقی، سر درد و غیره).
3- از دست دادن کنترل- مصرف کننده مقادیر بیشتری یا در زمان کوتاه تری از حد نرمال از یک ماده را درخواست می نماید. تلاش برای کم کردن یا ترک کردن آن احتمالاً ناموفق است.
4- مشغول بودن – مصرف کننده زمان زیادی را برای به دست آوردن و مصرف کردن ماده مورد نظر صرف می کند.


5- ادامه دادن با وجود اینکه نتایج مضر دارد – مصرف کننده به دلیل ماده مخدر فعالیت های خود را متوقف یا کم می کند با این وجود به استفاده خود از این ماده ادامه می دهد و می بیند که این ماده اثرات بدی بر روی جسم و روحش دارد.
بر اساس تحقیقات مرکز مبارزه با مواد مخدر، فقط 3 نخ سیگار شما را معتاد خواهد کرد. نیکوتین 5 تا 7 برابر اعتیاد آورتر از کوکائین است.
مقدار نیکوتین
سیگارت شامل 11 میلی گرم نیکوتین است.


سیگار حداکثر حاوی 444 میلی گرم نیکوتین است و 44 برابر بیشتر از سیگارت نیکوتین دارد.
تنباکوی جویدنی بیشتر از 3 پاکت سیگار حاوی نیکوتین است.
3- نتایج
اثر کوتاه مدت
تنفس بد بد خلقي
بوی بد لباس سرگیجه
تغيير رنگ دندان بالا رفتن ضربان قلب
بالا رفتن فشار خون سرفه های خشک
سوختگي بر اثر آتش سيگار
اثر بلند مدت
‌به تعداد مصرف سیگار روزنه، سن شروع و مدت زمان استعمال دخانیات ، نوع سيگار، میزان مصرف وهمچنین مقدار کشیدن دود به داخل ریه بستگی بستگی دارد
بیماری های قلبی: حمله قلبي، تنگي عروق كرونر ، فشار خون بالا، سكته قلبي
سرطان: ریه ، حنجره، کلیه، مثانه،‌گلو ،‌لوزالمعده،‌دهان، کبد، لب،‌
بیماری های ریوی: برونشیت مزمن، آمفیزم ، آسم،انسداد مزمن مجاری تنفسی،كاهش عملكرد ريه
نفص تولد : سقط جنین، تولد زودرس، کم وزن بودن هنگام تولد، مرگ زودرس نوزاد،
گوش : عفونت گوش مياني، كاهش شنوايي
پاها و انگشتان : بيماري برگر ، قانقاريا


استخوان : پوكي استخوان
مغز و اثرات مغزي : سكته مغزي
معده : زخم معده ، ضعيف شدن معده
مشکلات دیگر: جرم ثابت دندان و زرد و فاسد شدن دندان ها، ضعف سیستم ایمنی،‌ از دست دادن یا ضعف حس چشایی ، چین وچروک زودرس پوستی، ، ضعف جنسی، كاهش با روري ، كاهش تعداد اسپرم، عدم باروري ( نا تواني جنسي) بی نظمی قاعدگی، یا‍ئسگی زودرس .
مردان و زنان
مردان سیگاری
22 برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از سرطان شش
10 برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از آمفیزم
2 برابر بیشتر در معرض بیماری ضعف قوه جنسي
زنان سیگاری


3 برابر بیشتر در معرض برونشیت و آمفیزم
سرطان شش در این زنان از سرطان سینه بیشتر شایع است
13% زنان سیگاری در زمان حاملگی به سیگار کشیدن ادامه می دهند
آمار مرگ ومیر
در آمریکا 46.5 میلیون نفر از تنباکو استفاده می کنند. با اینکه تنباکو یکی از عواملی است که می تواند ترک شود و جلوی مرگ زودرس را بگیرد و لی بایستی اعلام کرد که سالانه جان 430000 آمریکایی را می گیرد. مرگ های در نتیجه استفاده تنباکو در آمریکا آمار بیشتری را در مقابل مرگ های ناشی از استفاده الکل، تصادفات، خودکشی، ایدز، قتل و داروهای تقلبی را به خود اختصاص داده است.
4- دود دست دوم
این فقط در مورد شما نیست
دود دست دوم ناخواسته افراد غیر سیگاری را به سیگار کشیدن وادار می نماید. این دود مخلوطی از دود سیگار و بازدم یک فرد سیگاری است که از دهان خود به بیرون منتقل می کند.
شما به بیگناهان آسیب می رسانید


بر اساس تحقیقات سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا افرادی که غیر سیگاری هستند و از دود افراد سیگاری ها استفاده می کنند در بین افراد در معرض خطر سرطان هستند. این افراد در معرض 15 آلوده کننده دیگر مانند رادون و بنزن هستند.
آمار مرگ و میر
در آمریکا بیش از 53000 مرگ در سال در اثر دود دست دوم( 3000 مرگ بر اثر سرطان شش و 50000 مرگ دیگر بر اثر بیماری های دیگر مانند تنگی نفس، آمفیزم و یا بیماری قلب) اتفاق می افتد. در ماری لند Maryland، حدود 270000 جوان در معرض دود دست دوم هستند و حداقل 1000 نفر آنها در سال جان خود را از دست می دهند.
5- هزینه


باعث ورشکستگی شما
امروز در آمریکا یک پاکت سیگار معمولاً 4 دلار قیمت دارد. اگر شما در روز یک پاکت سیگار بکشید، در آخر سال شما 1500 دلار خرج سیگار کرده اید و 7300 نخ سیگار مصرف کرده اید.
باعث ورشکستگی دولت
ایالت ماری لند Maryland در آمریکا در سال حدود 1.53 بیلیون دلار برای مراقبت های بهداشتی برای سیگاریان خرج می کند.
6-استفاده نوجوانان
چه زمان شروع می شود؟
سن قانونی برای استفاده از سیگار سن 18 سالگی است امّا شروع استفاده از تنباکو در بین نوجوانان بیشتر در سنین قبل از فارق التحصیلی از دبیرستان دیده می شود. در آمریکا در هر روز 3000 نفر به جمع افراد سیگاری اضافه می شوند.
چرا شروع می شود؟


بیشتر نوجوانان به دلیل تشویق هم سالان خو یا تبلیغات تحت تأثیر تنباکو قرار می گیرند. وقتی فردی با تشویق هم سالان خود روبرو می شود 2 برابر بیشتر و هنگامی که با تبلیغات سیگار روبرو می شود 4 برابر بیشتر تحت تأثیراستفاده از سیگار قرار می گیرد. اعضاء خانواده نوجوان نیز تأثیر بسیار زیادی در علاقه نوجوان برای استفاده از سیگار دارند.
در ایالت ماری لند Maryland سالانه 12800 نوجوان به جمع افراد سیگاری اضافه می شوند.
7- تبلیغات


شرکت های تولید کننده تنباکو
امروزه مارک های شرکت های تولید کننده سیگار در اختیار ؟4 شرکت است:
فیلیپ موریس Philip Morris در آمریکا با مارک مارل بورو Marlboro
آر جی رینالدس Rj Reynolds (که معروفترین مارک آن در ایران وینستون است)
لوری لارد Lorillard با آرم تجاری نیوپورت Newport
هزینه به دام انداختن شما


شرکت های تنباکو حود 16.5 میلیون دلار در روز یا 11000 دلار در دقیقه برای تبلیغات خود خرج می کنند. این شرکت ها به فروشگاه های بزرگ و مناسب برای تبلیغات در سال 5000 دلار پرداخت می نمایند. همچنین برای چاپ تمام رنگی یک صفحه کامل تبلیغ خود در یک مجله 97000 دلار می پردازند.


چه کسانی هدف قرار می گیرند؟
شرکت های تنباکو جوانان را هدف قرار می دهند چرا که جوانان جای کسانی که سیگار را به دلیل سلامتی خود یا بیماری خاص ترک می کنند یا به طور کلی کسانی که به دلیل مصرف سیگار می میرند، می گیرند. این شرکت ها مغز جوانان را قبل از اینکه بدانند در معرض ریسک بالایی از خطر هستند، می شویند. آنها سعی می نمایند تا جوانان را طوری متقاعد کنند که سیگار کشیدن یک انتخاب آزادانه است که آنها را مسقل می کند، آنها با سیگار کشیدن بیشتر شبیه افراد بالغ می شوند و سیگار آنها را آرام و خونسرد می کند.


طرق به دام انداختن شما
شرکت های تنباکو از موضوعاتی مانند مد، زیبایی، شادی آور، قهرمانی و استقلال برای تبلیغات خود استفاده می کنند. مدل های خود را برای تبلیغ معمولاً از بین جوانان زیبا، شاداب و یا افرادی که از نظر جسمانی متناسب هستند، انتخاب می کنند.
8- دلایلی که افراد سیگار می کشند


من دوست دارم سیگار بکشم
نه، شما به این دلیل سیگار می کشید که از سیگار نکشیدن لذت نمی برید. شما میزان نیکوتین خود را افزایش می دهید و هنگامی که سعی می کنید مقدار سیگار کشیدن خود را کم کنید یا آن را ترک نمایید، شما از علائمی مانند کج خلقی یا سر درد رنج خواهید کشید.
استرس
ادرار یک فرد مضطرب اسید زیادتری از حد معمول دارد.هنگامی که ادرار یک فرد مضطرب سیگاری اسیدی می شود، نیکوتین در خون آنها متابولیزه(دگرگون) شده و سرعت کم شدن آن شتاب می گیرد که این باعث پایین آمدن سطح نیکوتین در فرد می شود. این عمل باعث احساس نیاز و علائم رنج آور می شود.زمانی که فرد سیگاری مضطرب سیگار می کشد، سطح نیکوتین خون بالا می رود و این علائم فرو می نشیند. فرد سیگاری گمان می کند که سیگار برای آرام کردنش مفید بوده، که البته اینطور نیست.


من سیگارهای سبک می کشم
این سیگارها بسته به این که چگونه کشیده می شوند، مقدار یکسانی از نیکوتین و قیر را که مارک های معمول سیگار منتقل می کنند را به بدن شما منتقل می کنند چرا که افراد سیگاری استفاده کننده از این نوع سیگارها معمولاً دود زیادتری را می بلعند و تمایل بیشتری برای سیگار کشیدن دارند.
من باید به دلیلی بمیرم
بله، مرگ یک جریان معمول زندگی انسان است. بنابراین به این دلیل که شما باید به دلیلی بمیرید، بدن خود را پر از سمومی کنید که مرگ شما را ضمانت می کنند.


9- ترک کردن
شما می توانید
ترک کردن سیگار یک نبرد فیزیکی و روحی توأم با هم است. برای موفقیت در ترک سیگار، محققین ترکیبی از استفاده دارویی، تغییر در شیوه زندگی و پشتیبانی عاطفی را توصیه می کنند.
فواید
حدود 20 دقیقه بعد از آخرین سیگار خود، بدن شما به خودی خود سعی در شفا دادن ضررهای ناشی از سیگار کشیدن می نماید. فواید ترک سیگار اینها هستند:


20 دقیقه: فشار خون و دمای بدن شما به حالت طبیعی بر می گردد.
8 ساعت: سطح مونوکسید کربن و اکسیژن خون شما به حالت طبیعی بر می گردد.
24 تا 48 ساعت: خطر حمله قلبی در شما کاهش می یابد؛ امتداد شاخک های عصبی مجدد شروع به رشد می کند؛ توانایی چشایی و بویایی تقویت می یابد.
2 هفته تا 3 ماه: گردش خون تقویت می شود؛ عملکرد شش تا 30% بهبود می یابد؛ راه رفتن آسان تر می شود.


1 تا 9 ماه: سرفه، ازدحام سینوس ها، خستگی و کوتاهی تنفس؟ کم می شود؛ در شش مژک ها به حال طبیعی خود بر می گردد؛ توانایی کنترل خلط زیاد می شود؛ شش ها تمیز می شوند و خطر عفونت کاهش می یابد.
بین 5 تا 15 سال: خطرات مضر به اندازه افراد غیر سیگاری کاهش می یابد؛ خطر مبتلا شدن به سرطان شش به اندازه نصف افراد سیگاری می رسد؛ خطر مبتلا شدن به سرطان دهان، ریه، مری، مثانه، کلیه و لوزالمعده کاهش می یابد؛ خطر بیماری های انسداد شرائن به اندازه افراد غیر سیگاری می رسد.


10- مواد مخدر دیگر
این به هین جا ختم نمی شود
اگر شما از تنباکو استفاده می کنید، ریسک استفاده کردن شما از دیگر مواد مخدر زیاد است. تنباکو یک "ماده مخدر بزرگ" است که این به این معنی است که این اولین ماده مخدری است که معمولاً جوانان از آن استفاده می کنند سپس به استفاده از الکل، ماری جوانا و مواد مخدر بدتر روی می آورند. در سال 1994 "Surgeon General" گزارش داد افراد 12 تا 17 سالی که در 30 روز گذشته سیگاری شده اند نسبت به افراد 12 تا 17 سالی که در 30 روز گذشته سیگاری نشده اند، 3 برابر بیشتر از الکل، 8 برابر بیشتر از ماری جوانا و 22 بار بیشتر از کوکائین استفاده کرده اند.
تنباکو در مقابل ماری جوانا
بنابر یافته ها ماری جوانا نسبت به سیگار قیر بیشتری د

ارد. این ماده عمیقتر تنفس می شود، در شش مدت زمان بیشتری باقی می ماند و محتویات آن بیشتر است و تا آخرین ذره آن کشیده می شود. همچنین ماری جوانا سرطان های مشابهی را مانند سرطان هایی که از طریق تنباکو به بدن وارد می شود، به همراه خود دارد. محققین متذکر می شوند که ماری جوانا خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را بالا می برد.




روانشناسي علمي ورزش (قسمت اول )

دکتر سيد محسن صالحي توکا,دکتراي روانشناسي ورزش

http://www.rs272.com/

دوست داريد سر کار تند و تيز تر شويد؟ وقتي به خانه مي آييد کمتر احساس خستگي کنيد؟ بتوانيد ساعاتي را به آسودگي کنار همسرتان بگذرانيد؟ يا حتي بتوانيد بدون احساس گناه شيريني بخوريد؟
اگر پاسخ شما به اين سؤالات مثبت است، ورزش چاره ي کارتان است
فعال بودن از نظر جسمي فوايد و مزاياي بسيار زيادي براي شما دارد. اگر به دنبال انگيزه اي براي شروع يک برنامه ي ورزشي هستيد يا مي خواهيد تمرينات خود را به صورت منظم از سر بگيريد
ورزش قواي مغزي را تقويت مي کند


ديويد اَتکينسون، مربي حرفه اي بدنسازي اعتقاد دارد که ورزش نه تنها باعث تقويت بنيه و جسم شما مي شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک مي کند
ورزش سطح انرژي بدن را بالا برده و همچنين ميزان سروتونين موجود در مغز را که باعث افزايش کارکرد آن مي شود را نيز افزايش مي دهد. آشکار است که کساني که فعاليت بدني بالايي دارند يا ورزش مي کنند، کارايي بسيار بالاتري در محل کار دارند. شرکت ها و کمپاني هايي که ساعات اتلاف وقت و مرخصي هاي استعلاجي کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزينه هاي بهداشتي و درماني کمتري متقبل مي شوند، بلکه درکل پيشرفت بيشتري نيز در کار خواهند داشت
جنبش و تکاپو، استرس را از بين مي برد


به همان اندازه که فکر و خيال ورزش کردن ممکن است باعث ايجاد استرس در شما شود، وقتي کار تمريناتتان را شروع کرديد، در کليه ي جنبه هاي زندگي با استرس بسيار کمتري مواجه خواهيد شد
سدريک بريانت روانشناس ورزشي عقيده دارد، "ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ايجاد خواهد کرد و به نوعي حواس افراد را از آشفتگي ها و فشارهاي روحي رواني به طرز مثبتي پرت ميکند." او همچنين مي گويد ورزش خلق و خو را بهتر کرده و از بروز افسردگي جلوگيري مي کند
شما تنها کسي نيستيد که مي تواند از خوشبختي و فقدان استرس در زندگي لذت ببرد. هرچه استرستان کمتر باشد، تند مزاجي و زود رنجيتان نيز کمتر خواهد شد و اين مسئله باعث تقويت رابطه تان با همسر، فرزندان و دوستانتان خواهد شد


ورزش به شما انرژي مي دهد
ممکن است تعجب کنيد که چطور 30 دقيقه در روز ورزش کردن مي تواند کل روزتان را تغيير دهد وقتي طي ورزش، اندورفين به جريان خونتان وارد مي شود، بقيه ي روز احساس انرژي بيشتر خواهيد داشت
و وقتي قدرت و استقامت بدنيتان را تقويت کرديد، انجام کارهاي روزانه مثل حمل خريدهاي خانه يا بالا رفتن از پله ها برايتان ساده تر خواهد شد. و اين مسئله باعث مي شود درطول روز بسيار پرانرژي تر باشيد


يکي از مهمترين بهانه هاي افراد که به مشاوران ورزشي مراجعه مي کنند اين است که براي ورزش کردن خسته هستند. متخصصين عقيده دارند با اينکه ورزش در ابتداي کار ممکن است خستگي شما را بيشتر کند، اما اين وضع خيلي دوام نمي آورد. احساس خستگي جسمي که بعد از ورزش کردن داريد مثل خستگي هاي عادي روزمره نيست. بعلاوه وقتي بدنتان به ورزش عادت کرد، ميزان انرژيتان روز به روز بيشتر خواهد شد


پيدا کردن کمي وقت براي ورزش چندان هم دشوار نيست
اَتکينسون اعتقاد دارد که کليد کار اين است که از زمانتان بهتر و عاقلانه تر بهره گيريد. بايد با يک تير دو نشان بزنيد
فرزندانتان را به پارک ببريد يا با آنها به دوچرخه سواري برويد. با اينکار نه تنها کمي فعاليت بدني انجام داده ايد بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده ايد. با بچه ها به شنا برويد. حتي قايم باشک بازي با آنها هم نوعي فعاليت فيزيکي به شمار مي رود و بهتر از هيچي است
با همکارانتان قرار پياده روي و بيليارد بگذاريد. اين فکر را از ذهنتان دور کنيد که براي ورزش کردن حتماً بايد به باشگاه برويد و روزي يک ساعت در آنجا مشغول به تمرين شويد. با اضافه کردن کمي فعاليت بدني به کارهاي روزانه تان به همان ميزان به سلامت جسمتان کمک خواهيد کرد
اتکينسون مي گويد، "همه بايد حداقل 20 دقيقه در روز فعاليت جسماني در حد ورزش داشته باشند. گاهي اوقات 10 دقيقه طناب زدن از 20 دقيقه پياده روي يا دو بهتر است. جاروبرقي کشيدن خانه در صبح، بردن بچه ها به پارک در بعد از ظهر و کمي پياده روي با همسرتان هنگام شب مي تواند روزي بسيار فعال را برايتان بسازد
دستورالعمل هاي جديد دولت عنوان ميکند که براي کاهش وزن و حفظ آن، بايد حداقل روزي 60 دقيقه ورزش کنيد، اما براي حفظ سلامتي و استفاده از فوايد ورزش در مقابله با بيماري ها، روزي نيم ساعت هم کفايت مي کند
ورزش به ايجاد رابطه ها کمک مي کند
مطمئناً ورزش کردن به همراه کسي ديگر، همسر، خواهر يا برادر، يا يک دوست، در تقويت رابطه تان با او بسيار مثمرثمر خواهد بود. علاوه بر اين متخصصين عقيده دارند که ورزش اگر به صورت جمعي يا دونفره انجام شود، لذت بخش تر مي شود.
به همين خاطر برنامه اي بريزيد که هر شب بعد از شام با همسرتان به پياده روي برويد. با خواهر يا برادرتان يا دوستتان هم برنامه ي تنيس بگذاريد يا با هم به باشگاه ايروبيک برويد
کساني که براي ورزش کردن خود يک همراه دارند، نسبت به کساني که تنهايي ورزش مي کنند، در ادامه ي تمرينات خود پايدارتر هستند و بيشتر به اهدافشان دست پيدا مي کنند
ادامه دارد.......

روانشناسي در ورزش
بخش اول (ضرورت روانشناسي ورزشي)
آيا مي دانيد علت اينكه وزنه برداري در رده تيم ملي اعزامي به المپيك وقتي روي صحنه مي رود فراموش مي كند به دستان خود گچ مخصوص بزند چيست ؟


آيا مي دانيد علت اينكه تكواندو كاري در رده تيم ملي اعزامي به المپيك وقتي روي تشك مسابقه مي رود فراموش مي كند كلاه مخصوص خود را بر سر گذارد چيست ؟
آيا مي دانيد علت اينكه دوچرخه سواري در رده تيم ملي اعزامي به مسابقات آسيايي وقتي در ابتدا خط استارت قرار مي گيرد چنان پاهايش مي لرزد كه نمي تواند روي پنجه ركاب دوچرخه نيرو وارد كند و از مسابقه باز مي ماند چيست ؟
مسلماً پاسخ شما شامل توضيح مسائل فني اين رشته هاي ورزشي نيست و بر روي كلمه اضطراب متفق القول هستيد .


اضطراب يكي از مهمترين مسئله هايي است كه انسان با آن دست به گريبان است. بخصوص زماني كه پاي رقابت در ميان باشد. در اكثر كتابها و مقالات بيشتر به مسائل تخصصي رشته هاي ورزشي توجه شده است .
اما آيا مي دانيد طبق تحقيقات به عمل آمده بسياري از عدم موفقيت هاي ورزشي ريشه در علل رواني دارد .
از آن رو تصميم گرفتيم تا با طرح سلسله مقالات روانشناسي و آموزشي اضطراب، نقش كوچكي در موفقيت هاي آتي ورزشكاران شطرنج باز ايران عزيزمان داشته باشيم .
روانشناسي ورزشي
روانشناسي علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسي ورزشي مطالعه رفتار ورزشي و كاربرد يافته هاي روانشناسي براي بهبود عملكرد و ارتقاء تندرستي است. از حوزه هاي مهم مورد مطالعه روانشناسي ورزشي كه به ويژه در آمادگي قهرمانان كاربرد دارد، آمادگي رواني براي عملكرد است كه ورزشكار را براي مسابقه آماده مي سازد .
مركز روانشناسي ورزشي
مركز روانشناسي ورزشي آكادمي ملي المپيك و پاراالمپيك، فرصتي را براي ورزشكاران تيم هاي ملي فراهم مي سازد تا در كنار تقويت عوامل جسماني و فني به تقويت آمادگي رواني در رشته ورزشي خود بپردازند و توانايي هاي خود را در همه ابعاد تكامل بخشند .


اين مركز برنامه هايي را براي كمك به ارتقاء عملكرد ورزشكاران تيم هاي ملي طراحي نموده است كه در سال جاري به اجرا خواهد گذاشت. اين برنامه ها شامل برگزاري دوره هاي آشنايي با روانشناسي ورزشي براي مديران، مربيان و ورزشكاران تيم هاي مختلف، برگزاري جلسات مشاوره فردي و گروهي با ورزشكاران تيم هاي ملي و ارائه تمرينات و توصيه هاي روانشناختي براي بهبود آمادگي رواني و ارتقاء عملكرد ورزشي است .


آمادگي رواني چيست؟
همه ما با مراجعه به حافظه خود مي توانيم. لحظاتي را در مسابقات ورزشي به خاطر آوريم كه تيم يا ورزشكاري با وجود آمادگي كامل جسماني و فني، به دليل شرايط نامناسب رواني از ارائه بهترين عملكرد خود ناتوان مانده است .
ضعف آمادگي رواني در ورزشكاري كه آمادگي جسماني مطلوب دارد، به مثابه اتومبيل آماده و پر سرعتي است كه راننده اي ناشي و نا آماده در آن نشسته باشد .
هر قدر هم كه جسم آماده و ورزيده باشد، اگر ذهني كه آن را هدايت مي كند فاقد ورزيدگي و آمادگي باشد جسم به درستي هدايت نخواهد شد .


احتمالاً در 30 سال پيش، واژه آمادگي جسماني براي مربيان و ورزشكاران قدري نامفهوم بوده است، اما امروزه در پاسخ به مفهوم آمادگي جسماني، بي درنگ عوامل متشكله آمادگي جسماني مانند : قدرت، استقامت و ... به ذهن خطور مي كند. همانطور كه آمادگي جسماني مستلزم صرف زمان كافي براي تمرين و تقويت عوامل آن است، آمادگي رواني نيز از عواملي همچون مهارت در توجه، مهارت در كنترل اضطراب و استرس، حفظ انگيزش، حفظ و افزايش اعتماد به نفس و ... تشكيل مي شود. رسيدن به آمادگي رواني نيز به مرور و با صرف زمان و امكان پذير مي شود و مستلزم اينست كه مديران و مربيان آگاه چنين فرصتي را براي ورزشكاران فراهم آورند .
ضرورت آمادگي رواني


بسكتباليستي كه در تمرين همه پرتاب هاي پنالتي را تبديل به گل مي كند، چه مي شود كه در مسابقه از به ثمر رساندن يك پنالتي ناتوان مي ماند؟ آيا وضعيت او با تمرين جسماني و مهارتي بيشتر، بهتر خواهد شد؟ بعيد به نظر مي رسد، زيرا او مهارت لازم را دارد و اين را در تمرين نشان مي دهد، ممكن است مشكل او ناتواني در حفظ توجه و كنترل اضطراب ناشي از هيجان مسابقه باشد. اين مسئله با هدايت وي به سمت تمرينات توجه و تمركز و يا مهارت كنترل اضطراب قابل حل است و گرنه انجام تمرينات جسماني بيشتر، مشكل او را حل نخواهد كرد .


امروزه، قهرمانان سطوح عالي و المپيك بخشي از زمان تمرينات خود را صرف تمرينات آمادگي رواني مي كنند. در بسياري از رشته هاي ورزشي، تا 10 نفر اول مسابقات جهاني، به لحاظ فني و جسماني در يك سطح اند و آنچه نفرات برتر را متمايز مي سازد، آمادگي رواني آنهاست (تفاوتي كه ايجاد تفاوت مي كند) . در دنياي امروز رقابت ديگر فقط بر سر تكنيك برتر نيست، ورزشكاري پيروز است كه از آمادگي رواني بالاتري برخوردار باشد .

روان‌شناسی ورزش چیست؟
روان‌شناسی ورزش، محدوده‌ای از موضوعات شامل «انگیزه پایداری و موفقیت، ملاحظات روان‌شناختی در صدمات ورزشی و توان‌بخشی، روش‌های مشاوره با ورزشکاران، ارزیابی استعدادها، پیگیری تمرینات، خودباوری برای موفقیت، مهارت ورزشی، ورزش جوانان و روش‌های بالا بردن کارایی و خود تنظیمی» را در بر می‌گیرد.


هر چند غالبا برداشت عمومی چنین است که روان‌شناسی ورزش تنها مربوط به ورزشکاران حرفه‌ای است اما این حوزه تخصصی دربرگیرنده محدوده وسیعی از موضوعات علمی، کلینیکی و کاربردی مربوط به ورزش و تمرینات است. دو زمینه اصلی در روان‌شناسی ورزش وجود دارد: یکی کاربرد روان‌شناسی در بالا بردن انگیزه و کارآیی و دیگری تاثیر ورزش در بهبود سلامت روانی و عمومی.
2 – روان‌شناس ورزش چه کاری انجام می‌دهد؟
روان‌شناس ورزش، روان‌شناسی است که در حوزه‌های زیر تخصص دارد:
• بهبود کارآیی از طریق به‌کارگیری مهارت‌های روان‌شناسی
• موضوعات مربوط به سلامت روانی ورزشکاران
• همکاری با سازمان‌ها و نهادهای متولی ورزش


• عوامل رشدی و اجتماعی مؤثر بر مشارکت ورزشی
با وجودی که روان‌شناسی ورزش یکی از رشته‌های روان‌شناسی محسوب می‌گردد اما معمولا دوره‌های آموزشی آن در دانشکده‌های تربیت‌بدنی و ورزش ارائه می‌شود نه در دانشکده‌های روان‌شناسی. البته در اکثر دانشکده‌های روان‌شناسی، درسی با عنوان روان‌شناسی ورزش ارائه می‌شود.
3 – این حرفه برای چه کسانی مناسب است؟
هر فرد تنها بر اساس تناسب با نیازها، علائق، استعداد و اهدافش می‌تواند در مورد یک حرفه تصمیم بگیرد. اگر کسی به ورزش یا تمرینات ورزشی علاقه‌مند نباشد احتمالا این حرفه مناسب او نیست. اما اگر فردی از کمک به دیگران برای رسیدن به حداکثر توانائیشان، حل مسائل پیچیده و کار کردن در قالب یک تیم لذت می‌برد احتمالا روان‌شناسی ورزش می‌تواند شغل مناسبی برای او باشد.
4 – مزایا و معایب این حرفه
روان‌شناسی ورزش نیز مثل تمامی حرفه‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود است. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• کار به صورت مشارکتی و تیمی
• فرصت‌های تخصصی گسترده و متنوع (مثل آموزش، ورزش جوانان، آموزش ورزشکاران حرفه‌ای)
به‌عنوان معایب این حرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تاکید بر کار گروهی برای افرادی که دارای ذهن مستقلی هستند می‌تواند مشکل باشد
• نیار به آموزش، تمرین و تجربه زیاد
در روانشناسي ورزشي مراحل رواني و روحي استعمال‌ ميشود که به ما راهنمايي و مجموعه دستورالعمل قابل لمس ارائه ميدهد که چطور ما در موقعيتهاي رقابتي و مسابقه بهترين استراتژيهاي روحي را به دست بياريم. ما در اين بخش در طول زمان در بخش هاي مختلف به مربي هايي که رسيدگي به ورزشکنان ميکنند تکنيکهايي را آموزش ميدهيم که بتوانند با کمک اين علم تيم ها و ورزشکنان تکي را آموزش و تمرين دهند. استراتژيهاي ارطباتي ويژه ورزش کاران و متخصصين را به طور ظاهري تدريس ميدهد

روانشناس ورزشي نه فقط براي يک مسابقه تعليم ميدهد بلکه براي همه موقعيتها و خواستهاي زندگي

 

هيجان و استرس در ورزش و رفع آن با ورزش.
در دنياي امروز دانستن راه و روش زندگي و پيشرفت عملاً بدون استرس امكان پذير نيست و در بين جوامع بشر بصورت قانون درآمده است.



.ترس و هيجان استرس
آيا استرس منفي ، مثبت ، يا هر دو آن است؟ ترس و هيجان و استرس چه معني در يک مسابقه ورزشي دارد؟

 

نقش ورزش درسلامت روان.
بسيار سخن و حديث از تأثير و اهميت تربيت بدني و ورزش بر ابعاد مختلف رشدي چون جسم و روان شنيده ايم يا خوانده ايم.



جادوي موسيقي در ورزش.
تحقيقات بسياري در زمينه بررسي اثرات موسيقي بر ورزش و تمرينات بدني صورت گرفته كه اين مقاله به برخي از مهم ترين آنها اشاره دارد و توصيه هايي را جهت استفاده مؤثر از اثرات روح بخش موسيقي ارائه خواهد داد.





سازه های آجری در برابر زلزله های شدید کاملاً آسیب پذیرند
یک استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: تجربه نشان داده که ساختمان های آجری می توانند در زلزله های متوسط عملکرد قابل قبولی داشته باشند، اما در زلزله های مخرب به طور گسترده فرو می ریزند
دکتر حسن مقدم، استاد دانشگاه صنعتی شریف در تأیید این مطلب به تلفات سنگین در زلزله منجیل در سال 1369 و زلزله بم در سال 1382 اشاره کرد و گفت: دیوارهای برشی که از عناصر اصلی مقاوم در یک ساختمان به شمار می روند، در صورت استفاده از مصالح آجری و مانند آن از مقاومت برشی قابل ملاحظه ای برخوردارند، اما رفتاری به شدت ترد و شکننده دارند و به محض رسیدن به مقاومت نهایی، تحلیل رفته و فرو می ریزند، لذا استفاده از آنها در مناطق شدیداً لرزه خیز مناسب نیست

وی در ادامه در تحلیل رفتار دیوارهای برشی غیر مسلح اظهار داشت: یکی از ویژگی های مشترک دیوارهای آجری غیر مسلح آن است که تحت شتاب پی، دیوار شروع به یک حرکت چرخشی حول محور عمود بر دیوار موسوم به حرکت تلو کرده و این حرکت به نوبه خود موجب پیدایش تنش های خرد کننده ای در پنجه ی دیوار می شود که نهایتاً به خرابی دیوار می انجامد

به گفته ی این متخصص سازه، برای مقابله با حالت های شکست خمشی و برشی در دیوار آجری می توان از میلگردهای قائم و افقی استفاده کرد. در این صورت از ترکیب فولاد و دیوار، سازه ای پدید می آید که خواص آن مشابه سازه های مرکب مانند بتن مسطح است. میلگرد افقی در داخل درزهای افقی قرار می گیرد و از این رو عملاً قطر آن نمی تواند از 10 یا 12 میلیمتر بیشتر باشد

وی افزود: میلگرد قائم باید به داخل کلاف افقی زیرین دیوار قلاب شود تا بتواند لنگر خمشی ناشی از نیروی کار زلزله را به داخل پی هدایت کرده و از وقوع شکست خمشی جلوگیری کند

استاد دانشگاه صنعتی شریف در زمینه ی مقاوم سازی ساختمان های بنایی دو استراتژی کلی را موثر دانست و گفت: ایجاد سیستم لرزه بر مناسب و دوختن سازه فعلی به آن و تقویت و بهسازی عناصر سازه موجود، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. استفاده از راه حل دوم، بیشتر در سطح بهسازی موضعی و یا محدود مطرح است و به دست آوردن سطح بهسازی

مطلوب چندان عملی نیست، در حالیکه در روش اول می توان به سطح بهسازی مطلوب رسید

وی در پایان تصریح کرد: در استفاده از روش ایجاد سیستم لرزه بر می توان از هر سیستم لرزه بر متعارفی برای ایجاد سیستم جدید استفاده کرد. نکته ی مهم دوختن سازه ی قدیمی به جدید است، که با استفاده از روش های مناسب نظیر سوراخکاری و کاشتن میلگرد برای دوختن دیوار برشی به سقف بتنی یا مضرس کردن آجر و کاشتن اتصالات برشی در آن برای اتصال دیوار بتنی به آجری قابل انجام است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید