بخشی از مقاله

کلسيم به غير از استحکام استخوانها وظايف ديگري هم دارد
از جمله حفظ سلامت عضلات ، اعصاب و خون و...
حتماً مي دانيد که برنامه غذايي روزانه شما بايد حاوي کلسيم کافي باشد تا استخوان هاي محکمي داشته باشيد و به پوکي استخوان دچار نشويد* اما آيا مي دانيد کلسيم براي حفظ سلامت بدنتان از جمله سلامت عضلات سيستم اعصاب و تشکيل لخته خون هم لازم است * محققان مي گويند کلسيم ممکن است در حفظ سلامت قلب پيشگيري از سرطان کولون و کاهش

وزن نيز نقش داشته باشند . کلسيم يک ريز مغزي ضروري است که در بدن ساخته نمي شود بنابر اين بايد آن را از غذاها به دست آوريم . بيشتر شما مي دانيد که کلسيم براي استحکام دندان و

استخوان ضروري است اما بايد بدانيد که کلسيم براي عملکرد طبيعي عضلات تشکيل لخته خون و فعاليت طبيعي سيستم عصبي هم لازم است . بدون کلسيم سيستم عصبي قادر به انتقال پيام هاي عصبي نيست .
مطالعات اخير نشان داده است که کلسيم در کاهش و زن پيشگيري از سرطان کولون کاهش عوارض يائسگي و تنظيم فشار خون و پيشگيري از بيماري قلبي نيز نقش مهمي دارد .
مادر تمام دوران زندگي به کلسيم نياز داريم . در دوران کودکي و نوجواني که استخوان ها در حال رشد هستند حتي پس از توقف رشد هنوز استخوان سازي ادامه دارد . زنان باردار براي رشد جنين به کلسيم بيشتري نياز دارند . مادران شيرده نيز براي توليد شير بايد کلسيم بيشتري مصرف کنند . در دوران يائسگي به دليل کاهش هورمون استروژن کلسيم براي جلوگيري از تخليه کلسيم استخوان ها لازم است . حتي مردان نيز در دوران سالمندي براي پيشگيري از تخليه کلسيم استخواني به کلسيم نياز دارند . متخصصان در آخرين توصيه هاي خود مصرف 1000 ميلي گرم کلسيم در غذاي روزانه را براي بزرگسالان ضروري دانسته اند .
بدن ما مازيرک است . اگر در برنامه غذايي ما کلسيم کافي وجود نداشته باشد ، بدن ما مجبور است کلسيم مورد نياز را از ذخيره آن در استخوان ها بردارد . در حقيقت بدن براي حفظ عملکرد طبيعي کلسيم را از استخوان ها مي دزدد . ادامه اين وضع کاهش کلسيم استخوان پس از آن نرمي استخوان و نهايتاً پوکي استخوان را به دنبال دارد .
البته بايد بدانيد که کمبود کلسيم تنها علت بيماري هاي استخواني نيست و ساير عوامل مثل نداشتن تحرک و فعاليت بدني کم شدن ميزان هورمون استروژن و سابقه فاميلي نيز در بروز مشکلات استخواني نقش دارند . شير و مواد لبني مثل ماست و پنير بهترين منابع غذايي کلسيم هستند و تمام انواع کم چرب و پر چرب آن به يک اندازه کلسيم دارند . اما اگر مي خواهيد از کلسيم شير و لبنيات بهره بيشتري ببريد بدانيد که هر چه ميزان چربي اين محصولات کمتر باشد

کلسيم آن بهتر جذب مي شود . نکته مهم و قابل توجه اين است که تنها کلسيم شير نيست که به استحکام استخوان کمک مي کند بلکه مواد جامد موجود در شير که رنگ سفيد شير را موجب مي شود نيز نقش مهمي در سلامت استخوان دارد . کشک که در غذاهاي ايراني جايگاه ويژه ايي دارد نيز غني از کلسيم است .
ساير منافع کلسيم عبارتند از سبزي هاي برگ سبز تيره اما توجه داشته باشيد که تقريبا چهار

ليوان کلم بروکلي معادل يک ليوان شير کلسيم دارد . کلسيم را در منافع غذايي گياهي مثل غلات ، سبزي و حبوبات ، دانه ها و مغز ها مثل کنجد و بادام نيز مي توانيد پيدا کنيد . اما اين نکته را هم بدانيد که کلسيم موجود در منابع غذايي گياهي به علت داشتن فيبر و فيتات که از جذب کلسيم جلوگيري مي کنند کمتر جذب مي شود . ماهي هايي که با استخوان خورده مي شوند مثل ماهي کليکا و ساردين هم از منابع خوب کلسيم به شمار مي روند . مصرف زياد چاي و قهوه نيز مصرف غذاهاي پر نمک و پر پروتئين موجب افزايش دفع ادراري کلسيم مي شوند . ويتامين D براي جذب کلسيم ضروري است . اين ويتامين توسط پوست و به کمک نور آفتاب د بدن ساخته مي شود . اگر روزهاي آفتابي يک ساعت پياده روي کنيد به شرطي که از کرم هاي ضد آفتاب استفاده نکرده باشيد ويتامين D مورد نياز بدنتان ساخته مي شود . توصيه شده است که افراد بزرگسال بايد روزانه 400 ميلي گرم ويتامين مصرف کننده . بيشتر مکمل هاي کلسيم حاوي اين مقدار ويتامين هستند . به علاوه توجه داشته باشيد اگر شما جزو افرادي هستيد که از مکمل کلسيم داراي ويتامين D استفاده مي کنيد .
مواظب باشيد که کل دريافت روزانه شما از ويتامين D بيشتر از 1000 ميلي گرم نشود چون ويتامين D مثل ساير ويتامين هاي محلول در چربي در صورت مصرف زياد مي تواند مسموميت ايجاد کند .
سالمندان و افرادي که رنگ پوستشان تيره است و کساني که مرتب کرم ضد آفتاب استفاده مي کنند بيشتر در معرض کمبود ويتامين D قرار دارند . تخمين زده مي شود که 40 درصد افراد بالاي 50 سال با کمبود ويتامين D مواجه اند . در کشور ما بررسي ملي تعيين وضعيت ريز مغزي ها که در سال 1380 توسط دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت وانستيتو تحقيقات تغذيه کشور و با همکاري آزمايشگاه ملي سلامت انجام شده است وسعت کمبود ويتامين D را در زنان بار دارد در حدود 40 درصد نشان داده است . بنابر اين مي توان حدس زد که شانس ابتلا به پوکي استخوان در زنان ايراني قابل توجه است .
اين بررسي مي گويد در حدود 60 درصد زنان تهراني دچار کمبود ويتامين D هستند .
اما به منظور کاهش احتمال اين کمبود بهتر است در برنامه غذايي روزانه خود از منابع کلسيم به ويژه شير و لبنيات به اندازه کافي مصرف کنيد .

4 نکته مهم بري سلامتي بدن شما
1- پياده روي و يا ورزش روزانه را فراموش نکنيد .
2- به جاي نوشابه هاي گازدار که به دليل داشتن فسفر جذب کلسيم وعده غذايي را مختل مي کند از نوشيدني هاي سالم نظير دوغ استفاده کنيد البته دوغ هاي بدون گاز و کم

نمک .
3- در مصرف چاي و قهوه افراط نکنيد . زيرا کافئين موجود در چاي و قهوه موجب افزايش نفع کلسيم بدن مي شود .
4- از خوردن غذاهاي پر نمک و پر پروتئين خودداري کنيد .
وقتي نيکوتين سيگار زياد شود


آگاهي از عوارض و خطرات ناشي از مصرف هر نوع دارو ماده غذايي ، مواد شوينده ، مواد شيميايي ، سموم ، لوازم پرتوزا و تجهيزات ديگر از اولين حقوق اصلي خريداران ، مصرف کنندگان و کاربران ماده يا وسيله است .
سيگار نيز از اين قاعده مستثنا نيست و مصرف کننده سيگار بايد به خطرات و عوارض ناشي از آن آگاه باشد و هم چنين از نوع و ميزان مواد موجود در سيگار به درستي اطلاع داشته باشد .
60 ميلي گرم نيکوتين باعث مرگ و 2 تا 5 ميلي گرم از اين ماده سبب تهوع مي شود . در هر نخ سيگار بين 7 تا 10 ميلي گرم نيکوتين وجود دارد که البته تمام آن جذب بدن نمي شود . مقدار نيکوتيني که با کشيدن هر نخ سيگار وارد بدن خود مي کنيم حدود يک ميلي گرم است که اين مقدار نيز جز درصد کمي از آن بعد از حدود يک ساعت در بدن تجزيه متابوليزه و دفع مي شود .
از نتايج و عوارض مصرف سيگار و نيز مقدار واقعي نيکوتين موجود در آن بايد بيش از پيش در نظر گرفته شود .

آلوده شدگان به ويروس ايدز
شمار آلوده شدگان به ويروس ايدز H17 در کشور بر اساس آخرين گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي تا تاريخ اول فروردين ماه 86 ، 14 هزار و 544 نفر است . بر اساس اين گزارش از 14 هزار و 544 فرد آلوده 13 هزار و 726 نفر (4/94 درصد) مرو818 نفر (6/5 درصد) زن هستند . همچنين تعداد مبتلايان به ايدز (ورود به مرحله ي نهايي بيماري ) 928 نفر است که شامل 850 مرد (6/91 درصد) و 78 زن (4/8 درصد) مي شود . يکهزار و 827 ايراني نيز تاکنون در اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده اند که از اين تعداد يکهزارو 760 نفر (3/96 درصد) مرد و 67 نفر (7/3 درصد) زن هستند .
بر اثر موارد مبتلا به H17 بر حسب جنس و سن رده سني 25 تا 34 سال با چهار هزارو 393 مبتلا و سپس رده سني 35 تا 44 سال با سه هزار و 627 فرد مبتلا آلوده ترين رده سني درگير در کشور شده است . همچنين بر اساس تعداد موارد مبتلا به H17 و ايدز بر حسب جنس و راه انتقال از طريق تماس جنسي 4/7 درصد دريافت خون فرآورده هاي خوني با شيوع 7/1 درصد و بالاخره انتقال از مادر به کودک با شيوع 5/0 درصد به ترتيب راه هاي انتقال ويروس از لحاظ شيوع و فراواني هستند . آمار وزارت بهداشت در زمستان سال قبل نشان مي داد که تعداد آلوده ش

دگان به ويروس ايدز در کشور 14090 نفر است و 1760 نفر فوت کردند .

نارسايي قلبي
در تعريف نارسايي قلب يعني قلب انسان يا هر موجودي خوب انجام وظيفه نمي کند قدرت انقباضي اش کم مي شود و نمي تواند خون را از قسمت هاي مختلف بدن دريافت کند و بعد از تبادل اکسيژن دوباره آنرا به همه جا پمپ کند .
قلبي که مثل يک تلمبر در سينه ما مي تپد دو بخش دارد : قلب راست و قلب چپ. شايع ترين نارسايي قلب مختص قلب چپ است . حتي نارسايي هاي قلب راست از قلب چپ منشا مي گيرند . حالا بهتر است چرا قلب چپ نارسا مي شود؟
شايع ترين علت آن تنگ شدن عروق قلب است . وقتي که رگ تنگ مي شود به تدريج آن قسمت از عضله قلب که با آن رگ خون رساني مي شد . از بين مي رود (سکته قلبي ) در نتيجه قلب قدرت انقباضي طبيعي را از دست مي دهد و نارسا مي شود . ما قدرت انقباضي قلب را با معيارهاي مختلفي مي سنجيم . اين قدرت که بازدهي قلب شماست بايد در حدود 55 تا 65 درصد باشد .
فاکتور بازدهي (E.E) به هر دليلي که عضله قلب نقض پيدا کند کاهش مي يابد . يکي از اين عوامل که باعث کاهش درصد بازدهي قلب مي شود تنگي عروق است . اما چرا عروق تنگ مي شوند ؟
علت هاي زيادي وجود دارد که تعداد آنها به 300 تا مي رسد اما بر مبناي مطالعات سازمان بهداشت جهاني سه علت دارد به عنوان مهم ترين عوامل شناخته شده اند :
1) فشار خون بالا : با رژيم غذايي و داروها سعي مي کنيم آن را متعادل کنيم تا رگها تنگ نشوند و سکته هاي قلبي و مغزي اتفاق نيفتند .
2) اختلال در چربي خون : چهار مورد آن را که در آزمايش هاي روتين و ساده بررسي مي شوند بيان مي کنيم . کلسترول ، تري گليستيد ، ال ، دي ، ال ، اچ ، دي ال. که سه تاي اول از چربي ها بدو فقط اچ . دي . ال . چربي خوب است . يعني بايد با رژيم و دارو سعي کنيم چربي بد را پايين بياوريم و با ورزش مرتب (پياده روي تند ، کوهنوردي و ... ) و همچنين با لاغر شدن و کنترل وزن سعي کنيم چربي خوب اچ. دي . ال . را بالا ببريم تا رگهايمان تنگ نشوند .
3) دخانيات : مصرف دخانيات به هر شکل ، هر نوع و هر مقدار باعث گرفتگي عروق مي شود . حتي به تازگي ثابت شده يک يا سه سيگار در روز هم مي تواند سبب گرفتگي عروق شود .
اگر صداي قلب بيماري که دچار نارسايي قلبي است با گوشي پزشکي ، گوش بدهيم صداي اضافي مي شنويم و قلب توان واقعي براي انجام وظيفه را ندارد . فرد بيمار بي اشتها ، بي خواب

و ناتوان است . اگر نارسايي شديد باشد حتي بيمار قادر به راه رفتن و انجام کارهاي ساده روزمره نيست نارسايي قلب راست يا بطن راست معمولاً به دنبال نارسا شدن قلب چپ اتفاق مي افتد و به دنبال آن رگهاي گردني بيمار برجسته مي شود کبد بزرگ شده و شکم ممکن است آب بياور

د و يا پاها متورم شود . کسي که قلب نارسا دارد بايد دائم تحت نظر پزشک باشد و رژيم غذايي بي نمک و داروهاي خاص استفاده کند اما بهتر است حالا که آگاه شديد مراقبت باشيد تا قلب تان هميشه مثل ساعت کار کند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید