بخشی از مقاله

طراحی فضای سبز در شهرستان ابهر


مقدمه ای بر تعریف فضای سبز
طبیعت در تعریف معماری منظر نقش مهمی ایفا می نماید ولی نباید نادیده گرفت که اولا. طراحی فضاهای بیرونی تماما وابسته به عناصر طبیعی آنهم فقط فضای سبز نمی باشد. (بقولی طبیعت عرصه های گوناگونی دارد!) دوما. طراحی معماری منظر شهری یا مراکز تفریحی مصنوع به عنوان مثال: پیستهای اسکی برفی (نه روی چمن!) به معیارهای طراحی فراتر از توجه تنها به یک آیتم طراحی نیاز دارد.
ولی با تمامی این اوصاف با توجه به میان رشته ای بودن معماری منظر، امروزه نیاز به تخصص های بیشماری در همکاری با معماران منظر می باشد که مهمترین آنها را می توان، مهندسین فضای سبز شمرد.


ای کاش به جای القا برخی توهماتی که سبب تضعیف جایگاه واقعی مهندسی فضای سبز در ایران می شود، برخی از این فارغ التحصیلان و دانشجویان مهندسی فضای سبز با تعصبات بی مورد و تاکید بر علومی که آموزش آن را ندیده اند و لزومی هم نیست که همگان همه را بدانند!، شرایط را برای فعالیت (بدون تخصص) کسانی که فقط نام گیاهان را می دانند (مهندسی کشاورزی و باغبانی) مهیا نکنند، تا شاید دیگر همه پارکها در همه اقلیمهای کشور دارای سیمای فضای سبز یکسانی نباشد.


معرفی این هنر در ابهر
طراح و محوطه ساز سبز کسی است که بتواند از عهده شناخت اقلیم ، طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی ، تهیه پروژه و محاسبات آن کاربرد آب در طراحی محوطه ها ، طراحی فضای سبز پارکها و منازل ، طراحی فضای سبز شهرها ، کاربرد تزئینات گیاهی و اجرای مقررات و آیین نامه های شغلی برآید .

نمونه وظایف
1. آشنایی با تعاریف اصولی در طراحی ترسیم تصویر منظره
2. آشنایی با وسایل طراحی وسایل نقشه کشی ، دستگاه نقشه کشی، خط کش T ، گونیا
3. آشنایی با انواع خطوط
4. آشنا شدن با مقیاس و انواع آن
5. شناسایی اصول ترسیم خط و اشکال هندسی منظم و غیر منظم
6. توانایی طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی
7. آشنایی با تعریف فضای سبز
8. آشنایی با تقسیم بندی فضای سبز و انواع آن


9. آشنایی با ضرورت و نحوه مکان یابی فضای سبز در شهرها
10. شناسایی سبکهای مختلف طراحی
11. آشنایی با علائم کاربردی در طراحی فضای سبز
12. آشنایی با طراحی محوطه ها ، خط ، فرم ، بافت ، رنگ ( کاربرد رنگ در محوطه و چرخه رنگین و کاربرد آن )
13. توانایی و شناخت اقلیم و تطبیق آن با رستنی های ایران
14. آشنایی با خصوصیات اقلیمی و رستنی های ایران
15. شناسایی تقسیم و تعیین مناطق اقلیمی ایران و ارتباط با رستنی های آن
16. آشنایی با عوامل موثر محیطی بر و محوطه سازی فضای سبز


18. استفاده از نقشه
19. بکار بردن قطب نما جهت تعیین سمت و جهت محوطه
20. استفاده از بادنما
21. استفاده از دماسنج جهت تطبیق محوطه و گیاه
22. توانایی شناخت اقلیم و تطبیق آن با رستنی های ایران
23. توانایی طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی
24. توانایی تهیه پروژه و محاسبه در محوطه سازی و طراحی فضای سبز
25. توانایی کاربرد آب در محوطه سازی و طراحی فضای سبز
26. توانایی طراحی فضای سبز پارکها و منازل و محوطه سازی آنها
27. توانایی طراحی فضای سبز شهرها
28. توانایی کاربرد تزئینات گیاهی در محوطه سازی فضای سبز
29. توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های شغلی

ابزار و وسایل
1. انواع مداد
2. خط کش T
3. گونیا
4. دستگاه نقشه کشی
5. کاغذ
6. خط کش معمولی مدرج


7. مداد تراش
8. چرخه رنگین
9. دماسنج
10. قطب نما
11. باد نما
شرایط ارتقاء شغل
ارتقاء شغل طراحی و محوطه ساز فضای سبز به ارائه طرح های مبتکرانه کم هزینه و زیبا مرتبط است و حقوق مزایای وی طبق توافق کارفرما و پیمانکار تعیین و تنظیم می گردد.
ویژگی های شخصیتی
طراح قبل از طراحی باید خصوصیات ذیل را داشته باشد:
توانایی ترسیم هندسی منظم و غیرمنظم و قدرت بالای تجزیه و تحلیل مکانی که می خواهد برای طراحی در نظر بگیرد، از ویژگی های مهم این شغل است تنوع، تعادل و تقارن، توالی و مقیاس و اصول دیگر طراحی بخشی از مسائلی است که طراح باید آنها را آموزش دیده باشد.
طراح فضای سبز باید از طبیعت و هنرمندی و آشنایی کافی با فرم ها و رنگ ها و سبک های مختلف طراحی بهره مند باشد.
آمد و رفت های زیاد، بررسی های جامع برای طراحی و شناسایی اقلیم های متفاوت بخشی از ویژگی هایی است که طراح در وجود خود باید داشته باشد.
انواع ديواره هاي مورد استفاده در فضاي سبز شهرستان ابهر
در يک باغ ، براي ايجاد تنوع بيشتر در چشم انداز ، مخصوصا در زمين هاي ناهموار و شيب دار ، از يک سلسله کارهاي ساختماني استفاده مي شود. مانند : ديوار ه هاي کوتاه ، ديواره هاي بلند و سلسله اي.
احداث اينگونه ديواره ها علاوه بر زيبايي ، از فرسايش خاک مخصوصا در شيب هاي تند ، جلوگيري کرده و يا به منظور بادگير استفاده مي شوند. ديواره ها ممکن است متداوم يا منقطع و در سطح آنها مي توان گلکاري نمود.



انواع ديواره ها
1- احداث ديواره با سنگ بدون ملات ( سنگ لايه اي ) يا با ملات
اينگونه ديواره ها از روي هم چيدن تخته سنگ هاي متعدد در يک بريدگي پديد مي آيد . معمولا اين تيپ ديواره ها ابتدائي ترين فرم ساختماني است که جزء ساختمان هاي اوليه ، انسان مي شناسد.
2- ديواره ساخته شده با مصالح ساختماني
اين نوع طرح بسيار فراوان است و در بين سنگ ها و آجرها از پوشش اتصالي (ملات) استفاده مي کنند.
3- احداث ديواره هاي ساختماني با پوششي از گل
در حقيقت اينگونه ديواره ها مي توانند يکي از دو فرم ذکر ده در بالا باشند. بطوري که گلکاري يا کاشت گياهان رونده با افزايش خاک و کود در فواصل و لابه لاي سنگ ها ميسر گردد. امروزه براي ايجاد شکل طبيعي يا وحشي در باغ يا به عبارت ديگر انتقال طرح هاي طبيعي با مقياس کوچک تر ، از اين گونه ديواره هاي سنگي بدون ملات همراه با گياهان کاشته شده استفاده مي شود.
4- ديواره هاي چوبي


در برخي از شيب ها با بکار بردن قطعات چوبي يا بامبو (از تنه و شاخه هاي طبيعي درختان و ني ) که قسمتي از آن را در خاک فرو مي برند (قطر آنها نيز تقريبا باريک مي باشد ) ، مي توان به زمين شکل داد و انواع ديواره ها و يا تراس بندي ها را پديد آورد. ارتفاع اين گونه ديواره ها بر حسب شيب زمين يا نوع گياه مورد نظر ، متغيير مي باشد.

انواع ديواره ها بر حسب مصالح ساختماني
1- ديواره هاي سنگي
براي احداث اينگونه ديواره ها ، لازم است ابتدا از قطعات بزرگ سنگ و به تدريج که ارتفاع ديواره بالا مي آيد ، از قطهع سنگ هاي کوچک تر استفاده کنيم . گاهي ديواره ها داراي شيب بسيار ملايمي است که مي تواند بر حسب شيب زمين تعداد آنها متفاوت و متغيير باشد.براي احداث ديواره هاي شيب دار ، گاهي تنوع همانند پله در فرم ديواره ايجاد مي کنند. سنگهايي که به منظور احداث ديواره ها بکار مي روند ، ممکن است کاملا فرم داده شده يا به شکل طبيعي باشد. بر حسب موقعيت زمين ، مي توان ديواره ها را با ارتفاع هاي مختلف ، صاف و منطبق احداث نمود.


2- ديواره هاي بتوني
ساختن ديواره هاي بتوني جالب نمي باشد. ولي مي توان با بکار بردن سنگ (در داخل آنها به منظور توليد برجستگي )يا حفره هايي در آن ايجاد نمود که در داخل آنها خاک باغباني ريخته و با کاشت انواع گياهاني که در لايه هاي تخته سنگ ها رشد مي کنند ، تزئين کرد.
3- ديواره هاي سفالي
در اين مورد از قطعات سفلي مسطح براي ساختن ديواره هاي تزئيني به اندازه هاي کوچک استفاده مي شود که بسيار جالب توجه بوده و بين قطعات هر قشر سفال ، يک ملات ضخيم گذاشته مي شود.
4- ديواره هاي آجري و موزائيکي
مصالح ساختماني در اينگونه ديواره ها ، شامل انواع آجرها به اشکال مختلف و ابعاد متغيير مي باشد . گاهي در لابلاي اين گونه ديواره ها گياهان رونده يا گياهان چسبنده کاشته مي شود.
5- ديواره هاي سبز يا پرچين


ديواره هايي که از گياهان هميشه سبز ايجاد مي شوند ، پرچين ناميده و بر حسب نوع گياه و منظور خاص ، داراي ارتفاع مختلف مي باشند. پرچين بيشتر در اطراف منازل ييلاقي يا پارک ها ويا ... به عنوان ديواره هميشه سبز کاربرد دارد.در پاره اي موارد ، پرچين به طور منقطع يا سرتاسري در کنار نرده ها به عنوان ديواره هميشه سبز حفاظتي به کار مي رود.


تعدادي از گياهاني که به عنوان پرچين يا ديواره سبز کاربرد دارند

1- اسپيره سفيد يا گل عروس

2- اسپيره پُرپر

3- اسپيره سرخ

4- اسپيره رعنا

5- اسپيره سرخ ابلق


6- برگ نو برگ درشت

7- برگ نو معمولي



8- برگ نو ابلق طلايي

9- شمشاد رسمي

10- شمشاد ابلق سفيد


11- شمشاد ابلق زرد

12- شمشاد نعنايي

13- شمشاد اناري

14- سرو تبري (نوش)

15- سرو خمره اي


16- تمشک

17- زرشک برگ قرمز

18- پيرو کانتا

19- دوتزيا

مفهوم سرانه فضای شهری در شهرستان ابهر
روش پيشنهادي براي تعيين سرانه فضاي سبز، عمدتا به منظور تعيين سرانه فضاهاي سبز خاص گذران اوقات فراغت، يعني پارک‌ها و گردشگاه‌هاي سبز شهري، طراحي شده است و ساير فضاهاي سبز عمومي مانند فضاي سبز ميدان‌ها، شبکه راه‌ها، لچکي‌ها و جز اينها را در برنمي‌گيرد؛ زيرا در يک محيط شهري هر يک از عناصر سبز بايد متناسب با عملکردي که بر عهده گرفته‌اند، ارزيابي شوند.


براي مثال، هر چند ممکن است فضاي سبز متعلق به شبکه راه‌ها آثار اکولوژيکي زيست محيطي داشته باشد، ولي عملکرد اصلي آن با شبکه و جريان ترافيک ارتباط مي‌يابد و از همين لحاظ ساير اثرات آن از اهميت کمتري برخوردار است. بنابراين، براي عناصر سبز شهري نيز همانند ساير کاربري‌هاي شهري بايد هويت مستقلي در نظر گرفت.
روش پيشنهادي براي محاسبه سرانه فضاي سبز ابهر
براي محاسبه فضاي سبز درون شهري براي شهرهاي ايران چهار پارامتر زير استفاده شده است.
1. متوسط مساحت مورد نياز براي رشد سالم يک درخت
2. ويژگي‌هاي اقليم محلي
3. کيفيت محيط زيست


4. تراکم نفر يا اتاق در واحدهاي مسکوني
نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان:


ریشه ارتیاط و علاقه انسان به گیاه از سالهای بسیار دور و شاید از دوران انسانهای اولیه نشأت می گیرد. در طول تاریخ استفاده از گیاه مسیر تكاملی و اشتقاق علمی گسترده أی داشته است. در این راستا از زمان مهاجرت قوم ماد به فلات ایران ، مردم این سرزمین همواره در توسعه فضای سبز و كاشت گیاهان كوشا بوده اند به طوری كه روزگاری ایران به نام كشور گل وبلبل شهرت داشت. متأسفانه در دوران اخیر در كشور ما گیاهان مورد بی مهری بسیار قرار گرفته اند، بدین جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم در مورد فضای سبز و آشنایی با خواص گیاهان ضرورتی است كه مانع بروز فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست می گردد. به همین منظور اهمیت دادن به نقش فضای سبز در زندگی انسانها و ایجاد علاقه بیشتر به درخت وگل وچمن در وجود هركس امری است بسیار مهم كه در اینجا به طور اختصار به مواردی از آن اشاره می شود كه امید است علاقه و تفكر بیشتری را برانگیزد و هركس بتواند مشوقی دلسوز برای ایجاد فضای سبز در محیط زندگی خود باشد:
۱) جذب پرتوها
دو دسته از پرتوهای خورشیدی تأثیرات چشمگیری بر بدن انسان و سایر جانداران باقی می گذارند. یكی از آنها پرتومادون قرمز و دیگری پرتو ماوراء بنفش است. احساس آرامشی را كه انسان در سایه، به ویژه در سایه یك درخت احساس می كند تا حدی مربوط می شود به جذب پرتوهای مادون قرمز خورشید توسط درخت(نا گفته نماند كه كه پرتوهای مادون قرمز با طول موج بلند خود خاصیت گرمازایی دارند) و مقداری نیز به دلیل جذب پرتوهای ماوراء بنفش صورت می گیرد . امروزه تأثیرات پرتو ماوراء بنفش بربافت سلولی گیاهان و جانوران و همچنین خاصیت گندزدایی آن بخوبی روشن شده است بنابراین نقش درختان در حمایت از انسان و سایر جانداران در برابر آفتاب سوزان به خوبی روشن می شود.
۲) جذب گرد و غبار


درختان به سبب پراكندگی شاخ و برگ خود بر تمام زوایا و سطوح، همچون یك گردگیر عمل می كنند. اگر درخت را به دقت نظاره كنیم می توانیم تنه آن را به جای دسته و شاخ و برگ آن را به جای پرهای روی یك گردگیر معمولی كه در خانه بكار گرفته می شود ، تصور كنیم. با این ویژگی ، درختانی كه در خاك ثابت مانده اند به منزله یك گردگیر كاشته شده در زمین نقش خود را ایفا می كنند.طی بررسیهای بعمل آمده یك هكتار از فضای سبز كه حدوداً ۲۰۰ درخت در آن كاشته شده باشد تا ۶۸ تن از گرد و غبار را در هر بارندگی در خود جذب می كند.كاملاً واضح است كه با وجود چنین درختانی زدودن ۶۸ تن گرد وغبار ، رایگان خواهد شد در صورتیكه بدون این درختان باید هزینه بسیاری را برای این كار اختصاص داد.
۳) تولید اكسیژن


هوای مورد نیاز انسان در روز حدود۱۵ كیلوگرم است. درحالی كه جذب غذای مورد احتیاج وی به آب ۵/۱ كیلوگرم و غذا ۵/۲ كیلوگرم می باشد.از این مقدار هوای سالم كه به بدن انسان وارد می شود ۷۸ درصد آن را نیتروژن و ۲۱ درصد آن را اكسیژن تشكیل می دهد. گازهای دیگر مانند گاز كربنیك، نئون و هلیوم به همراه اكسیدهای ازت و گوگرد مقدار بسیار ناچیزی از وزن هوا را تشكیل می دهند.مثلاً گاز كربنیك ۰۳ %گاز كربنیك سریعاً به مرگ انسان منتهی می شود. تأكید می شود كه مقدار زیادی از اكسیژن آزاد شده در طبیعت از طریق فضای سبز تولید می گردد. حال اگر درخت و فضای سبزی وجود نداشته باشد مشكل انسان در رابطه با وجود گازكربنیك در هوا و كمبود اكسیژن به خوبی نمایان می شود.علفها و چمنزارها اگر چیده و كوتاه نشوند سطح سبز زیادی را به وجود می آورند مثلاً یك متر مربع چمن چیده(بریده) شده به ارتفاع ۳-۵ سانتیمتر دارای ۶تا۱۰ مترمربع سطح سبز می باشد.در صورتی كه همین چمن در حالت كوتاه نشده در هر متر مربع دارای ۲۰۰متر مربع سطح سبز است.براساس این محاسبه تنها ۵/۱ مترمربع چمن كوتاه نشده میتواند به اندازه یك انسان در یك سال اكسیژن تولید كند.
۴) تولید فیتونسید:
بررسیهای دانشمندان علم محیط زیست نشان می دهد كه درختانی مانند گردو،كاج ، نراد،بلوط ، فندق، سروكوهی،اكالیپتوس،بید،افرا،زبان گنجشك و داغداغان از خود ماده ای به نام فیتونسید در فضا رها می سازند كه برای بسیاری از باكتریها و قارچهای تك سلولی و برخی از حشرات ریز اثر كشندگی دارد.در عین حال تولید چنین موادی توسط درختان برروی انسان اثر فرح بخشی دارد. دلیل این امر را دانشمندان چنین بیان می كنند:مغز انسان از دو نیمكره چپ و راست تشكیل شده است.نیمكره راست در تنظیم احساس غریزی و طبیعی انسان مانند احساس محبت،خواب و نیازهای دیگر طبیعی نقش دارد.در حالی كه نیمكره چپ كار به نظم كشیدن كارهای مكانیكی انسان مانند تنظیم وقت و سروقت حاضر بودن را بعهده دارد. انسان شهرنشین به دلیل درگیری در كارهای روزمره و شرایط محیط زیست شهری به مراتب كار بیشتری از نیمكره چپ خود می كشد كه ایت امر موجب اختلال بین دو نیمكره مغز و در نتیجه عملكرد طبیعی مغز انسان می

گردد.دانشمندان پی برده اند كه درختان به سبب رهاسازی مواد شبیه فیتونسید می توانند تعادل بین دو نیمكره مغز را به خوبی برقرار ساخته و حالت طبیعی و آرام بخشی را به انسان ارزانی دارند.بنابراین نقش آرامبخشی درختان و فضای سبز به خوبی نمایان می گردد.
۵) تعدیل آب و هوا:
درختان با تعریق و تعرق خود نقش حساسی در كاهش دمای میكروكلیما و افزایش رطوبت نسبی هوا ایفا می كنند.دمای یك هكتار فضای سبز در مرداد ماه تا ۵/۴ درجه كمتر از فضای مجاور خالی از درخت است.و به همین نحو رطوبت نسبی درون یك فضای سبز تا۱۱% بیش از محیط خارج اندازه گیری شده است.با تعدیل دو پارامتر یاد شده ،فضای سبز، میكروكلیمایی به وجود می آورد كه آسایش فیزیكی مناسبی برای زیست انسان در پی دارد.


۶) موثر در كاهش آلودگی صدا:
در حالی كه آلودگی هوای تهران یا آلودگی جویهای سیاه رنگ و گندیده قابل رؤیت می باشد،بسیاری از شهروندان تهرانی جنجال هیاهوی اطراف خود را آگاهانه یا ناخودآگاهانه نادیده گرفته و آن را جزئی تفكیك ناپذیر از زندگی شهری می دانند. صدای گوش خراش فروشندگان دوره گرد با بلندگو، موتورسواران با سروصدا در هر ساعت از روز،اتومبیلها با اگزوز ناقص و بوق زدنهای بی مورد،مته های مختلف جهت كندن و لوله گذاری و با آسفالت خیابانها ، صدای بلندگوهای گوناگون ، فضای شهررا با آلودگی صوتی ،آلوده می سازند.
باید توجه كرد كه عادت به نوعی آلودگی دلیل برمصونیت در مقابل آن نیست بلكه عادت به معنای كاهلی ، و هرچه بیشتر مستهلك شدن و غرق شدن در آلودگی است.اخطاریه اتحادیه پزشكان مبنی برآلودگی صوتی را باید جدی تلقی كرد. هرصدای نا خواسته ای كه به گوش انسان برسد آلودگی صوتی محسوب می شود و حتی صدای موسیقی ملایمی كه به طور نا خواسته از خانه همسایه به گوش برسد آلودگی صوتی به حساب می آید زیرا خود مخل آسایش فرد است.عكس العمل انسان در برابر صدا بستگی به عوامل ذهنی مثل شدت صدا ، فركانس صدا و به عوامل عینی مانند مقبولیت یا عدم مقبولیت فرستنده صدا دارد.صداهای ملایم عكس العملهای خاصی را در انسان پدید می آورد هنگامی كه شدت صدا به ۷۰ یا ۸۰ دسی بل می رسد تأ ثیرات سر وصدا می تواند ایجاد كری موقتی یا دائمی كند،و آن در حالی است كه سلولهای گیرنده گوش به طور شدیدی در معرض صدا قرار گیرند.این تأثیرات بر انسان به طور مستقیم صورت می گیرد.تآثیرات غیر مستقیم صدای ناخواسته بر انسان غیر قابل لمس است.بی خوابی ،پاره شدن افكار ،كم حوصلگی ،عصبی بودن ، بروز بیماریهای روانی ، از عوارض صداهای ناخواسته است. سبك شدن خواب ـ كاهش زمان خواب عمیق كه جزء آلودگیهای ناخودآگاه هستند.كاهش مدت رویا ـ پریدن از خواب بر اثر صداهای ناهنجار كه آلودگی آگاه شمرده می شوند.واكنشهای فوق به وسیله آلودگی صوتی معادل ۴۰-۵۰ دسی بل ایجاد می شود و حاصل این واكنشها بدون تردید ، كاهش بازده قدرت فكری و جسمی را در پی دارد.



نقش فضای سبز و اهمیت آن در شهرستان ابهر:

ریشه ارتیاط و علاقه انسان به گیاه از سالهای بسیار دور و شاید از دوران انسانهای اولیه نشأت می گیرد. در طول تاریخ استفاده از گیاه مسیر تكاملی و اشتقاق علمی گسترده أی داشته است. در این راستا از زمان مهاجرت قوم ماد به فلات ایران ، مردم این سرزمین همواره در توسعه فضای سبز و كاشت گیاهان كوشا بوده اند به طوری كه روزگاری ایران به نام كشور گل وبلبل شهرت داشت. متأسفانه در دوران اخیر در كشور ما گیاهان مورد بی مهری بسیار قرار گرفته اند، بدین جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم در مورد فضای سبز و آشنایی با خواص گیاهان ضرورتی است كه مانع بروز فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست می گردد. به همین منظور اهمیت دادن به نقش فضای سبز در زندگی انسانها و ایجاد علاقه بیشتر به درخت وگل وچمن در وجود هركس امری است بسیار مهم كه در اینجا به طور اختصار به مواردی از آن اشاره می شود كه امید است علاقه و تفكر بیشتری را برانگیزد و هركس بتواند مشوقی دلسوز برای ایجاد فضای سبز در محیط زندگی خود باشد:
۱) جذب پرتوها
دو دسته از پرتوهای خورشیدی تأثیرات چشمگیری بر بدن انسان و سایر جانداران باقی می گذارند. یكی از آنها پرتومادون قرمز و دیگری پرتو ماوراء بنفش است.


احساس آرامشی را كه انسان در سایه، به ویژه در سایه یك درخت احساس می كند تا حدی مربوط می شود به جذب پرتوهای مادون قرمز خورشید توسط درخت(نا گفته نماند كه كه پرتوهای مادون قرمز با طول موج بلند خود خاصیت گرمازایی دارند) و مقداری نیز به دلیل جذب پرتوهای ماوراء بنفش صورت می گیرد . امروزه تأثیرات پرتو ماوراء بنفش بربافت سلولی گیاهان و جانوران و همچنین خاصیت گندزدایی آن بخوبی روشن شده است بنابراین نقش درختان در حمایت از انسان و سایر جانداران در برابر آفتاب سوزان به خوبی روشن می شود.
۲) جذب گرد و غبار


درختان به سبب پراكندگی شاخ و برگ خود بر تمام زوایا و سطوح، همچون یك گردگیر عمل می كنند. اگر درخت را به دقت نظاره كنیم می توانیم تنه آن را به جای دسته و شاخ و برگ آن را به جای پرهای روی یك گردگیر معمولی كه در خانه بكار گرفته می شود ، تصور كنیم. با این ویژگی ، درختانی كه در خاك ثابت مانده اند به منزله یك گردگیر كاشته شده در زمین نقش خود را ایفا می كنند.طی بررسیهای بعمل آمده یك هكتار از فضای سبز كه حدوداً ۲۰۰ درخت در آن كاشته شده باشد تا ۶۸ تن از گرد و غبار را در هر بارندگی در خود جذب می كند.كاملاً واضح است كه با وجود چنین درختانی زدودن ۶۸ تن گرد وغبار ، رایگان خواهد شد در صورتیكه بدون این درختان باید هزینه بسیاری را برای این كار اختصاص داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید