بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری روستایی امروزه ابعاد مختلف اجتماعی, اقتصادی و زیست محیطی را تحت شعاع خود قرار داده است و بسیاری از متخصصان امر گردشگری با توجه به سودمندی های فراوانی که برای روستاهای کشور قایل هستند بر توسعه آن تاکید نموده اند. با این وجود عوامل متعددی بر سر راه روند توسعه گردشگری مطرح است. این عوامل را می توان در ابعاد مختلف و در مقیاس های مختلف مشاهده نمود.

یکی از این عوامل را می توان جامعه محلی دانست. در این رابطه این تحقیق بدین منظور تدوین شده است که نگرش مردم را درباره گردشگری و سودمند بودن آن برای جامعه محلی از دید مردم محلی بررسی نماید. روش تحقیق کمی توصیفی پیمایشی بوده است و از ابزار پرسشنامه جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نرم افزار مورد استفادهspss, excel بوده است .جامعه آماری د رتحقیق روستا ی سوله دوکل شهرستان ارومیه با447 نفر جمعیت است که از طریق فورمل اصلاح شده کوکران 100 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند

مقدمه

گردشگری از جمله مسایل امروز جامعه جهانی است و ایران همچون دیگر کشورها در صدد رونق اقتصادی خود از طریق گردشگری می باشد. در این بین گردشگری روستایی با توجه با تاثیرات گسترده ای که بر روستاها و توسعه روستایی می گذارد,مورد توجه برنامه ریزان و اقتصاددانان و مخصصان توسعه قرار گرفته است. فراوان بودن جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی,مصنوعی و چشم اندازهای متنوع در کشور به همراه تنوع فرهنگی همگی زمینه های ارتقا گردشگری روستایی در کشور هستند که در صورت توجه و گسترش زیر ساخت های روستایی می توان درآمد قابل توجهی را فراهم نمود و برخی از مشکلات موجود که گریبان گیر نواحی روستایی شده است - از قبیل مهاجرت, بیکاری و ... - را کاهش داد. این مقاله نیز با این منظور به بررسی ابعاد گردشگری از بعد جامعه محلی پرداخته است

بیان مساله

گردشگری روستایی امروزه ابعاد مختلف اجتماعی, اقتصادی و زیست محیطی را تحت شعاع خود قرار داده است و بسیاری از متخصصان امر گردشگری با توجه به سودمندی های فراوانی که برای روستاهای کشور قایل هستند بر توسعه آن تاکید نموده اند. با این وجود عوامل متعددی بر سر راه روند توسعه گردشگری مطرح است. این عوامل را می توان در ابعاد مختلف و در مقیاس های مختلف مشاهده نمود. یکی از این عوامل را می توان جامعه محلی دانست.

مردم محلی به دو شکل در توسعه گردشگری مطرح هستند, یکی از جهت اینکه توسعه گردشگری برای رفاه آن ها است و دیگر آنکه به عنوان ابزارهای تسهیل کننده گردشگری روستایی در محل خود به شمار می روند. با توجه به این دو رویکرد دانستن نگرش مردم محلی نسبت به گردشگران و مشکلاتیکه احتمالاٌ با ان روبرو هستند, از جمله مسایلی است که برنامه ریزان گردشگری باید بدان بپردازند. در این مقاله روستای آلوارس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است و این مقاله درصدد است که به سوالات زیر پاسخ دهد:

▪    دیدگاه مردم محلی قاسملو نسبت به گردشگران چگونه است؟

▪    چه گروه هایی از مردم از گردشگری روستایی سود می برند؟

▪    مشکلات گردشگران برای مردم محلی چیست؟

مبانی نظری

گرد شگری یک فرایند دینامیک و م شتمل بر عنا صر متعددی ا ست که چالش های قابل ملاحظه و نیز فر صت های جدیدی را در ک شورهای مقصد ای جاد می ک ند و در بس یاری از م قاصد به عنوان کنش برای تحولات اقتصادی و اجت ماعی ع مل می ک ند - Abby, - Geoffry:2006,159صنعت گردشگری فرایند تلفیق تافته ای از فضای فیزیکی و جامعه است که اشکال جدید آن نتیجه تغیر در ارزش ها و نگرش های زندگی انسان،تکنولوژی پیشرفته،رشد انفجار گونه اطلاعات و نیروهای سیاسی است.گردشگری به عنوان یکی از تاثیر گذارترین پدیده ها و محصولات مدرنیته به حساب می آید.

در زندگی مدرن گردشگری تبدیل به نیازی اساسی برای بشر تبدیل شده ا ست - رابینز:1381؛ - 73 صنعت گرد شگری متکی بر ا شتراک 3 عامل اقت صاد؛ فرهنگ و سیا ست می با شد که ب سته به محیط های ان سانی و طبیعی گوناگون متفاوت است چرا که قطعا سیاست ؛ اقتصاد و فرهنگ در جوامع انسانی مختلف تفاو تهای اساسی با هم دارند - قرخلو:1386؛ - 91از این رو هر کشور و سرزمینی می تواند با ارائه فعالیتهای خدماتی مناسب زمینه پیشرفت و توسعه گردشگری را فراهم کند - - Timothy:2005,6 از جمله دستاوردهای عمده ای که گردشگری به همراه دارد می توان به اشتغال زایی - - Holjevac:2003,2 توسعه زیر ساختهای منطقه ای - - eccles:1996,44 تحرک اقتصادهای بحرانی اشاره کرد - - liu:2006,160 بنابراین توسعه گردشگری هر کشور نیازمند 3 عامل مهم حیاتی - 1:ساستگذاری ها - 2 آموزش - 3امنیت می باشد.

لذا بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه صنعت گردشگری را به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند توجه به گردشگری روستایی یکی از اجزای اصلی گذر از اقتصاد بر پایه تولید با اقتصاد بر اساس مصرف که در واقع با جذب گردشگران در نواحی روستایی همراهی می کندرشد سریع تقاضا برای گردشگری روستایی از سال 1945 آغاز شد و توجه به موضوع گردشگری روستایی از دهه 1950 میلادی در انگلستان و اروپا گسترش یافت که در دهه های 1960 و 1970 میلادی بیشتر در زمینه اقتصاد گردشگری روستایی برای کشاورزان و جوامع محلی مورد توجه قرار گرفت مجموعه برنامه ها برای بد ست آوردن اهداف یا نتایج صورت می پذیرد که یکی از کلیدهای د ستر سی به اهداف رفاه عمومی و پیشرفت اجتماعی را برآورده می سازد توسعه گردشگری روستایی است امروزه صنعت گردشگری در نواحی روستایی و جوامع محلی به دلیل جهانی شدن و پیش به سوی دهکده جهانی رفتن اهمیت روز افزونی یافته است.

در کشورهای در حال توسعه از گردشگری روستایی به عنوان مکمل کارکردهای فضای روستایی، ساماندهی آمایش و پراکندگی مناسب امکانات و خدمات در روستاهای هدف گردشگری استفاده می شود گردشگری و توسعه آن ابزاری ضروری برای برنامه ریزی توسعه روستا به شمار می آید که به شکوفایی رو ستا ب سیار کمک می کند گرد شگری رو ستایی حا صل کنش متقابل اقت صاد امروز جهان؛ بنیانهای از تجارت آزاد و رویکردی به تعدیل اقتصادی فضاهای سرزمینی در روندی از پذیرش مزیت نسبی محسوب می شود گردشگری روستایی نتیجه یک مفهوم فراگیر از گریز شهری است که در سیطره سرمایه داری، رهیافت پ سافوردی سم را در عبور از نگرش تک محور در نواحی رو ستایی در قالب کنش پذیری اقت صادی و اجتماعی که می تواند زمینه ساز درآمد و ا شتغال با شد و درآمیختگی با سنت زمین داری به اجرا می گذارد.

امروزه گرد شگری رو ستایی به عنوان شکلی نوین از گرد شگری، با هدف تو سعه پایدار جوامع محلی و نواحی رو ستایی و به عنوان ابزاری برای تو سعه اقت صادی و اجتماعی و یکی از مهم ترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی ارتقاء یافته است - رکن الدین افتخاری:4، - 1389 بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی،گردشگری روستایی بعنوان یک عامل توسعه و از اهداف متولیان برنامه ریزان توسعه روستایی است ، به عبارتی گردشگری روستایی عامل مهمی در توزیع درآمد در جامعه محسوب می شود و زمینه را برای توسعه ملی و منطقه ای فراهم می کند، و برای ایجاد و تقویت توسعه مشارکتی از ابزارهای کلیدی بحساب می آید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید