بخشی از مقاله

چکیده:

تشکل سازمانی ترویج برای ایفای بهینه وظایف قانونی خود و ارائه خدمات با کیفیت، نیازمند بهره گیری از پتانسیل های مختلف موجود در روستاها می باشد. شوراهای اسلامی روستایی با توجه به قابلیت مهم مردم محوری، شناخت کامل جامعه روستایی و توانایی مناسب در بهره گیری از توانمندیهای روستایی می توانند بازوهای مهمی در تبیین و اجرای برنامه های ترویجی باشند اما پرسشی که مطرح می باشد این ا ست که زمینه های مشارکت شوراهای اسلامی در فعالیتهای ترویج کشاورزی کدامند؟این تحقیق کاربردی که به روش توصیفی -همبستگی انجام شده است با هدف پاسخگویی به این پرسش طراحی گردیده است.

دادهای مورد نیاز این پژوهش از طریق سرشماری و تکمیل پرسشنامه 60 نفر از کارشناسان مرتبط با ترویج کشاورزی شهرستان کوهدشت گرداوری گردید.روایی صوری پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی دانشگاه و برخی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از طریق انجام مطالعه راهنما%94 محاسبه گردید.یافته ها نشان دادند که میان سطح تحصیلات ، سن ، سابقه فعالیتهای ترویجی ، میزان ارتباط با اعضای شورای اسلامی روستایی و دیدگاه کارشناسان در زمینه میزان مشارکت اعضای شورا در فعالیت های ترویج کشاورزی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.

همچنین از دیدگاه کارشناسان ترویج ، شوراهای اسلامی می توانند به ترتیب در فعالیتهای زمینه سازی برای برگزاری کلاسهای ترویجی،تشویق روستاییان جهت شرکت در برنامه های ترویجی ، همکاری در شناسایی مشکلات کشاورزان،شناسایی رهبران محلی و زمینه سازی برای ارتباط آنان با سازمانهای جهاد کشاورزی و همکاری در اجرای برنامه های ترویجی در روستا مشارکت نمایند.این در حالیست که همکاری در زمینه تحقیقات مربوط به کشاورزی در سطوح محلی و ترغیب مردم جهت یکپارچه سازی و تسطیح اراضی از اولویت پایینتری برخوردار بود در پایان با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاداتی ارائه گردیده است.

مقدمه:

ترویج کشاورزی به توسعه کشاورزی در کشورهای در حال توسعه کمک می کند،بدین ترتیب که انتقال تکنولوژی به بخش کشاورزی را تسهیل می کند و منابع نیروی انسانی در روستاها را توسعه می دهد ،بویژه ترویج در آموزش و پرورش و توسعه تعداد کثیری از خرده مالکین و زنان کشاورز و جوانان روستایی نقش بسزایی دارد چنانکه ماوندر از ترویج این تعریف را دارد که "ترویج یک نوع خدمت یا سیستم است که از طریق آموزش،کشاورزان را کمک می کند تا روش ها و فنون کشاورزی خود را اصلاح کنند، بهر ه وری و در آمد خویش را بالا ببرند و سطح زندگی خود را بهبود ببخشند و استاندارد زندگی روستایی را ارتقاءدهند" با این اوصاف ترویج موقعی بهترین عملکرد را دارد که با گروههای سازمان یافته کشاورزان کار کند و کشاورزان به طور فعال در برنامه های ترویجی و توسعه ای شرکت کنند.و حمایتهای دائمی و پیوسته را برای ترویج به وجود آورند چاره کار اینجا سیاست عدم تمرکز یعنی توزیع قدرت در سطوح پایین جامعه و افزایش مشارکت مردم در امور اجتماعی و اقتصادی و... خود می باشد.بنا براین راه میانبر برای رسیدن به این تمرکز زدایی و دخالت دادن مردم در سرنوشت خویش ،سازمان هایی به نام شوراهای اسلامی روستایی می باشد.

مشارکت:

عبارت است از تلاش سازماندهی شده به منظور افزایش کنترل بر منابع و مؤسسات قانونگذاری و اجرائی توسط گروهها و جریاناتی که تاکنون از چنین کنترلی محروم بوده اند - شفرد،. - 1998 مشارکت عبارت است از درگیری ذهنی و عاطفی اشخاص درموقعیتهای گروهی بطوری که آنها برای شرکت در اهداف گروهی تشویق میشوند و مسئولیت در بین آنها تقسیم می شود , - Davis & Newstrom . - 1985

شیوه های مشارکت مردمی:

-    اشکال مختلف مشارکت بدین شرح می باشد.

-    خودیاری : شکلی ار مشارکت مردمی است که در جهت تحقق اهداف مشترک صورت گرفته و نتایج اقتصادی آن مستقیماً به خود آنها برمیگردد .

-    دیگر یاری : شکلی از مشارکت مردمی است که جهت تحقق توسعه روستایی سازماندهی میشود بطوریکه نتایج اقتصادی آن مستقیماً و در مدت کوتاهی به خود مشارکت کنندگان میرسد .

-    همیاری : شکلی از مشارکت و همکاری دسته جمعی است که با حفظ کامل استقلال اقتصادی فردی به منظور تحقق اهداف مشخصی صورت می پذیرد .

- دولتیاری شکلی: از مشارکت مردمی است که صرفاً جهت حمایت از برنامه های دولت و حفظ استقلال و امنیت کشور انجام گرفته و نتایج اقتصادی آن شامل تمامی افراد میگردد - عبدالهی ، . -  

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید