بخشی از مقاله

چکیده:

مقدمه: امروزه اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال روانشناختی در علم روانشناسی و پزشکی است، گاهی این بیماری به عنوان اعتیاد به فضای مجازی نامیده می شود.

روش پژوهش: در این مقاله پژوهشی پژوهشی با مطالعه و سرچ 15 مقاله از داخل و خارج، به نام های SID، مگ ایران، گوگل اسکالر، ایرانداک، سیویلیکا که تأثیر اعتیاد به اینترنت را بر سلامت روان و افسردگی مورد بررسی قرار داده ایم.

یافته: اعتیاد به اینترنت با افسردگی رابطه مثبت دارد. میانگین نمره اضطراب و استرس و افسردگی کاربران معتاد به صورت معنی داری از افراد معمولی بیشتر است.

نتیجه گیری: هرچه میزان استفاده از اینترنت بیشتر باشد سلامت روان کاهش می یابد. به منظور استفاده صحیح از اینترنت بهتر است فرهنگ سازی شود و دادن راه حل مناسب و آگاهی لازم درباره نحوه صحیح استفاده از اینترنت، اعتیاد به اینترنت تأثیر مخربی بر تمام ابعاد سلامتی انسان دارد.

مقدمه

گسترش روزافزون استفاده از اینترنت موجب ظهور پدیده اعتیاد به اینترنت شده است و امروزه اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مشکل رفتاری مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. اینترنت می تواند به عنوان یک دستاورد مقید و اثربخش و گاهی به دلیل استفاده نامناسب مضر و خطرناک بوده و بهداشت روانی کاربران را با تهدید روبرو سازد به گونه ای که در دهه های اخیر به عنوان یکی از عواملبستگی و اعتیاد مطرح شده است. ایوان گلدبرگ برای اوّلین بار اعتیاد به اینترنت را در سال 1995 مطرح کرد.

در مبحث اعتیاد به اینترنت، لزوم پرداختن به وضعیت سلامت روانی افراد بسیار حائز اهمیت می باشد. در مورد پژوهش های صورت گرفته نتایج متناقضی در ارتباط به اعتیاد به اینترنت و سلامت روان گزارش شده است، از سویی بعضی از پژوهش ها نشان داده اند افرادی که زمان زیادی را در سایت های اینترنتی می گذرانند، شبکه ارتباطی گسترده ای دارند و از سلامت روان بالاتری برخوردارند.

انجمن روان پزشکی آمریکا، اعتیاد به اینترنت را یک الگوی استفاده از اینترنت که موجب اختلال عملکردی شده و با حالات ناخوشایند درونی در طول یک دوره دو ماهه همراه باشد، تعریف کرده و برای تشخیص آن هفت ملاک ارائه کرده است - حداقل 3 معیار در طول دو ماه - : تحمل؛ علائم ترک؛ زمان استفاده از اینترنت پیش از آنچه که فرد در ابتدا حضور دارد به طول انجامد؛ تمایل مداوم برای کنترل رفتار؛ صرف وقت قابل توجّه برای امور مرتبط با اینترنت، کاهش فعالیت های اجتماعی، شغلی و تفریحی در اثر استفاده از اینترنت؛ تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن - شایکان، . در مطالعه دیگری که توسط کیم و همکاران روی 1573 نفر از دانش اموزان دبیرستانی کره ای انجام شده است سطح افسردگی و افکار خودکشی در دانش آموزان که اعتیاد به اینترنت داشته اند به طور معنی داری بالاتر بوده است.

امیچای هامبرگر و بن آرنزی نشان دادند افرادی که به صورت افراطی وابسته به اینترنت هستند از لحاظ بهداشت روانی، احساس تنهایی می کنند - امیحای، . - 2003 مسئله استفاده مفرط و آسیب شناسانه از این فناوری و اعتیاد به اینترنت، توجه روان شناسان و سایر محققین را به خود جلب کرده است - کن و همکاران، . - 2007 به طوری که پژوهش های انجام گرفته در زمینه اعتیاد به اینترنت نتایج ضد و نقیض را گزارش می کند.

تروئر، کائو و همکاران، یلوپس و همکاران و شانگ خاطر نشان کردند که استفاده مفرط از اینترنت تأثیر سوئی روی بهداشت روانی دانشجویان گذاشته است - فریور و همکاران، - - 2001کائو و همکاران، . - 2000 دسترسی به اینترنت، پدیده ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند. اینترنت در همه جا حضور دارد؛ در خانه، مدرسه و حتی در مراکز خرید. طبق برآورد صورت گرفته در سال 1986، 66 میلیون نفر از مردم آمریکا به اینترنت دسترسی داشته که در سال 1999 شمار آنها به 83 میلیون بالغ گردیده است. در بین کاربران اینترنت، جوانان بیشترین استفاده را از آن دارند.

کرنوگ در تحقیقات خود نشان دادند که استفاده زیاد از اینترنت باعث احساس تنهایی شده و این انزوا و تنهایی باعث کاهش تعامل اجتماعی افراد با دیگران و کاهش مهارت های اجتماعی فرد می شودکیسلر معتقد است این موضوع که آیا اینترنت و آنچه را که افراد از دست می دهند تا به اینترنت بپردازند، بستگی دارد. ایشان معتقدند که آسانی ارتباط های اینترنتی، افراد را وا می دارد تا زمان بیشتری را به تنهایی بگذرانند؛ به صورت زنده با غریبه ها صحبت کنند و ارتباط سطحی برقرار سازند و این کارها را به قیمت از دست دادن گفت و گوهای رو در رو و ارتباط های فامیلی و. دوستانه انجام دهند. بنابر برخی پژوهش های پیمایشی، ارتباط های اجتماعی از طریق اینترنت، ضعیف تر از ارتباط های واقعی است و بعد از مدتی، به انزوای اجتماعی، افسردگی و به مخاطره افتادن سلامت روان افراد می انجامد.

روش پژوهش

در این مقاله پژوهشی با مطالعه و سرچ 25 مقاله از پایگاه های اینترنتی داخل و خارج به نام های SID، مگ ایران، گوگل اسکالر، ایرانداک،سیویلیکا که از بین این مقاله ها 15 مقاله انتخاب شد و با توجه به موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته شده بود تأثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامت روان و افسردگی مورد بررسی قرار داده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید