بخشی از مقاله

چکیده

از آنجا که استفاده نامناسب از تکنولوژی بخصوص اینترنت میتواند بر سلامت روان تأثیر نامناسبی بگذارد هدف از این مطالعه بررسی رابطهی اعتیاد به اینترنت با سلامت روان در دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهرستان ملکان در سال 1394-95می-باشد.تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانش-آموزان دختر شهرستان ملکان است که ازمیان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمونهای سلامت عمومی گلدربرگ - - GHQ-28 و اعتیاد به اینترنت یانگ - - IAT استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS20 تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان در بین دانشآموزان رابطهی منفی معنادار وجود دارد.

مقدمه

یکی از محورهای ارزیابی سلامت جوامع مختلف، بهداشت روان آن جامعه است. بیشک سلامت روان، نقش مهمی در تضمین پویایی وکارآمدی هر جامعه ایفا میکند. سلامت روان کیفیتی از زندگی است که تعریف آن مشکل و اندازهگیری واقعی آن غیر ممکن است. محققان تعاریف متعددی از این مفهوم ارائه دادهاند، هرچندتقریبأ همه آنها موضوع مشترکی دارند و آن - مسئولیت در قبال خود و انتخاب سبک زندگی سالم - است - منگرولکار، چرل، مارک1، . - 2001 از آنجا که دانشجویان از اقشار مستعد، برگزیدهیجامعه و سازندگان فردای کشور میباشند، بنابراین سلامت روان آنان از اهمیت ویژهای در یادگیری و افزایش آگاهی علمی برخوردار است.

سلامت روان، دانش و هنری است که به افراد کمک میکند تا با ایجاد روشهای صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری نموده و راههای مطلوبتر یرابرای حل مشکلات شان انتخاب نمایند - زیمینین2، . - 2007 ازجمله عواملی که بر سلامت روان انسانها تأثیرگذار است تکنولوژی و ارتباطات روزمره از طریق آن است. یکی از نگرانیهای مشترک والدین در همهی جوامع نحوهی استفادهی دانشآموزانشان از اینترنت است. استفاده از اینترنت حتی میتواند آثار و پیامد-های منفیبر رفتارهای جوانان و نوجوانان داشته باشد - شادوروپاشا،. - 1394 فرضیهها فرضیهی اول: بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان رابطهی منفی معنادار وجود دارد.

فرضیهی دوم: روش

نوع و طرح پژوهش: با توجه به اینکه در این پزوهش هدف بررسی رابطهی اعتیاد به اینترنت با سلامت روان در بین دانش-آموزان است. نوع پژوهش توصیفی همبستگی می باشد.

جامعهی آماری، نمونه و روش نمونهگیری:پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی انجام شد جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر شهرستان ملکان در سال 1394-95 بود و با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 150 نفر انتخاب شدند.

الف - آزمون اعتیاد به اینترنت : - lAT - آزمون اعتیاد به اینترنت قابل اطمینان و معتبر برای اندازهگیری اعتیاد به استفاده از اینترنت است. این پرسشنامه مدادکاغذی شامل 20 ماده میباشد و برای سنجش میزان وابستگی افراد به کار به اینترنت یا کامپیوتر توسط کیمبرلی یانگ تهیه شده است و به روش لیکرت نمرهگذاری میشود. این آزمون توسط اورنگ - 1383 - به فارسی ترجمه شده است. به عنوان مثال عسگری و مرعشیان - 1387 - در پژوهش خود به منظور تعیین پایایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ و تصنیف، به ترتیب ضرایب 0/97 و 0/97 را گزارش کردند.

ب - پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ : - GHQ-28 - در پژوهش حاضر از فرم 28 سؤالی پرسشنامهی سلامت عمومی که توسط گلدبرگ هیلیر - 1979 - معرفی شده استفاده گردیده است.مقیاسهای تشکیل دهندهی آن عبارتند از: نشانگان جسمی، نشانگان اضطرابی و بیخوابی، نشانگان اختلال در کارکرد اجتماعی و نشانگان افسردگی - استورا، . - 1991گلدبرگ و ویلیامز 1988 - ، به نقل از؛ تقوی، - 1380 پایایی تنصیف 0/95 و جان 1985 - ، به نقل از؛ تقوی - 1380 ثبات درونی پرسشنامهی سلامت عمومی را با استفاده از آلفای کرونباخ 0/90 گزارش نمودند. کییس 1984 - ، به نقل از تقوی، - 1380، آلفای کرونباخ پرسشنامهی سلامت عمومی را 0/93 بدست آورد. روش تجزیه و تحلیل و دادهها:برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی - فراوانی، میانگین و انحراف معیار - و استنباطی - ضریب همبستگی و رگرسیون - با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید