بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با موضوع رابطه بین بلوغ عاطفی و سلامت روان در دانش آموزان با والد و مقایسه آن با دانش آموزان بدون وال د می باشد. از کل جامعه آماری که شامل 600 نفر بودند، نمونه ای با حجم 200 نفر، شامل 100 نفر دانش آموزان با والد و 100نفر دانش .×آموزان بدون والد در شهرستان ری که برای اجتناب از سوگیری وافزایش دقت نمونه گیری چند مدرسه به طور تصادفی انتخاب شد و دو پرسشنامه مقیاس بلوغ عاطفی و سلامت روانی - فهرست تجدید نظر شده ی 90 ماده ای نشانگان اختلالات روانی - توسط نمونه تحقیق تکمیل گردید. برای این پژوهش سه فرضیه مطرح شده است و روش تحقیقاز نوع علّی مقایسه ای یا پس رویدادی است برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی شامل جدول فراوانی و روشهای آمار استنباطی شامل آزمون t و z استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده ی که بین میزان بلوغ عاطفی و سلامت روان در دانش آموزان با والد و مقایسه آن با دانش آموزان بدون والد تفاوت وجودندارد . که با این وجود فرضیه پژوهش با ./.95 اطمینان ردشد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان سلامت روانی روان در دانش آموزان با والد و آن با دانش آموزان بدون والد تفاوت وجودندارد.

کلمات کلیدی: بلوغ عاطفی ، سلامت روانی، دانش آموزان با والد و بدون والد

مقدمه : :

خانواده، یکی از رکن های اصلی جامعه و اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی که در تربیت و رشد سالم شخصیت افراد دخالت دارد، به شمار می رود . خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت ماست و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده و اخلاق و صحت و سلامت روانی 1 ما نقش بزرگی برعهده دارد - احدی محسنی، - 1370 در سال های اخیر، تاکید ویژه ای روی مطالعه ی والدین و خانواده ی بیماران روانی انجام شده است و اساس آن متکی بر این فکر بوده که بیماری افراد، یک علامت از بیماری خانواده است و اختلالات شدید روانی را، به بیماری روانی و اختلالات غیرقابل انکار والدین نسبت داده اند . به عبارت دیگر، ناسازگاری های کنونی فرد در زمانی از دوران زندگی او، متناسب با محیط خانواده بوده است - گلدنبرگ، ترجمه ی نقشبندی و دیگران، - 1382 خانواده به مفهوم وسیع و اخص آن می تواند خاستگاه اعضای خویش باشد و پناهگاه آنان قرار گیرد.

یکی ازعوامل مهم درموفقیت تحصیلی دانش اموزان حمایت وپشتیبانی والدین است.خانواده هانقش مهمی درفراهم ساختن زمینه رشدوپرورش تواناییهای فرزندان خودبرعهده دارند .والدین میبایست شادی گمشده رادرلابه لای سنگینی تکالیف درسی رابه دانش اموزان بازگردانندوارامش واطمینان خاطررادرانها بوجود اورند.نوجوان دراین دوره احساس استقلال می کند ودوست داردبه ارزشها وایده ها ونگرشهاو...اواحترام گذاشته شودوتمایل به امرونهی دیگران ندارد. ولی این بدان معنی نیست که حمایت ونظارت برعملکرداوکاملاقطع شودبلکه دراین دوران نیازبه نظارت غیرمستقیم است به گونه ای که دانش آموز حس استقلال عمل داشته باشد و حس کنترل ازطرف شمابراوالقاءنشود. استرس ازجمله پدیده هایی است که ورود ان به زندگی انسان ازقبل ازتولدشروع میشودوتاهنگام مرگ باضعف وقوتهای مختلف ادامه دارد وهمچون افتی بزرگ ابعادمختلف زندگی ازجمله فعالیتها وتصمیمات راتحت تاثیرقرارمیدهد.

خانواده به عنوان نخستین واحد اجتماعی که کودک ونوجوان باآن سروکاردارد نقش اصلی وسازنده را درتکوین شخصیت آینده کودک ونوجوان به عهده دارد.لذا تزلزل پایه های خانواده باعث بوجودآمدن پیامدهای مخرب میشود که فرزندان بعنوان اولین قربانیان این پیامدهادچاراسیب پذیری های روانشناختی بسیارمیشوند. روش پژوهش: ایپژوهشن از نوع عِلّی مقایسه ای یا پس رویدادی است و در این تحقیق همبستگی رابطه بین دو یا چند متغیر مورد مطالعه قرار می گیرد. جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش عبارت است که 600 نفر و نمونه ای با حجم 200 نفر، شامل 100 نفر دانش آموزان با والد و 100نفر دانش آموزان بدون والد در شهرستان ری ابزار جمع آوری اطلاعات: در این پژوهش برای سنجش متغیرهای تحقیق از سه پرسشنامه استفاده شده است که عبارتند از

1 :پرسشنامه مقیاس بلوغ عاطفی - - EMS

2 :پرسشنامه فهرست تجدید نظر شده 90 ماده ای نشانگان اختلالات روانی - . - SCL-90-R

پرسشنامه مقیاس بلوغ عاطفی - : - EMS - این مقیاس توسط یاشویرسینگ و ماهیش بهارگاوا 1991 - ، ساخته شده است و توسط کرمی 1380، ترجمه و به چاپ رسیده است. سازندگان آزمون فهرستی از پنج عامل کلی از عدم بلوغ عاطفی تهیه کرده اند که عبارتند از: عدم ثبات عاطفی، بازگشت عاطفی، ناسازگاری اجتماعی، فروپاشی شخصیت، فقدان استقلال. این مقیاس بلوغ عاطفی دارای 48 سئوال پنج گزینه ای است و هر چه نمره بالاتر باشد درجه بالاتری از عدم بلوغ عاطفی وجود دارد- و بالعکس.

این آزمون شامل90سئوال برای - - SCL-90-R پرسشنامه فهرست تجدید نظر شده 09 ماده ای نشانگان اختلالات روانی ارزشیابی علائم روانی است که برای نشان دادن جنبه های روان شناختی بیماران جسمی و روانی طرح ریزی گردیده است فرم اولیه آزمون توسط دروگاتیس، لیمین و کووی - 1973 - معرفی شد و بر اساس تجربیات بالینی و تجزیه و تحلیل های روان سنجی از آن، مورد تجدید نظر قرار گرفته و فرم نهایی آن تهیه گردید دروگاتیس، ریکلروراک، - 1976 - به نقل از دولتخواه لائین، - 1387 پاسخ های ارائه شده به هر یک از سئوالات آزمون در یک مقیاس 5 درجه ای از میزان ناراحتی که « به شدت » تا « هیچ »می باشدمشخص می گردد ماده این آزمون 90بُعد مختلف شکایات جسمانی، وسواس واجبار، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی افکار پارانوئیدی و روان پریشی را در بر می گیرد.

روش آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها: در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS18استفاده شد. در روش آمار توصیفی از جمله ترسیم جدول بر اساس فراوانی و درصد فراوانی، هم چنین در جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی نظیر: آزمون t برای دو گروه مستقل و آزمون Z فیشر برای آزمون معنی دار بودن دو ضریب همبستگی مستقل استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها: در این بخش ابتدا نتایج مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی دو گروه بر اساس جنسیت در جدول 1 ارایه شده است. با توجه به جدول 1 از تعداد100 نفر دانش آموزان با والدو بدون والد، تعداد 50 نفر با والد و 50 نفر بدون والد آمار استنباطی: در این بخش برای مقایسه میانگین های نمرات بلوغ عاطفی و سلامت روان دو گروه - فرضیه های اول و دوم - از آزمون t استودنت استفاده شد که مقدار آن در جدول 2 آمده است. فرضیه اول: بین میزان بلوغ عاطفی دانش آموزان با والد و بدون والد تفاوت وجود دارد. فرضیه دوم : میزان سلامت روانی دانش آموزان با والد و بدون والد است . با توجه به جدول 2، tمحاسبه شده یعنی 1/70و در مقایسه آن با t به دست آمده ازجدول در سطح %5 و با درجه آزادی df = 210یعنی t= 1/980 کوچکتر است، بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر این که بین میزان بلوغ عاطفی دانش آموزان با والد و بدون والد تفاوت وجود دارد رد می شود. یعنی با %95 اطمینان می توان گفت که میزان سلامت روانی دانش آموزان با والد و بدون والد نیست. فرضیه سوم : رابطه بین بلوغ عاطفی و سلامت روانی در دانش آموزان با والد و بدون والد است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید