بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های تفکر و بلوغ عاطفی با کمرویی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. بدین منظور 285 نفر از دانش آموزان× دختر از طریق نمونهگیری چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها، از3 پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر - - 1992، بلوغ عاطفی یاشویر سینگ و بهار گاوا - - 1996 و کمرویی استنفورد - - 1979 استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش×همبستگی، رگرسیون چند متغیری گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، بین کمرویی با سبک های تفکر قانونگذار، اجرایی، قضایی، مونارکی، سلسله مراتبی، برون نگر و آزاد اندیش و نیز بین بلوغ عاطفی با سبک های تفکر قانونگذار، اجرایی، قضایی، سلسله مراتبی، الیگارکی، آنارکی، برون نگر و آزاد اندیش، همبستگی منفی معنا دار ولی بین بلوغ عاطفی با سبک تفکر دروننگر و همچنین بین کمرویی با تمامی خرده مقیاس های بلوغ عاطفی و نمره کل بلوغ عاطفی همبستگی مثبت معنا دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بلوغ عاطفی و سبک تفکر سلسله مراتبی قادر به پیشبینی کمرویی هستند. سهم بلوغ عاطفی - - Beta =0/559 در پیش بینی کمرویی بیشتر از سبک تفکر سلسله مراتبی - - Beta = -0/134 است. نتیجه این پژوهش ضرورت توجه به آموزش سبک های تفکر و بلوغ عاطفی در دانش آموزان دختر را مورد تأکید قرار می دهد.

واژه های کلیدی: سبک های تفکر، بلوغ عاطفی، کمرویی، دانش آموزان 

مقدمه

یکی از مشکلات عمده که تأثیر باز دارنده و مهم برکارآمدی و پویایی جوانان دارد و از شکل گیری سالم هویت و نیز شکوفایی استعداها و قوای فکری و عاطفی در آنان جلوگیری میکند، مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی در جوانان است. عده ای از توانایی برقراری ارتباط صحیح با دیگران برخوردار نیستند. با توجه به جمعیت جوان کشور هر ساله تعداد زیادی از جوانان به علت کمرویی قادر به برقراری ارتباط اجتماعی نیستند - گلد فرید و دیویسون1،. - 2000نتایج پژوهش ایوانز - 1993 - 2 نشان داد: کودکان کمرو، واکنشهای اجتماعی محدودتری دارند و تجربه کمتری در شرایط اجتماعی بدست می آورند..نوجوانان در دوره ای به سر می برند که مسائل و بحران های خاص خود را دارد و اگر نوجوانان و جوانان به سطح مطلوبی از بلوغ عاطفی برسند، بهتر می توانند خود را با ویژگی های این دوره وفق دهند و با آرامش و سلامت روانی کامل تری آن را سپری نمایند - رحیمی،. - 1387سبک های تفکر در افراد، از اهمیتی ویژه برخوردار است ولی متأسفانه به دلیل ناشناخته ماندن و ناآگاهی از مفهوم سبک های تفکر، این سبک ها بسیار کمتر از آنچه استحقاقش بوده مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر به عملکرد افراد اهمیت داده شده است - استرنبرگ3، . - 1997

سؤال ها و فرضیه های پژوهش
فرضیه -1 بین سبک های تفکر و کمرویی در دانش آموزان رابطه وجود دارد. فرضیه -2 بین بلوغ عاطفی و کمرویی در دانش آموزان رابطه وجود دارد. فرضیه -3 بین سبک های تفکر و بلوغ عاطفی در دانش آموزان رابطه وجود دارد.

سؤال : سهم سبک های تفکر و بلوغ عاطفی در تبیین کمرویی در دانش آموزان چقدر است؟

روش پژوهش

تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران که بالغ بر 10200 دانش آموز در سال تحصیلی 93-94 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودهاند میباشد.

ابزارهای پژوهش پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ -واگنر

پرسشنامه سبک های تفکر از 65 سؤال تشکیل شده است. این ابزار به وسیله استرنبرگ و واگنر - - 1992 طراحی شده و در آن پاسخ هر سؤال روی یک مقیاس 5 درجهای مشخص میشود.

پرسشنامه بلوغ عاطفی - - EMS

این مقیاس توسط سینگ 4 و بهارگاوا - 1996 - 5 ساخته شده است و توسط کرمی - - 1380 ترجمه و به چاپ رسیده است. این مقیاس دارای 48 سؤال است که به 5 گروه تقسیم می شود هر کدام از این گروه ها شامل 10 سؤال می باشد به غیر از فقدان استقلال که 8 سؤال را شامل میشود.

پرسشنامه کمرویی استنفورد

نسخه های کوتاه این مقیاس را پیلکونیس - 6به نقل از اٌرزیلو7، - 2002 و مارولدو8 و همکاران 1979 - ،به نقل از اٌرزیلو - ساخته اند. فرم اصلی این پرسشنامه44 سؤال دارد که پس از هنجاریابی آن در ایران، 4 سؤال آن حذف و 40 سؤال باقی مانده است. گزینه های این پرسشنامه بسته به میزان کمرویی که به خود اختصاص می دهند، نمره 1 تا 4 می گیرند. به این ترتیب که گزینه ای که نشان دهنده کم ترین حالت کمرویی است، نمره 1 و به ترتیب گزینه های بعدی نمره 2 و 3 و به گزینهای که بیشترین حالت کمرویی را نشان می دهد نمره 4 تعلق می گیرد. دامنه نمره های این پرسشنامه بین 40-160 است. - عبادتی - 1376

روش اجرا
نحوه اجرای آزمون به این صورت بود که در 5 مدرسه، 2کلاس بطور تصادفی انتخاب شد. کلاس ها معمولاً بین 25تا30 نفر دانش آموز داشتند که در هر مدرسه حدوداً به 57 دانش آموز پرسشنامه داده شد.

یافته ها

فرضیه :1- بین سبک های تفکر و کمرویی در دانش آموزان رابطه وجود دارد.نتایج جدول 1 نشان میدهد که بین کمرویی با سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی، قضایی، مونارکی، سلسله مراتبی، برون نگر و آزاد اندیش همبستگی منفی معنی دار در سطح 0/05 وجود دارد.

فرضیه :2- بین بلوغ عاطفی و کمرویی در دانش آموزان رابطه وجود دارد.ابتدا ضریب همبستگی بین هر یک از خرده مقیاس ها و نیز نمره کل بلوغ عاطفی با نمره کل کمرویی در دانش آموزان محاسبه شد و نتایج در جدول 2 ارائه شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید