بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه برخی از ساز و کارهای حاکمیت شرکتی و تخصص حسابرس در صنعت است. متغیر وابسته این تحقیق تخصص حسابرس در صنعت است که بر اساس سهم بازار حسابرسان مورد اندازه گیری قرار می گیرد. متغیر های مستقل آن سهامداران نهادی، استقلال هیات مدیره، سهامداران عمده، درصد سهام در دست اعضای هیات مدیره و نقش دوگانه مدیر عامل از مکانیزمهای حاکمیت شرکتی می باشد. از اندازه شرکت، اهرم مالی بعنوان متغیرهای کنترلی استفاده می شود. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که پس از در نظر گرفتن شرایطی تعداد 192 شرکت بعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند.

دوره تحقیق 8 سال 1385 - تا - 1392 می-باشد که دادههای مورد نیاز این تحقیق از صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی و گزارشهای حسابرسی شرکتهای عضو نمونه استخراج شده است. با توجه به ماهیت دو مقوله ای متغیر وابسته این تحقیق ، برای آزمون فرضیهها از روش رگرسیون لجستیک استفاده میشود. یافته اصلی تحقیق این است که بین تخصص حسابرس در صنعت با سهامداران نهادی، سهامداران عمده، درصد سهام در دست اعضای هیات مدیره و نقش دوگانه مدیر عامل رابطه معنی دار مثبت وجود دارد و بین تخصص حسابرس در صنعت با استقلال هیات مدیره رابطه وجود ندارد. بر خلاف اهرم مالی، اندازه شرکت با تخصص حسابرس در صنعت رابطه معنی دار مثبت دارد.

.1  مقدمه

عمومی شدن مالکیت بنگاهها و سیاست های خصوصی سازی دولت ، لزوم استفاده از مکانیزم های نظارتی مناسب برای اداره و کنترل هر چه بهتر شرکتها را بیش از پیش آشکار ساخته است. در سالهای اخیر، مراجع نظارتی نیز در راستای گسترش و تعمیق کارآمد بازار سرمایه و فراهم نمودن امکان سرمایه گذاری و جلب اعتماد سرمایه گذاران وتامین کنندگان مالی، در راستای حمایت از حقوق سرمایهگذاران به حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از ساز و کارهای مهم برای اداره و کنترل شرکتها در بازار سرمایه توجه زیادی می نمایند.

در سالهای اخیر،تلاش های زیادی درراستای حمایت ازحقوق سهامداران وسرمایهگذاران صورت پذیرفته است. در این راستا حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از ساز وکارهای مهم برای اداره و کنترل شرکتها در بازار سرمایه توجه زیادی را بخود جلب نموده است. درموردسیستم حاکمیت شرکتی تعریفی که بر روی آن اجماع وجود داشته باشد، وجودندارد، ولی هدف نهایی آن دستیابی به پاسخگویی،شفافیت،عدالت،انصاف و رعایت حقوق همه ذینفعان است. دستیابی به اهداف مذکور با ایجاد سازو کارهای درون وبرون سازمانی حاصل می شود. - حساس یگانه، - 1388

از طرف دیگر ، کیفیت حسابرسی مهمترین موضوع برای بازار سرمایه و تدوینکنندگان استانداردهای حسابرسی محسوب میشود . تخصص صنعت حسابرس شامل خلق ایده های سازنده جهت کمک - خلق ارزش افزوده - به صاحبکاران، همچنین فراهم نمودن دیدگا هها و یا راه کارهای تازه برای برخی از موضو ع هایی که صاحبکاران در صنایع مربوط به خود با آن مواجه هستند، می باشند - ناظمی اردکانی،. - 1388 تحقیقات نشان می دهد که تخصص حسابرس در صنعت به افزایش کیفیت حسابرسی کمک می کند. دان و می هیو - 2004 - بیان می کنند که حسابرسان متخصص در صنعت، دانش و تجربه بیشتری نسبت به حسابرسان غیر متخصص در صنعت دارند. هر چند هنوز این موضوع در بررسیها به طور قطع مورد تأیید قرار نگرفته و نتایج مختلفی توسط محققان گزارش شده است.

بدین ترتیب ، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر گسترش و تعمیق بازار سرمایه و توسعه پایدار وجود اطلاعات مالی حسابرسی شده با کیفیت می باشد. از اینرو، در این تحقیق، رابطه بین برخی از مکانیزمهای حاکمیت شرکتی و تخصص حسابرس در صنعت بررسی می شوند. مابقی مطالب در این تحقیق بدین شرح ارائه می شوند: در بخش 2، چارچوب نظری و پیشینه تحقیق بطور خلاصه تشریح می شود.طرح تحقیق شامل فرضیات،مدل و روش تحقیق ، جامعه آماری و متغیرهای تحقیق در بخش 3 ، بیان می شود. بخش4، به تجزیه وتحلیل اطلاعات وبحث دریافته هامی پردازد.نتیجه گیری دربخش 5 ارائه می شود.

.2  پیشینه تحقیق                                                 

ادیمی    و فاگمی - 2010 - i به بررسی    کیفیت حسابرسی، حاکمیت    شرکتی و ویژگی های    شرکت در کشور نیجریه بعنوان یکی از کشورهای در  حال  توسعه    پرداخته اند. با  استفاده از روش رگرسیون لجستیک به  آزمون فرضیات  پرداخته و به  این  نتیجه  رسیده اند که استقلال هیات مدیره    کیفیت حسابرسی را افزایش می  دهد. آنها گزارش  کرده  اند  که    اندازه شرکت و اهرم  از عوامل موثر  بر کیفیت    حسابرسی در شرکتهای  بورسی کشور    نیجریه به    شمار  می آید. سلیمان    و عبدالسلام - 2012 - i i ساز    و کارهای    حاکمیت    شرکتی  و    کیفیت حسابرسی    را با    استفاده از داده های 50 شرکت پذیرفته شده در بورس مصر بعنوان یکی از کشور های در  حال    توسعه در دوره زمانی  2007 تا    2009 مورد بررسی قرار داده اند.

با    استفاده از روش رگرسیون لجستیک به  آزمون فرضیات  پرداخته و    گزارش نمودند که استقلال  هیات  مدیره ، نقش    دو گانه مدیرعامل    و  کمیته حسابرسی با کیفیت حسابرسی رابطه معنی داری دارند. نتایج  آنها  نشان می دهد  که بین مالکیت نهادی و    مالکیت مدیریتی با کیفیت حسابرسی رابطه ای وجود ندارد. یافته های آنها نشان می دهد که اندازه شرکت ، پیچیدگی و اهرم  از عوامل موثر    بر کیفیت    حسابرسی در شرکتهای  بورسی مصر هستند. شان i i i     - 2014 - رابطه بین    سازوکارهای حاکمیت شرکتی با کیفیت حسابرسی را با استفاده از    داده  های 117 شرکت  از کشور چین مورد مطالعه قرار داده  اند. در  این تحقیق    نیز    از روش رگرسیون لجستیک  استفاده شده  و  نتایج زیر گزارش  شده  است:    

•    مالکیت خارجی و    تعداد کمیته    های تخصصی  هیات  مدیره با  حسابرسی رابطه مثبتی  دارند.            

•    اندازه کمیته های تخصصی    هیات  مدیره با  کیفیت حسابرسی رابطه منفی  دارند.                

•    مالکیت دولتی ،    اندازه هیات مدیره ،    استقلال هیات  مدیره و تعداد  جلسات هیات مدیره و کمیته    های تخصصی  هیات مدیره  بر کیفیت    حسابرسی تاثیر  ندارند.  در ایران    خواجوی و زارع - 1391 -  با    تدوین 5 فرضیه رابطه بین سازوکارهای راهبری شرکتی و انتخاب حسابرس    را بررسی نموده و با استفاده از روش رگرسیون لجستیک به    آزمون فرضیات پرداختند. نمونه آماری تحقیق آنها شامل 84 شرکت طی بازه زمانی 9 ساله - 1380-1388 - است. آنها وجود رابطه معنادار ضعیفی بین سازوکارهای راهبری شرکتی و انتخاب حسابرس در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را گزارش نمودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید