بخشی از مقاله

چکیده :

هدف این پژوهش رابطه اندازه هیات مدیره، تخصص حسابرس، دوره تصدی حسابرس با مدیریت سود می باشد. ادبیات موجود اندازه دوره تصدی حسابرس و تخصص حسابرس در صنعت رابا کیفیت حسابرسی مرتبط می داند و اندازه هیات مدیره، نسبت اعضای غیر موظف در ترکیب هیات مدیره ،تعداد جلسات هیات مدیره ، دانش مالی اعضای هیات مدیره و جدایی نقش مدیرعامل از رئیس هیات مدیره بر عملکرد شرکت است.

دراین پژوهش رابطه دوره تصدی حسابرس ، تخصص حسابرس و اندازه هیئت مدیره ومدیریت سود مورد بررسی قرار گرفت.در این تحقیق از اطلاعات مالی مربوط به188 شرکت طی دوره زمانی 1389 الی1393 شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. اطلاعات حاصل از اندازه گیری متغیر به منظور آزمون فرضیه پژوهش از مدل رگرسیون چند متغیره ونرم افزار اقتصاد سنجی Eviews استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن که در فرضیه اول بین اندازه هیات مدیره با مدیریت سود رابطه معنادار وجود دارد و در فرضیه دوم بین تخصص حسابرس با مدیریت سود رابطه معنادار وجود دارد و در فرضیه سوم بین دوره تصدی حسابرس با مدیریت سود رابطه معنادار وجود دارد و هرسه فرضیه ذکر شده مورد تایید می باشد.

-1 مقدمه

برای سالیان متمادی درگذشته،اقتصاددانان فرض میکردند که تمامی گروههای مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت میکنند؛ اما درسی سال گذشته، اقتصاددانان موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروهها و چگونگی مواجهه شرکتها با اینگونه تضادها را مطرح کردهاند. مطالعات دوره تصدی حسابرس به بررسی این امر می پردازند که آیا مدت طولانی رابطه حسابرس صاحبکار بر کیفیت حسابرسی تاثیر دارد یا خیر. علت و محرک این تحقیقات نیز دعوت به تغییر اجباری یا اختیاری حسابرس می باشد. استدلالی که در جهت تغییر حسابرس عنوان می شود این است که دوره تصدی بلندمدت استقلال حسابرس را خدشه دار می کند.

استدلال مخالف نیز این است که حسابرسان از انگیزه های اقتصادی قوی برای حفظ استقلال برخوردارند و سازوکارهای داخلی از قبیل چرخش پرسنل برای حفظ استقلال و تردید حرفه ای حسابرسان کافی می باشد - گونی و همکاران،. - 2008 مشخصه اندازه هیئت مدیره حسابرس که به عنوان شاخصی برای آن در نظر گرفته شود اغلب مطالعات گذشته از حسن شهرت حسابرس به عنوان شاخصی برای کیفیت حسابرس استفاده می شود و رابطه بین حسن شهرت و کیفیت سود را بررسی کرده اند .

مدیریت سود مفهومی واضح و قابل مشاهده نیست و در تحقیقات گذشته تعاریف متعددی در مورد آن بیان شده است. مدیریت سود به سه دسته تقسیم می شود سطوح ارقام تعهدی و سودی که منعکس کننده معاملات اقتصادی مربوط است. پایداری سود به معنای تکرارپذیری سود جاری است. هرچه پایداری سود بیشتر باشد ، یعنی شرکت توان بیشتری برای حفظ سودهای جاری دارد - هیلی و والن،. - 1999

-2 مبانی نظری پژوهش

مدیریت سود یکی از ابعاد مهم کیفیت گزارش مالی و موضوع اصلی در میان تمامی سهامداران شرکت می باشد از آنجا که میزان سود یکی از معیارهای مهم ارزیابی عملکرد محسوب می شود، بنابراین هر گونه دخالتی که سبب شود صحت گزارش ها خدشه دار گردد می تواند بر نحوه تصمیم گیری کاربران گزارش های مالی تاثیر گذار باشد - زنگین و اوزکان ،. - 2010 پس می توان گفت سرمایه گذاران به ابعاد کمی و کیفی سود اهمیت زیادی قائل هستند عناصر کمی سود را می توان اندازه اقلام تعهدی اختیاری در نظر گرفت، به این ترتیب که هر چه اقلام تعهدی اختیاری در سود بالا باشد نشان دهنده این است که امکان مدیریت سود بیشترمی شود - بولو و طالبی،. - 1389

اما نکته حائز اهمیت این است که به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری - معیاری از مدیریت سود - سالانه برای کشف مدیریت سود موجب عدم کشف مدیریت سود می شود. به سبب این که تاثیرات مدیریت سود بالا و پایین - جهت مدیریت سود - در میان دوره ها در پایان سال تعدیل می شود که این موجب کاهش میانگین اقلام تعهدی در پایان سال می گردد - زنگین و اوزکان،. - 2010 ویژگی های حکومت هیات مدیره مجموعه ای از ارتباط میان سازمان مدیریت ، هیات مدیره آن می باشد ، مانند کمیته حسابرسی، اعضا، جلسات ، اندازه استقلال و غیره اما مهمترین آنها به اندازه هیات مدیره و حضور کمیته حسابرسی مستقل با دانش حرفه ای برای تصمیم گیری موثر و کارآمد که به نوبه خود منکعس رشد شرکت ها و کاهش مشکلات نمایندگی ، از جمله شیوه های مدیریت سود هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید