بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش اثرتعاملی سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر رابطه بین جریان نقدی آزاد و مدیریت سود را بررسی می کند. متغیر وابسته این پژوهش مدیریت سود است که بوسیله مدل تعدیل شده جونز اندازه گیری می شود ومتغیر مستقل آن جریان نقدی آزاد است. از سازوکارهای حاکمیت شرکتی - مالکیت نهادی و استقلال هیات مدیره - ، بعنوان متغیرهای تعدیل گر استفاده می شود. همچنین در این تحقیق از اندازه شرکت، اهرم مالیو فرصتهای رشد، به عنوان متغیرهای کنترلی استفاده می شود.

جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از صنایعخودرو که پس ازدر نظر گرفتن شرایطی تعداد 27 شرکت به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. دوره تحقیق 10سال 1393 - تا - 1384 می باشد که داده های مورد نیاز از صورتهای مالی حسابرسی شده و سایر گزارشات عضو نمونه استخراج شده است. برای آزمون فرضیات از رگرسیون ترکیبی استفاده شده است . یافته اصلی این پژوهش این است که سازوکارهای حاکمیت شرکتی بر رابطه بین جریان نقدی آزاد و مدیریت سود تاثیر ندارد.

مقدمه

تعاریف زیادی از حاکمیت شرکتی ارائه شده است. اسلوان راهبری شرکتی را به شرح زیر تعریف کرده است: مکانیزمهای است که برای کاهش مشکلات به وجود آمده ناشی از جدایی مالکیت از مدیریت واحدهای تجاری، ایجاد شده است - اسلوان، . - 2001 پس از رسوایی های شرکتهایی مانند انرون، وردکام و پارمالات که اطمینان به استقلال و اعتبار موسسه های حسابرسی و نیز حرفه حسابداری و بازارهای مالی را کاهش داد. حاکمیت شرکتی توجه بیشتری را به خود جلب کرد

در این تحقیق با توجه به اهمیت تاثیرات حاکمیت شرکتی بر ارزش آینده شرکتها و با توجه به نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران، که می تواند حاکی از غیر واقعی بودن ارزش سهام باشد به آزمون اثر دو مورد از سازوکارهای حاکمیت شرکتی - مالکیت نهادی، استقلال هیئت مدیره - بر رابطه بین جریان نقدی آزاد و مدیریت سود در صنعت خودرو، پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود.

بر همگان محرز است که بازار سرمایه، نقش مهم و حیاتی در اقتصاد کشورها ایفا می کند. این بازار نه تنها پول ها و سرمایه های راکد را به شرکتها هدایت می کند، بلکه به عنوان شاخص رونق اقتصاد کشورها نیز در نظر گرفته می شود. تمایل مدیران به اعمال مدیریت سود و سوءاستفاده ازآن و درنتیجه ارائه اطلاعات نادرست به سهامداران آسیب جدی به اعتماد سرمایه گذاران وارد خواهد ساخت وهزاران نفراز سهامداران را متضرر و از بازاربورس فراری خواهد داد.

این امردرنهایت تبعات اقتصادی وخیمی به دنبال خواهد داشت. یکی از عناصر کلیدی تصمیم گیری در بازار سرمایه صورتهای مالی شرکتها، مخصوصا صورت سود و زیان است و به عنوان مبنای اصلی بیشتر تصمیم گیریها، مدلهای ارزشیابی و قیمت گذاری سهام تلقی می شود. لذا این پژوهش در راستای کمک به تصمیم گیری سرمایه گذاران وصاحبان سهام جهت انجام معاملات در بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در ادامه مقاله به بیان مبانی نظری، بررسی پژوهش های گذشته، نحوه گردآوری داده ها، جامعه آماری، فرضیه های پژوهش و همچنین آزمونهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود. و در انتها آزمون فرضیه های پژوهش، نتیجه گیری از گامها و دستاوردهای پژوهش بیان می شود.

مبانی نظری و پیشینه

مدیریت سود
مدیریت سود برآیند درجه ای از قابلیت انعطاف و اعمال نظری است که مدیران در گزارشگری مالی خود دارند. مدیران ممکن است از این قدرت خود برای مدیریت فرصت طلبانه سود یا انتقال اطلاعات محرمانه درباره عملکرد آتی شرکت استفاده نمایند - هیلی، . - 1993 وجود زمینه مناسب برای دستکاری در سود که از تضاد منافع و همچنین به علت پاره ای از محدودیتهای ذاتی حسابداری از جمله نارسایی های موجود در فرآیند برآوردها و پیش بینی های آتی و امکان استفاده از روش های متعدد حسابداری، باعث شده است که سود واقعی یک بنگاه از سود گزارش شده در صورتهای مالی متفاوت باشد.

حاکمیت شرکتی

استقرار مناسب سازوکارهای حاکمیت شرکتی، اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، ارتقای پاسخگویی، شفافیت، رعایت انصاف و حقوق همه ذینفعان شرکت ها است.

نقش مدیران غیر موظف - غیر اجرایی - در حاکمیت شرکتی
از دیدگاه تئوری نمایندگی، حضور مدیران غیر موظف مستقل در هیات مدیره شرکت ها و عملکرد نظارتی آنان به عنوان افرادی مستقل، به کاهش تضاد منافع موجود میان سهامداران و مدیران شرکت کمک شایانی می کنند. البته باید توجه داشت که مدیران اجرایی شرکت، نقش مهمی را در ایجاد ترکیب مناسبی از مدیران موظف و غیر موظف - غیر اجرایی - ، در میان اعضای هیات مدیره، ایفا می کنند. وجود چنین ترکیبی، از عناصر اصلی یک هیات مدیره کارا و موثر محسوب می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید