بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین میزان رابطه بین شادکامی و نگرش مذهبی با رضایت زناشویی در دبیران متاهل شهر اهوازبود. نمونه شامل374 نفر از دبیران متاهل شهر اهوازکه به صورت تصادفی مرحله اي انجام شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، سنجه دینداري مسلمانان و پرسشنامه انریچ - پرسشنامه رضایت مندي زناشویی - استفاده شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی است. در این پژوهش از روش هاي آماري از جمله ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. سطح معناداري α =0/05 بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده که بین شادکامی و نگرش مذهبی با رضایت زناشویی در دبیران متاهل شهر اهواز رابطه معناداري وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از میان متغیرهاي پیشبین مورد مطالعه، متغیر شادکامی بهترین پیش بینی کننده رضایت زناشویی هستند.

کلید واژه: شادکامی، نگرش مذهبی، رضایت زناشویی.

مقدمه:
خانواده سالم نظامی باز است که در این حال از روابط عاطفی گرمی با هم برخوردارند هویت فردي خود را حفظ می کنند و آستانه تحمل شان در برابر کشمکش ها و استرس بالاست و به هنگام نیاز، اعضا داوطلبانه به هم یاري م رسانند. در مقابل خانواده مختل، قادر به تامین نیازهاي تکاملی اعضا، حل مشکلات و تعارضات خود نیست. کارکردش مختل است لذا همایت و همکاري رخ نمی دهد. خانواده و اعضاي آن به لحاظ عاطفی سرد، جدا از هم و گسسته می باشد - ساکی، زهیري،. - 1391همچنین ازدواج به عنوان مهم ترین مساله و اساسی ترین رابطه بشري توصیف شده است؛ زیرا ساختار اولیه براي بها نهادن خانواده و تربیت نسل آینده را فراهم می سازد.

علاوه بر نقشی که خانواده در حفظ و سلامتی جسمی و روانی افراد دارد، تاثیر به سزایی در پیشگیري از انواع آسیب هاي اجتماعی و سلامت جامعه دارد. بسیاري از پژوهشگران معتقدند که بیش تر مشکلات عاطفی، رفتاري و روانی کودکان ناشی از جو خانواده و کیفیت رابطه والدین این کودکان با یکدیگر است - برادبري و فینچام1 ،1992، به نقل اززهیري،. - 1390 جرارد1971 - 2، به نقل از سلطانی، - 1387 بیان می کنند که در برخورد هاي هر یک از ما با دیگران یا اجازه می دهیم که شریکمان ما را همان گونه که اکنون هستیم بشناسد یا این که او را سر در گم باقی می کذاریم و آرزو می کنیم که ما را به عنوان شخصی ببیند که نیستیم.

بدون تردید واژه دین در ردیف آن دسته از مفاهیمی قرار دارد که همواره در مسیر آراء و نظرهاي گوناگون صاحب نظران قرار داشته است. در قرآن کریم نیز آیاتی وجود دارد که از آنها معناي جزا، شریعت، قانون، طاعت و بندگی استنباط میشود و همین میتواند به عنوان راهی براي شناسایی و به دست آوردن تعریف دین از دیدگاه اسلام شمرده شود. تعریف دین از نظر اسلام را میتوان به معناي اصطلاحی - دینی که به وسیلهي حضرت محمد - ص - ابلاغ شده است - نیز بشریت را به تسلیم و اطلاعات در برابر حقیقت کامل منجر به فرد دعود مینماید.«

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید