بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه نگرش مذهبی با رضایت مندی زناشویی فرهنگیان شهرستان مرودشت در سال 1396 بود این تحقیق از نوع میدانی بوده، دارای اهداف کاربردی می باشد، و روابط بین متغیرهای ابعاد نگرش مذهبی و رضایت مندی زناشویی مورد مطالعه قرار می گیرد.پژوهش حاضر درچارچوب یک طرح غیر آزمایشی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی فرهنگیان متأهل آموزش وپرورش شهرستان مرودشت در سال1396به تعداد1300نفر می باشد.حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ، برای 1300نفر برابر با 302 نفر می باشد که به دلیل عدم دسترسی به این تعداد از 100نفر نمونه استفاده شدرجهت تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی - میانگین، انحراف استاندارد و ... - و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به طور همزمان استفاده شده است.نتایج نشان داد که بین نگرش مذهبی و ابعاد آن با رضایت مندی زناشویی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نگرش و ابعادمذهبی به طور معنی داری قادر به پیش بینی رضایت مندی زناشویی می باشد.

کلید واژه ها : نگرش مذهبی، رضایت مندی زناشویی

مقدمه و بیان مسأله

اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. پیشرفت علم روانشناسی از یک سو و ماهیت پویا و پیچیدهی جوامع نوین از سوی دیگر، باعث شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواستهها و نیازهای مادی قد علم کنند و اهمیت بیشتری یابند. به طوری که سازمان بهداشت جهانی در تعریف ابعاد وجودی انسان، به ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی اشاره میکند و بعد چهارم یعنی بعد معنوی را نیز در رشد و تکامل انسان مطرح میسازد. اما علیرغم تاکید روز افزون دانشمندان بر بعد معنوی رشد انسان، هنوز تعریف واحدی که دربرگیرنده تمامیت معنویت باشد، ارائه نشده است - یعقوبی، 1387، ص . - 93دین و مذهب،میتواند بر همه جوانب زندگی انسان از جمله بر روابط زناشویی تأثیر بگذارد.

همان طور که گلین1و پوز2در تحقیقی در سال 1978 نشان داده اند افرادی که مدت طولانی با هم زندگی میکنند دین را به عنوان مهمترین عامل رضایتمندی از ازدواج تلقی میکنند - غباری بناب، 1380، ص . - 27 اعتقادات دینی و تقیدات مذهبی بر تمامی ابعاد زندگی انسان از جمله روابط خانوادگی اثرگذار است، به طوری که باورهای مذهبی هم در بروز و هم در حل اختلافات زناشویی نقش مهمی دارد - فتحی آشتیانی و عرب نیا، . - 1385خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و اساس تشکیل جامعه و حفظ عواطف انسانی است که هر چه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.تشکیل خانواده و ارتباطات زناشویی با ازدواج آغاز می شود. ازدواج هسته ی اصلی خانواده را تشکیل می دهد. زوجهای سالم خانواده های سالم را شکل می دهند و خانواده های سالم جامعه ای سالم را تشکیل می دهد. ازدواج را می توان به عنوان یکی از مراحل رشد انسان ها در نظر گرفت.

اگر ازدواج موفقیت آمیز باشد، کمک زیادی به رشد روانی- اجتماعی زوج می کند. موفقیت درازدواج وابسته به میزان آمادگی افراد برای درک واقع بینانه ی آنها از روابط زوجی است - فورمن،.3 - 2002
ازدواج به عنوان مهمترین و عالیترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال همواره مورد تائید بوده است . همچنین توجه به کانون خانواده با محیط سالم و سازنده و روابط گرم و تعاملات میان فردی و صمیمی ای که می توانند موجب رشد و پیشرفت افراد گردند از جمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب می شوند - برنشتاین و برنشتاین،4 . - 1989 رابطه زناشویی یک ارتباط انسانی منحصر به فرد است که با هیچ یک از روابط بین فردی دیگر قابل مقایسه نیست.فقط در این شکل ارتباط است که تمام ابعاد زیستی،معنوی،اجتماعی و عاطفی انسان مورد توجه قرار می گیرد.پژوهش ها نشان می دهند زن و شوهرهایی که روابط رضایت بخش و حمایت کننده دارند،کمتر احتمال دارد به بیماری سخت مبتلا شوند و در صورت ابتلا به بیماری،سریعتر بهبود می یابند.

رضایت زناشویی با کاهش بروز اختلالات روانی مانند اضطراب در هر دو زوج،افسردگی در زنان،سوء مصرف الکل در مردان،مشکلات جنسی در هر دو طرف،مرتبط است - نظری،. - 1393 الیس5معتقد است که نگرش هاو تصورات غیرمنطقی افراد می تواند در ایجاد رابطه عاطفی نا کارآمد نقش بسزایی ایفا کند.توجه به عواملی که باعث بهبود کیفیت زندگی و رضایت زناشویی می شوند،روشن و مبرهن است. بررسی رابطه بین نگرش مذهبیو رضایت زناشویی ومیزان امید به زندگی را مورد بررسی قرار دادیم. از آن جا که الگوهای ارتیاطی زوجین و تعارضات زناشویی از عوامل زیادی تأثیر می پذیرند و از سوی دیگر نگرش مذهبی و معنویت و میزان امید به زندگی تأثیر زیادی بر روی فرد و روابط فرد با دیگران دارد، لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطهی نگرش مذهبی با رضایت زناشویی و الگوهای ارتباطی در بین زوجین انجام گردید.

فرضیه های تحقیق

بین نگرش مذهبی با رضایت مندی زناشویی رابطه معنادار وجود دارد. بین ابعاد نگرش مذهبی با رضایت زناشویی رابطه وجود دارد.نگرش مذهبی قادر به پیش بین رضایت زناشویی می باشد.
ابعاد نگرش مذهبی قادر به پیش بین رضایت زناشویی می باشند.

روش شناسی تحقیق

این تحقیق از نوع میدانی بوده، دارای اهداف کاربردی می باشد، و روابط بین متغیرهای ابعاد نگرش مذهبی با رضایت مندی زناشویی زوجین مورد مطالعه قرار می گیرد.پژوهش حاضر درچارچوب یک طرح غیر آزمایشی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی فرهنگیان متأهل آموزش وپرورش شهرستان مرودشت در سال1396به تعداد 1300نفر می باشد.حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ، برای 1300نفر برابر با 302 نفر می باشد که به دلیل عدم دسترسی به این تعداد از 100نفر نمونه استفاده شد. روش نمونه گیری نیز بر اساس روش تصادفی می باشد، که با توجه به مساعدت مسئولین آموزش و پرورش بر اساس فهرست اسامی فرهنگیان این منطقه به کمک جدول اعداد تصادفی تعداد 100 نفر انتخاب و به پاسخ نامه های مربوطه پاسخ دادند.

روش گرد آوری اطلاعات

در این پژوهش قسمت ادبیات تحقیق و پیشینه مورد مطالعه از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شد. و در قسمت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است، انتخاب افراد به صورت تصادفی ساده به جمع آوری داده ها اقدام گردید، که هرکدام از افراد به طور انفرادی به پرسشنامه ها پاسخ دادند.

مقیاس نگرش مذهبی

الف: ابعاد تأمین کننده جهت گیری مذهبی: اعتقاد به خداوند و روز جزا، اعتقاد به یاری مردم و نیازمندان، اعتقاد به یاری خداوند در روزهای سخت و...

ب: عامل منفی در جهت گیری مذهبی: فقدان مهار خود در مواجهه با گناه، ناشکیبایی در برابر نتیجه کار و تمایل به کسب فوری نتیجه یا دنیا گرایی و...

این مقیاس را بهرامی احسان ساخته و دارای 45 ماده است که آزمودنی ها به هر یک از مواد بر اساس مقیاس لیکرتی "از هرگز تا کاملاً درست" پاسخ می دهند. پرسشنامه شامل چهار خرده مقیاس می شود، که هر یک از خرده مقیاسها ابعادمتفاوتی را می سنجد.

الف - نمره گذاری و تفسیرچهار خرده مقیاس عبارتند از:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید