بخشی از مقاله

چکیده

شادکامی و روحبه شاد وداشتن عزت نفس در پرسنل باعت کارایی و اثر بخشی نیرو و رضایت شغلی می گردد شادکامی و عزت نفس سبب ایجاد انگیزه وطراوت در پرسنل می شود و این امر از روز مرگی فرد می کاهد و شخص با روحیه ای باز در اداره حضور پیدا میکند ومسلما تمام تمرکز ایشان یا حداکثر تمرکز او صرف انجام کار میگردد این امر کارائی حتی خلاقیت فرد را بالا میبرد وباعث رضایت شغلی فرد میگردد زیرا او در انجام امور بی انگیزه نیست این کارائی بهره وردی و اثر بخشی فرد را افزایش میدهد و فرد رضایت ازشغل خود دارد و این رضایت خود باعث توسعه سازمان میگرددپس میتون گفت شادکامی ، عزت نفس ورضایت شغلی در کنار هم ودر ارتباط مستقیم می باشندامروزه پدیده آوردن مجموعه ای که بتواند موفق و کارآمد باشد عوامل متعددی را میطلبد . هدف از این پژوهش رابطه بین شادکامی ،عزت نفس و رضایت شغلی است دراین پژوهش رابطه شادکامی ، عزت ونفس و رضایت شغلی کارمندان در ایران را مورد بررسی قرار میگیرد جهت جمع اوری اطلاعات از سه شیوه مطالعات کتابخانه ای ،اینترنتی و پرسشنامه شادکامی اکسفورد دارای ،عزت نفس آیزنگ ورضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است و از روش همبستگی . وسپس داده ها بر اساس سه زمینه شادکامی عزت نفس و رضایت شغلی مورد بررسی قرار می گیرد.

کلیدواژگان:شادکامی2،رضایت شغلی3،خلاقیت4،عزت نفس5

مقدمه

شادکامی احساسی است که همه خواهان آن هستند اما تعداد کمی از ما به آن دست می یابیم. نشانه مشخص چنین احساسی، قدردانی ، احساس درونی، احساس رضایت و علاقه به خود و دیگران است. عادی ترین حالت ذهنی همه، حالت خشنودی و شادی است.محققان رضایت شغلی را از دیدگاههای گوناگونی تعریف کردهاند. گروهی رضایت شغلی را براساس نوع عامل روانی تعریف کرده و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال میانگارند. یعنی اگر شغل موردنظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید در این حالت فرد از شغلش راضی است.دراین مقاله ما به شادکامی و عزت نفس با رضایت شغلی کارمندان در ایران در سال 95 را موردبررسی قرار می دهیم.

عزت نفس

عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار, احساس ها, عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود: می اندیشیم که فردی با هوش یا کودن هستیم , احساس می کنیم که شخصی خو ب باید یا بد هستیم, خود را دوست داریم یا نداریم. مجموعه هزاران برداشت ارزیابی و تجربه ای که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمد بودن و یا بر عکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم - کلمزو کلارک, ترجمه علیپور, . - 1378با این تعاریف اگر ما بتوانیم یک رابطه منطقی و هدفمند بین متغیرهای شادکامی عزت نفس و رضایت شغلی را به اثبات برسانیم و در اختیار مدیران قرار دهیم می توانیم شاهد تعالی سازمان ها و پیشرفت و توسعه کشور در بخش سازمانی مانند کمیته امداد باشیم تا خدمت رسانی به این قشر آسیب دیده جامعه بصورت بهتر صورت گیرد با داشتن این پیش فرض که بین شادکامی،عزت نفس و رضایت شغلی کارکنان همبستگی وجود دارد در این تحقیق سعی می شود تا ارتباط این سه را مشخص نماییم.

رضایت شغلی

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است که باعث افزایش کارایی ونیز احساس رضایت فردی می گردد. اغلب گفته می شود که کارمند خوشحال یک کارمند کارا است و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت رضایت شغلی ازآن جا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی از ساعات خود را در محیط کاری می

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید