بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت عمومی و رضایت زناشویی با رضایت شغلی کارمندان بانک ملی شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارمندان بانک ملی شهر اهوازدر سال 1395 بود که از این جامعه آماری257 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان با توجه به حجم جامعه 760 - نفر - به صورت تصادفی مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه رضایت شغلی - JSQ - ، پرسشنامه سلامت عمومی - GHQ - و پرسشنامه رضایت زناشویی - ENRICH - برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد .

به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و داده ها از طریق نرم افراز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین سلامت عمومی و رضایت زناشویی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین تنها سلامت عمومی پیشبینی کننده معناداری برای رضایت شغلی بود24/2 درصد از واریانس رضایت شغلی را در کارمندان تبیین کرد.

کلمات کلیدی : سلامت عمومی، رضایت زناشویی، رضایت شغلی. 

مقدمه

سازمان سیستمی اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن وابسته است . مهمترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان، نیروی انسانی است و موفقیت و پیشرفت هر سازمان نیز به نیروی انسانی بستگی دارد - مورٌ، .2011 -   امروزه برخورداری از سرمایه انسانی نیروی کار آمد، فعال و با انگیزه جهت رشد و توسعه همه جانبه یک جامعه ضرورتی انکارناپذیر و شاید یکی از تأثیرگذارترین عوامل فرآیند رشد هر جامعه ای به حساب می آید. - رضایی، .1383 -   

درراستای نیل به اهداف هر سازمان، باید شرایطی را فراهم ساخت تا کارکنان و کارمندان سازمان در محیط های جذاب و باخشنودیٍ و رضایتَ کامل به انجام وظایف محوله بپردازند، تا کارایی و اثربخشی لازم را در اجرای این امر خطیرداشته باشند.رضایت شغلی عبارت است از نگرش کلی فرد نسبت به شغلش - برگوگنیا، دیلو، روسو و میراگلیا،ُ. - 2012 جورج و جونزِ1999 - معتقدند که رضایت شغلی مجموع های از احساسات، باورها و عقاید است که افراد در مورد مشاغل کنونی خودشان دارند.

شغل فردایجاب میکندکه او با همکاران، سرپرستان و مسئولین خود رابطهی مستقل داشته باشد، مقررات و سیاست های سازمان را رعایت و اجرا کند، عملکردش مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد و عواملی مثل ماهیت کار، حقوق و دستمزد، شرایط مناسب کاری، دوستان و همکاران بر رضایت شغلی کارکنان و کارمندان تأثیر میگذارد که در نهایت میتواند عملکرد فرد را متأثر سازند - مصدق راد، .1382 -

پیشینه های تحقیقی نشان میدهد که رضایت شغلی تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی متعددی است که از زوایای مختلف روان شناختی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفته است - ویور،ّ 2009، به نقل از رسولی و اسلامی، 1392 - و نتایج نشان میدهد که این ویژگی میتواند در زندگی کاری افراد اثر داشته باشد و از آنجا که شناخت این عوامل و تأثیر آن بر کارآیی کارکنان و کارمندان یکی از دل مشغولی های مدیران به ویژه در مؤسسات مالی میباشد، تلاش در جهت افزایش آن ضروری میباشد.

یکی از عوامل مؤثر بر رضایت شغلی افراد، سلامت عمومی میباشد. سلامت عمومی در واقع تعادل بین جنبه های مختلف زندگی جسمانی، اجتماعی، روحی، معنوی و هیجانی است - کاپلان و سادوکْ، . - 2007 سلامتی با رفاه شخصی، روابط خانوادگی، روابط بین فردی، ایفای نقش در اجتماع و جامعه رابطهی ضروری دارد. به عبارت دیگر، سلامت عمومی یکی از زیرمجموعه های نظام سلامت بوده و عبارت است از مجموعه هایی از فعالیت ها واقدامات مهم اجتماعی که عمدتاً براساس استراتژی پیشگیری مبتنی میباشد - شفیع آبادی و خلج اسدی، .2010 -

پژوهش های صورت گرفته نشان میدهد که به طور کلی انسانهای سالم گردانندگان موفقتری هستند،این صحت و سلامتی از لحاظ جسمی و از حیث روانی بسیار حائز اهمیت میباشد. وجود مشکلات روانی و عدم برخورداری از سلامتی میتواند تاثیر قابل توجهی برانگیزه ها، عملکردهای شغلی و روحیه کار داشته باشد - برکویَ، . - 2010 بیشتر مدیران بر این عقیده اند که آن عده از کارکنانی که از سلامت و بهداشت خوب بهره مند بوده اند، در محیط کاری نسبت به سایرکارکنان، کارایی بهتری را از خود نشان میدهند و از رضایت شغلی بیشتری برخوردار هستند - هازارُ، .2011 -

انسانها برای آن که به طرز بهنجاری به کار کوشش بپردازند بایستی کمی فشار روانی احساس کنند، اما درعین حال فشار روانی شدید یا طولانی دارای اثرهای آسیبزای فیزیولوژیایی و روانشناختی است - اسمیتًٌ، 2003 - که این آسیب های فیزیولوژیکی و روان شناختی سبب میشود کارکنان و کارمندان با شرایط ناگواری روبرو شده و احساس رضایت و خشنودی کافی از شغل خود نداشته باشند.

مو - 2010 - در پژوهش خود به بررسی رابطه عاطفه مثبت، سلامت عمومی و رضایت شغلی کارمندان پرداختند و نتایج نشان دادند که باورهای خودکارآمدی، عاطفه مثبت و سلامت عمومی با رضایت شغلی افراد رابطه دارد. همچنین اضطراب و افسردگی کارمندان میتواند بر خودکارآمدی و رضایت شغلی کارمندان اثر منفی داشته باشد و کنشورزی در روابط اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار دهد.

از دیگر متغیرهایی که به نظر میرسد با رضایت شغلی رابطه داشته باشد رضایت زناشویی میباشد. نقطه ی آغاز شکل گیری و رکن اصلی خانواده، زندگی مشترک زناشویی است که از ازدواج ناشی می شود. رضایت یک فرد از زندگی زناشوییٌٌ به منزله رضایت وی از خانواده محسوب میشود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده و در نتیجه تسهیل در امر رشد وتعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد شد - عدالتی و ردزوان، . - 2010رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضعیت رابطه زناشویی یا رابطه عاشقانه ی کنونی فرد است.

رضایت زناشویی میتواند انعکاسی از میزان شادی افراد از روابط زناشوییٌٍ و یا ترکیبی از خشنود بودن به واسطهی بسیاری از عوامل مختص رابطه ی زناشویی باشد - احمدی، نبی پور، کیمیایی و افضلی، . - 2010 در بین تمامی نهادها، سازمانها و تأسیسات اجتماعی، خانواده نقش و اهمیت خاصی دارد و تمامی آنان که در باب سازمان جامعه اندیشیدهاند و بر خانواده و اهمیت حیات آن برای جامعه تأکید کرده اند.

اسچلمن و همکاران ٌَ - 2014، به نقل از حبیب و شیرازی، - 1394 درتحقیقات خود با عنوان رابطه رضایت شغلی و رضایت از زندگی کارمندان نیروی هوایی ایالت متحده به این نتیجه رسیدند که رابطه مثبت و معناداری بین رضایت شغلی ورضایت از زندگی کارمندان نیروی هوایی ایالت متحده وجود دارد. زندگی شغلی و خانوادگی دو جزء لاینفک زندگی اکثرافراد جامعه به شمارمی آیند.

درحقیقت رمز موفقیت افراد در پیشبرد اهدافشان در این دو حیطه از زندگی یعنی خانواده و کار میباشد. چنانچه فرد در مسیر زندگی خانوادگی خود دچار مشکل شود عوارض آن تنها درگیر خود فرد میگردد، بلکه سازمان ها، موسسات اداری و اقتصادی و در سطح کلان جامعه نیز، بی نصیب نخواهد شد به همین علت با توجه به توضیحات گفته شده احتمال میرود که رضایت کارکنان و کارمندان از رضایت زناشویی بر روابط کاری آنها نیز تاثیر گذاشته و زمینه ساز رضایت و خشنودی آنها از شغل خود شود.

در این پژوهش با توجه به نقشی که سلامت عمومی ورضایت زناشویی با رضایت شغلی کارمندان دارد، ارتباط بین عوامل مربوط حائز اهمیت میباشد. از این رو در پژوهش حاضر تلاش می شود به بررسی رابطه سلامت عمومی و رضایت زناشویی با رضایت شغلی کارمندان بانک ملی شهر اهواز پرداخته شود. کارمندان بانک ها امروزه نقش بسزایی در چرخه اقتصادی کشور دارند و رضایت و خشنودی آنها برای رشد و بهبود شرایط اقتصادی جامعه ضروری است.

از این رو مطالعه و بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی این کارمندان اهمیت ویژه ای می یابد. با توجه به آنچه گفته شد، و با در نظر گرفتن اهمیت و نقش رضایت شغلی، پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی رابطه سلامت عمومی و رضایت زناشویی با رضایت شغلی کارمندان بانک ملی شهر اهواز بپردازد.

روش پژوهش : جامعه ی آماری، نمونه و روش نمونه گیری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید