بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین عوامل ساختاری واولویت بندی میزان تاثیر هر یک از عوامل موثر بر توانمندسازی مدیران شعب بانک صادرت استان تهران انجام شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی، واز نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری، مدیران کلیه شعب بانک صادرات ایران واقع در تهران میباشد که در حدود 602 شعبه میباشد. حجم نمونه 300 شعبه محاسبه گردید.  برای گردآوری دادههای مناسب، تعداد 300 پرسشنامه توزیع و از 260 پاسخ دریافتی255 مورد برای تحلیل، مناسب تشخیص داده شد.

به منظور پایایی نمونه جامعه آماری، 255 پرسشنامه دریافت شده با نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت که در نتیجه ضریب آلفای کرونباخ برای کل سوالات پرسشنامه ./91 به دست آمده که بیانگر قابلیت اعتماد و پایایی سوالات پرسشنامه می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است که از طریق اساتید راهنما و مشاور و گروهی از صاحبنظران علمی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. جهت بررسی متغیرهای اصلی تحقیق از روشهای آزمون میانگین دو جامعه آماری و تحلیل واریانس ، همبستگی، رگرسیون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که از مجموعه عوامل ساختاری موثر بر توانمندسازی عامل " تفویض اختیار" به عنوان مهمترین عامل موثر بر توانمندسازی از نظر پاسخگویان شناخته شده است.

-1مقدمه

امروزه، سازمانها در محیطی کاملا" رقابتی همراه با تحولات شگفت انگیز باید اداره شوند. مدیران در چنین وضعیتی فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند وباید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند وسایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند به خوبی از عهده وظایف محول برآیند که مهارت، دانش، توانایی و انگیزه لازم را داشته باشند و اهداف سازمانی را به خوبی بشناسند . ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد ، فرایند " توانمند سازی" است - جزینی ،. - 1385

توانمند سازی یکی از اجزای اصلی مدیریت و کانون تجزیه و تحلیل است و تلاش می کند کنترل مدیریت را باکیفیت برتر و دموکراسی بیشتر افزایش دهد. توانمند سازی، وضعیت بالقوه ای را برای اطمینان از مقررات کار ایجاد می کند و از لحاظ فلسفی با مدیریت منابع انسانی پیوندهای نزدیکی دارد. توانمند سازی وقتی رخ می دهد که کارکنان با مفهوم قدرت آشنا شوند. بیشتر تحلیل گران توافق دارند که، ماهیت رقابتی در حال حاضر به گونه ای است که شرکتها باید همه سرمایه هایشان به ویژه سرمایه های انسانی را فعال سازند. توانمند سازی نه تنها باعث ازبین رفتن یا کاهش دادن نیروی مدیریتی نمی شود، بلکه نقش مهمی در آسان سازی ، باز سازی و پیشرفت آن نیز ایفاء می کند - ابطحی، . - 27:1386

از آنجا که توانمند سازی در خدمت یک هدف است و وسیله ای برای رسیدن به هدف محسوب می شود نه اینکه خودش هدف باشد لذا با مدیریت توانمند سازی، می توان به کارکنان کمک نمود تا به سازمان و خودشان کمک کنند و به شغل آنان معنا و احساس غرور بخشید تا بتوانند کار را به صورتی مطلوب انجام دهند ،بنابراین بر مدیران سازمانها است که نسبت به بستر سازی اولیه ومناسب در محیط سازمان اقدام نموده و مطمئن باشند که بهترین استفاده از نیروی انسانی و بیشترین بهره وری برای سازمان را فراهم می نمایند .

-2 بیان مسأله

یکی از دغدغه های اصلی سازمانهای امروزی مدیریت صحیح منابع و نیروی انسانی کارآمد، با انگیزه و خلاق است. گسترش و رشد تصاعدی فن آوری اطلاعات و دانش و رقابت تنگاتنگ و پیچیده ای که در بازار حاکم است، سازمانها و از جمله موسسات مالی را بر آن می دارد که برای اقتدار در عرصه و رسیدن به سودآوری معقول و مشتری مداری مطلوب، مدیرانی را به کار گیرند که در استفاده کاربردی از این منابع، مهارت و جسارت کافی و لازم را داشته باشند . امروزه اگر چه داشتن کارکنان توانمند یک مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب می شود اما باید اذعان داشت که از ضرورت وجود مدیران خبره و توانمند که قادر به مدیریت بهینه منابع و استفاده کاربردی از آنها در زمان و مکان های فرصت ساز باشند، نیز نمیتوان غافل شد.

بانکها از جمله موسسات مالی هستند که در معرض آسیبهای شدید محیطی قرار دارند. تنوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط سایر بنگاههای مالی این سازمان ها را بر آن می دارد که برای حفظ مشتریان خود و در پاسخ به درخواستهای دائما" در حال تغییرآنان توجه ویژه ای معطوف دارند لذا نیازمند تفکر خلاق و برنامه ریزی بسیار منظم و منسجم در حوزه بازار و مشتری می باشند. از آنجا که برای فعالیت مشتریان حقیقی و حقوقی مختلف ،قانون مدون و مکتوبی وجود ندارد و بدین سبب حوزه ارتباطی بانکها از توسعه و آزادی تعریف نشده ای برخوردار است، به نظر می رسد علاوه بر داشتن کارکنان کارآمد، برخورداری از مدیران برتر و توانمند نیز حائز اهمیت است.

بسیار محرز است که یکی از گزینه هایی که در بقای سیستم بانکی بسیار اثر گذار است ، تداوم حضور مشتریان گران قدر و وفاداری است که سالهای سال از خدمات بانک استفاده می نمایند. شرایط حاکم بر نوع فعالیت تجاری مشتریان و ماهیت ارتباط آنان، بانکها را ملزم می کند تا به منظور ارائه خدمات و سرویسهای خاص مشتریان تراز اول ، با به کار گیری مدیران و کارشناسان متعهدودلسوز نسبت به شناسایی و آنالیز مشتریان خوب اقدام نمایند و در جذب آنان از ابزار های موثر استفاده نمایند لذا برای وفادار ماندن این مشتریان به سیستم بانکی و تداوم ارتباط آنها به صورت فعال و پویا ، بررسی و شناخت درخواستها و نیاز آنها از عوامل بسیار مهم می باشد.

این امر حضور مدیران واجد شرایط و توانایی را می طلبد که با بستر سازی مناسب در سیستم بانکی و ایجاد فرهنگ فرهیخته گی و توانمندی ، با تجزیه و تحلیل درخواستهای مشتریان و نیاز سنجی آنان و آسیب شناسی موضوع، منشاء اثر باشند، اطمینان از رضایت مندی مشتریان از سرویسها و خدمات بانکی و به تبع آن اعتبار سنجی آنان یکی از گامهای موثری است که در حوزه جذب مشتری نیازمند تحلیل و برنامه ریزی دقیق می باشد .

حضور مدیران توانمندی که قادر به تصمیم گیری و تصمیم سازی در بخشهای مختلف بانک باشند بسیار ضروری است . مدیرانی که بتوانند در مسیر رشد و بالندگی سازمان ، با شناسایی پتانسیل های موجود و تمرکز در بازارهای ناشناخته ، در مسیر توسعه گام بردارند و برای رسیدن به سودآوری بانک با شناسایی تهدیدها و استفاده از فرصتهای موجود ، برنامه ریزی و تصمیم گیری نمایند. رسیدن به اهداف کلان بانک با استفاده از استراتژیهای مدیریتی به منظور پرورش مدیرانی که راه را برای رسیدن به این اهداف هموارنمایند ضرورتی اجتناب ناپذیر است لذا این پژوهش به دنبال آن است تا عوامل موثر بر توانمند سازی مدیران شعب بانک صادرات ایران را مورد شناسایی و بررسی قرار دهد.

در توانمند کردن یک سازمان و کارکنان آن ، ساختار بیشتر درگیر است تا چارت سازمانی . پارامترهایی که مردم عمل خواهند کرد باید روشن و شفاف باشند. ساختار بر چگونگی تعریف بصیرت و بینش سازمانی تاثیر می گذارد ، چگونه اهداف تعیین و معین می شوند، چگونه تصمیمات گرفته می شوند ،چگونه عملکرد و اجرا ارزیابی می شود ، وچگونه کارکنان آموزش داده می شوند. ساختار سازی برای توانمند سازی باید یک فرایند تدریجی باشد. اول ، کارکنان نمی توانند به یکباره تغییرات بسیار زیاد را مدیریت کنند.

دوم ، هیچ کس نمی تواند همه فاکتورهای ساختاری که سازمان نیاز به تغییر آن دارد را پیش بینی کند . حاصل بررسی روی ده شرکت سه نکته کلیدی برای توانمند سازی کارکنان و سازمانها برای کار در محیط و برای به دست آوردن شغل به شرح زیر است : اول و از همه مهمتر اینکه شروع با تقسیم و به اشتراک گذاشتن هر نوع اطلاعات ادراکی و متصور است . وقتیکه این فرهنگ به اشتراک گذاری اطلاعات و اعتماد شروع و به کار گرفته شد ، از ساختار برای ایجاد استقلال استفاده کنید و تیمها را برای جایگزینی سلسله مراتب گسترش دهید.

-3هدف :

-    تعیین عوامل ساختاری موثر بر توانمند سازی مدیران شعب بانک صادرات استان تهران

-    اولویت بندی میزان تاثیر هر یک از عوامل موثر بر توانمندسازی مدیران شعب بانک صادرت استان تهران

-4فرضیه ها:

-    بین عوامل ساختاری و توانمند سازی مدیران شعب بانک صادرات استان تهران رابطه معنی داری وجود دارد

-    شواهد کافی دال بر رابطه خطی بین عامل ساختاری و توانمند سازی مدیران شعب بانک صادرات استان تهران موجود است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید