بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی و عملکرد رفتاری و عملکرد مبتنی بر نتیجه در بین مدیران بانک کشاورزی است. بدین منظور ویژگیهای هوش اجتماعی از قبیل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی به عنوان مولفههای اصلی بر روی عملکرد رفتاری و عملکرد مبتنی بر نتیجه مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران بانک کشاورزی استان اردبیل بوده و نمونههای مورد نیاز براساس تمام شمارش به تعداد 152 نفر مدیر انتخاب شدند. و مشتریان هدف شعب با روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 305 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش گردآوری دادهها، میدانی است. پس از تعیین روایی و پایایی، از دو نوع پرسش نامه - مدیران و مشتریان - استفاده شد.

و شیوه تجزیه و تحلیل پژوهش براساس همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به عمل آمده است. نتایج بدست آمده از یافتههای پژوهشی رابطه میان هوش اجتماعی و عملکرد رفتاری و عملکرد مبتنی بر نتیجه را تایید کرده است. این نتیجه در مورد هر یک از فرضیههای دیگر که بین مولفههای هوش اجتماعی مثل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، هوشیاری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی با عملکرد رفتاری و عملکرد مبتنی بر نتیجه نیز بدست آمد. نتایج نشان داد که هوش اجتماعی مدیران بهطور مستقیم بر روی عملکرد بانک تاثیر دارد. مدیران میتوانند در صورت داشتن فرصتهای مناسب آموزشی از سوی بانک، زمینه مناسبی را برای رشد توسعه توانمندیهای مهارتی خود فراهم نمایند.

واژگان کلیدی: هوش اجتماعی، عملکرد رفتاری، عملکرد نتیجهگرا، بانک کشاورزی.

مقدمه

در طی دو دهه اخیر مبحث هوش اجتماعی یکی از مهمترین مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی از جمله در حوزه مدیریتی، مورد توجه قرار گرفته است. یکی از احساس های مطبوع هر مشتری احساس رضایت از بانکی که با آن مشتری است، در سازمان های امروزی رضایت و خشنودی، یکی از دغده های عمده مدیران به خصوص در سازمانهای خدماتی میباشد. مشتریان راضی برای سازمان وفادار می مانند، و در نهایت موجب سود رسانی به سازمان و بهره وری سازمان می گردند.یکی از مشکلات عمده در زمینه مطالعات هوش اجتماعی اختلاف نظر در مورد تعریف هوش اجتماعی است که توسط صاحب نظران و محققین درگیر طی سالهای متمادی ارائه گردیده است. برابر اظهارات نظریه پردازان، هوش اجتماعی دارای ساختاری چند وجهی بوده و شامل مؤلفههای ادراکی، تجزیه و تحلیل شناختی و رفتاری است.

با این توصیف فرد دارای هوش اجتماعی بالا، فردی است که قادر است رفتار کافی برای رسیدن به اهداف اجتماعی مورد نظر را به انجام برساند. - رضایی و خلیلزاده، . - 1388به عبارت دیگر مشکل اصلی سازمان راضی نگه داشتن و جذب مشتری شریک بانک میباشد. با در نظر گرفتن نقش اساسی هوش اجتماعی در افزایش عملکرد تجاری و نیز مصاحبه با تعدادی از مدیران در زمینه عملکرد مدیران در پیشبرد سپرده شعب، دلالت براین نکته دارد، که مدیران در جهت جذب مشتریان هدف نقش بسیار مهمی داشته که از طریق آمارهای ماهانه میزان سپرده شعب قابل مشاهده است، که ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیران دارد.

هوش اجتماعی

هوش اجتماعی، صرفا یعنی قدرت کنار آمدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران. مغز بشر یکی از پیچیده ترین، حساس ترین و با قدرترین عضوی است که در کاینات وجود دارد. انسان حتی در ارتباط با مغزش خودش هم دارای مشکل است چه رسد به این که با مغز انسان های دیگر نیز ارتباط برقرار کند. افرادی که هوش اجتماعی دارند باید بتوانند با بقیه ارتباط موثری برقرار کنند. آنها باید شخصیتی داشته باشند که دیگران را تحت تأثیر قرار دهند، و خلاقیت نیروی ارتباطی و دوستی درآنها رشد کند و بداند چه طور دوست پیدا کنند، و چه طور آنها را نگه دارند. افزایش هوش اجتماعی کمک می کند که فرد مصاحب و شنونده خوبی باشد و با قدرت با همه ارتباط برقرار کند. افرادی که این هوش اجتماعی درآنها رشد کرده می توانند به راحتی با همه افراد از هر گروه سنی،فرهنگی یا اجتماعی رابطه برقرار کنند و کسانی هم که با چنین کسی مواجه می شوند، با او راحت تر هستند.

تعریف هوش اجتماعی ساده نیست، اگر ما در نظر بگیریم که این به مفاهیمی از قبیل مهارتهای اجتماعی و شایستگی های اجتماعی است. علاوه براین، مفاهیم دیگر از قبیل هوش هیجانی، هوش میان فردی، قسمتی از مفاهیم باهم تداخل دارند. یکی ازاصلی ترین مشکلات مطالعه هوش اجتماعی است، از اینرو هوش اجتماعی واقعیتی است که محققان مختلف تعریف کرده اند.ا هوش اجتماعی عبارت است از یک مفهوم چند وجهی و در میان دیگران است. هوش از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه روان شناسان بوده و در طول تاریخچه روانشناسی تلاش بر این بوده که ماهیت هوش، انواع آن، تغییر پذیری آن و...، مورد بررسی قرار گیرد. وقتی درباره هوش صحبت میشود، ویژگی چون یادگیری سریع زیاد، محاسبات دقیق و فوری و راه حلهای جدید به ذهن خطور میکند.

محققان اولیه نظیر ثوراندایک پیشنهاد کردند که توانایی اجتماعی عنصر مهمی از هوش است، هوش اجتماعی از نظر ثورندایک توانایی درک دیگران، عمل و رفتار هوشمندانه در رابطه با دیگران است، وکسلر در گزارش خود درباره هوش مینویسد: کوشیدهام نشان دهم که علاوه بر عوامل هوشی، عوامل غیر هوشی ویژهای نیز وجود دارد که میتواند رفتار هوشمندانه را مشخص کند. نمیتوانیم هوش عمومی را مورد سنجش قرار دهیم مگر اینکه آزمونها و معیارهایی نیز برای سنجش عوامل غیر هوشی در اختیار داشته باشیم. گاردنر و همکاران 8 نوع هوش مسقل از هم را مطرح کرده است: هوش زبانی یا کلامی، هوش موسیقیایی، هوش منطق ریاضی، هوش فضایی، هوش بدنی - جنبشی، هوش بین فردی و هوش درون فردی و هوش طبیعت گرایانه. گاردنر معتقد است که انسانها برای هر مساله خاصی، هوش مربوط به آن مساله را بکار می برند - شادنظر، . - 1386

با روش هایی می توان هوش اجتماعی را تقویت کرد :

.هماهنگی حرکات بدنی با گفتار

.افزایش معاشرت و ارتباط خود با دیگران

.آموزش اولیه در خانواده

.ارتباط و تبادل افکار و اطلاعات

.نهادینه کردن آموزش هوش اجتماعی در مدرسه و جامعه

.تقویت هنرِ شنونده بودن - گوش کردن به حرفهای طرف مقابل -

.برخورد با هر فرد به آن صورتی که هست و استحقاق دارد

.ارزش قایل شدن برای سخنان افراد مقابل

.استفاده از کلمات زیبا، سنجیده و به موقع - رضایی و خلیل زاده، . - 1386

گاردنر و همکاران - 1386 - معتقدند هرکس چهار خصوصیت زیر را داشته باشد، صاحب هوش بین فردی است: سازماندهی گروه، مذاکره برای حل مسائل، روابط شخصی، تجزیه و تحلیل اجتماعی - گلمن، . - 1391

عملکرد

عملکرد شغلی بعنوان ارزش مجموعه رفتارهای کارکنان که بصورت مثبت و یا منفی در دستیابی به اهداف سازمانی سهیم هستند تعریف شده است. این تعریف از عملکرد شغلی شامل رفتارهایی است که تحت کنترل کارکنان است - کولت و همکاران، . - 1390 کمپل و همکاران - 1999 - مدلی چند عاملی از عملکرد شغلی را براساس مهارتهای کاری تخصصی شغل، مهارتهای عملکرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید