بخشی از مقاله

چکیده

تعلیم و تربیت یکی از ضروریترین مسائل زندگی انسان است. سعادت و شقاوت آدمی به دست او و در نتیجه تربیتی است که مییابد و انسان به سبب تعلیم و تربیت درست، الهی و متخلق به اخلاق ربانی میشود و به سبب تعلیم و تربیت نادرست، متخلق به اخلاق نفسانی میگردد. دین در تعیین چارچوب تعلیم و تربیت نقش غیر قابل انکاری دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه دین و تعلیم و تربیت میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج حاصل از پژوهش نیاز به دین و بهرهگیری از هدایتهای الهی در تعلیم و تربیت امروزی را بیش از هر زمان دیگری بیان مینماید و تنها راه سعادت و سلامت انسان را از طریق تعلیم و تربیتی میداند که بر اساس اصول و مبانی دینی باشد.

مقدمه

تربیت موضوعی نیست که با ارائه چند مقاله و یا نگارش چند کتاب و یا تشکیل چند همایش بشود آن را به انجام رساند لازمه تربیت یک نظام تربیتی متقن است که در آن از انسان توصیف کاملی شده باشد و با توجه به وضع آن انسان توصیف شده اهداف، اصول، روشها و مراحل تربیت برای او در نظر گرفته شود. انسان در قرآن دارای روح، نفس، فطرت، عقل، قلب، اراده، اختیار و هویت جمعی میباشد.

علم، نور الهی و تعلیم، وظیفهای دینی و تکلیفی الهی است. کانت مینویسد: " در بین ابداعات بشر دو مورد از بقیه مشکلتر است: هنر مملکت داری و حکومت و هنر تعلیم و تربیت" - شکوهی، 1367،ص. - 76 حقیقت این است که باور و اعتقاد مقدمه لازم برای عمل است اگر کسی در باورهای خود نسبت به یک موضوع دچار تردید شود پای او به میدان عمل باز نمیشود و اگر ما نظام تعلیم و تربیت خود را مورد بازنگری جدی قرار ندهیم و آن را از افکار سکولاریستی و طبیعت گرایانه نجات ندهیم دیری نمیپاید که جامعه ایمانی ما از درون تهی خواهد شد و اگر معلمان ما بتوانند باورهای ناب اسلامی را به متعلمان و متربیان آموزش دهند میتوان انتظار داشت که در آیندهای نزدیک شاهد شکوفایی تمدن اسلام ناب محمدی - ص - باشیم.

جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت

درست است که تجربه گرایی و اصالت دادن به معرفت بشری توانسته است پیشرفتهای علمی و دستاوردهای مادی فراوانی برای بشر به ارمغان آورد اما نتوانسته است "هویت" و " معنا" را به بشر ارزانی نماید و فرآیند زندگی او را چنان تنظیم نماید که عطش حقیقتجویی او فرو نشیند. انسان میتواند به سبب تربیت فطری به کمال انسانی دست یابد و یا به عکس، استعدادهای خود را در جهت کمال مطلق بپوشاند و به پایینترین مراتب خود تنزل نماید و از حقیقت وجود خویش بیبهره ماند و از صورت و سیرتی حیوانی سر در آورد و هرگونه شر و بدی را جلوهگر شود.

بنابراین، روی کردن به تربیت صحیح، پرداختن به ضروریترین امور انسان و جامعه انسانی است؛ و رسالت همه پیامآوران الهی رسالت تربیت انسانها بوده است، و اینکه موانع تربیت فطری را از سر راه آدمیان بردارند و آنان را از اسارت بت و جاهلیت برهانند و غل و زنجیرها را از دست و پای انسانها بگشایند و بستر مناسب سیر آنان به سوی کمال مطلق را فراهم نمایند - همان، ص. - 38 سعادت و شقاوت آدمی به دست خود اوست و در نتیجه تربیتی است که مییابد. انسان به سبب تربیت درست، الهی و متخلق به اخلاق ربانی میشود و به سبب تربیت نادرست، از سیر به سوی حقیقت انسانی خود باز میماند و متخلق به اخلاق نفسانی میگردد.

در نگاهی عمیق "دین" معیار هدایت و عامل معنابخشی و هویتسازی بشر است. محتوای دین، دستورالعملهای سعادت-مندی و بهروزی بشر است. باید هر انسان دلسوز و مسئولیتپذیری ساز و کارهای مناسب تحقق این امر را فراهم آورد تا رسالتهای مهم دین فراهم شود؛ و این موضوع نقش اساسی و مهم " تعلیم و تربیت" را میطلبد. پس ناکارآمدی و بیکفایتی تعلیم و تربیت متکی بر دیدگاهها و اندیشههای بشری در حل مشکلات تعلیم و تربیت غیر قابل انکار است و کمک "دین" را در این راه ضروری میداند. بنابراین چارچوب کلی تعلیم و تربیت را که ساختن انسانهاست باید دین تعیین کند. مسئولیت آموزش دین وظیفه تمامی نیروهای تربیتی جامعه، یعنی خانواده، مدرسه و نهادهای گوناگون اجتماعی است. پژوهشگر در این پژوهش میخواهد به دو سوال زیر پاسخ گوید:

-1رابطه تعلیم با تربیت چیست؟

-2تأثیر دین بر تعلیم و تربیت چیست؟

ابتدا به تعریف مفهوم تعلیم میپردازیم:

مفهوم تعلیم

تعلیم معانی مختلفی دارد که در زیر به نمونه هایی از آنها اشاره مینماییم: تعلیم مصدر باب تفعیل است که از ماده علم مشتق شده است. معنی لغوی آن آموزش است یعنی فرد را با حقیقت علم آشنا کردن - برزنونی،1386،ص. - 77 تعلیم عبارت است از یاددادن و آموزش دادن و این همان فراگیری است - علی تاج الدینی،1385، ص. - 39 تعلیم یعنی فراهم آوردن زمینه برای شکوفایی استعدادهای ذهنی. وظیفه معلم به فعلیت رساندن استعدادهای ذهنی متعلم است. بنابراین، تعلیم بخشی از تربیت در بعد فکری انسان است - نلر،1356، ص. - 12

تعلیم، فرآیندی تعاملی است که طی فعالیتهای مختلف همراه با تکرار، فراوانی و تدریجی از سوی معلم، آگاهی ذهنی در فراگیرنده یا متعلم به وجود میآورد - برزنونی،1386،ص. - 79 مفهوم آموزش: معادل این واژه در زبان عربی " تعلیم" و در زبان لاتین "teaching" است. آموزش به طور کلی دارای دو مفهوم عام و خاص میباشد. در مفهوم عام، شامل هر نوع انتقال مفاهیم و تأثیر گذاری در ذهن فراگیر ، به منظور ایجاد یادگیری در وی میباشد - همت بناری،1390، ص. - 38 " آموزش در مفهوم خاص خود در قالب و شرایط ویژهای صورت میگیرد که عبارتند از: - - فعالیتهایی که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی آموزگار یا معلم طرحریزی میشود و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان مییابد - - به عبارت دیگر - - فعالیتی است که معلم و شاگرد با هم در کلاس درس انجام میدهند - - - همان، ص. - 39 حال که تعاریف مختلف از تعلیم بیان شد به کاربرد قرآنی این واژه میپردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید