بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مدیریت دانش و کارآیی منابع انسانی بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است. روش پژوهش توصیفی و همبستگی است و گردآوری داده های کمی با روش توصیفی - پیمایشی به بررسی همبستگی بین متغیرها پرداخته است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته کارایی منابع انسانی و مدیریت دانش بوده که مولفه های شناسایی شده پس از مصاحبه ساختارمند با خبرگان در عرصه مدیریت، روایی آن به تایید نهایی رسیده است و پایایی آن از طریق ضریب کرونباخ مقدار 0/874 بدست آمده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل و بیماران بستری شده در بیمارستان های عمومی استان لرستان می باشد روش نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و حجم نمونه تعیین شده شامل 92 نفر از پرسنل و 92 نفر از بیماران محاسبه گردیده است. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین توسعه کمی و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین مدیریت دانش و توسعه کیفی رابطه معناداری وجود دارد . از بین خرده متغیر های کارآیی منا بع انسانی، مشتری مداری دارای بیشترین همبستگی با مدیریت دانش است، بین مدیریت دانش و کارآیی منابع انسانی در سطح مطلوبی همبستگی وجود دارد . علاوه بر این، یافته های فرعی پژوهش نشان می دهدکه کارآیی منابع انسانی در بیمارستان کوهدشت پایین ترین سطح و در بیمارستان د ورود در بالاترین سطح و بیمارستان پلدختر در سطح میانی این سه بیمارستان قرار دارد . همچنین مدیریت دانش در بیمارستان کوهدشت پایین تر از بقیه است و بیمارستان پلدختر بالاتر از کوهدشت و دورود قرار دارد.

واژه های کلیدی - مدیریت دانش،کارایی،منابع انسانی، بیمارستان های عمومی -

مقدمه

امروزه دانش به عنوان منبعی ارزشمند و استراتژیک و نیز یک دارایی مطرح است و ارایه خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی، بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند، امری سخت و بعضا نا ممکن است . در این نگرش دانش همچون منبعی ارزشمند در کنار منابع انسانی به عنوان دارایی پرمایه همواره مطرح است . از سوی دیگر، منابع انسانی و مدیریت دانش ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تاکنون بسیاری از طرح های مدیریت دانش به علت بی توجهی به عامل انسانی با شکست روبرو شده اند . از این رو لازم است برای انجام موفقیت آمیز طرح های مدیریت دانش به نقش و جایگاه انسان توجه ویژه ای شود.

در این راستا دانشمندان اذعان دا رند که اساس موفقیت سازمان ها به میزان تاکید و توجه آنان بر دانش مرتبط است . این مسئله بسیاری از سازمان های پیشرفته را بر آن داشته است تا دانش را در سازمان خود مدیریت کرده و آن را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهند . همچنین تاکید و توجه بیشتر بر منابع انسانی که حاملان اصلی دانش در سازمان هستند مورد توجه ویژه قرار گرفته است - لطیفی، . - 1391با توجه به آنچ ه گفته شد برخورد هوشمندانه با منبع دانش، عاملی موثر در موفقیت سازمان ها به شمار می رود. همچنین توجه به فرایندهای مدیریت دانش به دلایل زیر دارای اهمیت است:

-دانش موتور تولید کننده درآمد است

-دانش یک دارایی مهم و استراتژیک سازمانی است

-نزدیک به 60درصد ارزش افزوده سازمان ها از راه دانش بدست می آید - پیرایش نیا، . - 1390

یکی از چالش های هر سازمان، پاسخگویی به نیازهای روز افزون کارکنان بخصوص نیازهای سطح بالای آنان می باشد - ساریخانی، - 1392در راستای مطالب فوق، امروزه خدمات بهداشتی و درمانی در هر جامعه زمینه ساز سلامت جسمی و روانی افراد و پیش نیاز توسعه ی پایدار است . بخش بهداشت و درمان به عنوان سازمانی که نیازمند کارکنان ماهر و با دانش است تحت عنوان سازمان خدمات حرفه ای شناخته می شود این بخش بدلیل ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روشهای کارا در ارائه ی خدمات جهت بهبود کیفیت، هزینه های بهداشتی پایین و رفع به موقع نیازهای مراجعین است که تنها در سایه استفاده از روش های نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش امکان پذیر است . از سوی دیگر، نبود مدیریت دانش در سازمان مشکلات و زیان هایی به همراه داردکه عبارتند از:

عدم ابداع و ابتکاردر سازمان، عدم ا ولویت بندی و استفاده از انواع دانش و استفاده محدود از دانش های موجود، نبود مستندات در خصوص تجربیات به دست آمده از پروژه ها و کارها، در اختیار نبودن دانش های حساس و کلیدی برای تصمیم گیری، عدم توجه به دانش ارتباطات اجتماعی، عدم جذب دانشگرهای جدید، و جدا شدن کارشناسان و خبره ها از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید