بخشی از مقاله

چکیده:

ارزیابی هیجانی می تواند فرد را به طرف روابط سالم هدایت کند. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی رابطه چپ دستی، هوش بهر، اختلال یادگیری با ارزیابی هیجانی به تفکیک جنسیت بپردازد. پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای می باشد که به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه های، اختلالات یادگیری - کلورادو - ، هوش هیجانی - شوت - و دست برتری - چاپمن - که جهت اجرا روی500 دانش آموز پایه پنجم و ششم شهر زاهدان به شیوه چند مرحله ای انجام شد و برای تحلیل داده ها از رگرسیون با استفاده از نرمافزار Spss نسخه 20 در سطح معناداریP<0.05 صورت گرفته است.با توجه به سطح معناداری - - p<0.05 بین متغیرهای چپ دستی، هوش کل و اختلال یادگیری با ارزیابی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. در دختران، اختلال یادگیری ارزیابی هیجانی را تبیین می کند و در پسران چپ دستی به تببین ارزیابی هیجانی می پردازد. هر چه مقدار اختلال یادگیری در دختران بیشتر باشد ارزیابی هیجانی کمتر میشود؛ و ارزیابی هیجانی در پسران چپ دست بیشتر میباشد.

کلید واژه: هوش بهر، ارزیابی هیجانی، اختلال یادگیری، چپ دستی، جنسیت

مقدمه:

امروز بزرگترین گروه کودکان استثنایی که در تمام مدارس استثنایی ثبت نام میشوند حدود چهل درصد از کل کودکان دچار ناتوانی یادگیری را تشکیل میدهند - کرک3، . - 1377 دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری به دلیل اختلال در خواندن و نوشتن یا محاسبات در اغلب دروس خود با مشکل مواجه میشوند - آناساتازیا و اوربینا4، - 2009 این گروه باوجود آن که در اکثر مواقع از هوش طبیعی برخوردارند، نمیتوانند پیشرفت تحصیلی مطلوبی داشته باشند و با سختی به تحصیل ادامه میدهند و یا ترک تحصیل میکنند که این به نوبهی خود صدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عاطفی روانی بسیار برای ایشان و جامعه به دنبال دارد - کمیته ملی ناتوانی یادگیری5، 2007، به نقل از رجبی و پاکیزه، - 1390

اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود و میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبههای ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی، آسیب دیدیهای مغزی، نقص جزئی در کار مغز، دیس لکسی6یا نارساخوانی و آفازیای رشدی را در بر میگیرد - کریمی،. - 1380 این افراد دارای مشکلاتی نظیر مشکل در حافظهی شنیداری و دیداری، حفظ توجه، بازداری تکانهها، هماهنگی حرکتی، ادراک و تمیز شنیداری و دیداری، ضعف انگیزش، ضعف در تعمیم و سازماندهی، ضعف در حافظهی فعال، حواسپرتی، ضعف در ادراک نقش از زمینه، پردازش اطلاعات، هماهنگی دیداری حرکتی، سبک یادگیری و بیقراری و بیش فعالی میباشند - لرنر7، . - 2003

یکی از متغیرهایکه احتمالاً به دلیل وجود ناتوانی یادگیری در دانش آموزان مختل میشود، مشکلات هیجانی و تحصیلی است. با توجه به اینکه هوش هیجانی ارتباط تنگاتنگی با موفقیتهای تحصیلی و سازمانی دارد. افراد با هوش هیجانی بالا کمتر دچار استرس میشوند، و از لحاظ جسمی سالمتر و از لحاظ مهارتهای برقراری ارتباط در شرایط بهتری قرار دارند - آقایار، شریفی درآمدی، . - 1386 در مجموع هوش هیجانی به خصوص به کودکان ما کمک میکند تا یادگیری بهتری داشته باشند و خوشحالتر و سالمتر و موفقتر از دیگران باشند، گلمن8 مفهوم هوش هیجانی را برای اولین بار به صورت گسترده بیان نموده است، افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، از توانش های اجتماعی مؤثرتری نیز برخوردارند و به واسطهی آن روابط بین فردی مطلوبی را ایجاد کردهاند، میتوانند هیجانات خود را درک وابراز کنند و توانایی درک هیجانهای دیگران را نیزداشته باشند.

افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند مهارت اجتماعی بهتر، روابط دراز مدت پایاتر و توانایی بیشتری برای حل تعارضات دارند - حسینیان و امامی پور، - 1390همچنین کلاسن - - 2007 در پژوهشی نشان داد که دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری خودتنظیمی بالاتری نسبت به دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری دارند. همچنین بیان کرد که احتمالاً سطوح پایین مهارت در این دانش آموزان با خودتنظیمی پایین در آنها مرتبط است .آیورباچ9 و همکاران - 2008 - نشان دادند که  کودکان دارای ناتوانی های یادگیری نرخ بالاتری از مشکلات و سازگاری های اجتماعی و عاطفی را نسبت به کودکان عادی دارا می باشند. فریلیچ و شچمن - 2010 - 10 نشان دادند که بسیاری از دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و تحصیلی می باشند که اغلب در مدرسه نادیده گرفته می شود.

زاهد بابلان و همکاران - 1390 - در پژوهشی نشان دادند که دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین نسبت به دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و بالا شایستگی اجتماعی پایین تری دارند. ناتوانی های یادگیری سبب ایجاد مشکلاتی در زمینه های اجتماعی، هیجانی و تحصیلی برای دانش آموزان می شود - فریلیچ و شچمن، . - 2010مشکلات هیجانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر سازگاری تحصیلی و ناتوانی یادگیری میباشد. دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری نوعی بی میلی نسبت به همسالان خود به خصوص در زمینه فعالیتهای تحصیلی نشان میدهند. - پلاتا، تراستی و گلاسکو11، . - 2005 این کودکان مشکلات هیجانی بیشتری از جمله اضطراب و افسردگی نسبت به کودکان عادی دارا میباشند - هس و رز12، - 2000، و از نظر پیشرفت تحصیلی پیشرفت پایینتری نسبت به کودکان عادی دارند.

سیاروچی و همکاران - 2002 - نشان دادند دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا، افسردگی و نشانههای بدنی کمتری را بروز میدهند. از جمله مشکلات درون نمود این کودکان، مشکلاتی چون اضطراب و افسردگی است که دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری به ویژه نارساخان به وفور آن را تجربه میکنند. - نریمانی، - 1391 دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در پایداری و ثبات هیجانی مشکل دارند و این مسئله در گروه عادی کمتر و در شرایط خاص دیده میشود، این افراد واکنشهای شدیدتری در رویارویی با موقعیتهای هیجانی دارند و در موقعیتهای مشابه یکسان و با ثبات عمل نمی کنند - کاشانی موحد، . - 1384 با توجه به فراوانی تعداد این کودکان تلاش در جهت شناسایی کودکان دارای اختلال یادگیری و حل یا کاهش مشکلات این کودکان اجتناب ناپذیر است.

افزایش دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و این امر که کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری در زمینه روابط بین فردی و ارتباط با همسالان دچار مشکل هستند. این کودکان مستعد ابتلا به تکانشگری میباشند و محیط کلاس درس برایشان دشوار است و مشکلاتی را برای معلمان در کلاس درس و مدیریت کلاس ایجاد میکنند؛ و همچنین تعداد آنها در هر کلاس درسی محدود میباشد منجر به کاهش اعتماد به نفس و افزایش سطح سرخوردگی میشوند که این امر نشان دهنده اهمیت هوش هیجانی و ادغام آن در کلاس درس به منظور کمک به دانش آموزان در کنار آمدن با زندگی روزمره را برجسته میسازد - آمبرسو13، . - 2002

روش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید