بخشی از مقاله

چکیده:

صنعتی شدن جوامع بشري علاوه بر تأمین سعادت، رفاه و پیشرفت انسانها، سبب بروز معضلات و مشکلاتی در زمینه محیط زیست ، سلامت انسانها ، حوادث ناشی از کار ، ایمنی و غیره شده است.صنعت نفت نیز با رعایت اصول حفاظت صنعتی و اصول توسعه پایدار در توسعه منابع انرژي که از اهداف مهم سند چشم انداز 20 ساله و سیاستهاي کلی نظام مقدس جمهوري اسلامی است گامهاي اساسی برداشته است. این صنعت از یک طرف به غحححد که شامل سه اصل سلامتی، ایمنی و محیط زیست است و از طرف دیگر به بهرهوريسازمانی نگاهی نو دارد. بهره وري مقوله اي فراگیر و جامع است که در سطوح مختلف هر سازمانی مطرح است.

این پژوهش به نقش توسعه مدیریت غحححد در افزایش بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب –اهواز می پردازد. این تحقیق از نوع کاربردي بوده که بصورت پیمایشی انجام می گیرد. جامعه آماري این پژوهش شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب – اهواز بوده که بالغ بر 30000 نفر می باشند و از این جامعه به روش تصادفی ساده، شرکت خدمات رفاهی نفت – اهواز انتخاب و تعداد 400 نفر به روش کرجساي و مورگان انتخاب و اطلاعات آماري به کمک پرسشنامه بین آنان توزیع شد، به کمک آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزارککژک به تجزیه و تحلیل داده ها در سطح اطمینان   زتَتپرداخته و فرضیههاي آماري زیر مورد پذیرش قرار گرفت.
1.خط مشی، اهداف و استراتژي با بهبود بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رابطه دارد.

2.برنامه ریزي و سازماندهی با بهبود بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رابطه دارد

3.اجراي برنامه غحححد با بهبود بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رابطه دارد

4.کنترل و نظارت برنامه غحححد با بهبود بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رابطه دارد.

5. ممیزي و اصلاح برنامه غحححد با بهبود بهره وري شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رابطه دارد.

این مقاله پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتیجه می گیرد که با اجراي مدل توسعه مدیریت سیستم غحححد به افزایش بهرهوري در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب رسید.
از این رو پیشنهاد می نماید که مسئولین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اهواز موارد زیر را مد نظر و توجه خاص قرار دهند.

-کاهش تضاد بین کارکردهاي استاندارد مختلف غحححد

-حرکت در راستاي برنامه هاي قحذح1

- حذف دوباره کاریها و ارتباطات تکراري

- اثر بخش نمودن برنامه هاي آموزشی

واژگان کلیدي: بهره وري، صنعت نفت، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، توسعه سیستم مدیریت

-1 مقدمه:

تغییر و تحولات چندین دهه صنعت ورود به عصر جدید یا عصر فرا صنعتی و عصر اطلاعات وعصر ارتباطات حاصل پیدایش سیستمهاي مدیریتی مختلف در سازمان ها بوده است. بر اثر بهبود سیستم هاي مدیریتی نتایج بسیار مفیدي براي سازمان پدیدار می شود که از مهمترین آنها می توان به بهره وري در سازمان اشاره نمود. بی گمان رشته اقتصادي جوامع در گروه نرخ رشد بهره وري آنان باشد به طوري که در کشورهاي صنعتی و داراي اقتصاد پویا کشورهایی هستند که داراي بهره وري در سیستم هاي خود می باشند.از طرفی روزانه شاهد حوادث، بیماریهاي مختلفی در سازمان هستیم که با زیانهاي مستقیم و غیر مستقیم خود سازمانها را تحت تاثیر قرار می دهند لذا وجود یک رابطه مستقیم بین بهره وري ورعایت اصول، بهداشت و محیط زیست از بدیهیات
است بررسی دیدگاه هاي مختلف بهره وري معلوم می نماید که در همه آنها یک رکن بعنوان عامل تعیین کننده در میزان بهره وري مشترك است و آن نیروي کار - کارگر - میباشد.

از بررسی عوامل موثر در مدیریت نیز چنین بر می آید که نیروي انسانی بعنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر شرایط ایمنی، بهداشت و محیط زیست می باشد. بنابراین هر شرایطی که بتواند نسبت به حفظ و صیانت نیرووي انسانی منجر شود در واقعه باعث بهبود وضعیت بهره وري و  سازمان خواهد شد. این مقاله در صدد است با تعریف سیستم مدیریت  و فرهنگ بهره وري نقش این مدیریت را در افزایش بهره وري در کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را تعیین نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید