بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کمالگرایی - اجتماعمدار، خودمدار و دگرمدار - ، فشار فرهنگی- اجتماعی ادراک شده و قومیت فرهنگی با نارضایتی از تصویر بدنی در دانشجویان دختر انجام شد.164 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج براساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به تصادف انتخاب شدند و پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی فلت و هویت، مقیاس روابط چندبعدی خودبدنی بارون و کش و مقیاس فشار فرهنگی اجتماعی ادراک شده استیس و بیرمن را تکمیل کردند.

نتایج با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.میزان فشار فرهنگی-اجتماعی در کمال گرایان اجتماع مدار و خود مدار بیشتر از دیگر مدار است.نارضایتی از تصویر بدنی در دو بعد دوستان و خانواده بیشتر از ابعاد دیگر است.هم چنین نارضایتی از تصویر بدنی در میان قومیت های گوناگون به لحاظ آماری متفاوت است و در بین دو گروه فارس و شمالی بیشتر از گروه های ترک و کرد است و این یافتهها در تبیین نارضایتی از تصویر بدنی واجد اهمیت است.

مقدمه

نارضایتی بدنی مشکل عمدهای در میان زنان محسوب میشود، زنانی که نارضایتی بدنی دارند از اندازهی بدن خود احساس خوشایندی ندارند - گراب3 و هاید4، . - 2006 نتیجه یک پژوهش فراتحلیل در مورد تفاوتهای جنسیتی در نارضایتی بدنی نشان داد که در چهار دههی گذشته، نارضایتی بدنی در میان زنان به طور قابلتوجهی افزایش یافته است - فین گلد5 و مازلا6، . - 1998 براساس دیدگاه راکر7 و کش - 1992 - 8، نارضایتی تصویر بدنی عبارت است از میزانی که بین ادراک فرد از اندازه بدنش و اندازه بدن ایدهآل ادراک شده تفاوت وجود دارد - کوچ9،. - 2006 نارضایتی بدنی سازه ای چندبعدی است که شامل بیش از یک عنصر ادراکی در مورد اندازه بدن است، این سازه هم چنین دربرگیرندهی باورها و احساسات منفی و ناکارآمد در بارهی شکل و وزن بدن فرد است - گارنر10، . - 2002 پژوهشگران نشان دادهاند که نگرش در مورد تصویر بدنی دارای چهار مؤلفه است که عبارتند از:

1.    نارضایتی ذهنی کلی، که به رضایت کلی فرد در مورد ظاهر بدنیاش اشاره دارد.

2.    پریشانی عاطفی که ناشی از ظاهر فرد ایجاد میشود و شامل اضطراب، هیجان و پریشانی پیرامون ظاهر فردی است.

3.    جنبههای شناختی ظاهر و تصویر بدنی که شامل تفکرات و باورهای ناکارآمد در بارهی بدن فرد و طرحواره بدنی است.

.4 و اجتناب رفتاری فعال از موقعیت ها یا اشیایی که منجر به پریشانی در باره ی تصویر بدنی می شوند - تامپسون11 و ون دن برگ12، . - 2002 اغلب، نارضایتی بدنی زمانی که افراد اندازه بدن خود را بیش از آن چه که هست در نظر میگیرند و بدن خود را با کسانی مقایسه میکنند که لاغرتر و جذابتر هستند بدتر میشود. باور بر این است که فرهنگ به عنوان عاملی محافظتکننده و ایمنساز در برابر نارضایتی بدنی و آسیب پذیری نسبت به مشکل خوردن است. برای مثال، فریزبی - 2004 - 13، تأکید میکند که فرهنگ آمریکایی افریقاییتبار ، چنین زنانی را از درونیسازی ایدهآل لاغری و گرایش به رژیم غذایی که معمولا در فرهنگهای دیگر مثل فرهنگ قفقازی وجود دارد ایمن میسازد.

این احتمال وجود دارد که فرهنگ آمریکایی افریقاییتبار رضایت بدنی بیشتری داشته باشند - گراب و هاید، . - 2006 همچنین مردان آمریکایی آفریقاییتبار ممکن است کمتر تمایل به لاغری در زنان داشته باشند که به نوبهی خود منجر به ترغیب زنان در این زمینه و رضایتمندی بیشتر در آنها میشود - مولی14 و هرزبرگر15، . - 1998 آلن16، مایوک17 و میچل18، - 1993 - بیان میکنند که زنان آمریکایی آفریقاییتبار از سوی خانواده، دوستان و سایر افراد بااهمیت در زندگی خود پیامهایی را دریافت میکنند که تأکید بر مطلوبیت اندازه بدن بزرگ دارد - نقل از فلچر19،. - 2009 فرهنگ آنها اندازه بدن بزرگ و لاغر نبودن را نشانه سلامت و تندرستی در نظر میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید