بخشی از مقاله

چکیده

رشد بی رویه علم شیمی و مواد شیمیایی در زندگی شهری و همچنین پیشرفت سریع صنایع و مواد شیمیایی به میزان یک تصاعد هندسی ، خطرات و شدت حریق ها و انفجارهای ناشی از مواد شیمیایی را می افزاید . آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل ، این موضوع را تأیید می کند که تقرباًی نیمی از کلیه ی بارهایی که حمل می شوند به گروه مواد شیمیایی و مواد خطرناک تعلق دارند. بررسی این آمارها و حوادث همه و همه نشان می دهند که امروزه به چه اندازه نسبت به گذشته احتمال وقوع حوادث و حریق های مواد شیمیایی افزایش یافته و لزوم کسب هر چه بیشتر دانش فنی و اطلاعات کاربردی آتش نشانان در رابطه با علم شیمی ، مواد خطرناک و شیمیایی را دو چندان می کند . در این مقاله به طورکلی به چرایی این موضوع پرداخته شد که چرا یک آتش نشان باید اطلاعات خود را در مورد علم شیمی و مواد شیمیایی افزایش دهد.

مقدمه

مواد و عناصر شیمیایی رفتار و واکنش های خود را نشان خواهند داد چه ما در مورد این واکنش ها و رفتارها بدانیم و چه ندانیم، شاید این سوال پیش بیاد که اساساً چرا یک آتش نشان باید اطلاعات خود را در مورد شیمی و مواد شیمیایی افزایش دهد! وقتی یک آتش نشان به یک عملیات اعزام می شود و اساسی ترین ابزار در دسترس خود یعنی انواع خاموش کننده های پودر ، کف ، گاز CO2 و... به جنگ با آتش می رود، تمام این خاموش کننده ها مواد شیمیایی هستند. امروزه با توسعه ی علم زندگی شهری بسیار متفاوت شده و مواد شیمیایی مختلف به طرز اعجاب انگیزی وارد زندگی انسان شده است.

حال بیایید اندکی به این موضوع بپردازیم که چه مراکزی در شهر وجود دارد که لزوم و اهمیت آشنایی هرچه بیشتریک آتش نشان در مورد شیمی و مواد شیمیایی را نسبت به قبل بیشتر می کند. امروز در اکثر خیابان های شهر، یک داروخانه وجود دارد، که با توجه به پیشرفت علم داروسازی و شیمی اکثر داروهای موجود در این داروخانه ها ترکیباتی شیمیایی دارند. این مقدار از ترکیبات دارویی که در داروخانه های مختلف وجود دارند،که غالباً از ترکیبات آلی و معدنی تشکیل شده اند، در صورت بروز حریق هر کدام از این ترکیبات رفتار خاص خود را دارند. امروزه با پیشرفت علم و ظهور انواع شوینده ها در زندگی انسان، حجم عظیمی از این شوینده های شیمیایی درمغازه ها و فروشگاه های بزرگ موجود هستند، که در صورت بروز حریق هر یک از این مواد می توانند واکنش های مختلفی از خودشان نشان دهند.

مکان های ارائه مواد شیمیایی خطرناک

در مراکز بیمارستانی و درمانی از گاز های مختلف مانند: گاز اکسیژن ، هلیوم - در - MRI و ....... استفاده می شود، که در صورت بروز حریق می توانند بسیار خطرناک باشدمعمولاً. مغازه های مختلف در زمینه فروش و ارائه مواد شیمیایی و آزمایشگاهی در شهر وجود دارند که انواع مواد شیمیایی و حلال های آتش گیر را دارند ، وجود انبار های مواد شیمیایی در اطراف شهر نیز محتمل می باشد. در حال حاضر با توجه به پیشرفت دانشگاه ها در کشورمان، در شهر های مختلف چندین دانشگاه وجود دارد هک غالباً در این دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و کارگاه های مختلف وجود دارد که انواع حلال و مواد شیمیایی در آنها موجود است.

با توجه به پیشرفت صنعت و به وجود آمدن شرکت های صنعتی متعدد در استان ها و شهرها ، همه و همه نشان از این دارد که تا چه اندازه مواد شیمیایی نسبت به گذشته در شهر ها بیشتر شده که لزوم و اهمیت آشنایی هر چه بیشتر یک آتش نشان را در مورد شیمی حریق و آشنایی مواد شیمیایی را نسبت به قبل بیشتر می کند. اگر بخواهیم نوشته هایمان را در این قسمت خلاصه کرده می توانیم بگوییم مواد شیمیایی و خطرناک ممکن است در هر جایی وجود داشته باشد مانند خانه ، مراکز تجاری ، شهرک های صنعتی ، آزمایشگاه ، حمل و نقل و.... .

حوادث مواد شیمیایی

آتش نشان ها ممکن است برای عملیات در صنایع شیمیایی مختلف، خارج شدن یا نشت مواد شیمیایی به علت تصادف کامیون ها یا حوادث ریلی، راه آهن یا به طور کلی هر حادثه ای که امکان وجود مواد شیمیایی در آن باشد فرآخوانده شوند. در صورت بروز حریق در جایی که مواد شیمیایی وجود دارد، تدابیر و تصمیمات عملی به مقدار زیادی توسط مواد شیمیایی که در محل حادثه وجود دارند دیکته می شود. اهداف، انتخاب تجهیزات حفاظتی، نحوی اطفاء حریق و بسیاری دیگر از عوامل به خصوصیات و رفتارهای ماده ی شیمیایی بستگی دارد. نکته ای که در این قسمت بسیار حائز اهمیت است، آگاهی و کسب اطلاعات در مورد ترکیباتی که در محل حادثه وجود دارند، قبل از انجام عملیات امری بسیار مهم و کلیدی است . 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید