بخشی از مقاله

چکیده

استراتژي هاي بکار برده شده جهت نیل به اهداف در سازمان ، همواره نیاز به بررسی و ارزیابی دارند تا عملکردي مطابق با آنچه که پیش بینی شده است به وقوع بپیوندد. در پژوهش حاضر پس از شناسایی عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد واحد عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و دسته بندي شاخص ها بر اساس کارت امتیازي متوازن - BSC - به کمک روش سلسله مراتبی وزن هر یک از شاخص هاي موثر را شناسایی نموده و پس از آن با یاري جستن از ماتریس هاي مقایسات زوجی مبتنی بر متغیر هاي کلامی به تعیین میزان اهمیت عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که آموزش با کیفیت بالا براي کارآموزان ، رعایت اصول اخلاق در حین عملیات، هزینه تعمیرات و نگهداري و رفع مخاطرات و اطفا با کمترین خسارت مهمترین عوامل موثر بر ارزیابی عملکرد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هستند.

-1 مقدمه

سازمان آتش نشانی در ایران همانند برخی کشورهاي دیگر صرفا به مبارزه با حریق خلاصه نمیشود. سازمان آتش نشانی به عنوان خط مقدم حفظ ایمنی شهروندان و نجات آنان در حوادث وظایف متعددي بر عهده دارد که از
اهم این وظایف در حوزه امداد و نجات می توان به موارد ي مانند :    امداد ونجات در تصادفات جاده اي، امداد و
نجات درآوار وریزش ساختمان، امداد و نجات در آسانسور، امداد و نجات در محبوس شدن افراد، امداد و نجات درارتفاع وکوهستان، امداد و نجات درچاه، امداد و نجات در مقابل حمله حیوانات وحشی، نجات غریق و جستجوي غرق شده ها، امداد درتخلیه آب گرفتگی در اثر سیل و....، امداد و نجات درسیل وزلزله و .... اشاره نمود.

گستردگی حوزه هاي امداد و نجات در کنار آموزش ایمنی همگانی، بررسی علل وقوع حریق و حوادث، صدور گواهی ایمنی جهت صدور مجوز پایان کار ساختمان ها و... لیست گسترده اي از شرح وظایف و مسوولیت ها را براي این سازمان مشخص می نماید.

ارزیابی عملکرد سازمان ها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادي می باشد . تلاش در جهت بهبود عملکرد ،بدون آگاهی از میزان پیشرفت نمی تواند مشکلات را برطرف کند. در این راستا ارزیابی عملکرد می تواند باعث آگاهی از میزان پیشرفت در بهبود عملکرد گردد

در عین حال ، ارزیابی، یک وسیله است نه هدف . وسیله اي است که اگر به نحو صحیح به کار برده شود باعث ایجاد توسعه ضوابط بجاي روابط در امور اداري می شود ، تفاهم بین کارکنان و مدیران را توسعه می دهد و باعث ایجاد تصمیم هاي منصفانه ، صحیح و عادلانه درباره کارکنان می شود. این تحقیق، سعی در شناسائی شاخصهاي موثر بر ارزیابی عملکرد مناطق هشتگانه عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران را با رویکرد کارت امتیازي متوازن - BSC - 1 و تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازي - FAHP - 2 و بررسی نقاط ضعف و قوت آنان را دارد تا بتواند با ارایه پیشنهادات لازم ، زمینه اي در جهت طراحی و اجراي صحیح یک نظام ارزیابی مناسب آماده نماید.

-2 ادبیات پژوهش

ارزیابی عملکرد ، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل هاي سازمانی است و تصور سازمانی که شاممل سیستم ارزیابی و اندازه گیري عملکرد نباشد مشکل است. به طوري که لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیري می گوید: - هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می دانیم در غیر اینصورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید -

چالش اصلی در ارزیابی عملکرد، تعیین ارزیابی کلیدي براي بخشهاي ارزش افزوده یک سازمان و سپس عواملی است که بر فرآیندهاي تجاري اصلی، که براي مشتریان ارزش آفرین هستند، تاثیر می گذارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید