بخشی از مقاله

چکیده

قاچاق کالا یکی از چالش های اقتصادی است که هر نظام اقتصادی با آن و شکوفایی هر چه بهتر تجارت آزاد میگردد. هر نظام اقتصادی تلاش دارد تا دلایل مواجه است و مانع رشد شکلگریی قاچاق کالا را مطالعه نموده و با رویکردی آگاهانه، سیاستها ی درستی برای مقابله با آن اتخاذ نما دی. اگر در گذشتههای دور، مشکل راهزنی و عدم امنیت راهها و آبها بر سر راه کاروانها و کشتیهای تجاری موضوعی مهم در حکومتداری تعریف میشد که بیشتر دارای بعدی امنیتی بود؛ اما امروزه پدیده ی قاچاق به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد قرار دارد که علاوه بر کارکرد امنیتی، دارای کارکردی اقتصادی نزی هست.

کشور ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، با این مشکل مواجه بوده و تلاشها ی زیادی برای مقابله با این مشکل انجام شده است ولی آنچنان که آمارها نشان میدهد این سیاستگذار یها نتوانسته است در کنترل این پدیده اثرگذار باشد. هدف این مقاله، تدوین راهبردهایی برای مقابله با این پدیده است. این مقاله ماهیتی تجو زیی داشته و تلاش دارد تا با ارائه راهبردهایی، سیاستگذاران را در زمینه چگونگی رویارویی با پدیده ی قاچاق کمک نما دی. برای این منظور از ادبیات مد رییت استراتژیک استفاده شده است. راهبردهای مورد اشاره در مقاله هم دربرگیرنده استراتژیهای نرم و هم استراتژهای سخت می باشد.

مقدمه

اگر چه جهانیسازی به نوبه خود باعث پو اییی اقتصاد، افزایش درآمدها و رقابت شده است، ولی از سوی دیگر، رشد وابستگی اقتصادی نزی به گستردش و تغ ریی شکل قاچاق  در سطح بینالمللی رهنمون شده است بٌُب و بیشترین تاثری را بر کشورهای در حال توسعه گذاشته است، به گونهای که این کشورها بیشترین آسیب را از قاچاق میبینند بٍُب. قاچاق، یکی از مهمترین عاملها ی کاهش درآمدهای مالیاتی، کاهش تولدی داخلی، افزایش بیکاری، کاهش رفاه شهروندان است.

قاچاق، گونهای از کژرفتاری است که نسبت به دیگر گونههای بزه، توجه اندکی از سوی جرمشناسان را به خود جلب کرده است [ٌَ.[ البته، موضوعات زیادی که با قاچاق در پیوند است، در پژوهشها و مقالههای زیادی بررسی شده است. امروزه قاچاق به عنوان یکی از پدیدههای ویرانگر اقتصادی، همواره مورد توجه دولتها    قرار گرفته است. اگر چه به منظور ریشه    کن کردن این آسیب اقتصادی، مقرراتی برای پایدار ی نظم اقتصادی و اجتماعی ته هی و تعریف شده    است، اما به دلیل گستردگی این پدیده نابهنجار، دولتها    همواره با دشواریهای فراوان برای مد رییت نمودن قاچاق روبرو هستند.

در سالها ی پایانی سده نوزدهم میلادی، دولتها  و سازمانها ی جهانی تلاشها    یی را برای آسیبشناس ی قاچاق از جنبههای مختلفی شروع کردهاند. در نشستها ی بینالمللی قوانینی    تصویب شده است که به طور کلی به زیان مشتریان میباشد. این قوانین به کاهش قدرت انتخاب مشتریان رهنمون شده است و رضایت مندی آنان را کاهش میدهد. در واقع، قوانینی که برای یکپارچه کردن بازارهای جهانی، کاهش هزینه های ترابری، و افزایش درآمد گذارده شدهاند، به افزایش آهنگ تراکنشها ی مشکوک در مرزهای بین المللی رهنمون شده است بٌُب. قاچاق، پدیدهای است که بر روی عرضه و تقاضای کالاها اثر میگذارد.

فروشندگان همیشه در پی سودآوری بیشتر هستند و تلاش میکنند تا به شیوههای گوناگون به این خواسته خود دست یابند. اگر هزینههای    مالیاتی و تعرفههای گمرکی بالا باشد، شا دی فروشندگان به قاچاق کالا روی آورند. این شرایط میتواند برای مشتریان نزی همسان باشد. مشتریان به تغییرات قیمت    کالا واکنش نشان میدهند. اگر قیمت    کالایی افزایش یابد، مشتری دو گزینه پیش روی خواهد داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید