بخشی از مقاله

چکیده:

نیاز جنسی از جمله غرایزی است که ارضای صحیح آن در کاهش اختلاف زوجین دخیل می باشد. اختصاص زمان برای تامین این نیاز امری ضروری است. آموزه های دینی به منظور اثربخشی و کارایی هرچه بیشتر از این زمان، راهکارهایی را ارائه نموده است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی به تبیین راهکارهای افزایش بهره وری زمان ارضای غرایز جنسی بر اساس آموزه های دینی پرداخته است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که آموزه های دینی به منظور افزایش بهره وری زمانی که زوجین برای ارضای غرایز جنسی قرار می دهند، چهار راهکار ارائه نموده است که می توان به انتخاب زمان مناسب، انتخاب مکان مناسب برای همبستری، برقراری رابطه ای دوسویه و اختصاص زمان برای حل مشکلات جنسی اشاره نمود.  

مقدّمه:

خانواده در طول تاریخ تحت تاثیر تحولات گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته و این تحولات به دلایل زیادی از قبیل فقدان برنامه ریزی کامل در جهت انطباق با پیشرفت، تغییر و تنوع خواسته ها، بروز از خود بیگانگی های فردی و ... به جای سوق اعضای خانواده به سوی حیات طیبه و همراهی و نزدیک ساختن اعضای آن خصوصا زن و شوهر موجب بروز مسائل متعددی از قبیل مشکلات عاطفی، زیستی، روانی و ذهنی و ... در زندگی مشترک گردیده که این امر منجربه دوری زوجین از یکدیگر و اختلاف میان آن ها شده است.

- عنایت، دسترنج و سلمانی، 1390،ص - 2 - قائمی،1383، ص . - 154 دین اسلام بهعنوان یک مکتب جامع، راهکارهای بی شماری را به منظور پیشگیری اختلاف روابط زوجین در قالب آموزههای دینی ترسیم نموده است که یکی از آن راهکارها، مختص نمودن زمانی برای با هم و در کنار یکدیگر بودن زوجین است. گاهی این گذران زمان به منظور برطرف ساختن نیاز عاطفی صورت پذیرفته و گاهی نیز برای نیاز های معاشرتی و اجتماعی اما چهآن با توجّه به اهداف اوّلیه ازدواج، اهمیت وافری دارد اختصاص زمان برای پاسخ گویی به غرائز جنسی می باشد که خداوند متعال در وجود آدمی نهادینه ساخته است.

زمان ارضای نیازهای جنسی می تواند مراتب مختلفی از کارآیی و اثر بخشی را در پی داشته باشد؛ به عبارتی دیگر این زمان می تواند دارای حداکثر یا حداقل اثربخشی و کارآمدی را در تامین این نیاز داشته باشد. آموزه های دینی راهکارهایی را به منظور افزایش اثربخشی و کارآمدی از زمان ارضای نیاز جنسی ارائه نموده است که هدف از این تحقیق بیان آن می باشد.   در چند سال اخیر کتب و مقالات زیادی در حوزه ی خانواده و روابط زوجین به چاپ رسیده است لیکن عدم نیازسنجی خانواده عصرکنونی، پراکندگی مطالب و نپرداختن تخصصی به موضوع اختصاص زمان نوشته های حاصل را از کارآیی لازم خارج نموده است.

این در حالی است که آگاه سازی زوجین به راهکار های ارتقاء بهره وری از این زمان به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی ازبی توجّهی به این امر از قبیل تجزیه روابط به حالت اولیه و جدا ازهم، کاهش امنیّت روانی و اجتماعی، شکستن حرمت شریعت در ارتباط با جنس مخالف، دلسردی روابط عاطفی - طلاق عاطفی - ، عدم تربیت صحیح نسل آینده و انحطاط جامعه، امری ضروری است. مقاله حاضر به روش توصیفی و با مراجعه به کتب روایی، اخلاقی و روانشناسی، پس از بیان تاثیر اختصاص زمان در حوزه ی نیاز جنسی بر کاهش اختلاف زوجین، به تبیین راهکار های افزایش اثربخشی و کارآمدی زمان ارضای نیاز جنسی می پردازد.

تاثیر اختصاص زمان در حوزه ی نیاز جنسی بر کاهش اختلاف زوجین تامین غریزه جنسی از جمله مسائلی است که نیاز به اختصاص زمان از سوی زوجین دارد. خداوند متعال در سوره نور در این باره می فرماید: »ای اهل ایمان! باید بردگانتان و کسانی از شما که به مرز بلوغ نرسیدهاند ]هنگام ورود به خلوت خانه شخصی شما[ سه بار ]در سه زمان[ از شما اجازه بگیرند، پیش از نماز صبح و هنگام ]استراحت[، نیم روز که جامههایتان را کنار مینهید و پس از نمازعشا ]این زمانها[ سه زمان خلوت شماست....1«

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید