بخشی از مقاله

چکیده فارسی:

علم و تکنولوژی در دنیای امروز نقش حیاتی دارند و اصلی ترین سلاح کشورها در دنیای رقابتی کنونی می باشند که روز به روز بر اهمیتشان افزوده می شود . علم به انسانها کمک می کند تا دنیای اطراف بهتر بشناسند و تکنولوژی نیز آنها را به تغییر امکانات و منابع موجود برای استفاده بهتر قادر می سازد. امروزه نوع آوری های مختلفی به محیط های شهری راه پیدا کرده است. فناوری اطلاعات و ارتباط را می توان از جمله این نوع آوری ها دانست که در محیط های شهری وارد شده و کمک بسیار زیادی در جهت کاهش سفرهای شهری و به تبع آن کاهش ترافیک ، کاهش خطرات ناشی از حمل پول ، کاهش آلودگی هوا ، کاهش رجوع به اداره جات و... داشته است که مورد استقبال زیاد کشورهای پیشرفته قرار گرفته است . در این پژوهش سعی بر آن شده است که منطقه ای را در جهت فروش و معرفی محصولات خود به شبکه ای متصل کنیم ، که بتوان بدون حضور دلال و واسطه ، تبلیغات و ایجاد سفر هایی جهت شناخت محصول ، به معرفی و فروش محصولات اقدام نمود ومنابع مالی که از حذف دلالان و واسطه گرها حاصل می شود را بین تولید گر منطقه و خریدار تقسیم کرد و محصول را به صورت تضمینی و بیمه شده به پایانه های فروش تحویل داد وبه نتایجی مثل:

- 1 کاهش مهاجرت از روستا به شهر

- 2 کاهش قیمت تمام شده محصولات

- 3 افزایش کیفیت محصولات

- 4 مشخص بودن آمار دقیق تولیدات

- 5 کنترل بهتر بازار توسط دولت

- 6 مکان یابی محصولات خاص

- 7 جلوگیری از تغیرات کاربری ها

- 8 مدبریت منابع آب

- 9 افزایش فرهنگ و استفاده از فن آوری اطلاعات

10 -اخذ بهتر و روشن تر مالیات بر درآمد در بخش کشاورزی دست یافت. برای این کار مطالعه موردی را استان مازندران ، منطقه بابل - به دلیل تنوع محصولات کشاورزی و وجود بازارهای محلی و دلالان زیاد در این منطقه - انتخاب نمودیم.

واژه های کلیدی: علم و تکنولوژی ، فناوری اطلاعات و ارتباط ، شهرودولت الکترونیک ، اقتصاد منطقه ای ، پایانه های فروش

مقدمه:

علم و تکنولوژی در دنیای امروز نقش حیاتی دارند و اصلی ترین سلاح کشورها در دنیای رقابتی کنونی می باشند که روز به روز بر اهمیتشان افزوده می شود . علم به انسانها کمک می کند تا دنیای اطراف بهتر بشناسند و تکنولوژی نیز آنها را به تغییر امکانات و منابع موجود برای استفاده بهتر قادر می سازد. امروزه نوع آوری های مختلفی به محیط های شهری راه پیدا کرده است. فناوری اطلاعات و ارتباط را می توان از جمله این نوع آوری ها دانست که در محیط های شهری وارد شده و کمک بسیار زیادی در جهت کاهش سفرهای شهری و به تبع آن کاهش ترافیک ، کاهش خطرات ناشی از حمل پول ، کاهش آلودگی هوا ، کاهش رجوع به اداره جات و... داشته است که مورد استقبال زیاد کشورهای پیشرفته قرار گرفته است . در این پژوهش سعی بر آن شده است که منطقه ای را در جهت فروش و معرفی محصولات خود به شبکه ای متصل کنیم که بشود بدون حضور دلال و واسطه تبلیغات و ایجاد سفر هایی جهت شناخت محصول ، به معرفی و فروش محصولات اقدام کرد ومنابع مالی که حاصل از حذف دلالان و واسطه گرها ایجاد می شود را بین تولید گر منطقه و خریدار تقسیم کرد و محصول را به صورت تضمینی و بیمه شده تحویل پایانه های فروش بدهیم. برای این کار مطا لعه موردی را استان مازندران ، منطقه بابل - به دلیل تنوع محصولات کشاورزی و وجود بازارهای محلی و دلالان زیاد در این منطقه - انتخاب نمودیم.

سوابق مربوط:

روستای الکترونیک اولین بار توسط جناب اقای دکتر علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران مطرح شد و اولین روستای الکترونیک ایران روستای قرن اباد گرگان بوده و اولین پورتال هوشمند روستای الکترونیک در زرین اباد ازتوابع استان خراسان رضوی راه اندازی شد . و قرار است تا پایان سال 1391 در راستای برنامه پنجم توسعه کشاوری چشم انداز 20 ساله سند راهبردی توسعه فناوری اطلاعات پروژه 1150 شهر الکترونیک در ایران عملی گردد. که در خاور میانه برای نخستین بار به اجرا در می اید و مسئله منطقه الکترونیک هنوزدر ایران مطرح نشده که اولین بار در کشور در این پروژه مورد بررسی قرار می گیرد.

چهار چوب نظری

شهر الکترونیک یکی از خاستگاههای مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویسهای دولتی و سازمانهای بخش خصوصی بصورت برخط - online - و بطور شبانهروزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام میشود، یا به عبارت دیگر میتوان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکههای اطلاعرسانی تامین شود. به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست.

در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی میشوند و سازمانها و دستگاههایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقهای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار میدهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه میدهند.در شهر الکترونیک علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانهها و سازمانهای الکترونیک حرکت می کنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند.البته باید به این نکته توجه کرد که شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، ادارهها و سازمانهای مختلف و...است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعاملهای اجتماعی و تأمین بخش عمدهای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت میگیرد.
میتوان بیشترین ویژگیهای این شبکه اطلاع رسانی را در شبکه حمل و نقل شهری و اطلاعرسانی در مورد حوادث غیرمترقبه جستوجو کرد که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با توسل به این سیستم میتوان در کمترین زمان بحران پیش آمده را در منطقه مدیریت کرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید