بخشی از مقاله

چکیده

برنامه، برنامه ریزي، هدایت، سازماندهی نظارت و خلاقیت اجراي اصلی و اساسی مدیریت در حوزه منابع انسانی است. که در تمامی فعالیتهاي سازمانی از جمله ورزشی نقش تعیین کننده اي دارد. اکثر شهرها کمتر توسعه  یافته ورزشی در کشور با معضل و مشکل کمبود شدید نیروي ماهر و کارآمد در امور ورزشی رنج می برند. امور رفاهی مناسب، اشتغال پایدار سطح درآمد پیشرفت در سازمان، دسترسی به آموزش و خدمات با کیفیت از جمله مواردي است که نیروي انسانی متخصص و با تجزیه ورزشی شهرهاي برخوردار را براي فعالیت و کار انتخاب می کنند. براي توسعه ورزشی شهرها در همه جهات نیروي انسانی متخصص از مهمترین اجزاي آن است، و نتایج تحقیق بیانگر آن است که سرمایه گذاري عمومی و خصوصی ، امور رفاهی، سیاست گذاري ها، حمایت از خلاقیت ها در ورزش، توانمندي، استعدادها و علاقه شهروندان به انواع ورزش ها از مهمترین راهکارهاي جذب و ماندگاري نیروي انسانی کارآمد در شهرهاي کمتر توسعه یافته ورزشی می باشد.

کلمات کلیدي: نیروي انسانی، توسعه ، ورزش، شهر ، راهکار، ماندگار

-1مقدمه

امروزه در هر منطقه اي نقشی حیاتی نیروي ماهر و کارآمد در زندگی اقتصادي، اجتماعی و اداره امور جامعه بسیار اساسی و تعیین کننده است. بدون افرداد کارآمد و پویا، نمی توان به هدف هاي خود دست یابند و نیازهاي گوناگون خود را برآو رده سازند. نقش انسان به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمان، با ارزشترین عامل و منبع اصلی ایجاد مزید رقابتی و ایجاد کننده قابلیت هاي کلیدي در مناطق کمتر توسعه یافته هستند، مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، بر رفتار فرد، انگیزش، رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوري شیوه ي تصمیم گیري و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فدارکاري و تعهد، انضباط، سخت کوشی، سطح اضطراب و مانند آن موثر است - زراعی متین، . - 1387 مدیران و افراد متخصص نقش مهمی در مراحل مختلف توسعه ایفاغ نموده بطوري که جایگاه مدیران در این زمینه اهمیت بالاتري دارد.

بنابراین مسئولیت زیادي را سرپرستان به عهده دارند. چرا که آنها به طور کامل با روشهاي مناسبی را که مورد استفاده قرار می گیرد. آشنا بوده به خوبی می شناسند. از سوي دیگر. کارکنان ستادي و دفتري به عنوان تعیین کنندگان خط مشی ها اجراي وظایف مشورتی در اجرا عمل می کنند. منابع انسانی. الزامات و جهت گیري هاي کلی عملکرد عوامل انسانی را در راستاي دستیابی به اهداف توسعه را . مشخص می نمایند. منابع انسانی ماهر می تواند امکان تحقق مقاصد کلی یک سازمان را افزایش و یا کاهش بدهد. بر این اساس. تلاش براي نیل به اهداف اولیه و اصلی شان در راستاي استراتژي کلی سازمان و دستیابی به نوعی مزیت رقابتی در این خصوص . مدیران را متوجه مفهومی نو ظهور تحت عنوان" جذب نیروي کار آمد نموده است که بر مبناي آن. میزان موفقیت سازمان در حرکت به سوي پیاده سازي راهبردي کلی را تسریع ممی نماید.

جایگاه کلیدي و نقش استراتژیک منابع انسانی در اثر بخشی و افزایش بهره وري و کارایی سازمان و تعالی عملکرد کارکنان. هنوز براي بسیاري از دست اندر کاران اجرایی مشخص نشده است - جزنی. - 1382 از سوي دیگر فضاي تجاري امروز به گونه اي است که نه تنها بالندگی منابع انسانی باید در راستاي پشتیانی از استراتژیها تجاري سازمان باشد. بلکه باید نقش محوري در شکل دهی به استراتژي تجاري داشته باشد. بر این اساس ضرورت دستابی به یک توسعه پایدار در کشور و به دنبال آن در سازمانهاي مختلف. و همچنین لزوم توجه هر چه بیشتر به تاثیر و نقش کلیدي عوامل انسانی در دستیابی به این اهداف.

ضرورت پرداختن به بحث راهکار هاي جذب و ماندگاري نیروي ماهر و کارآمد را براي توسعه ورزشی شهرهاي کمتر توسعه یافته مشخص می کند . روشن می سازد. در این راستا. ایجاد و هماهنگی و تناسب میان استراتژي منابع انسانی با استراتژي کلی سازمان. موضوعی است که به عنوان یکی از مهمترین مولفه هاي تاثیر گذار در بهبود عملکرد و بهره وري سازمان . مطرح شده است - murray. Kotabe.2005 - شهر به عنوان یک منبع توسعه مطرح استجریان مطلوب زندگی شهري. می تواند در بهبود سکونتگاه هاي انسانی و پایداري توسعه شه ري. مهمترین نقش را ایفا کند. طرح هاي شهري نیز باید بر مبناي ساختار محیطی. اصول شهر سازي و ارتقاي ارزش هاي اجتماعی و فرهنگی و رفاه اجتماعی پاي گیرند - شیعه. - 1382

امروزه ورزش دیگر تنها یک تفریح نیست و زندگی مردم و برنامه ریزي دولت ها را تحت تاثیر خود قرار داده  است و به عرصه اي جهت رقابتهاي داخلی و بین الملی تبدیل گشته که بستر سازي فضاي براي هنر نمایی معماران شده است تا در خلق آثاري در خور توجه اهتمام ورزند. اکثر شهرهاي کمتر توسعه یافته ورزشی در کشور با معضل و مشکل کمبود شدید نیروي ماهر و کارآمد در امور ورزشی رن ج می برند. امور رفاهی مناسب. اشتغال پایدار. سطح درامد. پیشرفت در سازمان. دستریس به آموزش و خدمات با کیفیت از جمله مواردي است که نیروي انسانی متخصص و با تجربه ورزشی شهرهاي برخوردار را براي فعالیت و کار انتخاب می کنند. براي توسعه ورزشی شهر در همه جهات نیروي انسانی متخصص از مهمترین اجزاي آن است.

-2 بیان مساله

بدون شک امروزه در سراسر جهان . ورزش پدیده اي است منحصر به فرد که به واسطه استفاده بهینه از آن در جامعه. می توان در بسیاري از مقولات از جمله مقولات فرهنگی. اجتماعی و اقتصادي به رشد چشمگیري دست یافت. اثرات ورزش بر افراد. خانواده و نهایتا جامعه در بسیاري از موارد کاملا ویژه و خاص است که در هیچ پدیده دیگري قابل مشاهده نیست . در عصر جدید نقش ورزش و متعاقبا اماکن ورزشی به عنوان ماشه اي حساس براي جذب توریسم و همچنین گذران اقات فراغت شهروندان بر جسته شده است توجه به اثر گذاري طرح هاي شهري بر شهر و شهروندان و ناکامی در حل مشکلات فرآیندي زندگی. شهري لزوم تغییر در چارچوب نظري و فرایندي طرح کنونی به ویژه با مطالعه شهر عنوان سیستمی پویا و هم نگري شهر فضاي فرادست آن. استفاده از مشارکتهاي شهروندان. تکیه بر هم کنش هاي اجتماعی، فرهنگی، اقتصادي و زیست محیطی شهر و در نهایت پایبندي به توسعه اجتماعات محلی و حکمروایی خوب اجتناب ناپذیري می باشد.

در این راستا نظریه ها و پارادایم هاي جدید در کشورهاي پیشرفته و تبع آن در سراسر جهان مطرح شده است که با محوریت برنامه ریزي راهبردي، با توجه به غناي معنوي در ادبیات برنامه ریزي شهر مورد استفاده قرار گرفته است - صرافی. - 1388 پیش بینی شده است که با ورود به هزاره سوم تقریبا نیمی از جمعیت جهان در نواحی شهر ساکن خواهند بود یعنی جاها که بیشترین آلودگی ها را تولید می کنند. شهر مکانی با تراکم بالاي جمعیت و مرکزیت سیاسی اداري و تاریخی است که در آن فعال یت اصلی مردم غیر کشاورزي است و داراي مختصات شهري بوده که از طریق دولت محلی اداره می شود شهر هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته اند براي توسعه پایدار در تمامی جهات به ویژه در حوزه ي ورزش که پایه اصلی و اساسی سلامت روانی و جسمانی جامعه را مد نظر د ارد بایستی لذا افکار ناب و خلاق براي رسیدن به این هدف استفاده کنند آن نرسیده است که براي جذب و ماندگاري این نیروها در چنین شهرهایی با توسعه کمتر راهکارهاي مناسبی ارایه و اجرایی نمود.

-3 پیشینه و ادبیات تحقیق

جمعیت شهر نشین دنیا در فاصله سال هاي 1970 تا پایان قرن بیستم با جهشی بی سابقه رشد یافته است . این مسئله در کنار ضرورت وجود امکانات. در خواست ها و نیازها. تغییر نقش ساکنان شهر به شهروند را در مطالعه شهري به موضوعی محوري بدل ساخته است چنان چه بخواهیم هم گام با توسعه شهرها. پاسخگویی احتیاجات امروزین باشیم و سهم نسل هاي آینده از منابع را نیز در نظر بگیریم. بایستی چگونه اداره شهرها را بر پایه مشارکت آگاهانه شهروندان تعریف و برنامه ریزي کنیم. این مدیریت و برنامه ریزي اقتضا می کندکه مردم بعنوان شریک ونه رقیب درامور مربوطه به اداره شهرها مشارکت داشته باشند.

بدین معنا که با اعمال سیاست تمرکز زدایی قدرت تصمیم گیري اجتماعات محلی افزایش یابد ومقتدر سازي در سطوح پایین واطلاع رسانی وفضاي امن از بالا ایجاد شود . مباحث شهروندي در جهان معاصر از جذابیت عام برخوردار است وتوجه بسیاري از عالمان اجتماعی وسیاسی را در رشته هاي مختلف به خو جلب کرده است . گرایش به شهر وندي وبکارگیري آن در درك و تحلیل بسیاري  از مسایل اجتماعی وشهري صرفاً به تلاش هاي علمی وارزشمند صاحب نظران    وپژو هشگران مربوط نمی شود ،بلکه به شایستگی خودمفهوم جهت کار آمدي در مدیریت وبرنامه ریزي در امور مختلف هم بازمی گردد به گونه اي که امروزه بسیارياز موضوع ها مسایلی نظیر فقیر ،نابرابري ،جنسیت وحتی محیط زیست از منظر شهروندي تحلیل می شوند - شیانی ،. - 1388

شهر مقوله اي است فلسفس – علمی . مقوله اي است فلسفی چون ابعاد زهنی-هویتی شهر در فراسوي معیار هاي مرسوم - چه فرهنگ گرا چه عملکرد گرا یا نوگرا - قرار گر فته ودر محدوده ارزشهاي پویاي فرهنگی – هنري مقام می گیرد. از این رو لازم است که برخوردي فلسفی با شهر صورت گیرد . شهر قوله اي  است علمی چون ابعاد ع ینی وکالبدي    آن در همه زمینه    هاي اجتماعی – اقتصادي ، کالبدي – فضایی و.... با ضوابط ومعیار هاي علمی قابل سنجش است . از سوي دیگر شهر پدیده اي است مکانی – زمانی که در نقطه اي خاص  ایجاد شده در فضا    تکاملیافته وبا گذشت    زمان رشدیا فته است - حبیبی ،. - 1383

شهر ها کاملترین .اشکال ممکن آبادي انسانی اند. آنها هم چون مشعلی فروزان انوار خود را  فرا راه انسانیت و تمدن پاشیده اند .آنها هم چون موج شکن بر پهنه گیتی ایستاده ، امواج تعدي را در هم شکسته وبدین ترتیب به حیط امنیت بدل گردیده اند.آنها آدمی را در وصول به نقطه اعلاي فرهنگ یاري رسانیده اند . آنها در پنا دیوار خو محیطی مناسب را براي پرورش اصلی ترین دستاوردهاي علمی هنري آورده اند . آهنا میدان آو ري بوده اند که اما هرگاه یکی از ابعاد چهارگانه شهر - زهنیت : به پیروزي آزادي انجامیده است زنده –فضا>>عینیت  مکان وزمان - نادیده انگاشته شده وبه آنها کم بعا داده شود – که اغلب نیز چنین بوده است شهر به شهر زنده در فضا تبدیل میشود - آن ها هم تنها به دلیل حضور انسانهایی    که درآن ساکن هستند - واین آغاز فر آیند فروریزي بنیانهاي زندگی شهري و شروع از هم پاشیده شدن شالود ه هاي شهر است .

شهري که دیگر نمی تواند    چون یک مقوله فلسفی مورد بررسی قرار گیرد ، فلسفه وجودي خویش را ازدست داده است .شهري که دیگر نمی تواندبا موازین علمی سنجش پذیر باشد ، عینیت    واقعی بودن خودرا از کف می دهد .شهري که نه زمان بلکه در مکان می زید. داراي فضاهاي زنده شهري نخواهد بود واگر جنب جوشی در آن به چشم    می خورد نه به سبب کنش و واکنشهاي فضایی است که ایجاد می کند ، بلکه بخاطر حضور انسانهایی است که علی رغم کارا نبودن فضاي شهري  مجبور به زیست درآن هستند - امیر یار احمدي ،1387   - بدون شک امروزه در سراسر جهان ورزش پدیده اي است منحصر بفرد که به واسطه استفاده بهینه از آن در جامعه می توان دربسیاري از مقولات از جمله مقولات فرهنجگی اجتماعی واقتصادي به رشد چشمگیري دست یافت . اثرات ورزش برافراد خانواده ها ونهایتاً جامعه در بسیاري از موارد کاملاً ویژه وخاص است که در هیچ پدیده دیگري قابل مشاهده نیست درعصر جدید نقش ورزش ومتعاقبا اماکن ورزشی به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید