بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تأثیر عوامل محیطی، فردی و سازمانی در جذب نیروی انسانی به بازار کار در بخش های دولتی شیراز انجام گرفت. ماهیت روش این پژوهش بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی -همبستگی است،جامعه آماری این پژوهش راکلیه فرزندان شاهد و ایثارگر ساکن در شهر شیرازتشکیل میدهندکه با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه تعداد 384 نفر بر اساس جدول مورگان تعیین، و پرسشنامهها بر اساس نمونه گیری غیرتصادفی بین افراد جامعه توزیع شده است.ابزار گردآوری دادههاپرسشنامه محقق ساخته بود که بین افراد نمونه توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی. ال. اس انجامشد. نتایج نشان داد که میزان تاثیر عوامل محیطی در جذب بازار کار فرزندان شاهد و ایثارگر بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتا بالایی می باشد. همچنین میزان تاثیر عوامل سازمانی در جذب بازار کار فرزندان شاهد و ایثارگر بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتا بالایی بود. بر اساس دیگر نتایج میزان تاثیر عوامل فردی در جذب بازار کار فرزندان شاهد و ایثارگر بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتا بالایی می باشد که به طور کلی نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر رابطه معنادار بین تمامی فرضیههای پژوهش است.

مقدمه

معضل بیکاری و اشتغال یکی از مهمترین دغدغهها و مطالبات مردمی است. برای حل این معضل راههای متفاوتی را میتوان در پیش گرفت، اما در هر صورت باید به چند محدودیت توجه داشت. اولین محدودیت، وضعیت مالی دولت است که در حال حاضر بهگونهای استکه با توجه به انبوه بدهی های معوقه به افراد، شرکتها و صندوقهای بازنشستگی، امکان پذیرش تعهد و بدهی جدید را ندارد؛ با این حال امروزه افراد به دنبال جذب شدن در بازار کار هستند. فرزندان خانواده شهدا و ایثارگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بعضا به دلیل مشکلات موجود اعم از عدم حضور پدر بیشتر از سایر اقشار به جذب بازار کار فکر می کنند. ارزش و نقش خانوادههای شهدا و ایثارگر در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و خدمت به خانواده معظم شهدا و ایثارگران وظیفه و رسالت بزرگی است چرا که خانواده معظم شهدا و ایثارگران برای عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی از بهترین سرمایههای خود گذشتند بنابراین میبایستی برخی مشکلات و دغدغههای موجود فرزندان شهدا و ایثارگران در حوزه اشتغال، درمان و غیره پیگیری شود. از این رو میبایست با استفاده از ظرفیتهای مختلف و در سایه تعامل با ادارات و نهادهای گوناگون، تلاش کرد تا خدمات را به جامعه ایثارگری بسط و گسترش داد و با بررسی فاکتورهای مور در جذب بازار کار به فرزندان شهدا و ایثارگر در داشتن وضعیت اشتغال از هیچ کوششی دریغ نکرد.

یکی از مهمترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی آن است عوامل تشکیلدهنده این نیرو، افرادی هستند با نیازهای بیشمار که در صورت رفع نیازهایشان داشتن انگیزه کافی، استعداد مهارت خود را در خدمت سازمان بکار خواهند گرفت. - واندربرگ و همکاران1، . - 2001اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسیترین نیازهای جامعه محسوب میشود - کرباسی و همکاران، . - 2008 اشتغال از دیدگاه کلان اقتصادی از جنبههای مختلفی همچون درآمدزایی، تولید و کارآفرینی، توسعه دانش و فناوری و غیره اهمیت دارد و از دیدگاه اجتماعی نیز به انسان منزلت، جایگاه و موقعیت اجتماعی و حس اعتمادبهنفس میبخشد - میلر و همکاران2، . - 2002 از سوی دیگر، پدیده بیکاری و سوء اشتغال یکی از مسائل مهم و پرهزینه برای افراد و جوامع است باتوجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز پیدا کردن شغلی مناسب با آموزش و تخصصی که افراد کسب نمودهاند به موضوعی چالشی تبدیل شده است. در این میان دانستن این موضوع که چه عواملی میتواند بر انتخاب کردن شغل تأثیر بگذارد از اهمیت زیادی برخوردار است. این عوامل با توجه به متفاوت بودن محیطهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی میتواند متفاوت باشد. هر یک از این محیطها میتواند دربرگیرنده عواملی باشند که بر استخدام افراد تأثیرگذار باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید