بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اهمیت عناصر طبیعی مانند رودخانهها در شکلگیری اولیه شهرها و تاثیرات مثبت این عناصر در روند تغییرات آتی شهر ، توجه به این پتانسیل های طبیعی جهت بقای شهرها حیاتی می نماید. از طرفی منظر پایدار ارائه دهنده اصولی است که در طول زمان چرخه حیات را پشتیبانی کرده و حتی تقویت مینماید، اصولی مانند خودپایداری، هماهنگی با اکو سیستم، طراحی چرخه ای و ... که با مرور ادبیات "منظر پایدار" به اصول و معیارهای آن اشاره خواهد شد .توسعه و گسترش شهر کرج همانند دیگر کلان شهرهای کشور، باعث تخریب مناطق ارزشمند طبیعی و ایجاد تغییر و تحولاتی جبران ناشدنی در این محدوده شده است.

محیط پایدار 

توسعه شهری به عنوان یک مفهوم فضایی را می توان به معنی تغییرات در کاربری زمین و سطوح تراکم جهت رفع نیازهای ساکنان شهر در زمینه مسکن، حمل و نقل، اوقات فراغت و غذا و... تعریف کرد. چنین توسعه ای زمانی پایدار خواهد بود که در طول زمان شهری از نظر زیست محیطی قابل سکونت و زندگی، از نظر اقتصادی با دوام و از نظر اجتماعی همبسته سازد. یک شهری است که انسان در آن بتواند درآمدی عادلانه بدست آورد، سرپناه مناسب تهیه کند، احساس راحتی کند و تلاش و وقت خود را وقف حفاظت از تصویر شهر نماید.

ساخت یک اقتصاد شهری قوی و شهری قابل زندگی از نظر زیست محیطی، باید با تلاش هایی به هدف حفظ گروه های اجتماعی موجود و ارائه اشکال نوین اداره شهر و کنترل آن، دست در دست هم داده تا همبستگی و انسجام اجتماعی حفظ شود. - - Mukomo,1996:226 به صورت خلاصه می توان گفت »محیط پایدار « محیطی است که به چند نیاز اساسی جامعه بشری شامل نیازهای روحی، روانی و عاطفی و همچنین برخورداری از شبکه های وسیع ارتباطی به منظور کنشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیستمحیطی یا مورفولوژی، ویژگیهای اکولوژیکی و نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنینش پاسخ دهد.

منظر شهری

اهمیت منظر شهری به عنوان واسطه میان انسان و پدیده شهر، به اندازه ای است که برخی اوقات در تعریف طراحی شهری گفته اند »طراحی شهری مدیریت منظر شهری - منظر عینی و ذهنی است - است. - «گلکار، - 38 :1385 واژه منظر شهری به عنوان واژه تخصصی در اواخر قرن نوزدهم با طراحی و اقدامات »فردریک اولمستد1« پدر معماری منظر، در رابطه با شهرهای آمریکایی مطرح شد. مفاهیم منظر شهری اولین بار توسط »گوردن کلن2« در مجله » آرشیتکچرال ریویو3« عنوان و سپس به صورت مجموعه در کتاب گزیده منظر شهری در سال 1961 منتشر گردید. - حسینی و رزاقی اصل، - 84 :1387 بر اساس تعریف وی منظر شهری عبارت است از هنر یکپارچگی بخشیدن بصری و ساختاری به مجموعه ساختمان ها، خیابان ها و مکان هایی که محیط شهری را می سازند. کالن منظر هر شهری را پاسخی به رفتارهای انسانی، وضعیت آب و هوایی، فاکتورهای ایمنی و به بیان دیگر مداخله های ماهرانه در چارچوب افزایش تواناییهای محیط میداند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید