بخشی از مقاله

چکیده

در تمام دنیا، گوهر سنگهای ارزشمند دارای شناسنامه میباشند که در این شناسنامه تمامی اطلاعات مربوط به سنگ مورد نظر آمده است. این شناسنامهها معمولا از استانداردهایی تبعیت میکنند که کمپانیهای مختلف، این استانداردها را به نگارش در آورده و براساس آنها به گوهر سنگها شناسنامه میدهند. در این میان، سنگهای خاص از لحاظ کیفیت سنگ وکیفیت تراش که در این کمپانیها مورد تایید قرار میگیرند به برندهای معتبر و معروف تبدیل میشوند. این موارد همگی، مستلزم زیر ساختارهایی درست در این زمینه هستند.

این مقاله در ارتباط با استفاده از هوش مصنوعی است که در آن، برای تحلیل خودکار تصاویر گرفته شده توسط اشعه، از محصولات صنعتی و برای تشخیص نقص، از تکنیکهایی مانند منطق فازی استفاده شده است. دو مرحلهی اصلی الگوریتم بر مبنای تحلیل ویژگیهای تصاویر رادیو گرافیکی قرار دارد که از طریق محصول بازرسی شده بدست آمده است. هر شیء موجود در این تصویر با استفاده از تکنیکهای منطق فازی تحلیل میشود. در مرحلهی نخست بهطور خودکار تصمیم گرفته میشود که آیا شیء موجود را میتوان از نقطه نظر هندسی بهعنوان نقص در نظر گرفت و مرحله دوم تصمیمگیری نهایی را با استفاده از معیارهای »منطقی« در بر میگیرد که به محصول در حال تولید و شرایط کیفی آن بستگی دارد.

-1 مقدمه

برند فیروزهی ایران به خصوص نیشابور در دنیا مطرح است. بهطوری که در نمایشگاههای بزرگ بینالمللی، به اسم فیروزهی نیشابور و ایران محصولات زیادی فروخته میشود اما متاسفانه نحوه برندسازی و به خصوص شناسنامهدار کردن این محصول، به-قدری ضعیف بوده که هنوز راههای زیادی برای فروختن به نام برند فیروزهی ایران وجود دارد. در بحث برندسازی و شناسنامهدار کردن بیشتر باید روی شناسنامهدار نمودن فیروزه تمرکز شود؛ چراکه برندسازی بعد از ارائهی درست محصول تحقق پیدا میکند.

در این زمینه مؤسسات بزرگی در دنیا مشغول به کار هستندکه یکی از معروفترین آنها در این زمینه موسسه GIA است. این موسسه معمولا برای گوهر سنگها شناسنامه صادر میکند که این شناسنامه در تمام دنیا قابل ارائه است. یکی از مواردی که به موضوع برندسازی و شناسنامهدار کردن کمک میکند، تعریف ساختاری قابل اطمینان در این راستاست که بتواند به صورت بینالمللی کار خود را در این زمینه ادامه دهد - . - Lowry and Lowry, 2010

-2 روش تحقیق و بحث

-2-1استاندارد

پردازش تصویر به بخش لاینفک سیستمهای تولید صنعتی مدرن مبدل شده است که اکثراً در فرایندهای نیمهخودکار و دستی کاربرد دارد. این سیستم بررسی، معمولا به تصویری از محصول نیاز دارد که باید سازگاری کیفی آن بررسی شود؛ سپس تصویر مذکور توسط اپراتورهای انسانی یا بهصورت خودکار و توسط کامپیوتر و از طریق تکنیکهای خاص پردازش تصویر، تحلیل شود. بهطور کلی، از چنین سیستمی برای کاهش آلایندههای فلزی یا غیرفلزی - مثلا شیشه و سنگ - استفاده میشود.

این سیستم همچنین، برخی وسایل تهیه یک یا چند تصویر از محصول بازرسی شده را نیز دربرمیگیرد. تصویر رادیوگرافی، مهمترین نوع تصویر استفاده شده در سیستمهای بازرسی تجاری به شمار میرود بسته به کیفیت تصاویر گرفته شده توسط اشعهی ایکس، یا عملکرد سیستم گرفتن عکس واقعی از طریق اشعهی ایکس و ضریب جذب اشعهی ایکس توسط محصول بازرسی شده، میتوان برای تشخیص نقایص ممکن، از تکنیکهای پردازش تصویر متعددی استفاده کرد. این روش برمبنای مراحل زیر قرار دارد:

فرایند بازرسی تصویر برداری کلی مرحله اول، تهیهی تصویر یا تصاویری از محصول بازرسی شده مرحلهی دوم، پیش پردازش تصویر در خصوص تصویر یا تصاویر حاصله مرحلهی سوم، بخشبندی تصویر مرحلهی چهارم، استخراج خصیصه و شیء برای تصویر بخشبندی شده حاصله مرحلهی پنجم، تشخیص خطاها یا نواقص ممکن تصویر مرحلهی شش. پذیرش یا رد محصول نهایی تهیه تصویر به معنای دراختیار داشتن وسایل تولید تصاویر اشعهی ایکس از محصول بازرسی شده و ابزاری برای انتقال آنها به کامپیوتر است. پیش پردازش تصویر بر استفاده از تکنیکهایی دلالت دارد که برای افزایش تصاویر رادیوگرافی بدست آمده برای پردازش تصویر، در سطح متوسط - افزایش تشخیص سایه روشن، حذف پسزمینه، حذف نویز و غیره - بهکار گرفته میشوند .

- Ming,2017, Kim, 2017 - بخشبندی تصویر، مهمترین بخش این سیستم پردازش تصویر خودکار بوده و بخشبندی تصویر به چند دسته از اشیا، تنها مساله آن است. اکثر روشهای بخشبندی در حال حاضر به الگوریتمهای آستانهگیری ساده متکی هستند - . - Kim, 2017 براساس این واقعیت که معمولا محصول بازرسی شده از مواد مختلف با ضخامتهای متفاوت تشکیل شده است و تابعی از متغیر تصادفی محسوب میشود، نمیتوان از الگوریتم آستانهگیری ساده برای تکنیکهای هوشمندی مانند شبکه-های عصبی پس انتشار، شبکههای عصبی کوهنن یا شبکههای عصبی هاپفیلد استفاده کرد - .

- Amza and and Cicic, 2014 بسته به تصویر رادیوگرافی بهدست آمده، نتایج حاصل از تقسیمبندی باید در حد بهینه باشد - یعنی تصویر گرفته شده توسط اشعهی ایکس برای تجزیه و تحلیل بعدی به اشیاء معناداری تقسیم شود - . در مرحلهی استخراج خصیصه و شیء، روش مورد استفاده باید بتواند برخی خصیصههای هر شیء موجود در تصویر بخشبندی شده را استخراج و محاسبه کند؛ فرایند استخراج خصیصه تا حد زیادی به محصولات بازرسی شده بستگی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید