بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به نقش مالیات در اقتصاد که یک اهرم مالی تخصیصی- توزیعی می باشد، پدیده معوقات مالیاتی به عنوان یک ضد ارزش می تواند تهدید جدی برای تداوم زندگی اجتماعی و تحقق رفاه اجتماعی باشد و به همین علت ضرورت شناخت عوامل بروز و تشدید معوقات مالیاتی و تمهید و ارائه راهکارها و پیشنهادات علمی- کاربردی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این پژوهش که حاصل یک پژوهش میدانی است، به بررسی معوقات مالیاتی به تفکیک منابع و علل آن در سازمان امور مالیاتی استان مازندران پرداخته شده است. پس از بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع، پرسشنامه ی استاندارد طراحی و داده ها ی لازم در سازمان امور مالیاتی استان مازندران گردآوری شده است. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد. در این پژوهش از آزمون کرونباخ برای پایایی پرسشنامه و از آزمون K-S برای توزیع نرمال بودن متغیرها و از آزمون T برای تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین از آزمون فریدمن برای الویت بندی متغیرها استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد ضمانت اجرایی قانون ، عملکرد سازمان وصول مالیاتی، فرهنگ مالیاتی، وجود پایگاه اطلاعات اقتصادی و مالی یکپارچه به ترتیب بیشترین اثر را بر معوقات مالیاتی در سطح استان مازندران دارند.

واژگان کلیدی: معوقات مالیاتی، عملکرد سازمان، وصول مالیاتی، پایگاه اطلاعات اقتصادی و مالی یکپارچه.

.1مقدمه

یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی افزایش سهم درآمد های مالیاتی در بودجه دولت و کاهش اتکائ به درآمد های نفتی است زیرا دولت با استفاده از انواع سیاست های مالیاتی می توانند در راستای تحقق مهم ترین اهداف خود همچون ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع مناسب درآمد و از بین بردن شکاف طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه ، تثبیت قیمت ها ، کاهش بیکاری و تورم ، رونق اقتصادی و نیز افزایش سرمایه گذاری و تأمین رفاه اجتماعی ، گام بر داشته و سیاست های مختلف اقتصادی خود را تنظیم کنند . از این رو مالیات از مظاهر حاکمیت دولت به شمار می رود و با اقتدار و تدوام بقای آن عجین است .

دولت ها به منظور نظارت بر منابع بودجه ای و منابع درآمدی خود راهی به جز نظارت بر چارچوب مالیات ستانی ندارند و برای گسترش محدوده نظارتی خود تلاش می کنند. بی شک لازمه مالیات ستانی مؤثر در راستای دستیابی به اهداف کلان حاکمیت ، استقرار یک نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد استاز نظر ابزار درآمدی ، سه شاخص مهم مالیاتی قابل بررسی است :شاخص سهم مالیاتها در منابع عمومی دولت در ایران طی سالهای 1379تا 1391 همواره کمتر از 37 درصد وبعضاً نیز کمتر از 22 درصد - سال - 1385 بوده است ؛ در حالیکه در اغلب کشورها بیش از 70 درصد منابع عمومی دولت از محل مالیاتها تأمین میشود.همچنین سهم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید