بخشی از مقاله

خلاصه:

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رشد تعالی سازمانی بر کاربران شرکت فناپ میباشد، چون بدون رشد و مؤلفههای اثر بخش یک سازمان نمیتوان گفت یک سازمان بهرهور یا در جهت ایجاد ارزش افزوده سازمانی میباشد، که مقدار کارایی این مدل بر روی رضایت کارکنان عوامل داخلی و عوامل خارج سازمانی میباشد، تا اثبات شود چقدر رهبری و مدیریت در یک سیستم توانسته است نقشهای صادر شده را به خوبی هدایت کند. روش تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی میباشد ابزار گردآوری پرسشنامه میباشد که روایی آن بر اساس کارشناسان سنجیده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد.

سپس بین سیستم آماری به تعداد 250 تن توزیع گردید. از نرمافزار SPSS و Smart PLS برای تجزیهوتحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. ویژگیهای جمعیت شناختی سیستم مورد نظر با آمار توصیفی بررسی گردید و برای بررسی فرضیات و روابط موجود در مدل تعالی سازمان از ضریب رکرسیون خطی و چند متغیر و الگوی شماتیک نرمافزار معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: حاکی از آن بود که بین مؤلفههای میانجی و متغیر مستقل و وابسته رابطه منطقی ونسبتاً خوبی برقرار شد که ضریب مسیر برای رضایت کارکنان و کاربران بیرونی برابر با 0,592 و0,574 با سطح معنی داری قابل قبولی میباشد.

با توجه به همبستگی بالای بین رضایت کارکنان به عملکرد نهایی با رضایت کاربران می توان گفت همگرایی بسیار قویی بین این سه مؤلفه تایید میشود و در سایر مؤلفهها همگرایی در سطح متوسط میباشد. نتایج: با توجه به این که مقدار 59 و 57 درصد رضایت کارکنان و کاربران بیرونی رقم قابل توجهی است و نشان از الگوی قابل رویت مدل تعالی سازمان در شرکت فناپ هستیم و تمام کارهای انجام شده منطبق با کار پژوهشی ما میباشند، ولی به نسبت این مقدار با توجه به فرایندها و منابع موجود کم است و باید افزایش داشته باشد و حلقههای ضعیف این مدل در شرکت فناپ قوی شود.

مقدمه:

تعالی یک نوع تغییر است که روند رو به رشد یک سازمان در تقویت متدهای مثبت سازمانی است - اگیبما2، - 2016 گروهبندی افراد و برنامهریزی برای تغییر باید در ساختار صورت گیرند و خارج از محیط سازمان نباشد - نیکولاس، - 2016 و در دنیای تجارت تعالی خصوصیسازی، توانایی برای قابلیتهای منابع انسانی میباشد در تایید این مهم هیگز و آیتکن5، - - 2003 بیان داشته که در پنجاه سال اخیر بیشترین توجه سازمانها معطوف به شناسایی خصوصیات مرتبط با عملکرد کارکنان بوده که طبق نظر محققین یکی از مهمترین مؤلفههای آن رضایت شغلی میباشد که میتواند بر روی عملکرد کارکنان و به تبع بر بهبود کارایی سازمان تأثیر گذار باشد.

به اعتقاد رابینز - 2011 - کسی که رضایت شغلیاش در سطح بالایی باشد به کارش نگرش مثبتی دارد، ولی کسی که از کارش ناراضی است نگرش وی نسبت به کارش منفی است و این مهم ضرورت توجه به رضایت شغلی را در سازمان ها تبیین مینماید. کاهش رضایت شغلی، آمار زیاد غیبتها، پایین بودن بازده کار و جابهجایی و انتقال کارکنان را موجب میشود - رفیعی6، 2013 ؛ دهفان و همکاران، . - 1391 کارآمدی سازمانهای عمومی ارائهدهنده خدمات مانند شهرداریها، نقش مهمی در ایجاد ظرفیتهای توسعه در هر سیستم دارد. اما داوری صحیح در مورد این توان زمانی میسر است که عملکرد آنها با استفاده از روشهای دقیق مورد ارزیابی قرارگیرد. بررسی های انجام شده نشان میدهد که مدل ارزیابی تعالی سازمانی - EFQM - میتواند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد خصوصاً در نظامهای شهری و عملکرد مناطق شهرداریها فراهم آورد.

ادبیات پژوهش:

تعالی سازمان:

مدل تعالی؛ ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمان و خودارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین میکند - ایوان7؛. - 2013 بنابراین پیام کلیدی مدل تعالیمتّکی بر پاسخ دادن به دو سوال است که چگونه این مدل بعنوان یک ساختار مدیریتی مناسب و منطقی شناسایی میشود و چه کسانی میتوانند در این زنجیره ارتباط و تعاملات نقش اساسی را ایفا کنند. سطح اول این مدل اهداف کلی و در سطح بعدی اهداف کلی به درجات و مقیاس های کمی و قابل اندازهگیری تجزیه و تبدیل میشود.

ساختار مدیریتی است که با تکیه براصول و مفاهیم اساسی و توجّه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم میکند - نادیا8، - 2011 سازمان متعالی، به سازمانی گفته میشود که کیفیت خروجیهای آن مورد رضایت مشتریان، مصرف کنندگان، کارکنان، سهامداران، تأمینکنندگان و سیستم قرار داشته باشد. - فونسیکا9، - 2015 ارزشها و مفاهیم بنیادین پایه های اصلی برنامهریزی و استقرار سیستمها را تشکیل میدهند و برای شناخت وضعیت عملکردی سازمانها باید از معیارهایی بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم پایه کیفیّت داشته باشند، معیارهایی که توسط آنها، میزان تحقق نه مفهوم بنیادین و میزانموفقیّت سازمان در دستیابی به نتایج را بتوان اندازهگیری کرد - هادیفیلد10، - 2014 عملکرد ضعیف است که باعث ضعف تغییر میشود و مانع بر تعالی سازمانی است - ربرتو و همکاران11، - 2016تغییر بخش مهمی از محیط کسبوکار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید