بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزهی یادگیری الکترونیکی در زمینه رضایتمندی کاربر با رویکرد فراتحلیل است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالات منتشرشده در نشریهها و نمایه شده در سایتهای علمی خارجی ازجمله Proquest، sciencedirect، springer، google scholar میباشد 73 - مقاله - . درمجموع 26 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش داشتند؛ مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، میتوان گفت از نظر صاحبنظران به ترتیب عوامل محتوا، تعامل، فناوری، شخصی سازی، سهولت استفاده، طراحی، یاددهنده، کیفیت خدمات، ارزش ادراکشده، یادگیرنده و خودکارآمدی نسبت به سایر عوامل بیشتر باعث رضایتمندی کاربر از یادگیری الکترونیکی می شوند. در پایان مقاله با توجه به نتایج بهدستآمده، پیشنهادهایی ارائه شد.

کلمات کلیدی: رضایتمندی تحصیلی، یادگیری الکترونیکی، رویکرد فراتحلیل، پژوهشهای رضایتمندی

.1 مقدمه

یادگیری الکترونیکی بخش پویای جدیدی است که مشخصهی سیستمهای آموزشی در آغاز قرن بیستویکم است و ناشی از تلفیق رشته های مختلف مانند علوم کامپیوتر، فناوری ارتباطات و علوم تربیتی است .[25] یادگیری الکترونیکی بهطور بسیار گستردهای به استفاده از فناوریهای الکترونیکی مختلف برای پشتیبانی یا حمایت از تدریس و یادگیری اشاره میکند .[32] بااینحال، باوجود پتانسیلهای عظیم یادگیری الکترونیکی، فراگیران گاهی اوقات تصمیم میگیرند که تحصیل را رها کنند و تمایلی به ادامهی آن ندارند؛ بنابراین، پیدا کردن متغیرهایی برای پذیرش آن بسیار مهم است .[28] درون این متغیرها، رضایت یک عامل کلیدی و یکی از شاخصهای مهم در کیفیت آموزش است .[6] رضایت مجموعهای از احساسات یا واکنشهای عاطفی فرد برای تشخیص عواملی است که در تعامل با سیستم یادگیری الکترونیکی هستند .[26]

اما رضایت یک ساختار پیچیده است و بیشتر پژوهشهای مرتبط با آن نشان میدهند که رضایت مخالف نارضایتی نیست. دیدگاهی مربوط به آن در حوزه روانشناسی سازمانی توسط هرزبرگ، موسنر و اسنیدرمن - 1959 - 1 ارائهشده است که در آن عواملی که باعث رضایت میشوند متفاوت از آنهایی است که منجر به نارضایتی میشوند؛ بنابراین، رفع موانعی که باعث نارضایتی می-شود لزوماً به رضایت منجر نمی شوند .[36] پژوهشهایی بر روی رضایت یادگیری الکترونیکی به شکلهای مختلف انجامشده و توسعه یافته است. برخی از پژوهشها بر میزان رضایت آموزش در کلاس درس در مقایسه با آموزش آنلاین تمرکز میکنند .[2] [23] درحالی که سایر پژوهشها مؤثرترین عوامل بر رضایت فراگیران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهاند .[14] [21] همچنین در پژوهش هایی به بررسی گروهی از فراگیران، با توجه به عواملی مانند سن، جنس، وضعیت کار و یا تجربههای قبلی آموزش الکترونیکی پرداختند .[15] [17] در این پژوهش، پژوهشگران سعی دارند با بررسی پژوهشهای انجام شده در حوزه رضایتمندی کاربر الکترونیکی، به این سؤال پاسخ دهند که مهمترین عوامل رضایتمندی کاربر در یادگیری الکترونیکی کداماند؟

.2 مواد و روشها

در این پژوهش با توجه به هدف آن، از روش فرا تحلیل استفادهشده است. فرا تحلیل به پژوهشگران کمک میکند تا به نتایجی درستتر و معتبرتر از آن چیزی دست یابند که در تکتک مطالعات میدانی یا بررسی کیفی مجموع مطالعات گذشته، حاصلشده است. فرا تحلیل میتواند اطلاعات مفیدی برای جهتدهی مطالعات آتی در اختیار دانشمندان یک علم قرار دهد. فرا تحلیل، فرصتی برای پژوهشگران ایجاد میکند تا تضادهای گفتهشده را بشناسند و از بعد اجرایی شرایطی را به مجریان برنامههای توسعه پیشنهاد کنند .[1] جامعه آماری این پژوهش، سایتهای خارجی مرجع مقالات انتشاریافته در حوزه رضایت از یادگیری الکترونیکی در سالهای 2016-1988 میباشند که اهم آنها سایتهای proquest، sciencedirect، springer، google scholar هستند. برای یافتن مقالات نیز از کلیدواژههایsatisfaction ، E-learning، virtual education، distance Education استفاده شد. درمجموع 73 مقاله بازیابی شد اما 26 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش داشتند؛ موردبررسی قرار گرفتند.

.3 یافتهها

با توجه به بررسی پژوهشهای انجامشده در خارج از ایران 73 مقاله در سایتهای مختلف جستجو شد و درنهایت 26 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش داشتند؛ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. جدول شماره1، نام پژوهشگران، سال و عوامل رضایتمندی کاربر از یادگیری الکترونیکی را نشان میدهد. در این پژوهش سؤالی که مطرح میشود این است که مهمترین عوامل رضایتمندی کاربر در یادگیری الکترونیکی کدماند؟ برای پاسخ به این سؤال بعد از بررسی و طبقهبندی عوامل، 27 عامل شناسایی شد و میزان فراوانی و درصد فراوانی آنها محاسبه شد. جدول شماره 2، عوامل، فراوانی و درصد فراوانی هریک از آنها را نشان میدهد. با توجه به یافتههای پژوهش همانطور که در جدول شماره 2، نشان داده شده است عوامل محتوا - 16/16 - ، تعامل - 15/15 - ، فناوری - 13/13 - ، شخصیسازی - 7/07 - ، سهولت استفاده - 6/06 - ، طراحی - 5/05 - ، یاددهنده - 4/04 - ، کیفیت خدمات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید